Taky zkusim neco prihodt, dost mozna se budu opakovat. Predem se omlouvam za velke mnozstvi preklepu, mozna to po sobe zitra prectu a opravim, dnes uz ne :-/
Let - vhodne resit hodne predem a az podle letenek resit ostatni veci. Rozhodne se nefixovat na nejaka pevna data predem. Prvni letenky, pak zbytelk. Minuly rok nam kolega poridil let krasne z vidne pres londyn do san francisca a zpet a tusim bylo 9 000 Kc, rozhodne myslim ze do 10 000. Let s Virgin Atlantic myslim.
Ubytovani - vice mene musis znat adresu nebo i mit v ruce nejak papir o ubytovani na prvni noc. Takze prvni ubytko sme si zamluvili pres booking snad mesic predem. Dalsi ubytovani po ceste vetsinou ad hoc za jizdy, kam dojedem, tam spime, kdyz bude nejhur, tak jedem pres noc. Nikdy sme pres noc nejeli, ani na vychode ani na zapade. Rekl bych, zw ubytovani se jejich sladkou (pro me rekl bych nechutnout) snidani je v prumeru tak asi 1000 Kc na osobu, v prdelich min, ve mestech vic. Vse sme resili pres booking. Ve Vegas sme bydleli kouset od hlavni ulice v Hooters, sice to tam v kasinu a restauraci smrdelo jak v levnym bordelu, ale kocicky hezky a ubytko slo, bazen v cene. A rozhodne to nebyle nejaka hrozna suma. Vyjimkou bylo ubytovani v Los Angeles, tam to kolega resil nejaky mesic predem pres rbnb a nasel ubytovani vice mene primo na hollywood bulevardu. Jeste dodam jednu vec, pozor na to, do kdy je mozne vyzvednout klice od pokoje a v jakem casovem pasmu. Tusim v arizone jsou napr. idianska uzemi a indiani jedou podle letniho casu a zbytek statu ne, takze se cas meni i 4x za den. Docela prdel.
Mobily, data - jak nekdo psal, potrebujes mobil, ktery umi jina pasma, nez ta, ktera se uzivaji u nas. Typicky treba muj samsung A6 jedno nebo vice americkych pasem umi, nevic je dvojsimkovy, takze sme na miste koupili simku na data a data sdileli pres wifi hotspot. Poozor na to, ze to chce najit operatora, ktery pouziva frekvence, ktere umi tvuj mobil a jeste pozor na to, ze jsou mista a to dost rozlhehla, ktera jsou bud pokryta jinou frekvenci nebo vubec. Takze kdyz jedes nekde, kde projedes 2 ospale diry za den, tak si treba den mimo signal. V takovem pripade treba mekac tvuj kamarad - maji wifi, takze zastavit, neco sezrat a zabookovat nocleh.
Mapy - s mobilnimi daty souvisi dnes i mapy a navigace. Google maps umi offline mapy, takze je potreba si pravidelna do mobilu stahovat oblasti, kudy se pojede. Na turistiku a vubec detailnejsi a lepsi mapy vrele doporucuju mapy.cz. Vyznacene turisticke trasy, daleko jasnejsi prehled o tom, kde je les a kde ne, vyznacena zajimava mista, jako vodopady, muzea atd. Google maps dobre na navigaci, overovani kvality restauraci podle hodnoceni, ale jako opravdove mapy jsou google maps k hovnu. Zelena mista uprostred pouste nejsou oazy, ale narodni parky....
Doprava - pokud je mi znamo, vlaky jsou pomerne drahe, skoro jako vnitrostatni lety. Bus jsem nehledal, bude ale levnejsi. Kazdopadne pokud jste aspon dva, urcite pucit auto jak pisou vsichni. Kazdopadne ve vetsich mestech bych se mhd nebranil. Ridit auto po manhattanu je sice zazitek podobny kormidlovani lodi po benatkach, ale je to tak jednou a stacilo. V NYC je nejake mhd vsude, tam sle litali metrem furt. Stejne tak ve washingtonu jsem auto nechali stat a jeli metrem, ale treba v san franciscu i los angeles sme mhd nepouzili. Ale je pravda, ze sme tam netravili moc casu. Kazdopadne ale sit metra v obou mestech neni husta a na mista, kam sme chteli, nic rozumneho nevedlo. Charakter tech mest je dost jiny nez mest na vychode.
Pujcovani auta - zamluvit co nejvic predem, da se i zaplatit predem. Na miste budou chtit licitovat o pojisteni, predplaceni mytneho a budou nutit treba navigaci a rozhodne budou tvrdit, ze potrebujete vetsi auto. Pojistne, na tom bych nesetril, mytne je dobre si nastudovat predem, jak moc bude potreba. Na vychode sme to uzili hodne, na zapade si myslim, ze sme platili zbytecne. Navigaci nakaslat, telefon staci, kdyz jsou offline mapy a nabijecky a minimalne dva lidi tohle resi. Uz se stalo,ze kolegovi telefon proste umrel behem vyletu. Jeho google pixel se na vzdy odmlcel asi 15 minut po navsteve centraly googlu. U vyberu auta se vetsinou vybira stylem "chevrolet impala nebo podobne", takze misto chevrletu dostanes treba nissan. Pokud si s tim smiren, cena za pujceni je rozumnejsi, pokud si to chces uzit, puc si nejaky charger treba, ale kdyz chces zcela konkretni auto, vetsinou priplatis. Jiste, kdyz do USA, tak USA autem. Nam se bohuzel nepostestilo, takze sme meli myslim v obou pripadech nissan.
Jizda autem - maji jen par znacek, nic sloziteho, semafory vetsinou uprostred krizovatky nebo za ni, coz muze trochu mas, kam se ma vlastne odbocit. Maji tu jejich prednost stylu "kdo driv prijde, ten driv mele", coz je nekdy na palici, protoze jak nejsi zvykly sledovat, kdo kdy prijel, tak pak nevis, kdy mas jet
. Pak jeste maji ze na cervenou muzed odpocit vpravo, pokud to neni explicitne zakazano ceduli. Jinak asi nic zasadniho. Nejezdi moc rychle, bezna maximalka je na nase cca 110, kolem salt lake snad bylo cca 130. Inac jezdi tak o tech skoro 10 mil rychleji. Kamiony vetsinou maji stejny rychlostni limit, takze me treba pres apalacske pohori honil hovnocuc 110 - 130 km/h. Neni to jak u nas, ze jedne jede 80, dalsi 160. Kdyz je limit 110, vali vsichni 110 - 120 nekompromisne. Inac kokoty potkas vsude, zazil sem i vybrzdovani. S fizlama sem za cca 12 000 km nemel problem, asi stesti. Kolega s nimi ma jen rozumne zkusenosti, pomohli mu. Kdyz v dallasu rozparal jaguara, tak z toho nikdo velkou vedu nedelal, chybu uznal, sepsali to na miste asi nejaky rozumny flastr a vic se zatim nic nedeje, je to uz 6 mesicu. Ted se si vzpomenul, nektere staty maji na autech spz jen vzadu. V tech statech pak byva na parkovisti narizeni, ze se musi parkovat celem ke zdi, aby si fizl mohl jednoduse cist spz. Kolega to neudelal a dosel mu do CR pokutovy blocek (pres pujcovnu).
Penize - pri vstupu na letisti se muzou ptat, jestli mas nejakou hotovost a karty, kdyz sem rekl, ze mam 100 dolacu a 5 platebnich karet, byli spokojeni. videt nechteli nic. kazdopadne proste hotovost se hodi, nikdy nevis. hodi se drobne "ctvrtaky", jeste pred 2 lety se hazely do parkovacich automatu treba v bostonu. takove ty kastliky na tyci podel ulice u kazdeho parkovaciho mista, co znas jiste z filmu.
Platebni karty - toto je zalezitost naprosto silena. pred 2 lety na vychodnim pobrezi jsme pri placeni benzinu pouzivali kartu fio banky, oznacenou jako "debet", vetsinou to chtelo zadat zip code, takze sem drze dal 76701 (km) a v 90% pripadu to proslo. nekdy se pri platbe volilo na stojanu, jestli je karta debet nebo credit, vetsinou nejake kombinace zafungovala. zajimave je, ze se to chovalo jinak i na dvou ruznych benzinkach stejne firmy. kazdopadne vice mene nebyl problem. frci tam furt hodne na magnetickym prouzku. Minuly rok na zapadnim pobrezi se nam snad jednou podarilo zaplatit primo u stojanu. Karty - fio debet, unicredit debet i credit, air bank, komercka, csob kredit /debet a cert vi co. 4 lidi, kazdej min 3 karty. nic. museli sme k obsluze, kde se reklo kolik chceme na karte zablokovat, obsluha to udelala, zadny problem. Jedno sem se s borcem dal do reci, ten mi rekl, ze evropske karty se v usa automaticky chovaji jako kreditky, ale ze zip kod musi byt usa a proto to u stojanu nejde. U obsluhy zip netreba. Ok. Pak sme se ale dvakrat vypekli. Jednou na benzince, kde vylozene psali, ze berou debet karty a jednou v supermarketu, kde taky pry take nechteji kredit, ale debet. V USA odmitjai kreditku?! co to je? a ted ten poser, ze ty nase karty se tvari jako kreditky, navic sme zjistili, ze oni maji na debet karty jeste jine vydavatele karet nez visa nebo master card. Takze sme meli asi 12 karet, vsechny k hovnu, museli sme platit hotove. Mimochodem sranda je, ze na uctu bylo videt, ze ty benzinky si provadeli testovaci blokace treba 1$, ktere probehly, ale stejne celkova transakce neprobehla. Je to celkem nevyzpytatelne- v restauraci v san franciscu kolegovi karta nesla, tak vytahl kartu nekdo jiny a ten problem nemel. Ale to uz bylo cert vi cim. Proste hotovost u sebe je vice mene nutnost, pripadne brat benzin u znacek, kde s placenim nebyl problem,to same supermarkety.
Ceny - v supermarketech asi +- normalni, restaurace jsou drazsi treba 2x, mekac je asi celkem v pohode. Hadry a jine cetky jsou levnejsi. Takze resit, jestli si sbalit 3 tricka, prece kdyby nahodou, nema moc cenu bych rekl. Staci dve, nejhur se treti koupi. K tomu zradlu - celkem me nemile prekvapilo, ze se i ve velkych supermarketech blbe shaneho bezlepkovy pecivo. Kolega na to trpi a musel se doptavat a vetsinou horko tezko z prodvace vymplatil dve nejaky bezlepkovy hruzy. Mluvim treba o supermarketu Target. Ovsem vetsina fastfoodu dokaze bezlepkovemu pozadavku vyhovet, treba burger daji mezi dva salaty, jinde dodaji bokem bezlepkovou zemli. Neni to pravidlo, ale jde to.
Obecne tlachy - travit 6 tydnu +-na jednom miste muze byt opruz, zlvast v nejake dire. A ze dira v USA umi byt opravdu dira. Jak nekdo psal - rovny ulice, baraky z papundeklu, k videni jak silny auta, tak silne zeny
. Malo ktere mesto (vetisnou je to dedina) ma neco do sebe, nejakou rozumnou historii, neco zajimaveho. Vse stary tak 150 let, podle pravitka. Kazdopadne krajina zapadu je krasna, vychod ma zas vic zajimava mesta, aspon pro evropany bych rekl. Za 6 tydnu projedes staty snad cely. My sme dali san francisco - sequoia park - los angeles - tijuana - los angeles - vegas - death valley - red rock - vegas - hoover dam - grand canyon - monument valley - bryce canyon - yellowstone - jezero tahoe - yosemite park - san francisco asi za 12 dni. asi 7500 km. Ale to uz byl trochu kalup.
A vubec nejlepsi je pribrat to party nekoho, kdo tam byl, nebo nekoho, kdo uz vubec nekde byl jinak nez s cestovkou.