Laďuša píše:Ano, v Bratislavě je úzkej rozchod 1000 mm. K2 tam jezdí už asi jenom modernizovaný, pokud je mi známo.
Máš pravdu, zmizli profilované plechy, vymenili laminátové sedačky za sedadlá s poťahmi s logom dopravného podniku, predok aj zadok električky je nový, určite urobili niečo aj s elektrovýzbrojou, lebo mi v Nikitovi neškrčí rádio
V Bratislave sú už bežné päťčlánkové električky Škoda, niektoré obojsmerné (nepotrebujú obratisko, len vodič sa prejde z jedného konca mašiny na druhý
) , jazdia do Petržalky.
1000mm rozchod bol v Československu jedine v Bratislave. Je to historicky dané ešte z čias "konky" (koňmi ťahané vagóniky po koľajniciach - prvopočiatok MHD v Bratislave z polovice 19. storočia). Prvá budova konky z roku 1840 stojí dodnes (zachránená z rozpadávajúceho sa stavu krátko po revolúcii) a sú v nej príležitostne využívané výstavné priestory. Okolo roku 1890 začalo mesto vydávať povolenia na výstavbu mestskej koľajovej dráhy bez nejakých technických špecifikácií. Neskôr začalo mesto koordinovať výstavbu koľajovej sieťe a Bratislavskí radní sa spolu s investormi rozhodli s prihliadnutím na úzke ulice a cenu výstavby preferovať 1000mm rozchod. Električková MHD vznikla v roku 1895 a bola dvojrozchodná, niektoré linky totiž používali vlakové koľaje (na trasy jednotlivých liniek boli vydávané licencie - koncesie, takže bolo viac prevádzkovateľov). V roku 1898 bola založená Bratislavská elektrická účastinná spoločnosť predchodca dnešného Dopravného podniku hl. mesta Bratislava a celá koľajová a trolejbusová sieť sa začala zjednocovať. Akcionárom mohol byť hociktorý občan Bratislavy, mesto však kúpilo len pár akcií. V roku 1907 mal BEÚS až 18 elektrických koľajových vozidiel - výrobca Ganz Budapešť a vlastnú uhoľnú elektráreň. Zaujímavosťou bolo, že keď vznikla električka do Viedne (1914 - 1945), mala časť svojej trasy spoločnú s koľajiskami MHD, ale s treťou koľajou na rozchod 1435mm. Vozidlá boli takisto Ganz, 2 ťažné a 6 vlečných (12 miest na sedenia a 8 na státie).
Dnes niektoré novobudované a generálkované trate sú už projektované tak, aby sa dali "rýchlo" upraviť na širší rozchod (osobne si myslím, že toho sa nedožijem)
Keď už som sa tak rozpísal doplním, že prvá trolejbusová linka vznikla v júli 1909 a jazdili na nej trolejbusy Daimler - Stoll, štyri otvorené (letné) a dva uzavreté. Linka mala cca 6km a viedla z centra mesta na železnú studničku, ktorá už vtedy fungovala ako výletné miesto pre bratislavčanov.
30. januára 2010 sa Bratislava rozlúčila s nemodernizovanými kĺbovými električkami typu K2, ktoré v uliciach mesta jazdili od roku 1969. Niektoré kusy jazdia asi aj dodnes v Kyjeve a inde na UA,
2. júna 2010 dojazdil posledný Ikarus 283
(poznámka autora: rok 2010 bol komunálne volebný...
)