Takze rozvediem tu pár informácií. Bude to skôr porovnanie motora 21179 (1,8) vs 21126/21127/21129.
Motor 21179 (1,8) má:
- vrtanie 82mm
- zdvih 84mm (21126 mal 75,6mm)
- piesty s väčšou kompresnou výško o 1,3mm, teda 26,7mm, zväčšila sa tým vzdialenosť prvého piestného krúžku od vrchu piestu zo 4 na 5,3mm
- stieracie krúžky chromované
- prešlo sa z centrovania ojnice na piestnom čape na centrovanie na kľukovke - je to jednoduchšie na presnosť výroby piestov a zároveň sa tým odstránilo povestné klepanie motora 21126 a znížilo sa opotrebovanie piestneho čapu
- piestny čap by mal byť 19mm (21126 18mm), no zatiaľ to nemám na 100% overené
- ojnice sú rozdelené do hmotnostných kategorii
- kľukovka sa okrem zdvihu odlišuje menším priemerom ojničných ložísk 43mm vs. 47,8mm
- kanály v kľukovke sú vrtané šikmo a nie je použitá jediná záslepka, čo znižuje riziko zostatkov bordelu po opracovaní kľukovky
- hlavné a ojničné ložiská sú rozdelené do 3 kategorií, informácia o kategorii je vyrazena na zadnej časti kľuky, informácia o kategorii uložnia v bloku je vyrazená na bloku vpredu a ložiská sa oddeľujú farebnou značkou
- hlavné ložiská nemajú drážku po celej časti polovice, ale končia tesne pri koncoch, čím sa konštruktéri snažili zabrániť stratám tlaku oleja, pretože motor má funkciu premenlivého časovania ventilov
- k pôvodnému olejovému kanálu k hlave medzi 3. a 4. valcom pribudol rovnaký kanál medzi 1. a 2. valcom, ktorý privádza tlak oleja do hlavy k solenoidu, ktorý ovláda "fazokrutilku", teda to teleso, ktoré pootáča sací vačkový hriadeľ a tým mení časovanie. Ako sa to správne nazýva?
- predné uloženie sacieho vačkového hriadeľa je zväčšené
- dorobené otvory pre odtekanie prebytočného oleja z priestoru predných gufier vačiek
- zväčšil sa objem chladiacej kvapaliny v hlave, upravili sa kanály tak, aby zmes prúdila viac okolo výfukových kanálov a výfukových sediel
- zmena otvorov na tesnení hlavy - dosiahli rovnomernejší rozdiel teplôt v jednotlivých častiach motora
- medzi valcami sa objavili 3mm kanáliky, ktoré pomáhajú odvádzať teplo, čím znížili opotrebovanie piestnych krúžkov
- blok má zosilnenú hornú dosadaciu plochu k hlave
- tvar a velkosť sacích a výfukových kanálov bol prepracovaný zahraničnou firmou (Ricardo?) tak, aby bolo dosiahnuté aj horizontálne, aj vertikálne plnenie valcov
- ventily so stopkou 5mm (21126 má 7mm)
- ventily majú tvar písmena T, sú odľahčené a majú o 2mm vačší priemer (31mm a 27,5mm) - import
- pružiny - import
- hydroštely ostali pôvodné
- tanieriky - import
- poistky ventilov - import (TRW)
- vačkové hriadele - import (Korea) - sú vyrábané formou lisovania, takže výroba vačiek s inými časovaniami nie je finančne náročná
- snímač polohy sacieho vačkového hriadeľa sa presunul do zadnej časti hlavy
- prerobený kryt ventilov s odlučovačom oleja
- vodná pumpa - import (Korea)
- vo fabrike sa prakticky vyrába len blok, hlava, piesty, vaňa a ventilový dekel
- znížením teploty hlavy docielili lepšiu odolnosť voči detonáciám, vdaka čomu zdvihli predstih o niekoľko stupňov
- zberné výfukové potrubie dostalo väčší priemer - 39mm (21126 má 36mm)
- tesnenie pod hlavou kovové
- podarilo sa im zmenšiť deformáciu valcov z 55 micrometrov na 25 micrometrov (neviem akú deformáciu mali na mysli, ci pri zohrievaní bloku, montáži alebo výrobe?), pre porovnanie 2101 mala 90
- variabilné časovanie zatial iba na sacej vačke, no konštrukčne je hlava pripravená na variabilné časovanie výfukovej vačky
- olejové čerpadlo so zväčšeným prietokom 54l/min vs. 33l/min
- sacie potrubie k čerpadlu zväčšené z 16 na 20mm
- vaňa hliníková, zabraňuje odlievaniu a speňovaniu oleja
- objem oleja vzrástol z 3,2 na 4,4l
- vačkové kolesá nemajú zaisťovacie šponky, sedia na kúželi, čo umožňuje eliminovať nepresnosti.
Verzia sport sa odlišuje vačkami, vstrekmi, tlakom paliva a čipom. Konkretne hodnoty som zatial nezistil.
Ked to po sebe čítam, tak som to napísal dosť gulášovito, ale koho to nezaujíma, tak to čítať nemusi
Lada 2171 Priora 1,6 MPi (2013), Lada 2105 v regenerácii (1985), Lada 21044 1,9 MPi (1998), Škoda Felícia 1,3 SPi - 40kw (1996), 2 x Babetta 210 (1984,1988), Simson 70 ccm (1989), Zetor 4011 (1966)