Moje první "opravdová" GO motoru
Moderátor: Moderátoři
Re: Moje první "opravdová" GO motoru
Zdravím všechny z Rakouska. Jsem na několikadenním odborném školení v Jenbachu - Jižním Tyrolsku, sídle společnosti vyrábějící plynové motory GE Jenbacher, které provozujeme na bioplynových stanicích naší firmy.
Kromě klasického školení jsem měl možnost se dnes projít po výrobním závodě. Zjistil jsem, že motory výrobní řady 3xx, tedy dvanáctiválce J312 až dvacetiválce J320, které provozujeme, jsou trapně malá a nenápadná miminka. To, co jsem měl možnost zhlédnout, mě místy šokovalo.
Předně - viděl jsem poprvé v životě zkompletovaný a funkční motor J624, na který jsem se moc těšil - 24 válců, 4 turba, výkon necelých 5MW elektricky a 5MW termicky. S generátorem celkem přes 10 metrů délky a asi 3,6 m na výšku. Klikový hřídel tohoto drobečka měří 4,5 metru a jeho hmotnost je asi 2,5 tuny. Startují to tři elektrické startéry. Když to naskočilo, skoro jsem si stříkl do textilu. Při najetí do plného výkonu začnou turba tak ječet, že Stalin s Kaťušou se může jít bodnout. Nehorázný mazec.
Ovšem to, co jsem viděl potom, mě utvrdilo v předpokladu, že ani J624 není to maximum, co dnes uzřu. Prototyp (dosud není v sériové výrobě) motoru J920. 20 kýblů (doslova), dvě turba jak hovado, výkon 10 MW elektricky a 10MW termicky. Holý blok válců tohoto monstra je větší než moje auto - výška ke třem metrům, délka skoro sedm. Píst je tak velký a těžký, že dospělý chlap nemá šanci ho nadzdvihnout ze stolu. Objem jednoho válce je přes 15 litrů. Hlava takového válce váží 240 kilogramů. Hmotnost generátoru (bez rozvodné skříně) je 36 tun. Klikový hřídel měří přes 6 metrů a váží daleko přes 4 tuny. Startují to tři pneumatické startéry, každý o výkonu 200kW. Má to dvě turba - každé o průměru statoru přes metr, hmotnost si netroufnu odhadnout (tuna a půl, dvě tuny???), 36.000 otáček za minutu, plnicí přetlak 6,5 Baru. Za hodinu provozu na plný výkon prožene takové turbo do motoru tolik vzduchu, že by dospělému člověku vystačil k dýchání na 12 let.
Tento motor spaluje pouze zemní plyn. Ne, že by neuměl spapat bioplyn, ale neexistuje na světě bioplynová stanice, co by uměla tolik plynu najednou vyrobit.
Celý tento agregát je testován v areálu fabriky. Je postaven v boxu, jehož rozměry připomínají čtyřpodlažní panelák. Vedle po obou stranách stojí komíny jak ve spalovně mrtvol, což jsou výfukové roury každé řady válců. Zatímco motor J320 je chlazen chladičem se šesti (výjimečně osmi) ventilátory á 20kW, tento oblud chladí takových ventilátorů 2x48 - chladiče jsou osazené na střeše toho paneláku.
Kdo neviděl, jen těžko si dokáže představit..... Ve výrobních halách nebylo dovoleno fotografovat, takže z výroby fotky nemám. Něco málo jsem však přece jen ukořistil. Až dojedu domů, trochu to proberu a upravím a něco sem dám.
Kromě klasického školení jsem měl možnost se dnes projít po výrobním závodě. Zjistil jsem, že motory výrobní řady 3xx, tedy dvanáctiválce J312 až dvacetiválce J320, které provozujeme, jsou trapně malá a nenápadná miminka. To, co jsem měl možnost zhlédnout, mě místy šokovalo.
Předně - viděl jsem poprvé v životě zkompletovaný a funkční motor J624, na který jsem se moc těšil - 24 válců, 4 turba, výkon necelých 5MW elektricky a 5MW termicky. S generátorem celkem přes 10 metrů délky a asi 3,6 m na výšku. Klikový hřídel tohoto drobečka měří 4,5 metru a jeho hmotnost je asi 2,5 tuny. Startují to tři elektrické startéry. Když to naskočilo, skoro jsem si stříkl do textilu. Při najetí do plného výkonu začnou turba tak ječet, že Stalin s Kaťušou se může jít bodnout. Nehorázný mazec.
Ovšem to, co jsem viděl potom, mě utvrdilo v předpokladu, že ani J624 není to maximum, co dnes uzřu. Prototyp (dosud není v sériové výrobě) motoru J920. 20 kýblů (doslova), dvě turba jak hovado, výkon 10 MW elektricky a 10MW termicky. Holý blok válců tohoto monstra je větší než moje auto - výška ke třem metrům, délka skoro sedm. Píst je tak velký a těžký, že dospělý chlap nemá šanci ho nadzdvihnout ze stolu. Objem jednoho válce je přes 15 litrů. Hlava takového válce váží 240 kilogramů. Hmotnost generátoru (bez rozvodné skříně) je 36 tun. Klikový hřídel měří přes 6 metrů a váží daleko přes 4 tuny. Startují to tři pneumatické startéry, každý o výkonu 200kW. Má to dvě turba - každé o průměru statoru přes metr, hmotnost si netroufnu odhadnout (tuna a půl, dvě tuny???), 36.000 otáček za minutu, plnicí přetlak 6,5 Baru. Za hodinu provozu na plný výkon prožene takové turbo do motoru tolik vzduchu, že by dospělému člověku vystačil k dýchání na 12 let.
Tento motor spaluje pouze zemní plyn. Ne, že by neuměl spapat bioplyn, ale neexistuje na světě bioplynová stanice, co by uměla tolik plynu najednou vyrobit.
Celý tento agregát je testován v areálu fabriky. Je postaven v boxu, jehož rozměry připomínají čtyřpodlažní panelák. Vedle po obou stranách stojí komíny jak ve spalovně mrtvol, což jsou výfukové roury každé řady válců. Zatímco motor J320 je chlazen chladičem se šesti (výjimečně osmi) ventilátory á 20kW, tento oblud chladí takových ventilátorů 2x48 - chladiče jsou osazené na střeše toho paneláku.
Kdo neviděl, jen těžko si dokáže představit..... Ve výrobních halách nebylo dovoleno fotografovat, takže z výroby fotky nemám. Něco málo jsem však přece jen ukořistil. Až dojedu domů, trochu to proberu a upravím a něco sem dám.
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Re: Moje první "opravdová" GO motoru
Něco málo fotografií.
Představitel nejmenší (a nejstarší) řady motorů Jenbacher - řadový osmiválec J208 - výkon cca 320kW. Jeho velikost můžete odhadnout podle velikosti startovacích akumulátorů stojících vpravo dole na podlaze dílny - kompletní výška necelé dva metry, délka i s generátorem asi tři a půl metru.
Motory výrobní řady 3xx a 4xx jsem nefotografoval - ty vidím v práci denně a navíc jsem tu o nich už psal dost. Takže pokročíme trochu výše .
Představitel nejmenší (a nejstarší) řady motorů Jenbacher - řadový osmiválec J208 - výkon cca 320kW. Jeho velikost můžete odhadnout podle velikosti startovacích akumulátorů stojících vpravo dole na podlaze dílny - kompletní výška necelé dva metry, délka i s generátorem asi tři a půl metru.
Motory výrobní řady 3xx a 4xx jsem nefotografoval - ty vidím v práci denně a navíc jsem tu o nich už psal dost. Takže pokročíme trochu výše .
Naposledy upravil(a) Marek dne pát bře 07, 2014 09:57, celkem upraveno 1 x.
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Re: Moje první "opravdová" GO motoru
Kompletní a funkční motor výrobní řady 6 - J612, nejmenší z této řady o výkonu zpravidla lehce převyšujícím 2MW. Řada 6 končí typem J624, čož je čtyřiadvacetiválec se čtyřmi turbodmýchadly. Takže toto si představte jako jeho půlku:
Abyste měli přibližnou představu o velikosti tohoto stroje - spodní hrana vzduchového filtru (to je ten šedivý mnohohran vlevo) jsem měl přesně ve výši ochranné přilby - takže tam jsou dva metry. Víka ventilů jsem měl ve výši očí.
Ten velký válec u stropu na obr.17 je katalyzátor výfukových plynů na snižování emisí CO.
Motor J624, největší z této typové řady, je prostě dvakrát delší . Ten jsem sice viděl (i slyšel), ale nebylo dovoleno fotografovat.
Abyste měli přibližnou představu o velikosti tohoto stroje - spodní hrana vzduchového filtru (to je ten šedivý mnohohran vlevo) jsem měl přesně ve výši ochranné přilby - takže tam jsou dva metry. Víka ventilů jsem měl ve výši očí.
Ten velký válec u stropu na obr.17 je katalyzátor výfukových plynů na snižování emisí CO.
Motor J624, největší z této typové řady, je prostě dvakrát delší . Ten jsem sice viděl (i slyšel), ale nebylo dovoleno fotografovat.
Naposledy upravil(a) Marek dne pát bře 07, 2014 09:58, celkem upraveno 4 x.
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Re: Moje první "opravdová" GO motoru
Několik detailů motoru řady 6:
Turbodmýchadlo motoru J612 (to nejmenší , co se na šestku dává):
Opět pro představu velikosti: Šroub, který jsem označil vlevo nahoře červeným kroužkem, je dvanáctka (na klíč č.19).
Turbodmýchadlo motoru J612 (to nejmenší , co se na šestku dává):
Opět pro představu velikosti: Šroub, který jsem označil vlevo nahoře červeným kroužkem, je dvanáctka (na klíč č.19).
Naposledy upravil(a) Marek dne pát bře 07, 2014 09:59, celkem upraveno 1 x.
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Re: Moje první "opravdová" GO motoru
Detail hlavy a rozvodu motoru řady 6 (u tohohle seřizovat ventily musí být požer, zejména ty sací dole):
Detail - řez: Všimněte si, že hoření směsi u tohoto motoru probíhá v tlakových komůrkách - u zážehových motorů neobvyklý jev.
Píst motoru řady 6:
Detail - řez: Všimněte si, že hoření směsi u tohoto motoru probíhá v tlakových komůrkách - u zážehových motorů neobvyklý jev.
Píst motoru řady 6:
Naposledy upravil(a) Marek dne pát bře 07, 2014 10:00, celkem upraveno 1 x.
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Re: Moje první "opravdová" GO motoru
A teď to přijde! Teď něco pro opravdové chlapy, co se nebojí:
Detaily motoru výrobní řady 9, typu J920:
Toto je část motoru (pouze zkrácený blok se čtyřmi válci) jako demonstrační model. Líbí se vám? Že by se vám tahle centrálečka vešla na stůl? Zdání klame, milí moji - průměr toho setrvačníku je metr šedesát . A protože je asi metr od země a protože nad ním je ještě další metr a půl "masa", je asi každému jasné, jaká je celková výška odstrojeného motoru bez příslušenství.....
Detaily motoru výrobní řady 9, typu J920:
Toto je část motoru (pouze zkrácený blok se čtyřmi válci) jako demonstrační model. Líbí se vám? Že by se vám tahle centrálečka vešla na stůl? Zdání klame, milí moji - průměr toho setrvačníku je metr šedesát . A protože je asi metr od země a protože nad ním je ještě další metr a půl "masa", je asi každému jasné, jaká je celková výška odstrojeného motoru bez příslušenství.....
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Re: Moje první "opravdová" GO motoru
Pohled do karteru motoru řady 9 bočními servisními okny:
Opět abyste měli představu o velikosti dílů, položil jsem na spodní část rámu (u prostředního obr.) ofukovací pistoli, kterou jistě dobře znáte. Podíváte-li se na ojnici, na její spodní uprostřed části je technologický otvor - ten má průměr 16 mm.
Jedna olejová náplň tohoto agregátu činí 8000 litrů motorového oleje.
Opět abyste měli představu o velikosti dílů, položil jsem na spodní část rámu (u prostředního obr.) ofukovací pistoli, kterou jistě dobře znáte. Podíváte-li se na ojnici, na její spodní uprostřed části je technologický otvor - ten má průměr 16 mm.
Jedna olejová náplň tohoto agregátu činí 8000 litrů motorového oleje.
Naposledy upravil(a) Marek dne pát bře 07, 2014 10:02, celkem upraveno 2 x.
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Re: Moje první "opravdová" GO motoru
Hlava motoru řady 9:
Na horní ploše hlavy leží modrá propiska, kterou si jistě umíte představit - délka cca 20cm. Hmotnost jednoho kusu kompletně nastrojené hlavy je 240 kg.
Vahadlo ventilu - řada 9 (pro srovnání velikostí - šroub vedle je rozměru M12x60 na klíč č.19):
Na horní ploše hlavy leží modrá propiska, kterou si jistě umíte představit - délka cca 20cm. Hmotnost jednoho kusu kompletně nastrojené hlavy je 240 kg.
Vahadlo ventilu - řada 9 (pro srovnání velikostí - šroub vedle je rozměru M12x60 na klíč č.19):
Naposledy upravil(a) Marek dne pát bře 07, 2014 10:02, celkem upraveno 2 x.
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Re: Moje první "opravdová" GO motoru
Píst a části pístové skupiny- řada 9:
Kompletní pístová skupina na demonstračním rámu (výška po prsa dvoumetrového chlapa):
Pohled na dno prototypu pístu - na středu dna je postavena lahvička o objemu 0,1 litru:
Dno pístu v reálu - propisku už znáte:
Copak to můj kolega asi drží v ruce? Uhodli jste, pístní kroužek (pístní kruh) .
Část ojnice motoru řady 9 - otvor pro pístní čep (vedle položeny ochranné brýle, které opět jistě všichni dobře znáte):
Kompletní pístová skupina na demonstračním rámu (výška po prsa dvoumetrového chlapa):
Pohled na dno prototypu pístu - na středu dna je postavena lahvička o objemu 0,1 litru:
Dno pístu v reálu - propisku už znáte:
Copak to můj kolega asi drží v ruce? Uhodli jste, pístní kroužek (pístní kruh) .
Část ojnice motoru řady 9 - otvor pro pístní čep (vedle položeny ochranné brýle, které opět jistě všichni dobře znáte):
Naposledy upravil(a) Marek dne pát bře 07, 2014 10:03, celkem upraveno 1 x.
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Re: Moje první "opravdová" GO motoru - návštěva GE Jenbacher
Pracovní kabina motoru J920 pro testovací účely (výška vrat P20 a P21 je asi 5,5 metru - pro odhad velikosti budovy):
Pohled z boku:
Pohled z boku:
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Re: Moje první "opravdová" GO motoru
Paráda Je vidět, že Tě to hodně baví a že tím žiješ. Leckdo by mohl takovou práci závidět A musí to být dost hezká práce, "v rukavičkách" ...
2x УАЗ 452, еx 21044 a 2105
Re: Moje první "opravdová" GO motoru
No ono to není vždy jen kolem motorů kogenerační jednotky. Mnohdy je to taky o brodění se po kotníky (i vejš) ve sračkách, práce v toxickém prostředí a nefalšovaná dřina ve smyslu tahání velmi těžkých břemen do nemalé výšky či z hloubky. Ale zatím mě to baví, to je pravda - možná právě proto, že je to každý den úplně jiné.
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Re: Moje první "opravdová" GO motoru
Takže už mi tu zbývá pouze jeden jediný píst a ten je zřejmě pro mcezu.
Zatím jsem nedostal žádnou zprávu o tom, zda se podařil transfer pístu na střední Moravu.....? (dvk)
Zatím jsem nedostal žádnou zprávu o tom, zda se podařil transfer pístu na střední Moravu.....? (dvk)
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Re: Moje první "opravdová" GO motoru
Marek píše:Takže už mi tu zbývá pouze jeden jediný píst a ten je zřejmě pro mcezu.
Zatím jsem nedostal žádnou zprávu o tom, zda se podařil transfer pístu na střední Moravu.....? (dvk)
Pist mam doma, dvk se asi odhmotnil, nebo ma jine starosti. Mcezovi sem nabizel, ze ti ma rict, ze pist mas nechat opet u pana Vymetala, ale nejak to asi nedopadlo.
MFP
wergl I - 2104 - melt down
wergl II - 2104 - rebuild succeded
wergl III - 21113 - sold (Chester's new)
wergl IV - i30 - tout est bleu
wergl I - 2104 - melt down
wergl II - 2104 - rebuild succeded
wergl III - 21113 - sold (Chester's new)
wergl IV - i30 - tout est bleu