Moje první "opravdová" GO motoru

Free pokec (aj keď Ondra 07 by to celé zmazal)

Moderátor: Moderátoři

Uživatelský avatar
3enit
Příspěvky: 487
Registrován: sob pro 26, 2009 23:01
Bydliště: Brno

Re: Moje první "opravdová" GO motoru

Příspěvek od 3enit »

Že by? :oops:
OLTCIT CLUB 11R
LADA KALINA CROSS

Boxer inside
Marek
Příspěvky: 5267
Registrován: úte čer 01, 2004 21:31
Bydliště: Třebíč, CZ

Re: Moje první "opravdová" GO motoru

Příspěvek od Marek »

Zdravím všechny z Rakouska. Jsem na několikadenním odborném školení v Jenbachu - Jižním Tyrolsku, sídle společnosti vyrábějící plynové motory GE Jenbacher, které provozujeme na bioplynových stanicích naší firmy.
Kromě klasického školení jsem měl možnost se dnes projít po výrobním závodě. Zjistil jsem, že motory výrobní řady 3xx, tedy dvanáctiválce J312 až dvacetiválce J320, které provozujeme, jsou trapně malá a nenápadná miminka. To, co jsem měl možnost zhlédnout, mě místy šokovalo.

Předně - viděl jsem poprvé v životě zkompletovaný a funkční motor J624, na který jsem se moc těšil - 24 válců, 4 turba, výkon necelých 5MW elektricky a 5MW termicky. S generátorem celkem přes 10 metrů délky a asi 3,6 m na výšku. Klikový hřídel tohoto drobečka měří 4,5 metru a jeho hmotnost je asi 2,5 tuny. Startují to tři elektrické startéry. Když to naskočilo, skoro jsem si stříkl do textilu. Při najetí do plného výkonu začnou turba tak ječet, že Stalin s Kaťušou se může jít bodnout. Nehorázný mazec.

Ovšem to, co jsem viděl potom, mě utvrdilo v předpokladu, že ani J624 není to maximum, co dnes uzřu. Prototyp (dosud není v sériové výrobě) motoru J920. 20 kýblů (doslova), dvě turba jak hovado, výkon 10 MW elektricky a 10MW termicky. Holý blok válců tohoto monstra je větší než moje auto - výška ke třem metrům, délka skoro sedm. Píst je tak velký a těžký, že dospělý chlap nemá šanci ho nadzdvihnout ze stolu. Objem jednoho válce je přes 15 litrů. Hlava takového válce váží 240 kilogramů. Hmotnost generátoru (bez rozvodné skříně) je 36 tun. Klikový hřídel měří přes 6 metrů a váží daleko přes 4 tuny. Startují to tři pneumatické startéry, každý o výkonu 200kW. Má to dvě turba - každé o průměru statoru přes metr, hmotnost si netroufnu odhadnout (tuna a půl, dvě tuny???), 36.000 otáček za minutu, plnicí přetlak 6,5 Baru. Za hodinu provozu na plný výkon prožene takové turbo do motoru tolik vzduchu, že by dospělému člověku vystačil k dýchání na 12 let.
Tento motor spaluje pouze zemní plyn. Ne, že by neuměl spapat bioplyn, ale neexistuje na světě bioplynová stanice, co by uměla tolik plynu najednou vyrobit.
Celý tento agregát je testován v areálu fabriky. Je postaven v boxu, jehož rozměry připomínají čtyřpodlažní panelák. Vedle po obou stranách stojí komíny jak ve spalovně mrtvol, což jsou výfukové roury každé řady válců. Zatímco motor J320 je chlazen chladičem se šesti (výjimečně osmi) ventilátory á 20kW, tento oblud chladí takových ventilátorů 2x48 - chladiče jsou osazené na střeše toho paneláku.

Kdo neviděl, jen těžko si dokáže představit..... Ve výrobních halách nebylo dovoleno fotografovat, takže z výroby fotky nemám. Něco málo jsem však přece jen ukořistil. Až dojedu domů, trochu to proberu a upravím a něco sem dám.
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Marek
Příspěvky: 5267
Registrován: úte čer 01, 2004 21:31
Bydliště: Třebíč, CZ

Re: Moje první "opravdová" GO motoru

Příspěvek od Marek »

Něco málo fotografií.

Představitel nejmenší (a nejstarší) řady motorů Jenbacher - řadový osmiválec J208 - výkon cca 320kW. Jeho velikost můžete odhadnout podle velikosti startovacích akumulátorů stojících vpravo dole na podlaze dílny - kompletní výška necelé dva metry, délka i s generátorem asi tři a půl metru.
Motor Jenbacher řady 2, konkrétně řadový GEJ 208
Motor Jenbacher řady 2, konkrétně řadový GEJ 208




Motory výrobní řady 3xx a 4xx jsem nefotografoval - ty vidím v práci denně a navíc jsem tu o nich už psal dost. Takže pokročíme trochu výše ;-).
Naposledy upravil(a) Marek dne pát bře 07, 2014 09:57, celkem upraveno 1 x.
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Marek
Příspěvky: 5267
Registrován: úte čer 01, 2004 21:31
Bydliště: Třebíč, CZ

Re: Moje první "opravdová" GO motoru

Příspěvek od Marek »

Kompletní a funkční motor výrobní řady 6 - J612, nejmenší z této řady o výkonu zpravidla lehce převyšujícím 2MW. Řada 6 končí typem J624, čož je čtyřiadvacetiválec se čtyřmi turbodmýchadly. Takže toto si představte jako jeho půlku:
Fotografie0014.jpg

Fotografie0015.jpg

Fotografie0017.jpg


Abyste měli přibližnou představu o velikosti tohoto stroje - spodní hrana vzduchového filtru (to je ten šedivý mnohohran vlevo) jsem měl přesně ve výši ochranné přilby - takže tam jsou dva metry. Víka ventilů jsem měl ve výši očí.
Ten velký válec u stropu na obr.17 je katalyzátor výfukových plynů na snižování emisí CO.

Motor J624, největší z této typové řady, je prostě dvakrát delší :-). Ten jsem sice viděl (i slyšel), ale nebylo dovoleno fotografovat.
Naposledy upravil(a) Marek dne pát bře 07, 2014 09:58, celkem upraveno 4 x.
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Marek
Příspěvky: 5267
Registrován: úte čer 01, 2004 21:31
Bydliště: Třebíč, CZ

Re: Moje první "opravdová" GO motoru

Příspěvek od Marek »

Několik detailů motoru řady 6:

Turbodmýchadlo motoru J612 (to nejmenší , co se na šestku dává):
Fotografie0016.jpg


Opět pro představu velikosti: Šroub, který jsem označil vlevo nahoře červeným kroužkem, je dvanáctka (na klíč č.19).
Naposledy upravil(a) Marek dne pát bře 07, 2014 09:59, celkem upraveno 1 x.
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Marek
Příspěvky: 5267
Registrován: úte čer 01, 2004 21:31
Bydliště: Třebíč, CZ

Re: Moje první "opravdová" GO motoru

Příspěvek od Marek »

Detail hlavy a rozvodu motoru řady 6 (u tohohle seřizovat ventily musí být požer, zejména ty sací dole):
Fotografie0011.jpg

Fotografie0011a.jpg

Fotografie0011b.jpg

Fotografie0011c.jpg




Detail - řez: Všimněte si, že hoření směsi u tohoto motoru probíhá v tlakových komůrkách - u zážehových motorů neobvyklý jev.
Fotografie0012.jpg




Píst motoru řady 6:
Fotografie0013.jpg
Naposledy upravil(a) Marek dne pát bře 07, 2014 10:00, celkem upraveno 1 x.
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Marek
Příspěvky: 5267
Registrován: úte čer 01, 2004 21:31
Bydliště: Třebíč, CZ

Re: Moje první "opravdová" GO motoru

Příspěvek od Marek »

A teď to přijde! Teď něco pro opravdové chlapy, co se nebojí:

Detaily motoru výrobní řady 9, typu J920:
Fotografie0024.jpg


Toto je část motoru (pouze zkrácený blok se čtyřmi válci) jako demonstrační model. Líbí se vám? Že by se vám tahle centrálečka vešla na stůl? Zdání klame, milí moji - průměr toho setrvačníku je metr šedesát :-). A protože je asi metr od země a protože nad ním je ještě další metr a půl "masa", je asi každému jasné, jaká je celková výška odstrojeného motoru bez příslušenství.....
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Marek
Příspěvky: 5267
Registrován: úte čer 01, 2004 21:31
Bydliště: Třebíč, CZ

Re: Moje první "opravdová" GO motoru

Příspěvek od Marek »

Pohled do karteru motoru řady 9 bočními servisními okny:
Fotografie0021.jpg

Fotografie0021a.jpg

Fotografie0021b.jpg


Opět abyste měli představu o velikosti dílů, položil jsem na spodní část rámu (u prostředního obr.) ofukovací pistoli, kterou jistě dobře znáte. Podíváte-li se na ojnici, na její spodní uprostřed části je technologický otvor - ten má průměr 16 mm.

Jedna olejová náplň tohoto agregátu činí 8000 litrů motorového oleje.
Naposledy upravil(a) Marek dne pát bře 07, 2014 10:02, celkem upraveno 2 x.
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Marek
Příspěvky: 5267
Registrován: úte čer 01, 2004 21:31
Bydliště: Třebíč, CZ

Re: Moje první "opravdová" GO motoru

Příspěvek od Marek »

Hlava motoru řady 9:
Fotografie0048.jpg

Fotografie0048a.jpg


Na horní ploše hlavy leží modrá propiska, kterou si jistě umíte představit - délka cca 20cm. Hmotnost jednoho kusu kompletně nastrojené hlavy je 240 kg.



Vahadlo ventilu - řada 9 (pro srovnání velikostí - šroub vedle je rozměru M12x60 na klíč č.19):
Fotografie0026.jpg
Naposledy upravil(a) Marek dne pát bře 07, 2014 10:02, celkem upraveno 2 x.
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Marek
Příspěvky: 5267
Registrován: úte čer 01, 2004 21:31
Bydliště: Třebíč, CZ

Re: Moje první "opravdová" GO motoru

Příspěvek od Marek »

Píst a části pístové skupiny- řada 9:

Kompletní pístová skupina na demonstračním rámu (výška po prsa dvoumetrového chlapa):
Fotografie0046.jpg


Pohled na dno prototypu pístu - na středu dna je postavena lahvička o objemu 0,1 litru:
Fotografie0046b.jpg


Dno pístu v reálu - propisku už znáte:
Fotografie0046a.jpg


Copak to můj kolega asi drží v ruce? :-D Uhodli jste, pístní kroužek (pístní kruh) ;-).
Fotografie0047.jpg


Část ojnice motoru řady 9 - otvor pro pístní čep (vedle položeny ochranné brýle, které opět jistě všichni dobře znáte):
Fotografie0046c.jpg
Naposledy upravil(a) Marek dne pát bře 07, 2014 10:03, celkem upraveno 1 x.
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Marek
Příspěvky: 5267
Registrován: úte čer 01, 2004 21:31
Bydliště: Třebíč, CZ

Re: Moje první "opravdová" GO motoru - návštěva GE Jenbacher

Příspěvek od Marek »

Pracovní kabina motoru J920 pro testovací účely (výška vrat P20 a P21 je asi 5,5 metru - pro odhad velikosti budovy):
Fotografie0068.jpg


Pohled z boku:
Fotografie0069.jpg
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Uživatelský avatar
dvk
Příspěvky: 2562
Registrován: pát pro 04, 2009 16:21
Bydliště: okr. Přerov

Re: Moje první "opravdová" GO motoru

Příspěvek od dvk »

Paráda :thumbleft: Je vidět, že Tě to hodně baví a že tím žiješ. Leckdo by mohl takovou práci závidět :D A musí to být dost hezká práce, "v rukavičkách" ...
2x УАЗ 452, еx 21044 a 2105
Marek
Příspěvky: 5267
Registrován: úte čer 01, 2004 21:31
Bydliště: Třebíč, CZ

Re: Moje první "opravdová" GO motoru

Příspěvek od Marek »

No ono to není vždy jen kolem motorů kogenerační jednotky. Mnohdy je to taky o brodění se po kotníky (i vejš) ve sračkách, práce v toxickém prostředí a nefalšovaná dřina ve smyslu tahání velmi těžkých břemen do nemalé výšky či z hloubky. Ale zatím mě to baví, to je pravda - možná právě proto, že je to každý den úplně jiné.
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Marek
Příspěvky: 5267
Registrován: úte čer 01, 2004 21:31
Bydliště: Třebíč, CZ

Re: Moje první "opravdová" GO motoru

Příspěvek od Marek »

Takže už mi tu zbývá pouze jeden jediný píst a ten je zřejmě pro mcezu.

Zatím jsem nedostal žádnou zprávu o tom, zda se podařil transfer pístu na střední Moravu.....? (dvk)
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Uživatelský avatar
JmJ
Příspěvky: 6495
Registrován: úte čer 01, 2004 11:30
Bydliště: Kromeriz

Re: Moje první "opravdová" GO motoru

Příspěvek od JmJ »

Marek píše:Takže už mi tu zbývá pouze jeden jediný píst a ten je zřejmě pro mcezu.

Zatím jsem nedostal žádnou zprávu o tom, zda se podařil transfer pístu na střední Moravu.....? (dvk)


Pist mam doma, dvk se asi odhmotnil, nebo ma jine starosti. Mcezovi sem nabizel, ze ti ma rict, ze pist mas nechat opet u pana Vymetala, ale nejak to asi nedopadlo.
MFP
wergl I - 2104 - melt down
wergl II - 2104 - rebuild succeded
wergl III - 21113 - sold (Chester's new)
wergl IV - i30 - tout est bleu
Odpovědět

Zpět na „Poklábosme“