lietadlá a všeličo okolo

Free pokec (aj keď Ondra 07 by to celé zmazal)

Moderátor: Moderátoři

Re: lietadlá a všeličo okolo

Příspěvekod Mičun » stř čer 08, 2016 21:07

Dnes prý představili Rusové novou mašinu Jak 242. S motory z USA. To už nefungují RU výrobci?
ex. Vaz 2108 Lada Samara r.v.92 dovoz SRN
ex. Vaz 2170 Lada Priora r.v.09
ex. Vaz 2107 Lada 1500 r.v. 92 семёрочка
Sehnat zachovalou slečnu je brnkačka, proti sehnání zachovalého Žigulíka... :-) :-) ;-)
Dějiny dělají lidové masy, avšak nedělají je takové, jaké by chtěly...
Uživatelský avatar
Mičun
 
Příspěvky: 1297
Registrován: pát črc 15, 2011 11:03
Bydliště: Jižní Čechy

Re: lietadlá a všeličo okolo

Příspěvekod jacek » čtv čer 09, 2016 15:20

Ano, to je ten MS-21 s typovým číslem od Jakovleva, jak jsem tu dřív psal. Zálet by se měl uskutečnit letos v prosinci až v únoru 2017, podle toho, jak poběží pozemní zkoušky. Mašina je to pěkná, moderní, tak snad to nevezme zase nějaký ten "ruský" konec. Motory - ty jsou po rozbití Ukrajiny nejbolavějším místem ruského leteckého průmyslu. Po rozpadu SSSR se tehdejší mocipáni v Rusku tvářili, jako že se nic neděje a ponechali téměř veškerou výrobu i vývoj leteckých motorů, jakož i spousty dalších strategicky důležitých věcí nadále na Ukrajině, považované za tzv.bratrský národ a stát v rámci SNS/SNG. Prý "my si to koupíme a dovezeme" - není vám to nějak povědomé? Bohužel "bratra" ovinul chapadly "demokracie, svobody a blahobytu" Západ a najednou byli Rusové bez motorů jak pro civilní letadla, tak pro vrtulníky. Výrobu osvědčených ukrajinských (tedy původem sovětských) vrtulníkových motorů řady TV7 se v nouzovém režimu podařilo nastartovat u Klimova (VK-2500). Dosud jediný nový sériově vyráběný moderní ruský motor pro velká letadla Perm D-90 se povedl, bohužel se hodí spíš jen na stroje kategorie Il-76 (Il-76MD-90). Pro dvoumotorový Jak-242/MS-21 se počítá s nově vyvinutým (a údajně velmi zdařilým) turbofanem Aviadvigatěl PD-14, ale zatím ještě pořád běží jeho letové ověřování a pouze kusová výroba zkušebních jednotek.
Proto jsou skoro všechna nová ruská (civilní) dopravní letadla poháněna západními motory, vč. Suchojova SuperJetu. Nedostatkové ruské musí mít - ze zákona - jen stroje pro VKS, VMF a armádu. Když půjde vše dobře, první Jak-242/MS-21 s motory PD-14 by měl vzlétnout v r.2018, kdy se počítá s prvními dodávkami sériových strojů. Takže teoreticky časový plán sedí, jenže nemá rezervu pro případ potíží, ani plán B. Svým způsobem sice současná situace podporuje prodejnost některých ruských typů se západními motory ve světě (SuperJet100), na druhé straně bez vlastních motorů je ruský letecký průmysl (týká se výlučně civilních letadel) tzv. s holým zadkem v trní. S jakoukoli korektností "Западныx партнерoв России" totiž Rusko rozhodně nadále už počítat nemůže. J.
Uživatelský avatar
jacek
 
Příspěvky: 798
Registrován: ned říj 03, 2010 13:21
Bydliště: Brno

Re: lietadlá a všeličo okolo

Příspěvekod Mičun » čtv čer 09, 2016 15:48

Tak to mají Ukrajinci asi taky radost? Předpokládám, že výrobci měly odbyt pouze na východ?
Podobný problém je i se systémy pro kosmické lety. Spousty výrobců sou také na Ukrajině.
ex. Vaz 2108 Lada Samara r.v.92 dovoz SRN
ex. Vaz 2170 Lada Priora r.v.09
ex. Vaz 2107 Lada 1500 r.v. 92 семёрочка
Sehnat zachovalou slečnu je brnkačka, proti sehnání zachovalého Žigulíka... :-) :-) ;-)
Dějiny dělají lidové masy, avšak nedělají je takové, jaké by chtěly...
Uživatelský avatar
Mičun
 
Příspěvky: 1297
Registrován: pát črc 15, 2011 11:03
Bydliště: Jižní Čechy

Re: lietadlá a všeličo okolo

Příspěvekod Jelen » pát čer 10, 2016 11:03

http://www.aeroweb.cz/clanky/5022-v-rus ... 320-i-b737

No pokud to bude mít americké motory, tak by to mohlo být relativně ekonomické a spolehlivé.
Uživatelský avatar
Jelen
 
Příspěvky: 6713
Registrován: stř kvě 17, 2006 13:33
Bydliště: Střední Čechy

Re: lietadlá a všeličo okolo

Příspěvekod Jimmi » pát čer 10, 2016 11:39

Jestli tím chtějí nahrazovat staré TU-134 na vnitrostátních linkách, tak to je nejvyšší čas. Lítat tam s tím je opravdu zážitek :)
Jinak sovětské motory byly vždy méně ekonomické a méně spolehlivé, taktéž s kratší životností, než ve vyspělém světě. A za posledních pětadvacet let jim navíc docela ujel vlak. Výhodu by měli ruští výrobci jen v relativně snadné dostupnosti titanu.
Жигули ВАЗ 2103 1.5/55,4 kW белый (сделано в 1974 г.) оу йеах гуд джоб ёлки-палки t.č. odstraněny dva metráky pavučin, vrčí a jezdí kolem bloku
Toyota Corolla LiftBack 1.3/65 kW deep turquoise
Toyota Corolla HB 3D 1.3/55 kW red
Uživatelský avatar
Jimmi
 
Příspěvky: 1528
Registrován: pon čer 12, 2006 15:41
Bydliště: Praha, Teplice

Re: lietadlá a všeličo okolo

Příspěvekod jacek » pát čer 10, 2016 12:03

Jelen: Tak určitě, o tom není sporu. Jestli se ale ten ruský PD-14 skutečně povedl tak, jak píší (?), tak by mohla být relativní spolehlivost i ekonomie provozu taky (možná skoro, stejně, nebo ještě lepší) dobrá. Jak to bude ve skutečnosti, je dnes těžko předpovědět, zvláště, když má člověk k dispozici jen nějaké novinové články. Samozřejmě souhlasím s tím, že sázka na moderní americké motory je větší jistotou, než nákladný, zdlouhavý a nejistý vývoj vlastní nové pohonné jednotky. Jenže pokud si chce Rusko udržet technologický potenciál velmoci i do budoucna, nemůže se holt chovat jako kolonie Západu a za suroviny nakupovat i to, co si dokáže vyrobit samo. Takže je to v podstatě nutnost.
Jak jsem psal výše, je to sice z nouze ctnost, ale přijaté řešení má logiku. Protože vývoj nového letadla je (zpravidla) nesrovnatelně kratší, než vývoj nového agregátu u motorářů, dostal prototyp a další stroje dostupné, hotové americké motory, s nimiž se nakonec stejně tato letadla budou prodávat do světa. Po ukončení vývoje a náběhu výroby PD-14 pak pro sériové stroje pro ruský trh budou k mání domácí pohonné jednotky. Pokud budou dobré, je to tak správně.

Jimmi: vše ok, jenže dnes už se na provozní ekonomii hraje i v Rusku, konkrétně PD-14 má být na spotřebu paliva minimálně srovnatelný s dnešními motory ze Západu, ne-li lepší. Také v údržbě "podle stavu" se nákladnost oproti bývalým resursům do předepsaných stupňů oprav a GO podstatně sníží. Je-li to všechno pravda a do jaké míry, to se teprve ukáže. Já bych v tom ale Rusy zase až tak nepodceňoval. Oni když chtějí, resp musí :), dokážou i nemožné. Tak uvidíme, za dva-tři roky budeme snad všichni moudřejší. J.
Uživatelský avatar
jacek
 
Příspěvky: 798
Registrován: ned říj 03, 2010 13:21
Bydliště: Brno

Re: lietadlá a všeličo okolo

Příspěvekod Jimmi » pát čer 10, 2016 16:54

U těch motorů je jeden velký problém - nejde jen tak přeskočit nějaké stádium a na "zelené louce" vyvinout něco geniálního. Navíc to nejde ani "opsat", protože např. z tvaru lopatek se postup jejich výroby stanovit nedá.
Já Rusy nepodceňuju, ale ani nepřeceňuji Rusko jako technologickou velmoc. I když měli prvního kosmonauta, dokonce proudové dopravní letadlo i nadzvukové dopravní letadlo, vždycky v tom bylo nějaké "ale". A to ještě bylo v době, kdy na všechno byl čas a peníze přidělované centrálním plánovaným hospodářstvím. Na ty motory třeba to TU144 jednoduše "dolítalo", nikdy se jeho motory kvalitativně ani nepřiblížily k jeho západoevropskému soupeři. Pochybuji, že by se jim povedlo jen tak dohnat technologickou vyspělost motorů, jaké třeba RR cpe do Dreamlinerů.
Ovšem jejich aerodynamická škola byla vždy na úrovni, a to i navzdory poměrům. Tam bych jim věřil spíš.
Жигули ВАЗ 2103 1.5/55,4 kW белый (сделано в 1974 г.) оу йеах гуд джоб ёлки-палки t.č. odstraněny dva metráky pavučin, vrčí a jezdí kolem bloku
Toyota Corolla LiftBack 1.3/65 kW deep turquoise
Toyota Corolla HB 3D 1.3/55 kW red
Uživatelský avatar
Jimmi
 
Příspěvky: 1528
Registrován: pon čer 12, 2006 15:41
Bydliště: Praha, Teplice

Re: lietadlá a všeličo okolo

Příspěvekod zelvotron » sob čer 25, 2016 21:56

Bokéééém!
Přílohy
korean_777.jpg
Bokééém
21113 >>> 21113 >>> 21113

Komu není rady, tomu není pomoci.
Uživatelský avatar
zelvotron
 
Příspěvky: 6275
Registrován: čtv lis 23, 2006 10:32
Bydliště: Praha

Re: lietadlá a všeličo okolo

Příspěvekod Mičun » pon srp 29, 2016 13:04

ex. Vaz 2108 Lada Samara r.v.92 dovoz SRN
ex. Vaz 2170 Lada Priora r.v.09
ex. Vaz 2107 Lada 1500 r.v. 92 семёрочка
Sehnat zachovalou slečnu je brnkačka, proti sehnání zachovalého Žigulíka... :-) :-) ;-)
Dějiny dělají lidové masy, avšak nedělají je takové, jaké by chtěly...
Uživatelský avatar
Mičun
 
Příspěvky: 1297
Registrován: pát črc 15, 2011 11:03
Bydliště: Jižní Čechy

Re: lietadlá a všeličo okolo

Příspěvekod Mičun » pon zář 26, 2016 11:54

Pánové, proč konstruktéři letadel za II. sv. války používali V "dvanáctiválce" otočené hlavou dolů? Jde mi hlavně o to otočení. Nikde sem k tomu nic nezjistil. Kvůli těžišti, mazání???
ex. Vaz 2108 Lada Samara r.v.92 dovoz SRN
ex. Vaz 2170 Lada Priora r.v.09
ex. Vaz 2107 Lada 1500 r.v. 92 семёрочка
Sehnat zachovalou slečnu je brnkačka, proti sehnání zachovalého Žigulíka... :-) :-) ;-)
Dějiny dělají lidové masy, avšak nedělají je takové, jaké by chtěly...
Uživatelský avatar
Mičun
 
Příspěvky: 1297
Registrován: pát črc 15, 2011 11:03
Bydliště: Jižní Čechy

Re: lietadlá a všeličo okolo

Příspěvekod dusin » pon zář 26, 2016 13:39

Pravděpodobně pro to že pres ně bylo takhle lépe vidět z kabiny.
2103 - красное октябрь
21061 - экспедиционной машине/էքսպեդիցիոն մեքենա/საექსპედიციო მანქანა
2101 - Lahváček (Echt veterán 1975)
Uživatelský avatar
dusin
 
Příspěvky: 1022
Registrován: čtv srp 26, 2004 17:42
Bydliště: Libomyšl

Re: lietadlá a všeličo okolo

Příspěvekod Jimmi » pon zář 26, 2016 14:16

A olej jim nestříkal na přední sklo 8)
Жигули ВАЗ 2103 1.5/55,4 kW белый (сделано в 1974 г.) оу йеах гуд джоб ёлки-палки t.č. odstraněny dva metráky pavučin, vrčí a jezdí kolem bloku
Toyota Corolla LiftBack 1.3/65 kW deep turquoise
Toyota Corolla HB 3D 1.3/55 kW red
Uživatelský avatar
Jimmi
 
Příspěvky: 1528
Registrován: pon čer 12, 2006 15:41
Bydliště: Praha, Teplice

Re: lietadlá a všeličo okolo

Příspěvekod dusin » pon zář 26, 2016 16:03

Jimmi píše:A olej jim nestříkal na přední sklo 8)


To ani ne,oni to byly vysměs motory se suchou skříní a volej z nich stříkal až po zásahu...
Je to jednoduchý- vrtuli je třeba mít na klikovce napřímo a vrtule ja ne vrchu nosu.
Kdyby z nad to koukali ještě válce,omezovalo by to už tak mizernej výhled z kabiny směrem dopředu
2103 - красное октябрь
21061 - экспедиционной машине/էքսպեդիցիոն մեքենա/საექსპედიციო მანქანა
2101 - Lahváček (Echt veterán 1975)
Uživatelský avatar
dusin
 
Příspěvky: 1022
Registrován: čtv srp 26, 2004 17:42
Bydliště: Libomyšl

Re: lietadlá a všeličo okolo

Příspěvekod Jimmi » pon zář 26, 2016 18:35

Tenkrát nepoužívali nějaké reduktory?
Jinak další důvod by mohl být ten, že svíčky jdou vyměnit bez žebříku 8)
Жигули ВАЗ 2103 1.5/55,4 kW белый (сделано в 1974 г.) оу йеах гуд джоб ёлки-палки t.č. odstraněny dva metráky pavučin, vrčí a jezdí kolem bloku
Toyota Corolla LiftBack 1.3/65 kW deep turquoise
Toyota Corolla HB 3D 1.3/55 kW red
Uživatelský avatar
Jimmi
 
Příspěvky: 1528
Registrován: pon čer 12, 2006 15:41
Bydliště: Praha, Teplice

Re: lietadlá a všeličo okolo

Příspěvekod Mičun » pon zář 26, 2016 18:50

Reduktory sem viděl na hvězdicích. Na V asi ne, neb je v ose kanón...
ex. Vaz 2108 Lada Samara r.v.92 dovoz SRN
ex. Vaz 2170 Lada Priora r.v.09
ex. Vaz 2107 Lada 1500 r.v. 92 семёрочка
Sehnat zachovalou slečnu je brnkačka, proti sehnání zachovalého Žigulíka... :-) :-) ;-)
Dějiny dělají lidové masy, avšak nedělají je takové, jaké by chtěly...
Uživatelský avatar
Mičun
 
Příspěvky: 1297
Registrován: pát črc 15, 2011 11:03
Bydliště: Jižní Čechy

PředchozíDalší

Zpět na Poklábosme

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků