Jelen: Tak určitě, o tom není sporu. Jestli se ale ten ruský PD-14 skutečně povedl tak, jak píší (?), tak by mohla být relativní spolehlivost i ekonomie provozu taky (možná skoro, stejně, nebo ještě lepší) dobrá. Jak to bude ve skutečnosti, je dnes těžko předpovědět, zvláště, když má člověk k dispozici jen nějaké novinové články. Samozřejmě souhlasím s tím, že sázka na moderní americké motory je větší jistotou, než nákladný, zdlouhavý a nejistý vývoj vlastní nové pohonné jednotky. Jenže pokud si chce Rusko udržet technologický potenciál velmoci i do budoucna, nemůže se holt chovat jako kolonie Západu a za suroviny nakupovat i to, co si dokáže vyrobit samo. Takže je to v podstatě nutnost.
Jak jsem psal výše, je to sice z nouze ctnost, ale přijaté řešení má logiku. Protože vývoj nového letadla je (zpravidla) nesrovnatelně kratší, než vývoj nového agregátu u motorářů, dostal prototyp a další stroje dostupné, hotové americké motory, s nimiž se nakonec stejně tato letadla budou prodávat do světa. Po ukončení vývoje a náběhu výroby PD-14 pak pro sériové stroje pro ruský trh budou k mání domácí pohonné jednotky. Pokud budou dobré, je to tak správně.
Jimmi: vše ok, jenže dnes už se na provozní ekonomii hraje i v Rusku, konkrétně PD-14 má být na spotřebu paliva minimálně srovnatelný s dnešními motory ze Západu, ne-li lepší. Také v údržbě "podle stavu" se nákladnost oproti bývalým resursům do předepsaných stupňů oprav a GO podstatně sníží. Je-li to všechno pravda a do jaké míry, to se teprve ukáže. Já bych v tom ale Rusy zase až tak nepodceňoval. Oni když chtějí, resp musí
, dokážou i nemožné. Tak uvidíme, za dva-tři roky budeme snad všichni moudřejší. J.