Vplyv rozmeru pneumatik a hlavne vahy disku

Moderátor: Moderátoři

Vplyv rozmeru pneumatik a hlavne vahy disku

Příspěvekod Dusan » sob dub 09, 2022 14:00

Aj vy vozite tchyni? Aj tak by sa dalo opytat ake disky a pneumatiky mate na aute.
https://autoroad.cz/technika/92089-mate ... ipravujete

Tazke disky, neodpruzena hmotnost a mozne vplyvy.
https://dfens-cz.com/tezky-kola-a-prase ... ma-nohama/

Pokud zůstaneme u příkladu zvolené Fabie, rozdíl mezi patnáctkami a šestnáctkami dělá asi 2 kg na kolo, a nemyslím si, že by náhrada patnáctek šestnáctkami natolik zlepšila jízdní vlastnosti, aby to kompenzovalo tchyni na sedadle spolujezdce.

Komu se zadaří a ušetří nějakých 12 kg na hmotnosti kol, ten najednou zjistí, že auto je jak polité živou vodou, lépe akceleruje, brzdí a není tak citlivé na různé povrchy. Při zachování velikosti disků to bude docela složitý úkol, ale není to nemožné. Rozhodně zajímavý inženýrský úkol a tuning s dobrým poměrem cena/výkon.

A následuje setrvačnost – 18“ kolo má oproti 15“ o 50 % vyšší moment setrvačnosti ( tvrdí to vedoucí agregátu a podvozku ŠKODY Martin Hrdlička.
• Pak na každé zrychlení 18“ kol potřebujeme o polovinu větší sílu než u 15“
(otazka je ci zostava rovnaky priemer kolesa....)
Dusan
 
Příspěvky: 3869
Registrován: stř čer 02, 2004 17:29
Bydliště: Kosice-okolie

Re: Vplyv rozmeru pneumatik a hlavne vahy disku

Příspěvekod Teepee » pon dub 11, 2022 08:38

Při použití schválených rozměrů v Technickém průkazu zůstává průměr kola plus minus stejný.

125/90 R16 - 198,3 mm - 504,4 ot/km = dojezdová rezerva
205/55 R16 - 198,4 mm - 504,0 ot/km
225/50 R16 - 198,3 mm - 504,4 ot/km
225/45 R17 - 199,2 mm - 502,1 ot/km
225/40 R18 - 200,1 mm - 499,8 ot/km
255/35 R18 - 199,6 mm - 501,0 ot/km
Jednoduché počty v praxi ovlivní tvrdost boků pneumatiky a její nahuštění.

U váhy ráfku se dají najít větší rozdíly:
http://www.bmwstylewheels.com/
Styling 32 8x17 ET 47 10,4 kg
Styling 42 7x16 ET 46 9,9 kg
Styling 44 8x17 ET 47 10,5 kg
Styling 46 7x16 ET 47 7,4 kg !!! (nejlehčí kola v garáži)

Hmotnost pneumatiky jako rozhodovací parametr při jejich výběru se moc často neuvádí. Pro mě dobrý objev, že to uvádí rajpneu.cz!

Co jsem jednou zkusmo vážil pneu 225/45 R17, Dunlop Sport MAX RT vs Cooper Zeon CS6 - měl jsem pocit, že jsou Dunlopky lehoučké - velký rozdíl jsem překvapivě neobjevil, guma má asi 9 kilo. Všechno to půjde pryč, zatím nabízím:
https://auto.bazos.cz/inzerat/150657259 ... t-maxx.php
https://auto.bazos.cz/inzerat/150657105/22545-r17.php
Pak jsem našel, že ráfek Škoda Teron 7x17 ET49 má údajně 8kg (uvádí to jediný eshop, automobilka nic). Rozhodně s Dunlopkou a Michelinkou to byla nejtěžší kola v garáži. Teď jsem je obul do GoodYearek, pocitově jsou lehčí, ale vážit to nebudu.
Bílý LADA a okřídlená spol.
Uživatelský avatar
Teepee
 
Příspěvky: 4258
Registrován: čtv bře 10, 2005 13:20
Bydliště: Praha západ


Zpět na Hnací soustava

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků

cron