Nevydrží to. Ty oturbené motory s výkonem skoro 100kW na litr rozhodně ne. Už z logiky věci. Ale taky je to tím, že dnešní komerční doba nepřeje kvalitě a trvanlivosti. Není to jen v automobilovém průmyslu, je to ve všech odvětvích výroby.
Četl jsem článek o měření tohoto motoru na brzdě. Papírově má tento litrový tříválec 85kW, ovšem na brzdě mu naměřili 92kW, s palivem 98 oktanů dokonce 94,5kW. To nemůže vydržet, nejsem blbec, to mi nikdo nenamluví. Ano, něco jiného údajně jsou atmosférické tříválcové motory 1,0 od koncernu, co se dávají do modelů CitiGo a Fabia. Má to výkon 44 nebo 55kW (rozdíl pouze v software jednotky řízení motoru) a ty prý drží. U nás v Třebíči v pizzerii tři CitiGo s tímto motorem mají a všechny již najely přes 300 tisíc km. A vzhledem k tomu, že se jedná o pizzerii, asi je každému jasné, v jakém režimu ty motory jezdí.
Ano, kupujeme "relativně levné" výrobky, ale s nižší trvanlivostí. Kdysi, mám na mysli tu dobu, kdy lidi se měli rádi a peníze měly hodnotu, kuřata byla žlutá a smrad z elektráren opravdový - v té době stálo obyčejné osobní auto třicet platů a vydrželo třicet let. Dnes stojí obyčejné auto deset platů a vydrží deset let (možná...). Automatické pračky, televize, mixery, všechno - je to pravda relativně levnější, ale vydrží to úměrně méně. Čili pro nás jako spotřebitele to má jediný efekt - smířit se s tím, že to musíme častěji kupovat nové. A ekonomika EU se vesele točí koly obřími.
Proč motory žerou olej? Inu, protože v rámci co největšího snížení tření vnitřních částí motorů (snížení emisí do extrému) nutí používat oleje s viskozitou vody. Dnes se používají oleje SAE 0W/20. Bodejď by to neteklo každou netěsností pryč.....
Ovšem není to pravidlem u všech motorů všech značek. Třeba můj šéf na starším Passatu B6 musel přejít na olej SAE 5W/40 VW 505.01, protože když používal SAE 5W/30 VW507.00, chlastalo to o litr na dva tisíce km. Totéž kolega na služební zánovní Octavii III. Ovšem třeba naše mladá má v obyčejné benzinové Corse D 1,2 16V olej SAE 5W/30 (protože musí plnit specifikaci Dexos2, a to jsou pouze oleje této viskozity) a za 10 tisíc km, co tam olej nyní je, se na měrce ztratil milimetr. Takže je to "kus od kusu".
Jinak tedy, pánové, těžce utíkáme z tématu .....
Abychom nedostali bubáka.