od Jan Vaníček » čtv pro 16, 2021 12:08
Napíšu vám zkušenost s krytem před chladičem. Osobně ho používám už leta, ale řekl bych, že spíš jako ochranu před kamínky, než pro zahřátí. V podstatě jsem nezaregistroval, že mám auto ohřáté dříve, nebo že dříve topí. To je fakt, sleduji to a může každý říkat, co chce. Asi by mělo smysl při teplotách -25;C a nižších. Velké pozitivum ale je, že mám stále krásné, nepoškozené chladiče. A to už mi smysl dává.
A přidám nejnovější zkušenost, kterou jsem zaznamenal letos, protože loni v zimě se kvůli koroně moc nejezdilo. Na Superbu jsem měl druhý rok zakrytý průduch v nárazníku i masce. Pokud jsem jel rychlostí řekněme 100-110km/h, bylo vše OK. Jakmile jsem jel rychleji a otáčky šly na 2000U-1 a výše, motor se začal přehřívat. Ne že by vystavil jakoukoliv stopku, ale ručička, která je normálně přibitá na 90°C najednou cestovala až ke 110°C a teplota oleje šla až na 126°C, při nižších rychlostech ca 110-115°C. Dále při popojíždění Blankou mi šla sice teplota jen na nějakých 100°C (voda), ale zbláznilo se čidlo venkovní teploty a následkem toho auto přestalo topit, co více, začalo chladit, protože to ukazovalo 35°C. Jelikož jsem druhý den jel stejnou trasu, sundal jsem kryt z masky a teplota se nikdy nedostala přes 90°C a olej se drží 99-105°C.
Ještě doplním. Zrovna dost experimentuji s přídavným topením. Bohužel nevýhoda Lady je, že to není diesel, kde je obrovská variabilita možností včetně levných funkčních řešení (zrovna jsem si koupil mobilní topení určené do karavanů pro vytápění garáže). Je to ale jen teplovzduch.
Nicméně existují pěkná elektrická topení na 220, která se montují pro severské země. Zrovna mám 2 typy objednané, jeden je topné těleso do bloku motoru místo mrazovky(známé ze starých traktorů, Avíí a pod.) ale určené pro konkrétní typy motorů. Druhé řešení je "na hadice" včetně čerpadla a termostatu. Cena těch věcí je do 3500,-CZK, což si myslím je OK.
Nevím, jestli smím vložit odkaz, pokud ano, udělám.