Stránka 1 z 1

Jak oomezit proud do akumulátoru

PříspěvekNapsal: stř úno 03, 2021 02:09
od zdd
Mám druhej akumulátor, kterej se připojí až po nastartování auta. A potřeboval bych, aby do něj teklo maximálně 25A. Alternátor má 80ampér a když je druhej akb vybitej, tak do něj valí všechno co alternátor dá a to je špatně. Netušíte jak to udělat ? Jestli je nějakej omezovač, nebo něco takovýho ?

Re: Jak oomezit proud do akumulátoru

PříspěvekNapsal: stř úno 03, 2021 10:18
od Luděk Musil
Hm zajímavá otázka. Proč je to špatně?
Alternátor Lady starého typu dává 50 A, novější 60 A. A není mi známo, že by tam byl nějaký proudový omezovač.
V každém případě je to zajímavá otázka. A zda-li existuje nějaké mechanické (asi ne) nebo elektrické/elektronické, ale hlavně velmi jednoduché = neporuchové, řešení.
L.

Re: Jak oomezit proud do akumulátoru

PříspěvekNapsal: stř úno 03, 2021 15:14
od zdd
Já myslel, že nová niva má 80A alternátor.
Připojuju si paralalelně druhej akumulátor lifepo4. Původně jsem tam chtěl dát 120Ah, ale ten váží 12kg a v rámci odlehčování auta dám 50Ah, ten váží 5 kilo, ale optimální nabíjení je 25ampér.

Re: Jak oomezit proud do akumulátoru

PříspěvekNapsal: stř úno 03, 2021 16:32
od FOMA
Tak nějak netuším proč je to špatně? Alternátor samozdřejmě reguluje napětí a proudu dodává vždy tolik kolik je třeba rspkt. tolik kolik stačí. Proudu tedydo něj teče vždy záívisle na vnitřním odporu AKB, což je přímo úměrné jeho stavu nabití/vybití. Nehledě na to, že je žádoucí aby AKB byla vždy pokud možno plně nabitá. Proto úplně nerozumím tomu proč jeho dobíjení omezovat :roll: No a samozdřejmě už vůbec netušíme k čemu slouží paralelně připojená druhá AKB 8)

Re: Jak oomezit proud do akumulátoru

PříspěvekNapsal: stř úno 03, 2021 16:37
od Luděk Musil
FOMA píše:.. k čemu slouží paralelně připojená druhá AKB 8)
Dobrá - vysvětlím: paralerně = vedle sebe. Takto zapojené 2 akumulátory dávají (na výstupu) napětí 12 V ale jejich kapacita se sčítá.
L.

Re: Jak oomezit proud do akumulátoru

PříspěvekNapsal: stř úno 03, 2021 17:01
od zdd
startovací akumulátor se při startu motoru vybije jen trochu, trochu vybitej akumulátor se nabíjí velkým proudem jen chvíli a to mu nevadí, když se nabije občas velkým proudem třeba z 80% vybití (třeba po výjezdu z potoka na startér, nebo se startuje dlouho a opakovaně a vybije se, nebo ho vyžere zapomenutý rádio), ta mu taky moc neuškodí s tím se u auta počítá, ale nesmí se to dělat pravidelně, to by bylo za chvíli po něm (znatelně by klesla kapacita a životnost)

trakční akumulátor ať lifepo nebo olovo, (v nouzi motor auta nastartuje a vydrží to, ale opravdu jen v nouzi a né každej tejden). Trakční Lifepo4, který používám, je určenej na pohon nezávislýho topení, ledničky, nabíjení elektroniky a nesnáší takové velké nabíjecí proudy jako startovací akb. 50Ah má dlouhodobý nabíjecí proud 25A, může se nabíjet maximálně 50A, ale to už podstatně zkracuje jeho životnost
malej akumulátor je blbej a vůbec ho nezajímá, že když se bude moc rychle nabíjet tak ho to poškodí, proto to musíme hlídat my, za něj
velkej akumulátor je stejně blbej, ale tomu to defakto neuškodí

A protože se během cesty vybijí trakční každý den, tak ho musíme opětovně nabít. No a po připojení k alternátoru do něj poteče maximum, co alternátor dá. A to je mnohem víc než požadovaných 25Atak. Není dobré, cpát do něj velké proudy a proto řeším omezovač proudu. Ono by stačilo klidně 10-15A, protože není potřeba aby se nabil za 2 hodiny. Klidně to může trvat i 4, to je fuk.

Paralelně se druhej akb připojí ke startovacímu pouze za běhu motoru a pak se nabíjí oba akumulátory současně, to je jedinej důvod paralelního spojení, po vypnutí motoru se ihned odpojí,aby se nevybíjel do palubní sítě.

Alternátor sice drží napětí max cca 14V, ale proud dává takovej, jakej spotřebiče chtějí. Jestliže je akumulátor nabitej, světla nesvítí, tak dává třeba 15 ampér. Rozsvítí se světla, hned to je 30 ampér. Nabíjí se akumulátor a pak dá maximum. Třeba těch 80. Víc nedá, protože by se přehřál a schořel a proto je tam omezovač proudu.

Re: Jak oomezit proud do akumulátoru

PříspěvekNapsal: stř úno 03, 2021 18:09
od FOMA
Trakční Lifepo4 - aha, tak to už samozdřejmě dává smysl 8) Mnooo, tak to bude trochu oříšek snížit proud :roll:

Re: Jak oomezit proud do akumulátoru

PříspěvekNapsal: stř úno 03, 2021 18:51
od Saša
Omezovač proudu alternátor NEMÁ , jeho max proud je dám konstrukcí .
Tvůj problém jde řešit jak elektronicky (zdroj konstantního proudu) nebo velmi jednoduše a vtipně sériovým vřazením vhodné žárovky a ta omezí max proud .
Pokud bude baterie vybitá poteče do ní proud daný proudem žárovky a ta bude trochu svítit , postupným zvyšováním napětí na bateriji se úbytek napětí na žárovce bude snižovat a tím i proud až na 0 .
Pro potřeby vybíjení se dá žárovka přemostit vypínačem nebo relé , nebo do cesty vložit shotkyho diodu .

Re: Jak oomezit proud do akumulátoru

PříspěvekNapsal: stř úno 03, 2021 19:13
od zdd
ty jo, žiju v době dynam, doposud jsem si myslel že alternátor má omezovač proudu a ono se to reguluje samo

takže když tam dám 100W 12V žárovku do serie s akumulátorem, tak poteče cca 8A ?

relátko to v případě vypnutí motoru odpojí samo, to je v pohodě

Re: Jak oomezit proud do akumulátoru

PříspěvekNapsal: stř úno 03, 2021 19:58
od Saša
S tím proudem ano , ale chce to zkusmo změřit platilo by to pouze tehdy kdy by na žárovce bylo plné napětí (a na aku 2V). V případě menšího úbytku (aku 12 , síť 14V) by vlákno žárovky mělo menší odpor a teklo by tam asi o málo víc .
Proud nastavíš složením pár H(1,3,4,7) nebo podobných paralelně .

Re: Jak oomezit proud do akumulátoru

PříspěvekNapsal: stř úno 03, 2021 23:52
od zdd
o víkendu to zkusím

Re: Jak oomezit proud do akumulátoru

PříspěvekNapsal: čtv úno 04, 2021 07:16
od Luděk Musil
Luděk Musil píše:… . A zda-li existuje nějaké mechanické (asi ne) … .
Takže existuje :idea:
Saša píše:velmi jednoduše a vtipně sériovým vřazením vhodné žárovky a ta omezí max proud .
Slovy klasika: Jak primitivní (Dočolomanský). Ale jak účinné! (Kopecký).
L.