Volnoběh je nejhorší režim pro motor, nejhorší spaliny, nejvíc se zanáší. Nedokonalé chlazení motoru proudícím vzduchem, občas se bude spínat větrák. Alternátor je chlazen jen částečně vlastní vrtulí, kdy se nepočítá dlouhodobě s větším odběrem (maximálně pár minut na křižovatce) a není chlazen proudícím vzduchem okolo se kterým se naopak počítá. Altík bude pracovat při vyšší teplotě, než na kterou je navržen, z jedné strany a přes držák na něj sálá z druhé strany motor, který by byl jinak také chlazen a proud horkého vzduchu by na něj za jízdy nešel. Plastové části, třeba držák uhlíků se nechladí skoro vůbec. Regulátor záleží asi kde je umístěn je na tom stejně. Pokud je v nějaké kapse na karoserii, taky se nechladí proudícím vzduchem. Zapomínáš, že spousta prvků v elektronice je navržena na povrchovou teplotu 60 st. Celsia, vnitřní do 80 st. Celsia. Počítá se s jejím chlazením za provozu. Když stoupne teplota o 10 st. Celsia, už to není dobré, některým prvkům se zkrátí životnost. Když stoupne o 20 st. Celsia, je to vážné a některé prvky se blíží hranici vlastní destrukce. Nepočítá se s krajním užitím a plnou zátěží, ale spíš s průměrnou.
Praxe je taková, že to tak budeš používat, protože Ti to přijde normální. Třeba i delší dobu. Pak přijde okamžik, kdy se něco dříve, či později v lepším případě jen podělá. Shoří altík, odejde regulace, diody atd. V horším případě Ti za krásného letního odpoledne bafne elektrika někde pod palubkou, začne hořet izolace drátů, pak izolace auta. Izolace drátů i tepelná izolace auta je z plastů a hoří dost dobře. Znám 1 člověka, co takhle stačil za jízdy s hořícím dieselovým autem zastavit a na krajnici se dívat, jak má po autě a akorát zavolat hasiče. Auto hořelo už tolik, že se bál vyndat i zavazadla z kufru, který v něm zůstaly. Nikomu se nic nestalo. Hasiči, co přijeli za pár minut dohasili zbytky auta. Šlo o závadu na elektroinstalaci. Jestli to máš někde v kempu, lidi a auta okolo, tak to je docela riziko i když se na první pohled nemusí nic stát. Malým hasičákem požár elektriky nejde zvládnout pro nedostatek hasebního materiálu a hlavně pro nedostupnost míst, kde vzniká požár. Možná se pro vzniklý chaos a nedostatek prostoru nestihnou ani odklidit některá auta v bezprostřední blízkosti. Požáry elektriky v autě nejsou zas až tak moc vyjímečný i když zrovna osobně neznáš komu by se něco takového stalo. Všechny se nedostanou ani do zpráv i když jich je za rok taky několik.
O poškození instalace měniče při připojeným motoru zřejmě nikdo nebude vědět. Na takovou závadu se nemusí přijít hned. I nakopnutá dioda se nepozná vždy bezprostředně, ale třeba po pár týdnech, či měsících, kdy přestane fungovat úplně, nebo funguje sporadicky podle aktuální teploty. Jednou mi takhle fungovaly diody za studena a po pár minutách jízdy po ohřátí začínala prosvěcovat kontrolka. Závada byla v bloku diod. 2x jsem je vyndaval a po proměření jsem nic nezjistil. Na potřetí jsem vyměnil blok diod a bylo po závadě.
Pomocné kabely: Jednou jsem startoval dodávkou Peugeot J5 někomu Š120. Motor byl vypnutý Š 120 byla ve stavu, že jen pomalu točila a dohasínala i s mou baterkou 90Ah. Nastartoval jsem dodávku a dál se točilo Š120, která už přestala i točit. Tak moc měl špatný aku, že paralelní aku na který bezvadně svítily světla i při napojení na druhý auto nepomohlo. Vzali jsme to na lano a po 15 metrech Š 120 naskočila a její majitel odjel pro novou baterku. Pak jsem se dozvěděl, že nemá být nastartované první auto. Nic se nestalo. Je to ponaučení, že kabely jsou často na nic a lano je lepší. Pak jsem ještě jednomu skladníkovi u našeho dodavatele roztahoval jeho postaršího diesela při -15 stupních ke konci pracovní směny. To už jsem byl zase o něco zkušennější. Taky blbá baterka, která mu dokolabovala při prvním pokusu o start. Po asi 30 metrech na laně na mě blikal, že už to natočil a byl překvapený, že tak rychle a bez žhavení. Sám tomu nevěřil.
Nemáš auto nabušený elektronikou. Proto má taky kabeláž průřezy, které jsou dimenzované na menší odběr a není tolik rozsáhlá. Altík na menší odběr a vše okolo elektriky celkově dimenzované na menší proudy. To co z aku odebíráš měničem nemá odběr i když zapneš všechno co v autě máš. Jedině startér má větší odběr a ten běží jen pár sekund. Celkové stáří, přechoďáky taky dělá své.
Takže si to shrňme znovu. Elektriku přetěžuješ, špatně se to při provozu na místě chladí. Ale vlastně o nic nejde
, protože se ještě nic nestalo.