Stránka 1 z 2

Měnič 1600w

PříspěvekNapsal: ned bře 29, 2015 19:57
od mušketýr
Pořídil jsem si měnič 12-220v -1600w.Nyní řeším několik věcí.Mohu připojovat spotřebiče např. dva co nají po 800w?Samozřejmě že nechci připojovat např. dvě flexy.
Pak mě zajímá jak zjistit že spořebič bere víc než auto stačí dobíjet.myslel jsem že změřím na baterce bez připojeného měniče, s nastartovanám motorem volty.Poté bych připojil spotřebič a opět změřil a pokud by to bylo pod nějakou hodnotu tak dobíjení nestíhá a vycucává to baterku.
Díky za info.
Mušketýr

Re: Měnič 1600w

PříspěvekNapsal: ned bře 29, 2015 20:40
od valda1971
Když jsem vrtal příklepem do betonu přes měnič a nastartovaná 2101 na volnoběhu, tak mi chtěla chcípnout. Díky mechanickému ovládání karbu jsem mu přidal na 1000 otáček a už ani nekolísal. To jen takový poznatek.

Re: Měnič 1600w

PříspěvekNapsal: ned bře 29, 2015 21:43
od Majo
Ono zalezi aj na type toho menica. Ja mam na 1500W a ma rucickovy ampermeter, tam presne viem na com som.
Raz som na 150W menic pripojil 450W flexku a rezal s nou na jednom zraze dieru na prevodovku do podlahy a tiez to slo...

Ale to co pises, ze zmerias volty bez pripojeneho menica a pak s pripojenym(a zapnutym-i spotrebicom-i) volty priamo na baterke by na tento ucel malo uplne postacovat. Kazdopadne odporucam pri takej velkej ocakavanej zatazi zvyseny volnobeh(kludne na 2000, ja tolko davam na Nive pri navijakovani), na volnobeh to ani nemusis merat, pozadovane ampere Ti pri volnobeznych otackach neposkytne ani 120A altik.

Re: Měnič 1600w

PříspěvekNapsal: pon bře 30, 2015 10:23
od tomass
150W měnič a 450 W flexu ? To opravdu fungovalo ? Zřejmě měnič bez ochrany proti zkratu i přetížení. Mám malinkej měnič 70W a povolený krátkodobý výkon 100 W. Když ho dám do zapalovače auta, tak neutáhne trafopájku 100 W. Zřejmě vadí délka vodičů a druhá pojistka v obvodu. Po připojení na malý záložní aku 12V /7 Ah slabými vodiči okolo 0,35mm2 délky kolem 10 cm funguje. Motor přímé mikrobrusky 130 W už neakceptuje. Roztočí se a za 2 sekundy vypne, trvale neběží ani bez zatížení naprázdno. Na zátěže do 50 W funguje i v zapalovači a 100 W žárovka svítí taky v zapalovači.

U použití s motory je potřeba počítat s výrazně větším výkonem měniče, než je výkon motoru. Udávaný výkon měniče je totiž pro odporovou zátěž. Zkoušel jsi připojit 1kW čerpadlo, 1 fázovou míchačku, nebo výkonný komutátorový motor bez plynulého rozběhu ? Zkus to a uvidíš. :D
Je v pořádku, když u zapojeného měniče tak velkého výkonu běží motor auta ? Já myslím že není. Přesto, že zní logicky, že by běžet měl aby ulehčil akumulátoru. Měnič by se měl používat z akumulátoru, pokud není alternátor v provozu. Při provozu měniče vznikají napěťové špičky. Motor není pro měnič "konstantní" zátěž jako třeba žárovka a výši špiček a četnost ještě podporuje.

Dokonce ani startování druhého automobilu za pomoci akumulátoru v jiném autě se nemá provádět s nastartovaným prvním automobilem. Rozdíl ve startovacím výkonu není znatelný i když bude první automobil vytočený do otáček. Také jsem tuto skutečnost dříve nevěděl. Takže měnič a vybíjet aku. Odpojit měnič a nabíjet ať už za jízdy v autě, nebo nabíječkou co nejdříve potom. Samozřejmě aku vybíjet co nejméně (určitě nevybíjet pod 50% kapacity), aby se nesnížil počet možných cyklů nabití. Aku nabíjet co nejdříve po vybíjení.

Otázka zněla, jestli 2 flexy 800 W na měnič 1600 W. Nedělal bych to. Používal bych 1 flexu do těch 800 - 1000 W. Jestli to má pracovat častěji, ušetřil bych akumulátor i auto a koupil benzínový agregátek, který je na to dělaný. Je fakt, že trošku solidní bude stát kolem 8000 Kč a víc. Obloukem bych se vyhnul všem marketům, Obi a Mountfieldu. Vybíral bych u firem co se zabývají výhradně agregáty a mají i servis. Dimenzoval bych ho skoro na dvojnásobek požadovaného motorového výkonu.

Re: Měnič 1600w

PříspěvekNapsal: pon bře 30, 2015 16:00
od mušketýr
Tomasi díky, ale moc jsi mi neodpověděl na mé otázky.Jsem elektrotechnický antitalent a jsem schopen tak vyměnit žárovku či zpravit přestřihlý kabel.
Centrálu mám 7,5kw a ta na můj účel je ideální ale rád bych měl něco v záloze.
Jde mi o pohon pivního chlazení(kolik má watů nevím, je tam sedřený štítek).Jedeme ho přes centrálu a pokud by klekla tak sme v pr...
Slyšel jsem že jeden stánkař koupil měnič a ten napojí na chlazení a při akcích nechá auto krblat na volnoběh a prý to jde v pohodě.
Mě jde o použití 10x do roka, přibližně 3-4hod.
Dnes jsem připojil měnič 500w na baterku a chlazení nestíhalo.Pak jsem připojil 1500w a to už bylo OK.Neměl jsem voltmetr a tak měřit budu zítra.
Taky mi nepříde ideální používat měnič 1500w když by stačil třeba 800w

Re: Měnič 1600w

PříspěvekNapsal: pon bře 30, 2015 16:13
od Majo
ak to nie je cista cina, tak sa toho predimenzovania bat nemusis. Ten moj 1500W si z baterky berie tolko, kolko skutocne potrebuje. Ked je zapnuty a nie je k nemu pripojeny ziadny spotrebic, tak si taha 0.25A(zrejme na chladenie). Potom to rastie plynule s poctom pripojenych spotrebicov, takze sa skutocne nemusis bat, ze to zerie naprazdno.

Ak mas ampermeter do 20A, mozes ho pripojit medzi +na baterke a + na menici(minus pripojene priamo na bat) a zmerat kolko zerie pri zapnuti a postupne skusat vacsi a vacsi spotrebic - zacal by som napr radiom(to mozes vyskusat aj ak mas ampermeter iba do 10A) a potom niecim co ma dajme tomu o 200W viac... ked sa priblizis k hranici ampermetra, tak samozrejme skonci... Ak by si mal kliestovy ampermeter z velkym rozsahom, mozes ist az do maxima....

Re: Měnič 1600w

PříspěvekNapsal: pon bře 30, 2015 16:40
od Křečík Barbuška
1000W při 12V vychází 83A, měnič samozřejmě nepojede se stoprocentní účinností, to bude chtít aby motor běžel výše než volnoběh. Píšeš, že měnič 500W to nestíhal. To je nějaké větší chlazení?

Re: Měnič 1600w

PříspěvekNapsal: pon bře 30, 2015 16:57
od tomass
Mušketýre, je potřeba vědět, jakým akumulátorem napájíš ten měnič. Např. pro automobilový aku 55 Ah, nebo co máš v autě není pro praktické použití moc velký rozdíl jestli to bere 800 W, nebo 1600 W. Pořád je to dost velký odebíraný proud. Abys nastartoval, dá se jít na tu polovinu kapacity. To znamená 800 W tak 20 minut za předpokladu, že akumulátor je nový a plně nabitý. U 1600 W je to pro akumulátor takový zápřah, jako bys trvale startoval auto. Tak to vidím na 8 minut provozu. Pokud je 2 letý a starší, počítej s polovinou času 10 a 4 minuty. To znamená, že jako na zálohu je Ti to vlastně k ničemu. Trápit alternátor a auto na místě na volnoběhu je na nic, to dobíjet nebude. Budeš stát v autě na plynu, abys točil 3 000 otáček (možná to na tak velký proud nebude stačit a budeš muset točit motorem ještě víc), aby to dobíjelo ? Asi nebudeš a bude to dělat kravál a smrad. Jestliže máš jednu centrálu 7,5 kW, víš lépe než já kolik moc stála. Pokud musíš mít za každou cenu zálohu na chlazení piva, kup k tomu malou centrálu do 2 kW a máš po starostech. Které nejspíš v případě nouze odpadnou, nebo se v kritický okamžik eventuelně ještě podělá něco na dobíjení v autě. To přece za další zbytečné starosti nestojí, ne ?

Re: Měnič 1600w

PříspěvekNapsal: úte bře 31, 2015 20:54
od mušketýr
Tak sem dnes připojil měnič a měřil.Při nastartovanym autě jsem naměřil 14,2V plus minus 0,15V.
Po připojení měniče jsem naměřil 14V opět s výkyvy 0,15V,Připojoval jsem k Mercedes W124 300D.
Čekal jsem nižší pokles.Značí to že to stíhá dobíjet?
m.S:

Re: Měnič 1600w

PříspěvekNapsal: úte bře 31, 2015 21:13
od Majo
vyzera to ze ano. Dizlaky maju vacsinou altik, ktory dava pomerne dost A uz z volnobehu. Ovsem je vylucene, ze to teda zerie viac ako nejakych 500W(40A)

Re: Měnič 1600w

PříspěvekNapsal: stř dub 01, 2015 07:58
od mušketýr
Špatně sem se vyjádřil.Měření probíhalo při zatížení-připojil jsem chlazení piva a kompresor si pěkně vrčel.M.S:

Re: Měnič 1600w

PříspěvekNapsal: stř dub 01, 2015 08:18
od Majo
To som pochopil, len matematika nepusti. Ziadny altik(seriovo montovany) neda na volnobeh 35-40A, co zodpoveda cca 500W, takze bud ten 500W menic nestihal, pretoze je 500W len na papieri alebo je baterka v aute natolko nabita, ze tych 14V mala po pripojeni a postupne bude klesat(to by bolo este skontrolovat).
Rozhodne to pre Tvoje potreby vyzera dostacujuco :-)

Re: Měnič 1600w

PříspěvekNapsal: stř dub 01, 2015 10:20
od tomass
Přesně jak píše Majo. Jsou tam určité hranice zatížení a regulace dobíjení. Měli jsme v práci starou diesel dodávku Peugeot, kde na volnoběh dobíjelo při zapnutých hlavních světlech. Jakmile se stálo na křižovatce na brzdě, napětí už šlo viditelně dolu. V zimě ventilátor topení a na světlech hodně nestíhalo. Přitom brzdový světla mají odběr 3,5 A a ventilátor topení odhadem 8-10 A. Benzínový auta většinou na volnoběh neukrmí ani ty světla...... Dodávky byli dvě, téměř identický. Tu co jsme trápili na krátký cesty a po městě měla třetinový nájezd km oproti té co se trochu víc šetřila (s oběma jezdili stejní řidiči podle potřeby a typu cest).

Jednoduchým odhadem má normální auto životnost motoru kolem 4 000 motohodin (a každé se toho ani nedožije), trošku lepší starší většinou do 10 000 motohodin (s perfektní údržbou) a tenhle medvídek třeba 15 000 motohodin (povedený kus s extrémně dobrým zacházením a perfektním servisem). Kolik má za sebou a kolik před sebou ?
Skoro je mi líto toho Medvídka, takhle ho trápit. Až odejde alternátor, originál si už nekoupíš, budeš shánět po vrakáčích a nebo bastlit neoriginály. Pak tam něco nebude pasovat, nebo regulovat, protože bude trošku odlišnej od původního a nechci domýšlet ani přivolávat. :D

Re: Měnič 1600w

PříspěvekNapsal: čtv dub 02, 2015 07:18
od mušketýr
Myslím že nejde o trápení motoru, když bude brblat hodinu či dvě na volnoběh.
Co se týče elektroinstalace tak nevím zda ji mohu či nemohu poškodit.Teorie je teorie a praxe bývá diametrálně odlišná.
Ví někdo o někom, kdo si poškodil elektroinstalaci připojením měniče při nastartovanym motoru?
O tom že by se nemělo startovat jiné auto přes kabely při nastartovanym motoru nevím a je to podle mě blbost.Dělá se to běžně a neslyšel jsem že by měl kdo problém.Možná u vozů které jsou"nabušený" elektronikou.Což v mém případě rozhodně není.
M.:S

Re: Měnič 1600w

PříspěvekNapsal: čtv dub 02, 2015 09:25
od tomass
Volnoběh je nejhorší režim pro motor, nejhorší spaliny, nejvíc se zanáší. Nedokonalé chlazení motoru proudícím vzduchem, občas se bude spínat větrák. Alternátor je chlazen jen částečně vlastní vrtulí, kdy se nepočítá dlouhodobě s větším odběrem (maximálně pár minut na křižovatce) a není chlazen proudícím vzduchem okolo se kterým se naopak počítá. Altík bude pracovat při vyšší teplotě, než na kterou je navržen, z jedné strany a přes držák na něj sálá z druhé strany motor, který by byl jinak také chlazen a proud horkého vzduchu by na něj za jízdy nešel. Plastové části, třeba držák uhlíků se nechladí skoro vůbec. Regulátor záleží asi kde je umístěn je na tom stejně. Pokud je v nějaké kapse na karoserii, taky se nechladí proudícím vzduchem. Zapomínáš, že spousta prvků v elektronice je navržena na povrchovou teplotu 60 st. Celsia, vnitřní do 80 st. Celsia. Počítá se s jejím chlazením za provozu. Když stoupne teplota o 10 st. Celsia, už to není dobré, některým prvkům se zkrátí životnost. Když stoupne o 20 st. Celsia, je to vážné a některé prvky se blíží hranici vlastní destrukce. Nepočítá se s krajním užitím a plnou zátěží, ale spíš s průměrnou.
Praxe je taková, že to tak budeš používat, protože Ti to přijde normální. Třeba i delší dobu. Pak přijde okamžik, kdy se něco dříve, či později v lepším případě jen podělá. Shoří altík, odejde regulace, diody atd. V horším případě Ti za krásného letního odpoledne bafne elektrika někde pod palubkou, začne hořet izolace drátů, pak izolace auta. Izolace drátů i tepelná izolace auta je z plastů a hoří dost dobře. Znám 1 člověka, co takhle stačil za jízdy s hořícím dieselovým autem zastavit a na krajnici se dívat, jak má po autě a akorát zavolat hasiče. Auto hořelo už tolik, že se bál vyndat i zavazadla z kufru, který v něm zůstaly. Nikomu se nic nestalo. Hasiči, co přijeli za pár minut dohasili zbytky auta. Šlo o závadu na elektroinstalaci. Jestli to máš někde v kempu, lidi a auta okolo, tak to je docela riziko i když se na první pohled nemusí nic stát. Malým hasičákem požár elektriky nejde zvládnout pro nedostatek hasebního materiálu a hlavně pro nedostupnost míst, kde vzniká požár. Možná se pro vzniklý chaos a nedostatek prostoru nestihnou ani odklidit některá auta v bezprostřední blízkosti. Požáry elektriky v autě nejsou zas až tak moc vyjímečný i když zrovna osobně neznáš komu by se něco takového stalo. Všechny se nedostanou ani do zpráv i když jich je za rok taky několik.

O poškození instalace měniče při připojeným motoru zřejmě nikdo nebude vědět. Na takovou závadu se nemusí přijít hned. I nakopnutá dioda se nepozná vždy bezprostředně, ale třeba po pár týdnech, či měsících, kdy přestane fungovat úplně, nebo funguje sporadicky podle aktuální teploty. Jednou mi takhle fungovaly diody za studena a po pár minutách jízdy po ohřátí začínala prosvěcovat kontrolka. Závada byla v bloku diod. 2x jsem je vyndaval a po proměření jsem nic nezjistil. Na potřetí jsem vyměnil blok diod a bylo po závadě.

Pomocné kabely: Jednou jsem startoval dodávkou Peugeot J5 někomu Š120. Motor byl vypnutý Š 120 byla ve stavu, že jen pomalu točila a dohasínala i s mou baterkou 90Ah. Nastartoval jsem dodávku a dál se točilo Š120, která už přestala i točit. Tak moc měl špatný aku, že paralelní aku na který bezvadně svítily světla i při napojení na druhý auto nepomohlo. Vzali jsme to na lano a po 15 metrech Š 120 naskočila a její majitel odjel pro novou baterku. Pak jsem se dozvěděl, že nemá být nastartované první auto. Nic se nestalo. Je to ponaučení, že kabely jsou často na nic a lano je lepší. Pak jsem ještě jednomu skladníkovi u našeho dodavatele roztahoval jeho postaršího diesela při -15 stupních ke konci pracovní směny. To už jsem byl zase o něco zkušennější. Taky blbá baterka, která mu dokolabovala při prvním pokusu o start. Po asi 30 metrech na laně na mě blikal, že už to natočil a byl překvapený, že tak rychle a bez žhavení. Sám tomu nevěřil.

Nemáš auto nabušený elektronikou. Proto má taky kabeláž průřezy, které jsou dimenzované na menší odběr a není tolik rozsáhlá. Altík na menší odběr a vše okolo elektriky celkově dimenzované na menší proudy. To co z aku odebíráš měničem nemá odběr i když zapneš všechno co v autě máš. Jedině startér má větší odběr a ten běží jen pár sekund. Celkové stáří, přechoďáky taky dělá své. :idea: Takže si to shrňme znovu. Elektriku přetěžuješ, špatně se to při provozu na místě chladí. Ale vlastně o nic nejde :!: , protože se ještě nic nestalo. :shock: