Stránka 1 z 4

Kokpit - rozsvit a dosvit

PříspěvekNapsal: stř led 01, 2014 19:45
od Marek
Rád bych se zeptal na takovou blbinu. Jedná se mi o to, zda je možné (do mého auta) po domácku vyrobit a domontovat rozsvit a dosvit světýlek v kabině.

Při otevření dveří (vlastně již při odemknutí vozu) se v autě rozsvítí prakticky okamžitě, tak, jak bývá běžně zvykem. Jenže vzhledem k tomu, že se najednou rožne deset žárovek o celkovém výkonu 60 Wattů, je to v noci docela pecka na oči. Proto bych rád nějak domontoval rozsvit, aby to rozsvícení světýlek probíhalo nějakým dejme tomu jedno- až dvousekundovým náběhem (optimálně aby to bylo v nějakém časovém rozmezí laditelné). Taktéž aby poté světýlka nezhasínala okamžitě, ale nějakým plynulým dosvitem, třeba o stejném čase.

Nápady? Děkuji.....

Re: Kokpit - rozsvit a dosvit

PříspěvekNapsal: stř led 01, 2014 22:42
od Raduz
60W to je mazec, žárovky bych vyměnil za LED žárovky,
co se tyče ostatních efektů asi bych testoval nějaké kondenzátory asi větší hodnoty, nevim elektrikář nejsem, ale než se nabijou tak se budou rozsvecet žárovky pomalu a po zavření pomalu zhasínat než se kondenzátory zase vybijou ...

Re: Kokpit - rozsvit a dosvit

PříspěvekNapsal: stř led 01, 2014 22:48
od Veteranista
Ale bude to fungovat bezproblémově s jednotkou?

Re: Kokpit - rozsvit a dosvit

PříspěvekNapsal: stř led 01, 2014 22:54
od Raduz
Nevím jakou jedotku máš na mysli u Nivy mám jen zhasínáni postupný a s LED žárovkami to funguje

Re: Kokpit - rozsvit a dosvit

PříspěvekNapsal: stř led 01, 2014 23:19
od Marek
Tohle má centrální jednotku, která to svícení řídí.

Ale myslím si, že by to snad chodit mohlo. Je to sice ovládáno jednotkou, ale pomocí klasických dveřních spínačů. Takže pokud by to udělátko bylo jako klema dveřních spínačů, fungovat by to podle mě mělo.

Skutečně je tam 60W. 6x 5W na nohy + 3x 10W na stropě.

Re: Kokpit - rozsvit a dosvit

PříspěvekNapsal: čtv led 02, 2014 08:51
od Petr HC
Marek píše:Tohle má centrální jednotku, která to svícení řídí.
Ale myslím si, že by to snad chodit mohlo. Je to sice ovládáno jednotkou, ale pomocí klasických dveřních spínačů. Takže pokud by to udělátko bylo jako klema dveřních spínačů, fungovat by to podle mě mělo.

Pokud toto nejde zařídit programově v té CJ (jedině snad pulzním řízením výstupu), tak na jejím vstupu (dveřní spinače) to nepůde určitě.
Všechny CJ a ŘJ v automobilech pracují s logickými výstupy (vypnuto / zapnuto). Při analogovém řízení výstupů by byl velký problém s jejich chlazením.
Na výstupu CJ by to mohlo jít klasickým zařízením někde zde popsaným, Pokusím se to najít.
Pouze stmívání řeší http://www.mylms.cz/text-stmivani-stropni-lampicky/
Pro postupné rozsvěcení jsem zatím nic nenašel

Re: Kokpit - rozsvit a dosvit

PříspěvekNapsal: čtv led 02, 2014 11:15
od Petr HC
Zde simulace postupného rozsvěcení. Ve Workbech to funguje. Je tam ale úbytek na darlingtonu cca 1-1,5 V

Re: Kokpit - rozsvit a dosvit

PříspěvekNapsal: čtv led 02, 2014 15:53
od Marek
Dobrá - souhlasím, že jednotky v autech zpravidla znají jen stav 0 a stav 1. Ale tyto dva stavy jsou u mě řízené pouze těmi spínači na dveřích. Proto pokud by se na ty spínače dalo něco, co by v okamžiku otevření dveří nekoplo do žárovek plný proud, ale něčím regulovaný (nějaký RC člen mě napadá), mohlo by to postupné rozsvěcení přece fungovat.

Ten odkaz na dosvit znám - přesně toto schéma jsem měl v žigulíku a byl s ním moc spokojený. Mně (bohužel) jde ovšem právě o ten rozsvit víc, než o ten dosvit.

Re: Kokpit - rozsvit a dosvit

PříspěvekNapsal: čtv led 02, 2014 17:20
od Luděk Musil
Tohle má na mě dost málo Voltů.
Neexistuje něco jednoduššího - jak psal třeba Radůz? Rozstříhnout kabel a vložit kondenzátor?
Ale jak říkám - tato elektrika je na mě složitá. L.

Re: Kokpit - rozsvit a dosvit

PříspěvekNapsal: čtv led 02, 2014 21:38
od MartasBrno
No, aby ten RC článek nebyl velkej jak batoh...

Jestli se ty světla napájí z jediného vodiče, byť taženého z jednotky, klidně by na něj šlo pověsit něco jako DCDC měnič, nebo nějaká analogová varianta. Vzhledem k chlazení a podmínkm v autě... DCDC měnič se stavitelným softstartem by mohl vyřešit ten náběh. A pokud by byl sofistikovaně napájen bokem - a signálem v jednotky jen řízen, mohl by krásně umět i doběh.
Elegance sama.

Teď jen najít třeba na DX nebo jiném obchodu hotový měnič s enable (lépe modulačním) vstupem, vhodný k doufám primitivní úpravě dodáním jednoho RC článku.

Marku, najdi si místo, kde nemá co hořet a zkus si koupit pár různých termistorů - šup je do serie se žárovkou, uvidíš, jaká bude časová konstanta. Možná, kdyby byla krátká, by šlo tarmistor zalít do nějaké "plastošky" pro zvětšení masy.

Re: Kokpit - rozsvit a dosvit

PříspěvekNapsal: čtv led 02, 2014 22:03
od Petr HC
MartasBrno píše:No, aby ten RC článek nebyl velkej jak batoh...

A o tom to je. Teoreticky je možné ledasco - obr. Ale pro jednoduché zapojení vycházejí součástky o hodně větší a těžší než batoh - zejména indukčnost cca 1 H. Kapacita 1 F už by byla reálnější (problém by byl zase s provozním napětím), ale co ty nabíjecí / vybíjecí proudy atd. atd.
A ten termistor by byl vařič.

Re: Kokpit - rozsvit a dosvit

PříspěvekNapsal: čtv led 02, 2014 22:20
od MartasBrno
Ano, celé to vypadá na elegantní DCDC měnič. Teď ještě dobráka co mí moc času... a ví co chce najít...

Re: Kokpit - rozsvit a dosvit

PříspěvekNapsal: pát led 03, 2014 10:27
od Petr HC
MartasBrno píše:Ano, celé to vypadá na elegantní DCDC měnič. Teď ještě dobráka co mí moc času... a ví co chce najít...

DCDC měničů se nabízí dost. Jen je potřeba najít to, co je potřeba. 99% z nich má např. tu vadu, že vstup není galvanicky oddělen od výstupu, což mi brání v použití v PC diagnostice.
Ve škole jsme se s kolegou také touto problematikou zabývali a největší poblém byla vhodná indukčnost (s jádrem z kvalitního feromagnetika) u nás prostě nedostupná. Měniče sice "chodily", ale s mizernou účinností. Takže použitelné byly pouze pro demonstraci studentům. Dnes již oba na škole neučíme a předměty automatizace a laboratorní praxe byly zrušeny v rámci loňské reorganizace školství.
Teď má zas nějaký "chytrolín" z ministerstva školství, nebo krajských školských odborů příležitost "objevit ameriku".
P.S. K druhé větě:Vím co by bylo potřeba najít, času mám také dost, ale příležitost stát se dobrákem jaksi z výše uvedeného zanikla.

Re: Kokpit - rozsvit a dosvit

PříspěvekNapsal: pát led 03, 2014 11:20
od Marek
Hledám jednoduchou věc, která by stála řádově desetikoruny. Ne fabriku, na kterou potřebuju vozejk :-). Pokud to nepůjde, hodím to přes palubu.

Jinak nebyl by problém žárovky nahradit LED svítidly - pak by se proudové zatížení dalo zmenšit na méně než desetinu (pokud by to pro to bylo potřeba).

Re: Kokpit - rozsvit a dosvit

PříspěvekNapsal: stř led 22, 2014 19:10
od Marek
Tak jsem získal el. schema a zjistil, že taková věc určitě udělat půjde, ale v žádném případě NE napojena na dveřní spínače. Ty totiž fungují jinak než třeba u Lady. U Lady přímo spínají světla v kokpitu, zatímco u mě pouze posílají do centrální jednotky informaci o tom, zda dveře jsou či nejsou otevřeny, načež jednotka světýlka v kabině ovládá silovým obvodem na základě vstupních signálů (od spínačů dveří, klíčku apod.).

Čili pokud budu nějaké zapojení rozsvitu a dosvitu vymýšlet, pak jedině takové, které bude pracovat přímo na žárovkách (resp. na jedné žárovce, protože všechny jsou paralelně na sebe).