Petr HC to rozebral naprosto přesně. Takhle to prostě je, přes fyziku ani vlak nejede.
Zároveň to ale není ani tak jednoduché, jak napsal Veteránista. Je to ještě trochu jinak.
Ono u nových aut je ona "stabilizace" vytvořena úplně jinak. V principu je to stále stejné, jako u Lady, jen jsou posunuté otáčky alternátoru směrem nahoru. Je nutné si uvědomit, že k tomu, aby altec udržel v síti určité napětí, musí vykonat odpovídající práci. Platí přitom nepřímá úměra mezi otáčkami a budicím proudem. Stejnou práci tak alternátor vykoná buďto při větších otáčkách a malém budícím proudu, nebo menších otáčkách a větším proudu. Budicí proud tekoucí rotorem nelze zvětšovat donekonečna. Stejně tak nelze donekonečna zvětšovat pracovní otáčky alternátorů. Proto jsou systémy nastaveny na určitý technologicky přijatelný kompromis. Tolik teorie.
Subjektivně se může u některých nových aut zdát, že je napětí "stabilizované" i na volnoběhu, jenže tomu tak ve skutečnosti není. Výsledného efektu je dosaženo kombinací několika faktorů:
1. Předně si musíme uvědomit, že většina nových aut jsou dehty. Ty jak známo mají výrazně menší rozsah pracovních otáček, než benziňáky. Alternátor tak může pracovat s daleko větším převodovým poměrem od motoru, než u benziňáku.
2. I drtivá většina benziňáků má dnes menší maximální otáčky motoru, než bývalo dřív zvykem. Navíc jsou jištěné omezovačem, který překročení těchto otáček nedovolí. Alternátor tak může pracovat s o něco větším převodovým poměrem od motoru, než tomu bylo dřív. Stále má solidní rezervu ke svým maximálním otáčkám, protože díky omezovači nehrozí jejich překročení.
3. Nová auta mají "inteligentní management" hospodaření s el. energií. Při volnoběhu, nebo naopak maximální akceleraci odpojuje různé nepotřebné spotřebiče.
Kombinací výšeuvedených faktorů, se potom palubní napětí může naoko tvářit jakože stabilizované.
Když se vrátím k Ladě, kde je převodový poměr mezi motorem a alternátorem cca 1:2, tak potom při 8.000 otáčkách, které nejsou ničím nemožným, alternátor točí 16.000 ot./min. Rotor je přitom usazen jen ve dvou zapouzdřených kuličkových ložiskách. Opominout nesmíme ani působení odstředivých sil, jež působí na rotor a při 16.000 ot. jsou již opravdu značné. Při jejich dalším navýšení může dojít k roztržení rotoru.
Snad jsem to popsal pochopitelně.