Stránka 1 z 1

Bliknutí směrovek - jak na to?

PříspěvekNapsal: úte led 17, 2012 12:25
od Marek
Mám další problém:

Nezávislé topení ve voze mi funguje, nyní i na DO. Je tu však jeden malý, zdánlivě nepodstatný problém. Nevím, zda při stisku tlačítka DO se topení dálkově aktivovalo, či ne. Nemám zpětnou kontrolu o provedení povelu. Zejména na delší vzdálenost si nemohu být jist, že modul mému povelu rozuměl (resp. že jej obdržel).

Napadlo mě, že by bylo fajn, kdyby při přijetí toho povelu mi blikly blinkry na autě - podobně jako třeba při odemčení a zamčení vozu.

Dá se to nějakým způsobem udělat? Samozřejmě po domácku, levně, nesložitě, avšak spolehlivě.

Díky.....

Re: Bliknutí směrovek - jak na to?

PříspěvekNapsal: úte led 17, 2012 15:35
od Luděk Ondrůch
Pokud má DO signalizační výstup, tak na něj stačí připojit dvě diody a z nich vést signál ke směrovkám. Záleží na typu DO.

Re: Bliknutí směrovek - jak na to?

PříspěvekNapsal: úte led 17, 2012 16:23
od Petr HC
Pokud nevyhoví rada LO (což by bylo nejjednodušší), tak jsem "oprášil" a upravil jedno zapojení z mých školních úloh, signalizující dlouhým impulzem zapnutí a krátkým vypnutí - koncový Darlington PNP a diody je nutno dimenzovat na cca 5A a není nutno je chladit (nestačí se ohřát). U staré Oktávky jsem takto přes 3A diody používal blinkry jako couvačku. Pro spolehlivost bych dal do napájení IO 4030 15 -18 V transil.

Re: Bliknutí směrovek - jak na to?

PříspěvekNapsal: úte led 17, 2012 18:32
od mirozv
Petře, taká malá poznámka k tomu zapojeniu. Kolektor darlingtona by som zapojil na 12V a emitor na diódy.

Re: Bliknutí směrovek - jak na to?

PříspěvekNapsal: úte led 17, 2012 19:02
od Petr HC
Mirozv - díky -vidíš, práce kvapná - odladil jsem to až po výstup na osciloskop a pak jsem to "odstřelil".Opravím v originálu.
OPRAVENO. Raději jsem použil PNP Darlington, aby zátěž byla v kolektoru. To si vyžádalo využít čtvrtý XOR jako invertor,ale ten by stejně zbyl. S časy lze "hýbat" změnou odporů 5 k a 20 k.
EDIT:Zjednodušeno , upraveno , odzkoušeno -schema zapojení s IO 4030.V originále jsou hradla rozkreslena.

Re: Bliknutí směrovek - jak na to?

PříspěvekNapsal: stř led 18, 2012 08:08
od Marek
1. Nerozumím tomu vývodu "K čerpadlu" ve spodní části výkresu.....
2. Transil bude bipolární? Tedy např. http://www.gme.cz/transily-do-1-kw/bzw0 ... -p222-163/ ?
3. Ohledně diod na výstupu - mohl bych použít třeba 1N54xx jako dvojici (trojici) paralelně zapojených diod?

Re: Bliknutí směrovek - jak na to?

PříspěvekNapsal: stř led 18, 2012 09:51
od Petr HC
Marek píše:1. Nerozumím tomu vývodu "K čerpadlu" ve spodní části výkresu.....
2. Transil bude bipolární? Tedy např. http://www.gme.cz/transily-do-1-kw/bzw0 ... -p222-163/ ?
3. Ohledně diod na výstupu - mohl bych použít třeba 1N54xx jako dvojici (trojici) paralelně zapojených diod?

1) Spinač "space" a vývod "k čerpadlu" není součástí signalizačního obvodu je to stávající spinač v ovládání čerpadla.
2) ano transil je bipolární.
3) paralelní spojování jakýchkoli diod je naprosto nevhodné i když jsou vybírané a se shodnými parametry (podobný problém jako při seriovém řazení žároviček na vánočním stromku)
Při přerušení jedné, převezmou zátěž ostatní a nastane lavinový proces "odejití".
Zde bych volil 10 A diody Tesla KY 710-12 nebo jejich ekvivalent.(drahé)
Pokud by šlo o rozměry, mohla by tam být i dvojitá 3 A dioda KY 940 (u ekvivalentů nemohu najít, která elektroda je společná).
Nejlevnější řešení z toho katalogu by byl 6 A diodový můstek B 200 C 600 DR za 8 Kč, ze kterého by se využily vhodné dvě diody (ty, které jdou anodami k sobě).

Re: Bliknutí směrovek - jak na to?

PříspěvekNapsal: stř led 18, 2012 11:04
od Marek
Čili ten spínač (space) je v mém případě ten modul DO od Flajzara, přesněji řečeno dálkově spínané relé, je tak?

Ad 3) - proč tam ty dvě výkonové diody vlastně musejí být? Mně vychází, že by se to obešlo i bez nich.

Re: Bliknutí směrovek - jak na to?

PříspěvekNapsal: stř led 18, 2012 11:29
od Petr HC
Marek píše:Čili ten spínač (space) je v mém případě ten modul DO od Flajzara, přesněji řečeno dálkově spínané relé, je tak?

Tak,tak.

Marek píše:Ad 3) - proč tam ty dvě výkonové diody vlastně musejí být? Mně vychází, že by se to obešlo i bez nich.

Bez nich by při zapnutí jedné strany blinkrů blikaly obě.

P.S. Dvě demoverze EWB jsou i na webu jedna 1/2 hodinová a jedna 10ti součástková.Tam je možno si s tím pohrát.

Re: Bliknutí směrovek - jak na to?

PříspěvekNapsal: stř led 18, 2012 11:48
od Marek
Tomu samozřejmě rozumím, že by blikaly obě strany žárovek. Ale dá se to přece zapojit do místa, kde spíná spínač havarijních blinkrů - ten přece sepne obě strany nazávisle na páčce pod volantem. Tak kdybych to napojil tam, stačilo by to jedním drátem a bez diody (a možná by to bylo i jednodušší).



Pořád přemýšlím, jak je v mém autě řešeno toto bliknutí při odemykání a zamykání vozu DO. To musí být na úplně stejném principu. Ale zřejmě to má v sobě centrální řídící jednotka vozu, kam rozhodně hrabat nemíním. Ale třeba by šel použít její výstup - napojit se právě na ten drát, který vede z centrální ŘJ dál k systému blinkrů.



Navíc lituji jedné poměrně zásadní věci: Můj centrální zamykací systém na DO pracuje na frekvenci, která je shodná s frekvencí ovládání toho DO nezávislého topení. Kdyby to šlo nějak propojit, mohlo by to blikat na oba ovladače - jak centrálu, tak topení. Jenže to je pro mě vyšší dívčí.....

Re: Bliknutí směrovek - jak na to?

PříspěvekNapsal: stř led 18, 2012 12:38
od Petr HC
Marek píše:Tomu samozřejmě rozumím, že by blikaly obě strany žárovek. Ale dá se to přece zapojit do místa, kde spíná spínač havarijních blinkrů - ten přece sepne obě strany nazávisle na páčce pod volantem. Tak kdybych to napojil tam, stačilo by to jedním drátem a bez diody (a možná by to bylo i jednodušší)......

Kdyby byla k dispozici kompl. dokumentace toho spinače tak možná. Přibylo by ale relé, které bude stát víc něž ty dvě diody (můstek) a tranzistor. Galvanická vazba do neznámého zařízení , to je cesta "do pekel".
Marek píše:Pořád přemýšlím, jak je v mém autě řešeno toto bliknutí při odemykání a zamykání vozu DO. To musí být na úplně stejném principu. Ale zřejmě to má v sobě centrální řídící jednotka vozu, kam rozhodně hrabat nemíním. Ale třeba by šel použít její výstup - napojit se právě na ten drát, který vede z centrální ŘJ dál k systému blinkrů......

To bych neriskoval, nemám rád "kombajnování" mnoha zařízeni do jednoho celku. To bývá zdroj rozsáhlých poruch.
Marek píše:Navíc lituji jedné poměrně zásadní věci: Můj centrální zamykací systém na DO pracuje na frekvenci, která je shodná s frekvencí ovládání toho DO nezávislého topení. Kdyby to šlo nějak propojit, mohlo by to blikat na oba ovladače - jak centrálu, tak topení. Jenže to je pro mě vyšší dívčí.....

To by mělo být odlišeno kódem. Na jedné frekvenci pracují statisíce kódů a že by se dva u jednoho vozu "trefily"na sebe je nepravděpodobné. Pokud ovšem nejde o stará velice jednoduchá zařízení, která lze aktivovat i CBčkem. I u těch ale jde obvykle přepinačem volit z několika málo kódů.
P.S: Nevím, jestli to ještě někoho zajímá - nebylo by lepší řešit to po SZ ?
Píši to proto, poněvadž ke "spanilce" se zatím už 10 dní nikdo nevyjádřil a tak se mi zdá, že to tu zak nějak "pohasíná".

Re: Bliknutí směrovek - jak na to?

PříspěvekNapsal: ned pro 21, 2014 01:30
od Marek
Systém funguje k mé plné spokojenosti. Moc děkuji Petrovi a dalším zúčastněným, moc mi to pomohlo.