Stránka 1 z 1

Převlečná matka benzínového filtru

PříspěvekNapsal: stř zář 19, 2018 20:20
od Jimmi
Tak jsem se rozhoupal k výměně filtru a nedopadlo to úplně dobře...
Situace:
Obrázek
Obrázek je jen ilustrační. Filtr je v motoru umístěn obráceně než na obrázku; vstup paliva je zespoda a výstup nahoře.

Na horní straně je dutý šroub s vývodem bokem, to je v pohodě.

Zespoda je na potrubí převlečná matice s kónickým závitem, klasická "zátka". Tak jsem si koupil speciální klíč na převlečné matky zn. Yato (něco jako na obrázku, velikost 14).
Obrázek
Podařilo se mi tu matku povolit, a když už byla o několik otáček venku (ale pořád to šlo docela ztuha), klíč se protočil a matka zkurvila!

Poraďte, jak z toho ven......? :|

Re: Převlečná matka benzínového filtru

PříspěvekNapsal: stř zář 19, 2018 23:39
od valda1971
Jimmi - Ty který vše zná a ví........?

Re: Převlečná matka benzínového filtru

PříspěvekNapsal: čtv zář 20, 2018 06:54
od Yellow01
Záleží z čeho je ta trubka. Pokud je trubka ocelová a na konci je roztažený holendr, tak uříznout konec, nasadit nové šroubení (v prodejně hydrauliky bys měl sehnat) a udělat nový konec. Chce to pořádně zjistit závit, metrické a coulové závity malých velikostí mají jen nepatrný rozdíl v průměru, někdy jdou i natočit, ale závit netěsní.
Nebo se v hydraulice používá ještě jeden způsob uchycení matek, ale záleží, jaký je vnější průmer té trubky a jaký je závit na té matce. V hydraulických rozvodech se používají převlečné matky a prstýnky, které se zaříznou do trubky a zajistí tak matku proti sklouznutí. Je to jednoduché, uřízneš trubku, začistíš konec, nasadíš matku, nasadíš prstýnek, na konec trubky přiložíš šroubení se vnějším závitem, jako má matka a matku dotáhneš k tomu šroubení. Prstýnek se zařízne do trubky. Potom povolíš šroubení a máš hotový konec s převlečnou matkou, který můžeš připojit už k čemukoliv.
Pokud by nový konec udělat nešlo a trubka je ocelová, tak vzít větší matku než je původní, vypilovat jí, aby šla nasadit na původní a třeba TIGem jemně přivařit na původní matku.
A bacha na výpary z benzínu. :mrgreen: Ideálně odpojit druhý konec trubky, vypláchnout jí třeba vodou s jarem a pak při vaření buď vyfoukávat plynem nebo jí aspoň ucpat.

Re: Převlečná matka benzínového filtru

PříspěvekNapsal: čtv zář 20, 2018 10:43
od Jimmi
Valdo, i bez Tvé poznámky si připadám jak naprostý debil 8)
Vůbec nevím, kde jsem udělal chybu. Kdybych to rval obyčejným stranovým klíčem, tak neřeknu. Ale tohle by fungovat mělo a evidentně nefungovalo.
Ten filtr je uložen pružně v gumičkách a děsně to pružilo. Možná se mi klíč trochu smekl a začal to kurvit. Ty gumičky jsem pak vyndal a filtr připevnil natvrdo, ale asi pozdě.

Yellow, díky za rady.
To s tím prstýnkem znám, to jsme kdysi strkali na tranzitní plynovod. Jestli existuje i na benzín, nevím.
Je to v zásadě stejný princip, jako na brzdovém vedení. Jenom matka není desítka nebo tak, ale čtrnáctka. Mělo by to jít lépe. Jak se povolují tyhle brzdové trubičky? To také asi nebude úplně snadné. Jenom asi lépe přístupné.
Zatím mě napadlo vyndat celou benzínovou trubku a hodit to do svěráku. Ale to se rozpojuje asi až vzadu u nádrže, to bude vopruz.
Řezat se mi tu trubku zatím nechce, to by mi asi pak nedosáhlo.

Neexistují nějaké spešl klíče či kleště na povolování takovýchto mírně dokurvených matek s trubkou uprostřed.....?

Re: Převlečná matka benzínového filtru

PříspěvekNapsal: čtv zář 20, 2018 11:12
od Luděk Musil
Jimmi píše:... filtr je uložen pružně v gumičkách a děsně to pružilo. ...
Tydlencty pružný uložení jsou sice výborná věc, ale při povolování/utahování tak nějak … na hovno :cry: . Taky k nim přistupuju obezřetně a buďto s "protiklíčem" nebo zkouším to pružení eliminovat nějak jinak.
Třeba přívodní palivové trubice k injektoru (1,7 SPi) mají šestihran na těle injektoru a potom tu převlečku člověk může vzít na dva klíče. L.

Re: Převlečná matka benzínového filtru

PříspěvekNapsal: čtv zář 20, 2018 12:25
od Jimmi
Tady je taky šestihran na těle filtru, ale je tam zoufale málo místa.

Trochu mám pochybnosti o kvalitě toho klíče Yato, páč stranový na tu matku seděl fest, tenhle nástrčný měl menší vůli... :cry:

Re: Převlečná matka benzínového filtru

PříspěvekNapsal: čtv zář 20, 2018 13:22
od Yellow01
Tyhle prořízlý klíče stojí za ho..o. Princip je sice chvályhodný, ale protože je vyrábějí z bláta a ne z co nejkvalitnější oceli, tak se roztahují a ožvejkají matici. Mám tenhle klíč na brzdová šroubení a vůbec ho už nepoužívám, právě z tohoto důvodu.

Re: Převlečná matka benzínového filtru

PříspěvekNapsal: čtv zář 20, 2018 13:42
od Luděk Musil
Jimmi píše:Trochu mám pochybnosti o kvalitě toho klíče Yato, páč stranový na tu matku seděl fest, tenhle nástrčný měl menší vůli... :cry:
A to je 6-hran nebo 12-hran? L.

Re: Převlečná matka benzínového filtru

PříspěvekNapsal: čtv zář 20, 2018 13:52
od Jimmi
Je to šestihran a tu vůli měl hned na začátku. Neroztáhl se až v průběhu operace. Což jsem si uvědomil až zpětně. A je dost robustní.

Re: Převlečná matka benzínového filtru

PříspěvekNapsal: čtv zář 20, 2018 16:31
od Yellow01
To není tak, že by se roztáhl a zůstal tak, ty klíče prostě pruží, když je matice moc dotažená, tak se klíč natáhne a když se žvejkne matka, tak přeskočí přes hranku a zase se vrátí do původního tvaru.

Re: Převlečná matka benzínového filtru

PříspěvekNapsal: pát zář 21, 2018 13:51
od Jimmi
Tak jsem to včera nakonec povolil. Matka byla žvejklá jen v jedné poloze a šlo to nakonec vytočit tím stranovým, opatrně.
Chyba byla asi opravdu v tom klíči, ale asi ani moc nepruží. Spíš byl poněkud mimotoleranční, o trochu větší. A to jsem Yato považoval za jakousi střední třídu, dobrý poměr cena/kvalita :| Každopádně se tyhle věci dost blbě sháněj'.
Klíč pak dostal asi deset ran táááákhle obrovským kladivem a zřejmě dostal rozum.

Nevím, proč jsem si myslel, že ten závit je do konusu. Je to válec.

Náhradní matičku jsem nakonec v garáži našel, ale nemám čím vytvořit nové zakončení té trubky. Nechal jsem tedy tu starou.
Opatrně jsem to vrátil zpět a holt po dalších pětadvaceti letech budu asi vyměňovat celou trubku :mrgreen: