Alternátor má výkon, že by utáhl dvě auta. Dobíjí, jak má. Mám pocit, že je tam 130 A, ale jistě to nevím.
Je pravda a o tom netřeba diskutovat, že baterka je na hraně životnosti (pokud se ta agónie dá vůbec ještě tak nazvat) a kapacita samozřejmě bude už dost malá. Když k tomu připočtu žhavení (které je i při stání v garáži, neb v těchto mrazech tam je sotva nad nulou) a výkonný startér, co točí těžkým odporem ztuhlého motoru, pak se není co divit, že v baterce po startu prakticky nic nezbyde. No a je logické, jak tu bylo i potvrzeno, že alternátor pak má s dobíjením takové mrtvoly dost práce, čímž se snaží lít do baterky třeba desetinásobný proud, než kdyby baterka byla v dobré kondici. Sice ten proud postupně klesá (jak se snižuje rozdíl napětí altíku a baterky), ale celé to může trvat třeba patnáct minut. No a protože já jedu do práce cca 18 minut, pak celou cestu je altík podstatně více zatížen. A z toho plyne ta vyšší spotřeba paliva. Zní mi to dostatečně logicky. Myslel jsem si to a jak vidno, nejsem sám.
Nelze opomenout, že bezprostředně po startu ještě několik minut běží dožhavení (čili třeba dvě, tři minuty po startu ještě žhaví svíčky, což je dejme tomu 30-35 Ampér), okamžitě naskočí hlavní osvětlení vozu, neb je tma jako v ranci (což je dalších cca 15 Ampér) a v neposlední řadě je funkční elektrický topný článek, který po dobu, než se ohřeje motor, supluje výměník tepla - a ten má až 1000 W. Ten může být v provozu třeba deset minut, nebo i déle, protože v téhle zimě se voda v motoru u nafťáku ohřívá skutečně neskutečně dlouho. Dá se říci, že plné teploty motoru dosahuji až na polovině trasy. I odběr toho topného článku určitě klesá, ale je.
Sečteno, podtrženo - alternátor může prakticky celou cestu běžet na plný výkon. A tím se asi vše vysvětluje.
Možná si někdo řekne, že půl litru nafty na 100 km by neřešil. Jenže ono je to v procentech zvýšení o téměř 15%. Při běžné konstantní rychlosti 90 km/h má tento vůz psanou spotřebu 4,1 a upozorňuji, že je to zcela reálné číslo. Například loni, když jsem jezdil Třebíč - Sokolov mimo dálnice (nemaje dálniční známku) přes Tábor a Plzeň, nebyl absolutně žádný problém ve dvou dospělých lidech jezdit to pod 4,2 l / 100 km.
Nicméně i když budu stát nohama na zemi, musí tuhle trasu do práce a zpět auto dávat v klidu za 4,5. Takže půllitr je v tomto případě dost, protože já se nevejdu do pěti litrů ani omylem (reálně jsem v létě 5, nyní v zimě i 5,4).
Od zítřka (informace pro ostatní) mají v Auto Kelly akci na akumulátory. Slevy až 46%, což je téměř za půlku oproti pultové ceně. Navíc tam mám 30-35% slevy na živnost, takže bych se mohl z běžných cen dostat na velmi zajímavou koncovou sumu. Uvažuji o výměně. Chtěl jsem ještě tuto zimu zkusit přežít, ale mám pocit, že nemá smysl to riskovat. I tak vydržela cca 10 let, to je skoro na pomník.
Především se mi bude klidněji spát, neb je jasné, že baterka v takové kondici může udělat pápá prakticky kdykoli (a jak známo, nejčastěji se tak stává v tu nejméně vhodnou dobu), zadruhé zvýšení spotřeby paliva o půl litru je pro mě natolik významné, že po ujetí 10.000 km bych v té navíc spotřebované naftě tu baterku prakticky zaplatil. A 10.000 km já ujedu do konce zimy
.
Pište dál, zajímá mě každý názor.