Chladič paliva (nafty)

Rozpravy o drobných muškách vašich neVAZových miláčků.

Moderátor: Moderátoři

Chladič paliva (nafty)

Příspěvekod DJW » čtv lis 30, 2017 20:37

Ahoj, všetci. Prosím skúsených motorárov o radu:

Dnes v snehovej kalamite som z podvozku odtrhol a zničil chladič nafty (Peugeot 2.0 HDI - spiatočka od prepadu vstrekov naspäť do nádrže). Problém je, že za boha nejdem zohnať druhý chladič, originálny diel prevyšuje hodnotu auta a potreboval by som ešte nejakú dobu s károu jazdiť. Momentálne to mám núdzovo spojené napriamo - aby som auto dostal aspoň domov.

Podľa toho čo viem, tak chladič slúži na ochladzovanie nafty od prepadov čerpadla / vstrekov pred návratom do nádrže (kedže tá môýe mať až do 80 stupňov).

Otázky:
1. čo sa stane, ak to nejaký čas nechám takto (napriamo spojené len trubky bez chladiča)? Hrozí vážny problém? Aj tak je teraz zima a rátam že o niečo sa nafta ochladí aj v trubkách. Tak isto aj nádrž má 80 litrov, kedže už nejazdím dlhé trasy, na presun do 20 km pri plnej nádrži to vydrží??

2. alebo radšej zatiaľ vôbec nejazdiť a napasovať tam aspoň hocijaký iný palivový chladič z čohokoľvek, čo nájdem na vrakovisku?

Auto je už totiž na odpis - motor je v háji, aj karoséria bude za chvíľu deravá, do tohoto auta je už škoda investovať akúkoľvek väčšiu sumu ako 30€.. Voziť ma po meste do doby, kým bude dostupná Vesta SW.. (ak sa vôbec budúcej jari dožije)

Vopred vďaka za rady.
Vesta SW Cross 1.6, r.v. 2019 (2022 - na večné časy a nikdy inak)
Priora Combi 1.6 16v, r.v.2009 (2018 - uvidíme, dokedy to so mnou vydrží, momentálne v odpočinku)
EX: 2111.3B 1.5 16V r.v.2003 (2009-2016, R.I.P.)
Оптимист учит английский, пессимист - китайский. Реалист купил автомат Калашникова.
Uživatelský avatar
DJW
 
Příspěvky: 587
Registrován: sob pro 20, 2008 19:54
Bydliště: takmer presny stred Europy

Re: Chladič paliva (nafty)

Příspěvekod valda1971 » čtv lis 30, 2017 21:39

Nejsem motorář, ale z toho co popisuješ o autě bych tam asi dal cokoliv, co bych našel a šlo tam "naroubovat"
Žigulíci: VAZ 2101 r.1971, VAZ 2103 r.1974, VAZ 2170 r.2012
Uživatelský avatar
valda1971
 
Příspěvky: 7200
Registrován: úte pro 06, 2011 16:45
Bydliště: Bílina

Re: Chladič paliva (nafty)

Příspěvekod Cory » čtv lis 30, 2017 21:46

A akym sposobom sa to chladi? Naporom?
Lada 2171 Priora 1,6 MPi (2013), Lada 2105 v regenerácii (1985), Lada 21044 1,9 MPi (1998), Škoda Felícia 1,3 SPi - 40kw (1996), 2 x Babetta 210 (1984,1988), Simson 70 ccm (1989), Zetor 4011 (1966)
Cory
 
Příspěvky: 11568
Registrován: stř čer 14, 2006 17:14
Bydliště: Snina/Košice

Re: Chladič paliva (nafty)

Příspěvekod DJW » čtv lis 30, 2017 21:53

Naporom. Je to zhruba pod vodicovym zadkom. Zatial som to spojil napriamo cez spojku a v principe je auto pojazdne (bez toho taha vzduch a zavzdusnuje + vyteka nafta z nadrze), len nechcem niekde vybuchnut.. ;)
Vesta SW Cross 1.6, r.v. 2019 (2022 - na večné časy a nikdy inak)
Priora Combi 1.6 16v, r.v.2009 (2018 - uvidíme, dokedy to so mnou vydrží, momentálne v odpočinku)
EX: 2111.3B 1.5 16V r.v.2003 (2009-2016, R.I.P.)
Оптимист учит английский, пессимист - китайский. Реалист купил автомат Калашникова.
Uživatelský avatar
DJW
 
Příspěvky: 587
Registrován: sob pro 20, 2008 19:54
Bydliště: takmer presny stred Europy

Re: Chladič paliva (nafty)

Příspěvekod Cory » čtv lis 30, 2017 22:01

Teoreticky, ked auto stoji, tak sa to nechladi.Nevidel by som to tak strasne. Ako to vlastne vyzera ?
Lada 2171 Priora 1,6 MPi (2013), Lada 2105 v regenerácii (1985), Lada 21044 1,9 MPi (1998), Škoda Felícia 1,3 SPi - 40kw (1996), 2 x Babetta 210 (1984,1988), Simson 70 ccm (1989), Zetor 4011 (1966)
Cory
 
Příspěvky: 11568
Registrován: stř čer 14, 2006 17:14
Bydliště: Snina/Košice

Re: Chladič paliva (nafty)

Příspěvekod DJW » čtv lis 30, 2017 22:40

Cca takto: http://shared.autorubik.sk/upload/2012/ ... hladic.jpg
Alebo takto podobne priamo od spodu: http://www.autoopravy.eu/foto/122-1.jpg
Akurat ten moj typ nemaju absolutne nikde, ani 3. strana, ani srotoviska.. Po skusenostiach s orig.servisom ani nebudem skusat zistovat cenu.

Dočítal som sa, že príliš horúce palivo vracajúce sa do nádrže z Common railu by mohlo poškodiť snímač hladiny paliva v nádrži (to by mi bolo u prdele) alebo aj samotnú nádrž (to už by bol problém). Tipujem, že dnes sú už asi všetky nádrže plastové.
Vesta SW Cross 1.6, r.v. 2019 (2022 - na večné časy a nikdy inak)
Priora Combi 1.6 16v, r.v.2009 (2018 - uvidíme, dokedy to so mnou vydrží, momentálne v odpočinku)
EX: 2111.3B 1.5 16V r.v.2003 (2009-2016, R.I.P.)
Оптимист учит английский, пессимист - китайский. Реалист купил автомат Калашникова.
Uživatelský avatar
DJW
 
Příspěvky: 587
Registrován: sob pro 20, 2008 19:54
Bydliště: takmer presny stred Europy

Re: Chladič paliva (nafty)

Příspěvekod Majo » čtv lis 30, 2017 23:30

Otazka znie ci to ma vyznam v zime riesit, ci sa to niekedy natolko ohreje... ak to ma byt iba do jari. Ale asi by som tam proste slahol nieco podobne. Hoc aj chladic servooleja, tych je vsade plno...
21043(reinkarnacia), 2105 1.3k(svagrov), 2110 1.5 16V, Niva(rozobrata), Chevy Niva 1.7i, Priora1,8+, BMW e36 328iA, Fiat Tempra 2.0i.e, 4x4
Uživatelský avatar
Majo
 
Příspěvky: 6455
Registrován: úte čer 01, 2004 19:32
Bydliště: Zvolen

Re: Chladič paliva (nafty)

Příspěvekod posim » pát pro 01, 2017 04:09

Teraz v zime by som tam nedával nič, ak je to potrubie pod autom zakryté deklom, tak by som ho dal dole, nech sa to lepšie chladí. Nejazdi s takmer prázdnou nádržou, aby sa to teplo nestačilo v nej naakumulovať (čo fakt nehrozí).
A voz so sebou hasiaci prístroj - len pre lepší pocit - nie že by sa to malo chytiť :D Inak ten chladič nebýva nejak moc horúci ani v lete, takže netreba stresovať.
posim
 
Příspěvky: 350
Registrován: pon čer 12, 2017 18:17
Bydliště: Košice

Re: Chladič paliva (nafty)

Příspěvekod JmJ » pát pro 01, 2017 06:12

Lehce sem prosel net a nejde se uvadi, ze na pazoutech ten preďhrev sepne pri teplotach kolem nuly. Takze jednak to jede jen v zime a druhak to neni zivotne dulezite a je to tedy mozne vypnout odpojenim konektoru. Predehrev je bud soucast filtru nebo je nekde samostatne v motorovem prostoru.

Vypnul bych to uplne, kdyby to melo na neco negativni vliv, nebo v mrazech bych to zapnul.
MFP
wergl I - 2104 - melt down
wergl II - 2104 - rebuild succeded
wergl III - 21113 - sold (Chester's new)
wergl IV - i30 - tout est bleu
Uživatelský avatar
JmJ
 
Příspěvky: 6474
Registrován: úte čer 01, 2004 11:30
Bydliště: Kromeriz

Re: Chladič paliva (nafty)

Příspěvekod DJW » pát pro 01, 2017 07:32

Dakujem pekne - budem pokojnejsie spavat.. (za volantom)
Ogňoglušiteľ mam v kazdej kare od cias ciest na Ukrainu, takze pripraveny som.
Vesta SW Cross 1.6, r.v. 2019 (2022 - na večné časy a nikdy inak)
Priora Combi 1.6 16v, r.v.2009 (2018 - uvidíme, dokedy to so mnou vydrží, momentálne v odpočinku)
EX: 2111.3B 1.5 16V r.v.2003 (2009-2016, R.I.P.)
Оптимист учит английский, пессимист - китайский. Реалист купил автомат Калашникова.
Uživatelský avatar
DJW
 
Příspěvky: 587
Registrován: sob pro 20, 2008 19:54
Bydliště: takmer presny stred Europy

Re: Chladič paliva (nafty)

Příspěvekod Marek » pát pro 01, 2017 08:17

JmJ sice prošel net, ale evidentně je úplně vedle. My se nesnažíme tu naftu ohřát, nýbrž ochladit ;-).

Je to tam proto, že vysokotlaké systémy vstřikování nafty způsobují ohřev paliva často na teplotu, která by mohla poškodit plastové části palivové soustavy. Taky proto, že horká nafta pění, což je velmi nežádoucí, neb to může způsobovat zavzdušňování systému. Takže se při zpáteční cestě do nádrže musí nafta chladit. Chladí se buď takovýmto náporovým žebrovým výměníkem vzduch - kapalina na podlaze vozu, nebo vodním chlazením přes speciální chladicí okruh a elektrické čerpadlo (podobně, jako jsou výměníky na chlazení oleje - tento se umisťuje obvykle na přírubu palivového filtru).

Jen pro vaši představu: Na Galaxy, což byl naftový motor z 90. let s klasickým rotačním čerpadlem a vstřikovacím tlakem paliva do 900 Bar, se teplota paliva při svižné dálniční jízdě v letních měsících uměla dostat nezřídka i k hranici 65-70°C. Žádný chladič paliva tam nebyl. Oproti tomu systém vstřikování PD (Pumpe-Düse) má maximální vstřikovací tlak paliva daleko přes 2000 Bar (nejmodernější Piezzo PD skoro 2200 Bar) a systémy Common-Rail se těmto hodnotám začínají blížit (můj systém dCi v Mégane má maximální vstřikovací tlak 1600 Bar, a to je systém starý 15 let!!! - takže kde je to dneska, že?). Navíc tyto moderní systémy mají tzv. vícefázový vstřik, čili nevstřikují palivo najednou, ale třeba v pěti fázích velmi krátce po sobě (řádově v rozmezí několika mikrosekund) a každá fáze vstřiku trvá jinak dlouho (jiné množství nafty). Tím se palivo ještě víc ohřívá - změny tlaku a proudění umějí své..... Takže proto chladič nafty.

Neřešil bych. Propojit hadice napřímo (klidně jen přes motex pásky, je to prakticky bez tlaku) a hotovo. Přes zimu to není prakticky potřeba, pokud s tím nelítáš po dálnicích nadoraz, protože okolní teplota je dost nízká na to, aby se potrubí paliva a nádrž ochlazovaly i bez tohoto vehementu. Navíc nafta se ohřívá tím víc, čím vyšší výkon od vozu požadujeme (čím je tedy vyšší vstřikovací tlak paliva do válců, a ten je prakticky přímoúměrný poloze plynového pedálu), čímž se domnívám, že v zimě na to stejně šlapat nemůžeš, neb to obyčejně klouže.

Pokud auto vydrží do jara a budeš s ním chtít dál jezdit, dá se použít taková věc z jiného vozu. Motory TDi PD od VW to měly po milionech. Sharany TDi 85kW, některé modely Octavií, Toledo, Golf a další mraky koncernových aut.
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Marek
 
Příspěvky: 5266
Registrován: úte čer 01, 2004 21:31
Bydliště: Třebíč, CZ


Zpět na Technické problémy

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků