Duální motorek ostřikovače Oktávie

Rozpravy o drobných muškách vašich neVAZových miláčků.

Moderátor: Moderátoři

Duální motorek ostřikovače Oktávie

Příspěvekod tomass » čtv pro 11, 2014 11:51

Pánové, ví někdo z Vás něco bližšího o duálním motorku ostřikovačů k Oktávii, jak funguje..... ?

Proč mě to zajímá......Řeším opravu ostřikovače ve Fiatu. Nový duální motorek Fiat je za nesmyslnou cenu na rozdíl od drtivé většiny jiných dílů na Fiaty. Ten současný, když se zapomenu a ostříknu zadek potřebuje rozpojit hadičky předku a fouknout z plných plic směrem k motorku do nádobky. Někde visí asi nějaký ventilek umístěný přímo v motorku. Nevím jestli mechanický, nebo jestli tam může být zalitý elektroventilek, který přepíná zároveň při změně polarity motorku. Zvenku to není opravdu poznat a není mi přepínání zcela jasné ani u toho Oktavistickýho, co se týče jiných dílů, než změny směru otáčení čerpadýlka. V servisní dokumentaci Fiat není o motorku vůbec nic psáno, ve výkresech není ani cesta hadiček, umístění zpětných ventilků atd. Pouze ze schéma jsem vyčetl, že se směr postupu kapaliny do předu a dozadu mění změnou polarity na přepínači pod volantem. Kromě toho ostřikovač Fiat dává i jako nový nic-moc tlak a postupem času se to ještě zhoršuje - proto záměr použít z Oktávie, kde nový v originále má stát kolem 300-400 Kč. Původní je umístěný přes těsnící kroužek zespodu s kolínkem na ležato. Životnost by měla být u Oktaviána předpokládám už na furt.
Duální motorek mění směr otáčení, jestli tomu dobře rozumím a tím jde voda do jedné, nebo druhé trubičky. Blokování vody probíhá jen nějakým mechanickým ventilkem v té duální pumpě, nebo je někde po cestě, případně přímo v tom motorku mikroelektroventil, který volí směr toku vody na přední, nebo zadní okno ?
Dále by mě zajímalo, jestli někdo z Vás už bastlil tento motorek do jiného vozu a jestli bude fungovat i v jiné poloze, než na svislo zasunutý do nádobky ? Potřebuji ho totiž dát buď obráceně hlavou dolů, taky na svislo, ale to není úplně ideální pro toto umístění, spíše bude vhodnější na ležato a potřebným způsobem dořešit přítok do motorku Oktavie. Nejednodušší řešení by asi bylo napojit ho na jednu ze stávajících výstupních trubiček starého motorku a umístit výškově lehce pod hladinu dna, aby se samovolně zaplavoval. Viděl jsem, že má mít max. výstupní tlak kolem 2 Bar. To je pořádná stříkačka. :D Samonasávací zřejmě asi nebude, pokud klesne hladina kapaliny, při umístění výše v motorovém prostoru, že ?

Nakonec, když to dobře dopadne, tak jakmile dožijou ostřikovací motorky v Ladě, tak bych poskytnul řešení i pro tento ostřikovač, v tomto případě světel a čelního skla. U Lady by mi s ohledem na spolehlivosti ostřikovače z Oktavie ten duální docela pomohl (po drobné úpravě zapojení). V Ladě mi další motorky odcházejí průběžně pro destrukce plastů na všech možných i nemožných místech a korozi spojovacích šroubků.
tomass
 
Příspěvky: 896
Registrován: čtv čer 28, 2012 00:16

Re: Duální motorek ostřikovače Oktávie

Příspěvekod Marek » čtv pro 11, 2014 13:36

Funguje to velmi prostě - na základě změny polarity. Otočíš napájení a tlačí do druhé hadičky, je tam ventilek s kuličkami a pružinkou, v některých provedeních jsou místo toho chlopně z gumy. Dá se pořídit kolem 150-200 korun.

Je jedno, jak je umístěn. Vzhledem k tomu, že se jedná o zubové čerpadlo, umí si i slušně nasát.
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Marek
 
Příspěvky: 5266
Registrován: úte čer 01, 2004 21:31
Bydliště: Třebíč, CZ

Re: Duální motorek ostřikovače Oktávie

Příspěvekod tomass » čtv pro 11, 2014 15:05

Marku díky za info.
Právě jsem už jeden na naprosto stejném principu Fiaťácký zpětný ventilek vyřadil z cesty na hadičce. Po rozebrání byl čistý, ani smítko. Membránka má pouze otlak od hran (2 soustředné hruhy z jedné strany), pružinka naprosto čistá ani žádná koroze, vše funguje volně. Po sestavení 1x funguje podruhé už ne. Nepomáhá ani původní umístění ani otočení membránky. Po novém otevření se totéž opakuje. :mrgreen: Ventilek nepřetlačí ve správném směru ani tlak z injekční stříkačky. Hlava mi to nebere.

Běhá to i bez ventilku, akorát 2 sekundy prodleva a nesmím ostříkávat zadní okno, protože pak bych musel zase ještě fouknout do ventilku v motorku. Naproti tomu u Felicie, kde prdnul ventilek samovolně, jsem ho vyřadil a běhá to bez problémů a bez prodlevy.
No ale přeci jen ten motorek z Oktávie se mi do Fiata líbí víc, že nebudu muset upravovat původní zapojení. :D
Naposledy upravil tomass dne čtv pro 11, 2014 15:11, celkově upraveno 2
tomass
 
Příspěvky: 896
Registrován: čtv čer 28, 2012 00:16

Re: Duální motorek ostřikovače Oktávie

Příspěvekod tomass » čtv pro 11, 2014 15:05

Nechápu, proč to při editaci dubluje odpovědi. Už se mi to jednou stalo asi před dvěma týdny. :rolleyes:

možné "selhání" lidského faktoru. Již se mi také několikrát stalo. Prostě odešleš (odentruješ) příspěvek a ono nic ... tak entruješ znova :idea: . L.
tomass
 
Příspěvky: 896
Registrován: čtv čer 28, 2012 00:16

Re: Duální motorek ostřikovače Oktávie

Příspěvekod tomass » stř kvě 13, 2015 09:34

Namontoval jsem duální motorek ostřikovače verze (Octavie, Felicie). Nebral jsem ten za 170 Kč, protože je to čína. Koupil jsem za 370 Kč Litovelský. Varianta s jedním zpětným ventilkem. Za koncernový konektor chtěli raketu. Vzal jsem 2 piny fastonu a po jejich nasazení zalil tavným lepidlem.
Není to ostřikovač, ale doslova malé vodní dělo. Maximální spokojenost. :D

Zkušennost s montáží: Nádobka v autě má motorek zasunutý zespodu. Nový motorek mám proto napojený ke dnu nádobky přes vyrobenou redukci hadičkou dlouhou asi 15 cm. Připravil jsem si držáček vlastní výroby z nerezového zemnícího pásku a motorek umístil vodorovně (naležato). Musí být umístěný pod úrovní dna nádobky, aby se zaplavoval kapalinou, není totiž samonasávací ani na minimální rozdíl hladiny - to jsem zkoušel už doma v umyvadle. Připojím hadičky, naleju kapalinu a nadšeně stříkám dopředu, dozadu, dopředu, dozadu ....... Po zhruba 20 sekundách konec a motorek běží, ale už nenasaje. Spojovací hadička je zaplavená, je v ní několik bublin. U nádobky jsem měl otevřené víčko, tak nemohlo dojít k podtlaku. Zkouším stříkat znova, nasaje. Po 20 sekundách se totéž opakuje. Odmontovávám motorek a protože se blíží tma, tak motorek připevňuju vázacíma páskama svisle k vedlejší kabeláži do prostoru vnitřní části plastového nárazníku (jinde není na svislé umístění u Fiata místo). Motorek už funguje dokonale a k přerušení už nedošlo. Celou cestu do práce si vesele stříkám na okno. :D

Jestli nefunguje při montáži na bok zpětný ventilek, tříhranná osa v nasávací trubičce na bok po chvíli nepracuje, nebo se jenom vysokými otáčkami v čerpadle vytvoří podtlakem z kapaliny bublina vzduchu se moc odhadnout. Nedokážu blíž identifikovat. Motorek musí být jen ve svislé poloze, jak zamýšlel výrobce. Za těchto okolností je vhodný k úpravě kamkoliv. Propojovací hadička z PVC 6/4 v sání dlouhá okolo 15 cm, nesnižuje výstupní tlak.
Přílohy
Ostřikovač.jpg
tomass
 
Příspěvky: 896
Registrován: čtv čer 28, 2012 00:16


Zpět na Technické problémy

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků