Solární panel k dobíjení akumulátoru

Rozpravy o drobných muškách vašich neVAZových miláčků.

Moderátor: Moderátoři

Solární panel k dobíjení akumulátoru

Příspěvekod tomass » čtv lis 20, 2014 14:50

Ten kdo má garáž a možnost dobíjet akumulátor ze zásuvky, dál nemusí číst. :D

Napadla mne myšlenka dobíjení akumulátoru pomocí solárního fotovoltaického panelu, abych nemusel s ohledem na vybíjení imobilizerem v zimním období každé 2-3 týdny vyndavat do tepla k nabití.
Vybral jsem 12V model s max. výkonem 60W, který prezentuje pro použití se spotřebičem při částečně zatažené obloze do 20 W. Dále se uvádí: při zcela zamračeném deštivém dni stále dodává cca 10% svého nominálního výkonu, v případě, že je panel zcela ve stínu, lze počítat se zhruba 5% nominálního výkonu. To je pro můj účel dostačující. Ponechme stranou modul dobíjecí elekroniky, který je potřeba použít a stojí řádově 300-500 Kč, nebo využít vlastní elektroniku dobíjení. Samotný panel má naprázdno kolem 20V a v zátěži kolem 18V, tak se přímo nabízí k tomuto účelu - ostatně je na to také určen.

Solární panely mají určitá úskalí. Plný výkon dají jen v létě. Zkouší se při osvícení halogenovými reflektory o příkonu 1000 W. To jsem ostatně vyzkoušel. A s uvedenými parametry vcelku počítal, že budou dostatečné. Potřebuju pokrýt v zimě pouhou 1Ah vybíjení denně. Tak i kdyby nesvítilo sluníčko několik dní a pak vysvitlo pár dnů, nebo i bylo zamračeno, požadavek by měl být s určitou rezervou splněn. Panel jsem koupil u jedné renomované firmy přes net, abych v případě nouze mohl ve 14 dnech vrátit, přestože jsem s touto myšlenkou původně nepočítal.

Panel jsem zkoušel při zatažené obloze, zrovna pršelo. Panel nedal ani napětí naprázdno. Doma jsem přiložil k třem 50W halogenkám. Panel dával dostatečné napětí, a proud kolem 130 mA. To nevypadalo ještě tak moc špatně. Osvítil jsem dvěma reflektory po 500 W halogenkách a začal měřit. Reflektory byly od panelu zhruba 70 cm. Při bližší i větší vzdálenosti dodávaný proud klesal. Světla jako kráva, přímo na panel. Ampérmetr ukázal jen 1,45 A, tedy pouhých 40 % z uváděných 3,5 A při tomto osvitu. Druhý den se vyčasilo a svítilo sluníčko. Je listopad, panel na přímé osvícení reaguje hodnotou 80-110 mA.

Podle tabulek je v období listopad-únor kolem cca 50 dní slunečního svitu měsíčně, přes léto až cca 260 hodin měsíčně.
Z uvedených měření je zřejmé, že v zimním období panel 60W maximálního výkonu nepokrývá spotřebu spotřebič 20W ani omylem. Nestačí totiž ani na samovybíjení akumulátoru s trvalým odběrem 0,65 W !!!!! Mohu počítat tak s 50 h po 0,11 A = 5,5 Ah měsíčně (tolik potřebuji za pracovní týden). Velké zklamání ohledně solárních panelů. Napadá mne myšlenka celkové nafouknuté bubliny ohledně využití solární energie. Nemožnost pokrytí nákladů za uváděných 3-5 let je naprosto zřejmá. Do této kalkulace nepočítám ani s potřebou pořídit akumulátor pro použití ostrovních systémů, což je investice větší, než samotný holý náklad za panel. A protože spousta nadšenců uvěří kalkulacím a jde třeba do 2-4 kW na barák, tak to je dost průser za několik set tisíc bez možné návratnosti (panely sice mají mít životnost až 20 let, ale akumulátory jen 4-10 let podle typu). O uváděných 3-5 letech návratnosti investice se nedá uvažovat ani omylem, tak příznivé světelné podmínky nejsou. Možná za další 2-3 generace fotovoltaických panelů. Mám na mysli fotovoltaiku. Zhruba před 5 lety jsem zkoušel přímo u prodejce 5W panel určený přímo k pokrytí samovybíjení autoakumulátoru. Tenkrát jsme naměřili v prodejně cca 4 mA při zatažené obloze. Technologický pokrok se zřejmě nekonal. Solární ohřev vody je na tom nepochybně s návratností lépe.
Panel jsem pochopitelně ve 14 denní lhůtě vrátil a firma bez problému vyplatila pořizovací cenu.
Naposledy upravil tomass dne čtv lis 20, 2014 15:00, celkově upraveno 1
tomass
 
Příspěvky: 896
Registrován: čtv čer 28, 2012 00:16

Re: Solární panel k dobíjení akumulátoru

Příspěvekod valda1971 » čtv lis 20, 2014 18:34

Než se to smaže - obdobný panel jsem koupil cca v roce 1998 u firmy Conrad na dobíjení stabilního akumulátoru, který mi v garáži bez 220V zajišťuje hlavně chod mobilu (alarm) a dále 12V osvětlení a rádio když něco dělám. Nevím, o kolik to prodlouží cyklus odvezení na nabíječku, ale prostě to žádný zázrak není - i když na to jede jen mobil bez dalšího využití ele, tak v létě mi dobrá baterie vydrží tak 4-5 měsíců, v zimě samozřejmě méně. Panel je namontován zevnitř přímo na luxferovém okně, kam jde hodně světla - při svitu slunce přes tu nejdelší polední dobu do západu....
Žigulíci: VAZ 2101 r.1971, VAZ 2103 r.1974, VAZ 2170 r.2012
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
valda1971
 
Příspěvky: 5521
Registrován: úte pro 06, 2011 16:45
Bydliště: Bílina

Re: Solární panel k dobíjení akumulátoru

Příspěvekod tomass » čtv lis 20, 2014 20:46

Chtělo by to změřit, co panel dává. Já zjistil, že je to pěkná straka na vrbě. :D V létě možná k něčemu je zhruba 3-4 měsíce, jaro a podzim hodně diskutabilní. Zima absolutně nepoužitelné. Imobilizer má možná o trošku větší odběr, než mobil, ale ne zas tak výrazně. Podstata je ta, že výrobce a prodejce uvádí zcela nereálné parametry. 10% z plného proudu jak uvádí výrobce při zatažené obloze a jsem maximálně spokojený. Jenže ono je to tak 40% uváděných údajů. V tomto období 30-40% z uváděných 10% pro zimní období = 3 až 4%. Ještě nepřišlo to nejhorší období, co se světla týče, to teprve teď bude.
tomass
 
Příspěvky: 896
Registrován: čtv čer 28, 2012 00:16

Re: Solární panel k dobíjení akumulátoru

Příspěvekod Křečík Barbuška » čtv lis 20, 2014 21:17

Dej dva panely do serie, udelej si k tomu zdroj konstantniho proudu 120mA a bude ti fajn po tele :-) .
Lada Granta Liftback 1,6 16V - primární vůz
Lada Kalina 1,6 8V - neopodstatněné a nenaplněné naděje
ex VAZ 2105, VAZ 2104, VAZ 2107
Uživatelský avatar
Křečík Barbuška
 
Příspěvky: 9847
Registrován: ned srp 29, 2004 09:01
Bydliště: Brno

Re: Solární panel k dobíjení akumulátoru

Příspěvekod Marek » pát lis 21, 2014 08:09

Já nedávno viděl takovou věcičku za sklo v autě. Panélek o velikosti cca čokolády, z něhož vedl drátek, co se zapojil do zapalovače. Pokud byl den, elektřina stačila na udržování baterie ve stavu pohotovosti - dávalo to v maximu kolem 250 milíků, což musí stačit i dlouhodobě.
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT GrandScénic *11/2005 - 1,6i/16V DOHC 83kW (08/2016-)
RENAULT Clio *05/2012 - 1,2i/16V SOHC 55kW (06/2017-)
OPEL Corsa D *09/2013 - 1,2i/16V DOHC 63kW (05/2018-)
RENAULT Master L3H2 *09/2019 - 2,3dCi/16V DOHC BlueEnergy BiTurbo 132kW (11/2019-)
Marek
 
Příspěvky: 4791
Registrován: úte čer 01, 2004 21:31
Bydliště: Třebíč, CZ

Re: Solární panel k dobíjení akumulátoru

Příspěvekod tomass » pát lis 21, 2014 10:34

Ten 60 W panel má velikost 73x53 cm. Dva do auta nevejdou ani omylem aby byly potřebně osvětlený.

Koko-Loko: Jen pro úplnost, ten panel jsem na denním světle zkoušel venku. Přes sklo to ještě dá ještě cca o 5% méně energie. Dát dva panely do série není řešení. Dokud panel nedosáhne určitého napětí, dává proud 00 prd. Začátek funkce panelu je hodně strmý. Věřit tomu, že 2 panely v serii každý při např. 9V dá 18 V je holý nesmysl. Chápu, že to napíše člověk, co panel třeba nikdy předtím neoměřil. Taky bych měl takový nápad. Když na panely posvítí sluníčko, bude na nich v mžiku 42 V. Regulovat napětí mezi 18 V až 42 V mi přijde krajně nepraktické a nesmyslně nákladné a zároveň se sníží celková účinnost použitelné energie. Jeden 3 mm tenký panel s hmotností 0,9 kg ve flexibilním provedení koštuje 3500 Kč. Kde bych asi tak v autě vozil běžný panel 3 cm tlustý (i když v ceně 600 Kč), v rámu velikosti obrazu, co váží 2,5 kg ? :roll: Dvojnásobné napětí při malém proudu je na nabíjení beztak nepoužitelné :D
Podle katalogových údajů a dostupných výpočtů by měl v zimě sotva pokrývat energii, kterou jsem požadoval s tím, že když týden nevysvitne sluníčko, tak to další týden dožene. Jaro a podzim s přehledem a léto nadbytek energie. Pak by se dal použít v létě i k jinému použití. Panely nemají deklarovanou citlivost, to je podstata problematiky.
Připravuju ještě jedno úplně jiné řešení bez panelu. Jakmile to bude vyzkoušené, dám vědět.

Marku, viděl jsi u toho panélku velikosti čokolády 250 mA na měřáku, když to nedá 60 W panel ? To bude něco podobného jak jsem psal, že to při zatažené obloze dá 4 mA :D :D :D
Pokrytí 0,65 W trvale by měl 60 W panel zvládnout bez problému s dostatečně velkou rezervou, když je určen pro 20W spotřebič. Lidi, uvědomte si, že jsem neuspěl s panelem, který měl postačovat na 20 W spotřebič, tedy 13x předimenzovaný a NEDAL TO. :(

Já chtěl ostatní varovat před případnou zbytečnou investicí a nesmyslnou ztrátou času před slepou uličkou. Nenapadlo mě, že budou návrhy na něco co už je vyzkoušené, že se nedá použít. Případně bych čekal typ na panel, který nekecá a dá co slibuje. :D
tomass
 
Příspěvky: 896
Registrován: čtv čer 28, 2012 00:16

Re: Solární panel k dobíjení akumulátoru

Příspěvekod Marek » pát lis 21, 2014 10:51

Já bych rád předeslal, že nejsem příznivcem takových věcí, jen jsem to někde viděl.

Tvrdím, že pokud auto jezdí, není třeba o baterku jakkoli pečovat - ona se dobíjí alternátorem, což jí stačí.

Pokud někdo má starou baterku, která nedrží, ať ji vyhodí a koupí novou - nic jiného nepomůže (bohužel).

Pokud někdo jezdí málo a baterka se tak vybíjí do vzduchu a stand-by proudovými odběry jednotek, nechť ji po ukončení jízdy odpojí od palubní sítě, případně odnese z vozu do sklepa.
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT GrandScénic *11/2005 - 1,6i/16V DOHC 83kW (08/2016-)
RENAULT Clio *05/2012 - 1,2i/16V SOHC 55kW (06/2017-)
OPEL Corsa D *09/2013 - 1,2i/16V DOHC 63kW (05/2018-)
RENAULT Master L3H2 *09/2019 - 2,3dCi/16V DOHC BlueEnergy BiTurbo 132kW (11/2019-)
Marek
 
Příspěvky: 4791
Registrován: úte čer 01, 2004 21:31
Bydliště: Třebíč, CZ

Re: Solární panel k dobíjení akumulátoru

Příspěvekod tomass » pát lis 21, 2014 11:36

Poslední možnost právě dělám každé 2-3 týdny od listopadu do konce března, protože se jízdou 1x za týden alternátorem při nízkých teplotách nedobije. Mám Vartu Silver, jsou jí teprve 3 roky. Předtím jsem měl Starline a ta vyžadovala dobíjení na té dolní hranici. A věř mi, je to pěkná pakárna, ob týden vyndavat a nandavat baterku a vozit ji výtahem nabíjet do koupelny. Už mě to přestalo bavit. :D

Druhé auto co jezdí denně stačí dobít 1-2 x za zimu, obvykle v nejkrutějších mrazech. Pak už ustojí všechno.
tomass
 
Příspěvky: 896
Registrován: čtv čer 28, 2012 00:16

Re: Solární panel k dobíjení akumulátoru

Příspěvekod Marek » pát lis 21, 2014 11:56

Nebylo by jednodušší ty baterky přehazovat v autech? Třeba po dvou týdnech prostě v autech baterky vzájemně vyměnit?
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT GrandScénic *11/2005 - 1,6i/16V DOHC 83kW (08/2016-)
RENAULT Clio *05/2012 - 1,2i/16V SOHC 55kW (06/2017-)
OPEL Corsa D *09/2013 - 1,2i/16V DOHC 63kW (05/2018-)
RENAULT Master L3H2 *09/2019 - 2,3dCi/16V DOHC BlueEnergy BiTurbo 132kW (11/2019-)
Marek
 
Příspěvky: 4791
Registrován: úte čer 01, 2004 21:31
Bydliště: Třebíč, CZ

Re: Solární panel k dobíjení akumulátoru

Příspěvekod tomass » pát lis 21, 2014 12:15

Bylo, ale do Fiata místo 45 Ah, 63 Ah z Lady nenarvu. :D V Ladě by 45Ah bylo na točení zase malý. (Malý a velký auto je na použití praktičtější, než 2 stejně velký auta.)
Jak jsem psal, něco připravuju, ale napíšu až to budu mít odzkoušené.
tomass
 
Příspěvky: 896
Registrován: čtv čer 28, 2012 00:16

Re: Solární panel k dobíjení akumulátoru

Příspěvekod Marek » pát lis 21, 2014 13:18

Tak nějak nerozumím tomu, proč hodně lidí tady má v Ladě příšerně (a zbytečně) velkou baterku, když by bohatě stačila "ta z Fiatu". Ale to není moje věc.....
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT GrandScénic *11/2005 - 1,6i/16V DOHC 83kW (08/2016-)
RENAULT Clio *05/2012 - 1,2i/16V SOHC 55kW (06/2017-)
OPEL Corsa D *09/2013 - 1,2i/16V DOHC 63kW (05/2018-)
RENAULT Master L3H2 *09/2019 - 2,3dCi/16V DOHC BlueEnergy BiTurbo 132kW (11/2019-)
Marek
 
Příspěvky: 4791
Registrován: úte čer 01, 2004 21:31
Bydliště: Třebíč, CZ

Re: Solární panel k dobíjení akumulátoru

Příspěvekod tomass » pát lis 21, 2014 13:53

Ušetřilo by se na hmotnosti, to je pravda. V zimě je velmi znát nižší startovací proud i při plném nabití menšího aku. Akumulátor často rozhoduje o tom, jestli auto ten den vůbec pojede. U F126p jsem měl 45Ah (předepsaný 36Ah - 38 Ah) a dávaly se 40-45 Ah. Kromě výkonu startéru a LPG je veškerá el. výbava u F126p se stejným odběrem jako u Lady. Halogeny, mlhovky, ventilátor topení, zapalování, odmrazování zadního okna. Menší aku byl znát i za provozu na semaforech. Startu menší akumulátor při sranda příkonu startéru 600W nebránil.
Vem si jak Feldy už v mrazech točí pomalu na 45 Ah, někdy jen cvakne stykač a končí. Lada na 55 Ah se motor sotva už jen převalí a stejně vždycky chytne. Na 45 Ah by se Lada v -20 stupních a 14 denním stání nejspíš nerozjela. Taky myslím, že je zbytečné vozit nějakou tuningovou výkonovou úpravu akumulátoru. Každopádně ten co tam patří, nebo o hodnotu větší je jedině přínosem.
Tady co mi rozváží spediter s naftovou dodávkou (auto v tomto režimu vydrží 3-4 roky, víc ne) už v zimě ani nevypíná motor, protože i když startuje na ťuknutí, tak 150 ťuknutí na startér za den mu alternátor nedobije. Druhý až třetí den jízd má po kapacitě. Jaro až podzim nemá problém. Auta má obvykle nová, respektive je to skupina řidičů pod jedním majitelem. Jezdí mi sem asi 4 pro jednu spediční firmu.

V -15 stupních máš automaticky poloviční proud akumulátoru. Pokud je jinak v cajku nabit na 85%, tak jsi na 45% jeho možností. Když je starší je to horší. Každý rok až 2 málokdo bude měnit akumulátor. Já teda měním až když už vím, že další zimu neustojí ani při 14 denním vyndavání a dobíjení doma. Stačí ho dobíjet i když se jezdí 1x týdně a jeho životnost je 5-6 let. U denního ježdění stejně víc nevydrží, akorát se nemusí dobíjet tak často. Při mínusových teplotách není všemohoucí ani denní ježdění a všechno vpořádku. Podchlazený akumulátor kapacitu prostě nepřijme......
Stejně to píšu zbytečně, jako profík to znáš-poslední příspěvek na stránce: viewtopic.php?f=50&t=9732
tomass
 
Příspěvky: 896
Registrován: čtv čer 28, 2012 00:16

Re: Solární panel k dobíjení akumulátoru

Příspěvekod Marťas » pát lis 21, 2014 17:55

Možná je někde chyba - nebo pokud není, měla by se vědecky najít, ale mě 01 chytala při -20° na 10 let starou Boschku s kapacitou 40Ah (z Peugeotu 106). A to ještě k tomu rovnou na LPG.
2101, r.v.1977, 1700k - Vladimir / 2106, r.v.1978 - Nikolaj / 21061, r.v.1986 - Sergej / 21044, r.v. 1999 :hrob: / Jawa 20, rv. 1969 / Š1203 rv. 1975 - Blaženka / Jawa 250/353 rv. 1957
Obrázek
▓ Je třeba mít na své straně většinu - proto neurážejme hlupáky. ▓
Жигули навсегда!
Uživatelský avatar
Marťas
 
Příspěvky: 3252
Registrován: ned čer 21, 2009 22:56
Bydliště: Praha 10

Re: Solární panel k dobíjení akumulátoru

Příspěvekod Marek » pát lis 21, 2014 20:34

Nejde o kapacitu, ale o proud, který baterie dává. Podle 45 let starých předpisů výrobce VAZ měla ta původní baterka dávat 255A. A tehdy měla kapacitu 55Ah. Dnešní baterie jsou na trochu jiné úrovni a proud 255A dávají baterie o kapacitě 40-44Ah. Proto se moc divím, proč mnozí vozíte v autech zbytečně velké a drahé baterky. I Superby a Passaty v plné výbavě mají baterky o kapacitě 44-50Ah, a to mají elektriku trochu o něčem jiném, než prastará Lada, ne?
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT GrandScénic *11/2005 - 1,6i/16V DOHC 83kW (08/2016-)
RENAULT Clio *05/2012 - 1,2i/16V SOHC 55kW (06/2017-)
OPEL Corsa D *09/2013 - 1,2i/16V DOHC 63kW (05/2018-)
RENAULT Master L3H2 *09/2019 - 2,3dCi/16V DOHC BlueEnergy BiTurbo 132kW (11/2019-)
Marek
 
Příspěvky: 4791
Registrován: úte čer 01, 2004 21:31
Bydliště: Třebíč, CZ

Re: Solární panel k dobíjení akumulátoru

Příspěvekod tomass » pát lis 21, 2014 23:24

Marku, nepochybně máš pravdu.

Já se budu držet starých nepokrokových zvyklostí. Když se náhle ochladí blízko nuly, nebo těsně pod, tak právě první vlna motoristů má problémy. Ti s malými akumulátory na prvním místě. Furt hrkaj na parkovišti startérem a neodjedou. Další vlna přijde po pár dnech přetrvávajícího chladna, nebo pokud se dostane teploměr k mínus 10. Dnešní akumulátory jsou lehčí, mají méně matroše na deskách i když zřejmě větší plochu. Pořád platí, že nabití je max. 85% a s mrazem je to na půlce. Startuj velký auto v ideálním případě s ekvivalentem necelých 20 Ah u nového aku při -20 stupních. :D :D Nesmí se zapomínat, že kluzný ložiska startéru a zasouvání pastorku téměř nikdo nemaže (já taky ne a servisy už vůbec ne) a jde všechno víc ztuha, než u novýho auta. Točit velkej motor v Superbu malou baterkou, ušetřený 4 kg u 1,8 tunovýho auta.....leda tak u těch minimotorů. Ale pořádnej 2 litr, nebo větší - to je postavený na hlavu. Ani sebevýkonnější alternátor nedobije v zimě podchlazený miniakumulátor. Vlastě ani velký. Ten velký má ještě nějakou vlastní energii na rozdíl od toho menšího. Už jsem tu někde psal, že jsem jel pro kolegu, kterej ráno vyjel s velkým ale starým akumulátorem, který byl přes noc v teple a nabitý a zastavil se na dálnici při 2 hodinové jízdě v zimě z dálniční rychlosti. Vezl jsem mu druhý akumulátor. Elektronika je pomocník i bestie. Tohle se v autě bez "dokonalé" elektroniky stát asi nemůže. Delší startování poddimenzovaný akumulátor logicky nepřetíží, nepřehřeje, nepoškodí ? Myslím, že je to hodně diskutabilní a dost na hraně. Jsem přesvědčen že je to jedno z dobře nastavených kurvítek. Před 20 lety jsem s Ladou 01 než jsem vyndal polovybitý aku Akuma už v černým polyethylenu před dobíjením vybíjel startováním. 30 sekund startu s vypnutým spínačem LPG asi minutu přestávka a zase start. Celkem 5 minut startování. Aku jsem nedovybil, vzdal jsem to. Rád bych věděl co by udělal 45 Ah aku při tomto točení velkým motorem... :D Od té doby jsem už takový aku neměl až do současné Varty Silver, která je na stabilitu točení ještě tvrdší. Takové rychlovybíjení jsem už znova nezkoušel. Neznám normy na testování aku, ale řekl bych, že současné počítají s 3 sekundovým startem a ostatní je spíše druhořadé. A co třeba, když se v Superbu zapne 4 kW elektrické topení při okolní velmi nízké teplotě ? To musí být pro celou elektriku teprve terno. Jak se to říká ? Nejdřív když se ochlazuje přestanou jezdit italský auta, pak francouzský, pak škodovky, pak zamrzne vodka a Lada pořád startuje ? Pro zkoušku startu bych si přál jeden den s teplotou mezi -30 až -35 st. Už to tu bylo, v 80. letech. Jet za zimou se mi nikam nechce. Nemám rád zimu. :D
tomass
 
Příspěvky: 896
Registrován: čtv čer 28, 2012 00:16

Další

Zpět na Technické problémy

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků