Dobíjení - kontrolka - záhada

Rozpravy o drobných muškách vašich neVAZových miláčků.

Moderátor: Moderátoři

Marek
Příspěvky: 5267
Registrován: úte čer 01, 2004 21:31
Bydliště: Třebíč, CZ

Dobíjení - kontrolka - záhada

Příspěvek od Marek »

Sharan ASZ 2005

Malinko jsem se hrabal ve spínači světel - zapojoval jsem automat na světla AS12 od Jablotronu - a samozřejmě mimo jiné zkoušel i zapínat a vypínat zapalování (z důvodů jistých měření).

Najednou jsem si všiml, že mi při zapnutém zapalování nesvítí kontrolka dobíjení, která předtím prokazatelně svítila. Ani po startu se nerozsvítila, neproblikla - nic. Navíc auto po startu nedobíjí - musí se krátkodobě malinko zvýšit otáčky (ťuknout do plynového pedálu), aby začalo dobíjet. Pak dobíjí celou dobu v pohodě.

Na vodiči D+ je napětí ihned po zapnutí klíčku, ne až po roztočení altíku - chová se jako kdyby to byla svorka 15. A to i v případě, že svorku D+ odpojím od altíku.


Co se děje a co se stalo???

Moc dík za nápady.

[ Komentář přidal: zelvotron: st červen 22, 2011 19:46 ]
Přesunuto do příslušné sekce ;)
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Uživatelský avatar
Laďuša
Příspěvky: 12117
Registrován: stř lis 09, 2005 22:06
Bydliště: Klatovy / Plzeň
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Laďuša »

Co diody v usměrňovači? Mě po nesvícení kontrolky odešlo něco takovýho.
Člen LKCS; Honorowy klubowicz LKP [ELITE 5000]

Chatka 12 forever :toothy10: ►Stodolní II◄ :) Estonian-czech crazy night :partyman: Uctívač Vana Tallinnu. Propāns-butāns!
Osa Klatovy-Plzeň-Brno ;) Tři sestry <|||> Ladagang 8) °Expedice Eesti 2010°
Dva PoJeBy ze Skašova

Haben Sie Bratwurst?

:!: keréklampás :!:
Marek
Příspěvky: 5267
Registrován: úte čer 01, 2004 21:31
Bydliště: Třebíč, CZ

Příspěvek od Marek »

Ale ono to dobíjí a dobíjí to správně.

Navíc diody by pravděpodobně odešly při činnosti (altík v chodu). Já jsem pouze zapínal a vypínal zapalování - motor neběžel. Kontrolka svítila, svítila........ až najednou jsem si všiml, že nesvítí.
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Uživatelský avatar
Laďuša
Příspěvky: 12117
Registrován: stř lis 09, 2005 22:06
Bydliště: Klatovy / Plzeň
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Laďuša »

Já jsem si taky najednou všim, že nesvítí. A ono se zdálo, že to ňák dobíjí, ale docela bych třeba chtěl vidět průběh napětí na osciloskopu :D EMI, čteš to tu? Chtěli jsme to změřit! :lol:
Člen LKCS; Honorowy klubowicz LKP [ELITE 5000]

Chatka 12 forever :toothy10: ►Stodolní II◄ :) Estonian-czech crazy night :partyman: Uctívač Vana Tallinnu. Propāns-butāns!
Osa Klatovy-Plzeň-Brno ;) Tři sestry <|||> Ladagang 8) °Expedice Eesti 2010°
Dva PoJeBy ze Skašova

Haben Sie Bratwurst?

:!: keréklampás :!:
Uživatelský avatar
Saša
Příspěvky: 3359
Registrován: pon črc 09, 2007 16:08
Bydliště: Litoměřice

Příspěvek od Saša »

Marek píše:Kontrolka svítila, svítila........ až najednou jsem si všiml, že nesvítí.

No právě . Když je na výstupu pro kontrolku (na altíku) + tak kontrolka nemůže svítit . Buďto je proražená některá z pomocných diod , nebo kondenzátor (né všechny altíky ho mají) .
Skus vzít žárovkovou skoušečku , jedním koncem ji připoj na + a druhým se dotkni na odpojený výstup na origo kontrolku na altíku. Zapalování může být vypnuté . Pokud nebude svítit je chyba v altíku .
Diody většinou odcházejí právě při zapnutí v provozu je to jev ojedinělý . Altík s vadnou (proraženou) pomocnou diodou bude fungovat normálně , jen kontrolka svítit nebude.
Je také možné že by se porušila i hlavní usměrňovací dioda a propouštěla by v závěrném směru . To by se dalo zjistit zvýšeným odběrem proudu z baterie i ve vypnutém zapalování . Porucha některé hlavní diody je poměrně vážná závada neboť může dojít k požáru altíku .
VAZ 2102 r.v.74 1984-1997 "Legenda"
VAZ 21043 r.v.90 1996-White Lady - nyní v GO. VAZ 21044 r.v.96 2007-(muzeum koroze)
VAZ 2106 r.v.78 2008-a dál...
VAZ 2105 r.v.87 12/2012-Rudý dělník
Nikdy neříkejte že to nejde,protože se v zápětí objeví někdo kdo neví že to nejde a udělá to!
Marek
Příspěvky: 5267
Registrován: úte čer 01, 2004 21:31
Bydliště: Třebíč, CZ

Příspěvek od Marek »

Přiveze to na víkend, tak se na to podívám.


Sašo - kdyby byla ta pomocná dioda v háji (některá z nich), čím ji lze nahradit? To je kolikaampérová? Stačilo by něco jako 1N54xx třeba ?
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Uživatelský avatar
Saša
Příspěvky: 3359
Registrován: pon črc 09, 2007 16:08
Bydliště: Litoměřice

Příspěvek od Saša »

Tak tak . vyhoví jakákoli 3A dioda ale raději na vyšší napětí (100 a výš V)
Teď jsem se díval na schéma altíku a musím si nasypat popel na hlavu . Vada pomocné diody to být nemůže ! To by nespůsobilo přítomnost + 12V na výstupu pro kontrolku . + se tam může dostat jedině vadou "kladných" (hlavních) usměrňovacích diod , nebo poruchou elektronického regulátoru .
Skus ještě jestli je na tom výstupu opravdu + (nejlépe žárovkovou skoušečkou proti kostře) . Pokud bude svítit je to jedna z popisované vady . Pokud svítit nebude tak přendej konec skoušečky na + baterie a znovu na ten výstup . Teď by svítit měla ! pokud ale svítit nebude jsou vadné uhlíky nebo přerušené vinutí rotoru .
VAZ 2102 r.v.74 1984-1997 "Legenda"
VAZ 21043 r.v.90 1996-White Lady - nyní v GO. VAZ 21044 r.v.96 2007-(muzeum koroze)
VAZ 2106 r.v.78 2008-a dál...
VAZ 2105 r.v.87 12/2012-Rudý dělník
Nikdy neříkejte že to nejde,protože se v zápětí objeví někdo kdo neví že to nejde a udělá to!
Marek
Příspěvky: 5267
Registrován: úte čer 01, 2004 21:31
Bydliště: Třebíč, CZ

Příspěvek od Marek »

Na vodiči D+ (připojeném i odpojeném od altíku) je po zapnutí zapalování skutečně 12V - podle mě se tam dostává přes kontrolku dobíjení. Altík s tím nemusí mít vůbec nic společného. I když konektor D+ od altíku úplně odpojím, stále je tam to napětí.
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Uživatelský avatar
Luděk Musil
Příspěvky: 10491
Registrován: úte čer 01, 2004 07:55
Bydliště: Vyškov/Rašov
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Luděk Musil »

Hele kluci - nechci Vám kecat do vysoce odborné debaty o které nevím ani podrobnosti, ale ... nebude závada více prozaičtější?
Marek píše:Malinko jsem se hrabal ve spínači světel - zapojoval jsem automat na světla AS12 od Jablotronu
Nenapojil jsi náhodou některý z drátů kam neměl být? L.
21011 -> (78) 84-99; 2103 -> (78) 99-04; 21073 -> (96) 04-07; 21044 -> (99) 07-13; 21044 -> (96) 12-16; Granta bílá -> 16-?; Vesta SW cross barvy Phantom (19) 20-?; 21011 - veterán (75) 12-?
Nemožné na počkání, zázraky do 3 dnů ´
Marek
Příspěvky: 5267
Registrován: úte čer 01, 2004 21:31
Bydliště: Třebíč, CZ

Příspěvek od Marek »

Ne, to rozhodně ne. Navíc i po úplném odpojení té věci a uvedení všeho do původního stavu kontrolka nesvítí.
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Dusan
Příspěvky: 3872
Registrován: stř čer 02, 2004 17:29
Bydliště: Kosice-okolie

Příspěvek od Dusan »

nechcem ta strasit ale ci si neodpalil regulator v alternatore. Lebo +12V ide cez ziarovku do toho regulatora a cez vinutie na kostru. ked sa nabudi alternator tak na pomocnych diodach sa objavi napetie a budenie je zivene z thoto napetia. Kedze medzi vyvodmi ziarovky je 12+ a +12V ziarovka nesvieti.

Skusil by som nastrtovat a spolahlivym meracim pristrojom zmerať napetie na alttiku. Na hlavnej svorke +12V a na tej kde s apripaja ziarovka D+. rozdile pri beziacom motore max 0,5V on o zaleži aj ako je zatazovany hlavny usmernovač potom ten ubytok može byt večši... ale bez svetiel a spotrebičov do max 0,5V.

Vymena regulatora je na chvilku, otazka znie ci chces investovať do noveho...to by chcelo zapožičať a vyskušat....ešte je otazka pristupu k altiku.
Uživatelský avatar
Luděk Ondrůch
Příspěvky: 1500
Registrován: pon srp 01, 2005 12:59
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Luděk Ondrůch »

A nemůže to náhodou být tím, že ta žárovka praskla?
VAZ 1117
Marek
Příspěvky: 5267
Registrován: úte čer 01, 2004 21:31
Bydliště: Třebíč, CZ

Příspěvek od Marek »

Luděk Ondrůch píše:A nemůže to náhodou být tím, že ta žárovka praskla?

Kdyby žárovka (kontrolka dobíjení) praskla, neprošlo by přes ni napětí na druhou stranu.






Dusan píše:Skusil by som nastrtovat a spolahlivym meracim pristrojom zmerať napetie na alttiku. Na hlavnej svorke +12V a na tej kde s apripaja ziarovka D+. rozdile pri beziacom motore max 0,5V on o zaleži aj ako je zatazovany hlavny usmernovač potom ten ubytok može byt večši... ale bez svetiel a spotrebičov do max 0,5V.

Ten rozdíl tam je - asi 0,5-0,6 V.
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Uživatelský avatar
Petr HC
Příspěvky: 2295
Registrován: stř lis 21, 2007 11:27
Bydliště: Hořice

Re: Dobíjení - kontrolka - záhada

Příspěvek od Petr HC »

Marek píše:... Najednou jsem si všiml, že mi při zapnutém zapalování nesvítí kontrolka dobíjení, která předtím prokazatelně svítila. Ani po startu se nerozsvítila, neproblikla - nic. Navíc auto po startu nedobíjí - musí se krátkodobě malinko zvýšit otáčky (ťuknout do plynového pedálu), aby začalo dobíjet. Pak dobíjí celou dobu v pohodě...

Pokud stále platí toto, hledal bych závadu v obvodu napájení regulátoru - tedy podle ruského schema (pokud je to shodně zapojeno) hoření červený vodič, čárkované vodiče a pojistka pos.3
Přílohy
altik.JPG
Marek
Příspěvky: 5267
Registrován: úte čer 01, 2004 21:31
Bydliště: Třebíč, CZ

Příspěvek od Marek »

Regulátor je součástí altíku, je umístěn na jeho zadním víku a nejsem si jist, zda kromě vodiče D+ od kontrolky dobíjení je tam ještě jiný drát. Řekl bych, že není. Takže si myslím, že pokud je tam nějaký problém, pravděpodobně bude právě ve spojení mezi regulátorem a vodičem D+.
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Odpovědět

Zpět na „Technické problémy“