Potřebuju poradit - přendání bufíku Galaxy/Sharan

Rozpravy o drobných muškách vašich neVAZových miláčků.

Moderátor: Moderátoři

Příspěvekod MartasBrno » úte bře 01, 2011 12:02

Jo, pokud si věříš, že to nezapomeneš taky vždycky vypnout, tak ti to stačí. Max. plus jedno silové relé, kdyby vestavěné relátečko nestačilo.

Doporučuju ale hlídat i čas, nejlíp formou dotazu na flajzara, jestli jsou ochotní ti ten přijímač poslat s úpravou maximální doby sepnutí relé na nějakou kritickou (bezpečnou) hodnotu, třeba 30 minut. Za ten dotaz nic nedáš. Jinak bysme k tomu museli dodělat časovač vlastní.
Zrovna čmárám po papíře jednoduchý zapojení, který reaguje na impulz a vypíná při nastartování. Chápu správně, že na svorce D+ se objeví 12V po naběhnutí altíku? Doufám že to není nějaká pochybná svorka jko třeba střed vinutí jako je u žigula...
Obrázek
a když jsem se v 15-ti rozhodoval co dál dělat, poslouchat sestry byla pro mě jasná volba... :-D
Uživatelský avatar
MartasBrno
 
Příspěvky: 4442
Registrován: pon zář 08, 2008 13:10
Bydliště: Brno

Příspěvekod Marek » úte bře 01, 2011 12:13

Sice by ten čas asi byl pro jistotu dobrý, nicméně bufík stejně po překonání určité teploty vody sám vypne - takže je to vlastně samočinně hlídané. Navíc si myslím, že bych se s nimi určitě domluvil a půlhodinka by z jejich strany určitě nebyla problémem.

Svorku D+ chápeš správně - po roztočení alternátoru se na ní objeví napětí (to, přivedené na kontrolku dobíjení, jež je z druhé strany napájena palubním napětím ze svorky 15, způsobí vyrovnání potenciálů na obou koncích vlákna kontrolky a ta zhasíná). Čili jednoduše řečeno - kontrolka dobíjení je napájena patnáctkou a D+. Pokud se altík netočí, je na D+ nula.

Odpojení modulu nezávislé činnosti je přece jednoduchá věc - rozpínací relé spínané skutečným signálem D+ a kostrou, které při roztočení altíku rozepne kontakty a přeruší signál napájení modulu.
Naposledy upravil Marek dne stř bře 02, 2011 09:56, celkově upraveno 1
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Marek
 
Příspěvky: 5266
Registrován: úte čer 01, 2004 21:31
Bydliště: Třebíč, CZ

Příspěvekod MartasBrno » úte bře 01, 2011 12:30

Marek píše:Odpojené modulu nezávislé činnosti je přece jednoduchá věc - rozpínací relé spínané skutečným signálem D+ a kostrou, které při roztočení altíku rozepne kontakty a přeruší signál napájení modulu.
Jo. pokud to nebude dělat neplechu (že by modul zapomněl který ovladač má poslouchat), tak je to taky možnost.

Nebo by se mohl rozpínacím relátkem rozpojovat obvod silového relé, spouštěného impulzem z přijímače a drženého samodržným kontaktem - tohle by se mi líbilo ještě víc. A kdyby se jim nechtělo do úpravy programu na omezení doby, tak do tohoto zapojení by se časovač dával snadno.

Teď je ještě potřeba zjistit odběry jednotlivých přívodů, 15 a D+ na bufíku. Kdyby to žralo moc, diody bych nahradil přepínacím relé. Kontakty netopí.
Obrázek
a když jsem se v 15-ti rozhodoval co dál dělat, poslouchat sestry byla pro mě jasná volba... :-D
Uživatelský avatar
MartasBrno
 
Příspěvky: 4442
Registrován: pon zář 08, 2008 13:10
Bydliště: Brno

Příspěvekod Marek » úte bře 01, 2011 13:14

Signál D+ vedoucí do bufíku je pouze informativní, takže v řádu miliampér, a signál od bimetalu, spínající patnáctku, je pár desetinek.

Pokud bys měl zájem se blíže seznámit s bufíkem v Sharanu, nabízím zajímavý odkaz (zpracoval člen našeho SAG klubu):
Přílohy
Bufík u VW SHARAN_v_1_5.pdf
(2.01 MiB) 368 krát
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Marek
 
Příspěvky: 5266
Registrován: úte čer 01, 2004 21:31
Bydliště: Třebíč, CZ

Příspěvekod dvk » úte bře 01, 2011 13:35

Ta příručka k bufíku je moc hezky zpracovaná, to si někdo vyhrál !

Jinak implementančí detaily dálkového ovládání snadno doladíš a určitě je to jednodušší než přemisťovat celé bufalo. Ono předělat přívod vzduchu/odvod spalin/přívod benzínu/elektroinstalaci/hadice ... a to všechno tak, aby to bylo funkční a hlavně bezpečné, to není sranda.

Co se týče odběru, tak jak píšeš - hodně bere jen při staru a žhavení, pak už jen točí elektromotor a jiskří svíčka. Kolik má ten bufík jmenovitý výkon ? Nahřát motor za 12 minut, to zní skoro neuvěřitelně :wink:

Každopádně jako spokojený uživatel předehřevu motoru můžu jenom doporučit 8) Už jsem to někde psal, Fini vypočítali, že energie na předehřívání (u elektrického předehřevu) se na úspoře pohoných hmot a nižším opotřebení motoru vrátí už při předehřívání při teplotách okolo nuly. No a hlavně člověk nastartuje a ve vteřině auto topí.
2x УАЗ 452, еx 21044 a 2105
Uživatelský avatar
dvk
 
Příspěvky: 2562
Registrován: pát pro 04, 2009 16:21
Bydliště: okr. Přerov

Příspěvekod Saša » úte bře 01, 2011 16:22

Na časovač se vyprdněte . Dej tam jak se Martas zmínil samodržné relé které bude brát informaci o sepnutí z příjmače DO který dá pouze povel (krátký impuls) "zatop" . Relé sepne bufík naskočí a v jeho samodržném kontaktu bude zapojena ochrana před přehřátím . Ta když poprvé dá povel "přestat topit" relé odpadne a již samo nenaskočí . Pouze po povelu z DO nebo případného prostorového termostatu . Tím je vyřešen i problém náhodného spuštění , nebo zapomenutí odjet . :idea:
VAZ 2102 r.v.74 1984-1997 "Legenda"
VAZ 21043 r.v.90 1996-White Lady - nyní v GO. VAZ 21044 r.v.96 2007-(muzeum koroze)
VAZ 2106 r.v.78 2008-a dál...
VAZ 2105 r.v.87 12/2012-Rudý dělník
Nikdy neříkejte že to nejde,protože se v zápětí objeví někdo kdo neví že to nejde a udělá to!
Uživatelský avatar
Saša
 
Příspěvky: 3359
Registrován: pon črc 09, 2007 16:08
Bydliště: Litoměřice

Příspěvekod Marek » úte bře 01, 2011 17:00

dvk píše:.....přívod benzínu.....

Čeho??? :-D Takové věci v autě nemám :wink:.





dvk píše:Co se týče odběru, tak jak píšeš - hodně bere jen při staru a žhavení, pak už jen točí elektromotor a jiskří svíčka.

Svíčka nejiskří. Nic tam nejiskří. To je naftový bufík. Nafta je vstřikována pod malým přetlakem do tlakové komůrky, kde je teplota přes 300°C a přidmýcháván vzduch. Dochází k hoření samovznícením, žádná elektřina k tomu už není potřeba. Elektrika je třeba jen k otáčení dmýchadla a taktovacího naftového čerpadélka, případně elektrického vodního čerpadla. To je opravdu maximálně kolem tří ampér, možná ani ne. Proud naprázdno u vodního čerpadla je asi 350mA, při záběru to odhaduju tak to 1 A. Naftové taktovací čerpadélko je ovládáno ŘJ bufíku obdélníkovými impulsy o napětí 8 V, takže průměrný proudový odběr je nula nula prdlajs. Dmýchadlo v bufíku má maximálně 1 A.





dvk píše: Kolik má ten bufík jmenovitý výkon ? Nahřát motor za 12 minut, to zní skoro neuvěřitelně :wink:

Tepelný výkon je 5000W. Označení D5W znamená Diesel 5kW Water.

Pokud je venku kolem nuly a motor běží ve volnoběhu (minimum ztrátového tepla), motor má teplotu nad 80°C a tudíž bufík vypíná za cca 12 minut, víc jak 15 minut to rozhodně netrvá. Podotýkám, že v systému je díky dvěma topným tělesům přes deset litrů chladicí kapaliny. Ale to moc často nezkouším, zpravidla pár sekund po startu vyjíždím.
Naposledy upravil Marek dne úte bře 01, 2011 17:16, celkově upraveno 3
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Marek
 
Příspěvky: 5266
Registrován: úte čer 01, 2004 21:31
Bydliště: Třebíč, CZ

Příspěvekod dvk » úte bře 01, 2011 17:11

Tak to pardón, to je samozřejmě jiná. Nevím proč se mi pod slovem bufík vždycky automaticky vybaví staré BN-4 z Tatry.

... ale poděsilo tě to slovo "benzín" dost, že ? :wink:
2x УАЗ 452, еx 21044 a 2105
Uživatelský avatar
dvk
 
Příspěvky: 2562
Registrován: pát pro 04, 2009 16:21
Bydliště: okr. Přerov

Příspěvekod Marek » úte bře 01, 2011 17:12

Ani ne - benzin mi v zásadě nevadí (pokud mi ho někdo necpe do naftového auta) :-).
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Marek
 
Příspěvky: 5266
Registrován: úte čer 01, 2004 21:31
Bydliště: Třebíč, CZ

Příspěvekod MartasBrno » úte bře 01, 2011 17:35

Saša, to byl dobrej nápad tohle! Tím by se vyřešilo všechno naprosto elegantně.
Akorát ten bufík má v sobě elektroniku čert ví jak udělanou, je to všechno zalitý a čidla jsou podle všeho termistorový - odporový. Moc se mi nechce do toho lozit. Buď by se tam musel udělat komparátor připojenej na to vnitřní teplotní čidlo, nebo do trubek přidat elektrickej termostat. Když by nekecal, tak proč ne. Třeba na trubku dát příložnej, ale musel by se pěkně zaizolovat, aby přežil ten marast pod autem a nelhal. Co myslíš?

Nebo prostě udělat ten časovač, ten aspoň ošetří to, že člověk zapomene odjet.
Obrázek
a když jsem se v 15-ti rozhodoval co dál dělat, poslouchat sestry byla pro mě jasná volba... :-D
Uživatelský avatar
MartasBrno
 
Příspěvky: 4442
Registrován: pon zář 08, 2008 13:10
Bydliště: Brno

Příspěvekod Marek » úte bře 01, 2011 17:41

Pořád zbytečně spekulujete. Jakmile se bufík rozjede a ohřeje vodu na teplotu 80°C, automaticky se vypíná. Proč řešíte tepelné ochrany, proboha? Chlapi, nekomplikujte jednoduché :wink:.

Pokud by ten krám sepnul a držel v sepnutém stavu dejme tomu 30 minut, za tu dobu bufík stihne ohřát vodu na provozní teplotu, následně vypnout a možná se vlivem okolní teploty voda mírně ochladí. Ale i kdyby důsledkem toho bufík podruhé naskočil, nejdéle po 30 minutách by byl odpojen a pokud bych dálkáčem neposlal nový impuls, už by nesepnul.

Navíc časové relé je nezbytně nutné v případě, že bych chtěl v autě nocovat a malinko si přitopit. Probudí mě zima? - Pod peřinou pouze stisknu ovladač DO, bufík mi naskočí a půl hodiny mi bude do kabiny fučet teplý vzduch. Já mezi tím dávno spím a potřebuju, aby mi po určitém čase topení vypnulo - s trvale sepnutým bufíkem by v autě bylo moc horko, navíc by mi do rána vybil baterku.
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Marek
 
Příspěvky: 5266
Registrován: úte čer 01, 2004 21:31
Bydliště: Třebíč, CZ

Příspěvekod Saša » stř bře 02, 2011 17:24

Jedna poznámka k časovači (z reálného případu) Sharan s N5W s domontovaným ovládáním jako nezávislé topení doplněno o vodní (orygo) čerpadlo . V čerpadle odešly uhlíky (jinak je čerpadlo excelentně vymyšleno , zaslouží pochvalu a najde místo i v 043) voda přestala kolovat a bufík se několikrát uvařil . Po několikátém pokusu o běh odešla jeho řídící elektronika . Viděno na vlastní oči . Ona tam sice je ta vypínací automatika která hlídá teplotu a buf vypne při jejím překročení ale neporadí si z případem náhlé stráty oběhu vody kdy sice dá povel zhasnout , ale rozpálený "kotel" má jistou setrvačnost a voda začne ihned výrazně vařit . Pokud se tohle stane několikrát po sobě asi se celý buf zahřeje natolik že může něco odejít (třeba i nějaká tavná pojistka kterou asi má v sobě pro bezpečnost) .
Bufíka jsem měl v aute 11 let a vím že po poruše není radno ho bez dozoru znovu zapínat .
VAZ 2102 r.v.74 1984-1997 "Legenda"
VAZ 21043 r.v.90 1996-White Lady - nyní v GO. VAZ 21044 r.v.96 2007-(muzeum koroze)
VAZ 2106 r.v.78 2008-a dál...
VAZ 2105 r.v.87 12/2012-Rudý dělník
Nikdy neříkejte že to nejde,protože se v zápětí objeví někdo kdo neví že to nejde a udělá to!
Uživatelský avatar
Saša
 
Příspěvky: 3359
Registrován: pon črc 09, 2007 16:08
Bydliště: Litoměřice

Příspěvekod Marek » stř bře 02, 2011 17:37

Mám bezuhlíkové čerpadlo.
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Marek
 
Příspěvky: 5266
Registrován: úte čer 01, 2004 21:31
Bydliště: Třebíč, CZ

Příspěvekod Saša » stř bře 02, 2011 17:40

Marek píše:Mám bezuhlíkové čerpadlo.

:shock: To je tam jako fakt měnič a jedno nebo třífázový motorek ?
VAZ 2102 r.v.74 1984-1997 "Legenda"
VAZ 21043 r.v.90 1996-White Lady - nyní v GO. VAZ 21044 r.v.96 2007-(muzeum koroze)
VAZ 2106 r.v.78 2008-a dál...
VAZ 2105 r.v.87 12/2012-Rudý dělník
Nikdy neříkejte že to nejde,protože se v zápětí objeví někdo kdo neví že to nejde a udělá to!
Uživatelský avatar
Saša
 
Příspěvky: 3359
Registrován: pon črc 09, 2007 16:08
Bydliště: Litoměřice

Příspěvekod Marek » stř bře 02, 2011 17:49

Nevím, jak je to uděláno. Ale pracuje to na 12V= a nemá to uhlíky.

Rozebrané jsem to neměl a nechci do toho lézt, když to funguje.
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Marek
 
Příspěvky: 5266
Registrován: úte čer 01, 2004 21:31
Bydliště: Třebíč, CZ

PředchozíDalší

Zpět na Technické problémy

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků