Seřízení ventilů Favorit- Felicie

Rozpravy o drobných muškách vašich neVAZových miláčků.

Moderátor: Moderátoři

vintera
Příspěvky: 671
Registrován: úte bře 23, 2010 21:07
Bydliště: Podbořany

Příspěvek od vintera »

A co ventily, ty se teplem prodlužují, nebo zkracují?
Uživatelský avatar
MartasBrno
Příspěvky: 4442
Registrován: pon zář 08, 2008 13:10
Bydliště: Brno

Příspěvek od MartasBrno »

Měly by se prodlužovat - řekl bych, že se všechno roztahuje, ale něco víc a něco míň. Z MFCh tabulek vyplývá, že hliník se roztahuje dvojnásobně než železo - jen nevím, jak se roztahuje litina ze které je blok...
Obrázek
a když jsem se v 15-ti rozhodoval co dál dělat, poslouchat sestry byla pro mě jasná volba... :-D
Uživatelský avatar
Petr HC
Příspěvky: 2295
Registrován: stř lis 21, 2007 11:27
Bydliště: Hořice

Příspěvek od Petr HC »

MartasBrno píše:Měly by se prodlužovat - řekl bych, že se všechno roztahuje, ale něco víc a něco míň. Z MFCh tabulek vyplývá, že hliník se roztahuje dvojnásobně než železo - jen nevím, jak se roztahuje litina ze které je blok...

Určitě to je někde do detailu"rozpitvané" a výpočet jednoduchý nebude. Jde o to, že délková roztažnost je definována pro jednotku délky roztahovaného předmětu(RP), tudíž musíme uvažovat na jakou délku RP teplota působí (tyčky jsou podstatně delší než dříky ventilů) . Ta teplota není stejná v každém bodu RP. Např. hlava ventilu přebírá teplotu spalin a dosednutím do sedla se chladí, část dříku je vystavena teplotě vodítka a konec dříku teplotě oleje atd,atd. Tyčky jsou "oplachovány" olejem a co je u OHV rozvodu podstatné, je to, že vahadla, (dvojzvratné páky) roztažení bloku od vačkové hřídele po čepy vahadel zdvojí (promítnuto na ventilovou vůli). Poněvadž se ale ventily (zejména výfukové) ohřejí mnohem dříve než blok motoru, je tedy výsledkem zmenšení ventilové vůle u studeného motoru a zvětšení u motoru ohřátého na provozní teplotu proti nastavení vůle za studena.
Naposledy upravil(a) Petr HC dne pon říj 04, 2010 08:30, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
zelvotron
Příspěvky: 6275
Registrován: čtv lis 23, 2006 10:32
Bydliště: Praha

Příspěvek od zelvotron »

Blok je právěnže z hliníku, halt pokroková konstrukce ;-)
21113 >>> 21113 >>> 21113

Komu není rady, tomu není pomoci.
Uživatelský avatar
MartasBrno
Příspěvky: 4442
Registrován: pon zář 08, 2008 13:10
Bydliště: Brno

Příspěvek od MartasBrno »

Petr HC píše:Poněvadž se ale ventily (zejména výfukové) ohřejí mnohem dříve než blok motoru, je tedy výsledkem zmenšení ventilové vůle u studeného motoru


Tak toto jsem si vůůůbec neuvědomil, přitom to může být závažná věc. Díky.
Obrázek
a když jsem se v 15-ti rozhodoval co dál dělat, poslouchat sestry byla pro mě jasná volba... :-D
vintera
Příspěvky: 671
Registrován: úte bře 23, 2010 21:07
Bydliště: Podbořany

Příspěvek od vintera »

proto se vůle stanoví u studeného motoru tak, aby u řádně zahřátého v provozu ještě nějaká zbyla. Pokud má studený motor ventilové vůle podstatně menší nežli je potřeba (stanoveno výrobcem), tak motor dlouho jezdit nebude, brzo se ventily podpálí (hlavně výfuk), protože mohou zůstávat nedovřené, právě vlivem roztažnosti dříku ventilu. O trochu větší vůle přímou závadu motoru ihned nezpůsobí (větší hluk a opotřebení), ale menší nebo téměř žádná může znamenat brzký konec ventilů.
Uživatelský avatar
zelvotron
Příspěvky: 6275
Registrován: čtv lis 23, 2006 10:32
Bydliště: Praha

Příspěvek od zelvotron »

Chjo, tak ještě jednou, na studeném motoru se vůle seřizuje na 0,2 mm, na zahřátým motoru na provozní teplotu je vůle cca 0,4 mm. Vzhledem k tomu, že 0,4 je víc jak 0,2, tak bych řek, že při zahřátí motoru na provozní teplotu se vůle zvětšila (nebavím-li se o nějakých nerovnoměrnostech během zahřívání motoru, viz. PetrHC).
21113 >>> 21113 >>> 21113

Komu není rady, tomu není pomoci.
Uživatelský avatar
Křečík Barbuška
Příspěvky: 11031
Registrován: ned srp 29, 2004 09:01
Bydliště: Brno

Příspěvek od Křečík Barbuška »

Želvíkova myšlenka proměny vůlí do plusu se mi zdá lepší, neb vůle seřizuji raději menší :mrgreen: .
Lada Granta Liftback 1,6 16V - skoro normální auto
Lada Kalina 1117 1,6 8V - neopodstatněné a nenaplněné naděje
ex VAZ 2105, VAZ 2104, VAZ 2107
Uživatelský avatar
MartasBrno
Příspěvky: 4442
Registrován: pon zář 08, 2008 13:10
Bydliště: Brno

Příspěvek od MartasBrno »

Želvík vypadá unaveně :-) z této debaty... Tudíž bych se netrápil... Právě ty přechodné jevy jsou něco co jsem nikdy nestudoval (pomineme-li střídavinu a impulzní techniku na elektru) a co by mohlo být zajímavé. Třeba taková doba ustálení :-)

Jinak kdybych to tu měl zkomplikovat, což asi jako jediné trošku ovládám, zeptal bych se čím to je, že některé, opravdu jen některé auta při chládnutí významně praskají až zvoní, zatímco většina tímto netrpí. Jde z toho skoro strach, když člověk slyší jak to pracuje.
Obrázek
a když jsem se v 15-ti rozhodoval co dál dělat, poslouchat sestry byla pro mě jasná volba... :-D
Uživatelský avatar
dmatej
Příspěvky: 2844
Registrován: pon bře 14, 2005 20:44
Bydliště: Přehýšov
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od dmatej »

MartasBrno píše:Třeba taková doba ustálení :-)

Jinak kdybych to tu měl zkomplikovat, což asi jako jediné trošku ovládám, zeptal bych se čím to je, že některé, opravdu jen některé auta při chládnutí významně praskají až zvoní, zatímco většina tímto netrpí. Jde z toho skoro strach, když člověk slyší jak to pracuje.


Můj člověk! Ale na to už máme jiné téma :lol:
Já to teda sledoval zatím u všech aut a třeba taky u mojí varné konvice. Už léééta mi vrtá hlavou, jak zjistit, KDE PŘESNĚ to loupe :lol:
Stroje Laďka 2101 a Beruška 1118 a Punťa (Grande Punto).
Uživatelský avatar
MartasBrno
Příspěvky: 4442
Registrován: pon zář 08, 2008 13:10
Bydliště: Brno

Příspěvek od MartasBrno »

dmatej píše:KDE PŘESNĚ to loupe :lol:

No tak to je jasný tohle :lol: . Občas mi řeknou že su až příliš učenej, tak abych se postavil nohama na zem (a šel pozametat dvůr? :lol: ) místo toho mudrování.
Sorry za OT, ale přecijen to snad nebylo tak daleko.
Obrázek
a když jsem se v 15-ti rozhodoval co dál dělat, poslouchat sestry byla pro mě jasná volba... :-D
Marek
Příspěvky: 5267
Registrován: úte čer 01, 2004 21:31
Bydliště: Třebíč, CZ

Příspěvek od Marek »

MartasBrno píše:No, zvětšuje se na cca 0,4mm při provozní teplotě. Přesně nevím, ale zhruba to tak bude.

Ano - výrobce udává vůli 0,43 mm na všech ventilech při teplotě 80°C.
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Uživatelský avatar
Petr HC
Příspěvky: 2295
Registrován: stř lis 21, 2007 11:27
Bydliště: Hořice

Příspěvek od Petr HC »

Marek píše:
MartasBrno píše:No, zvětšuje se na cca 0,4mm při provozní teplotě. Přesně nevím, ale zhruba to tak bude.

Ano - výrobce udává vůli 0,43 mm na všech ventilech při teplotě 80°C.

Pro úplnost jen dodávám, že u rozvodů SV se vůle ohřátím zmenšuje jen nepatrně a u OHC o cca 0,2 mm (o něco více výfukové).
P.S. Jediný trochu "modernější" vůz s rozvodem SV, se kterým jsem měl možnost se projet byl Ford Anglia. A jezdilo to na svůj obsah (tuším 0,9 nebo 1l) kupodivu velice dobře a s malou spotřebou.

[ Komentář přidal: zelvotron: út říjen 05, 2010 12:53 ]
Debata o motorech a ventilových rozvodech ve Volze 21 přesunuta sem: http://forum.ladaklub.com/viewtopic.php?t=14417

[ Komentář přidal: zelvotron: pá říjen 08, 2010 09:56 ]
Promazáno OT
Odpovědět

Zpět na „Technické problémy“