Stránka 1 z 9

Serizeni geometrie

Napsal: ned črc 16, 2006 09:42
od Ondra 07
Mate nekdo nejakej pripravek na serizeni geomtrie prednich kol?Myslim tim sbihavosta a rozbihavost. Podle vyrobce je potreba nastavit mirnou sbihavost ale od oka to trefit nejde.Mate nekdo neco s presnymi rozmery aby se dali pouzit rozmery vypatrane v lada literature?

Napsal: ned črc 16, 2006 11:57
od Yellow01
geometrie se dneska dělá na laserových přístrojích, to si doma prostě neseřídíš. Záleží tam na desetinách milimetru, jinak se ti budou sjíždět gumy a jiný radosti... stojí to pár stovek, na tomhle nemá cenu šetřit

Napsal: ned črc 16, 2006 12:01
od Petanek2101
sbíhavost si na svojem žígu delam bezne sam a mam k tomu pripravek a nikdy po serizeni se mi to nesjizdelo spatne,vzdy krasne rovnomerne a delal sem to i kamosoj kterymu se gumy sjizdeli jak krava a pak si to chvalil 8)

Napsal: ned črc 16, 2006 12:43
od Yellow01
ono taky záleží co jsi na autě dělal, jestli se měnily všechny tyčky řízení, čepy apod, tak bych to neriskoval. A podle obrázku co má Ondra bych to viděl, že dělal kompletní GO, takže bych si na jeho místě určitě dojel na seřízení. Ale každýmu podle vlastního uvážení.

Napsal: ned črc 16, 2006 12:55
od Nulašestka
ono taky záleží co jsi na autě dělal, jestli se měnily všechny tyčky řízení, čepy apod, tak bych to neriskoval. A podle obrázku co má Ondra bych to viděl, že dělal kompletní GO, takže bych si na jeho místě určitě dojel na seřízení. Ale každýmu podle vlastního uvážení.

Tak po GO př. nápravy kdy mi z řízení zbyl původní akorát volant a volantová tyč se to dělalo normálně přípravkem v garáži jak píše Petanek 2101 a mám na tom ke 30 tis.km a bezva-a co se pneumatik týče-sám nepoznám která kde byla,naprosto rovnoměrný opotřebení. :P

Napsal: ned črc 16, 2006 13:03
od Vašátor
No pokud se měnil jeden čep řízení a nebo všechny je celkem jedno. Šteluje se to stejně vždycky jen na krajních čepech (nikde jinde se to štelovat nedá). A sbíhavost do jednoho milimetru je ještě v toleranci...v této toleranci se gumy stále ještě sjíždí rovnoměrně. Takže jezdit na laserovou geometrii mi přijde zbytečné. U kamarádova známýho v servisu se to dělá jednoduchým přípravkem - ocejchovaná tyč s posuvnejma dorazama.

Něco jiného by bylo, kdyby se dělala komplet přední náprava ... kvůli odklonům.

Když se nad tím tak zamyslím, tak laserová geometrie akorát ulehčila technikům práci. Práce s různými přípravky trvá podstatně déle...

Napsal: ned črc 16, 2006 15:03
od Ondra 07
Vašátor píše:Něco jiného by bylo, kdyby se dělala komplet přední náprava ... kvůli odklonům.
No je komplet nova... odklon se steluje podlozenim osy spodnich ramen ne?Jinak neptal jsem se cim se to serizume ale kdo co mate a potrebuju si to sehnat pripadne vyrobit.Videl jsem jednoduchej pripravek z dvou asi pulmetrivych "el" profilu ktery se prisroubovali na disky a na koncich se zmerily vzdalenosti.

Napsal: ned črc 16, 2006 15:29
od Vašátor
jojo, odklony se štelují podkládáním ramen. Ovšem taky se to musí na nečem změřit, že jo :D

Já viděl přípravek třebas takovej, že se na disk přidělalo bodový světýlko (otáčecí o 180st.) a svítilo se jím na tyč. Prvně dopředu vozu, kde se na tyč poznamenal bod svitu, pak se tyč přesunula "dozadu" (podsunula pod podlahou řidiče) a svítilo se znova.... a tak pořád dokola až bod svitu žárovky byl stejný v přední i zadní části.

Pak třebas klasiku tyč s bočníma dorazama, kde se měří vzdálenost přední a zadní části disku.

Napsal: stř črc 26, 2006 19:13
od Zajda
Potreboval pomoc, nevite nekdo jak seridit zaklon rejdoveho cepu ??? jako o kolik ma byt na dolnim rameni na tech 2 srubech na stelovani odklonu, vic ci min podlozek na prednim oproti zadnimu???
A nebo mohl bych nekoho poprosit aby mi zmeril treba posuvkou rozdíl v tech podlozkach na tech srubech!
Totiz jak jsem mel sdelane ty ramena tak jsem tam ty podlozky dal vicemene nahodne a ted kdyz jedu do pravotocive zatacky to sedi jako pribite a do levotocive pisti gumy jaxvina!!!
PORADTE PLEASE

Napsal: stř črc 26, 2006 20:19
od Miso
Zajda píše: jako o kolik ma byt na dolnim rameni na tech 2 srubech na stelovani odklonu, vic ci min podlozek na prednim oproti zadnimu???


To je u kazdeho auta individualne. Nastavuje sa to podla tejto korekcnej tabulky. Problem je vtom ze treba odmerat sucasny zaklon capu.

Napsal: sob črc 29, 2006 11:29
od Zajda
tos nikdo nevi co a jak, jsem se byl ptat v jednom servisu a clovek ze at se nezlobim ze mi to neudela, ze je to praca na ho... . a v druhem zase jsem musel vysvetlovat ze se vubec nejaky zaklon dela, ze u jinych aut to neni. Tak su v haji. Gumy uz mam sjete krajem kurna! Jsem to zkusmo jeste doma dal mam tak o 1,5-2 mm na zadnim srubu vic podlozek nez na prednim, na obou kolach tak su na to zvedav! Ale kdyby mel nekdo navod tak poradte !!! :cry:

Napsal: sob črc 29, 2006 13:28
od Miso
1. Vezmi auto niekam kde ti to aspon odmeraju. To by mohli zvladnut ked nastavovat sa im to uz nechce.
2. Doma si podla rozdielu hodnot tabulkoveho a nameraneho zaklonu vypocitaj kolko podloziek tam treba dat/ubrat a daj ich tam.
3. Znova si nechaj zmerat zaklon aby si sa uistil ze sedi.

Podla toho co popisujes ze auto sa sprava vyrazne inak v lavotocivej a pravotocivej zakrute by mal byt znacny rozdiel medzi zaklonon laveho a praveho capu. Vytoc kolesa do plneho rajdu vlavo a zmeraj odklon laveho potom vpravo a praveho - hodnoty musia byt rovnake. Ale moze to byt aj zle nastavenou zbiehavostou. Urcite si mal volant v strede ked si ju nastavoval?

Napsal: sob črc 29, 2006 18:41
od Zajda
no zbihavost mam dobrou ... a uz jsem to trochu aji vylepsil ty zaklony, zvetsil jsem je trochu a oz to sedi... ale chtel bych to presne, hledam porad nekoho kdo by mi to zmeril, ale nenachazim :(

Re: Serizeni geometrie

Napsal: čtv srp 10, 2006 12:47
od Luděk Musil
Ondra 07 píše:Mate nekdo nejakej pripravek na serizeni geomtrie prednich kol?Myslim tim sbihavosta a rozbihavost. Podle vyrobce je potreba nastavit mirnou sbihavost ale od oka to trefit nejde.Mate nekdo neco s presnymi rozmery aby se dali pouzit rozmery vypatrane v lada literature?


Na měření sbíhavosti v domácích podmínkách jsem si udělal přípravek. Stačily na to dva úhelníky 30/30 x 2 m a dva staré brzdové kotouče. Na kotouč (jeho kraj) jsem navařil úhelník. Sváry musí být provedeny celkem precizně (souseda jsem přinutil, že vyjímečně nechlastal :D ). Potom byly oba dva úhelníky na kotoučích rovnoběžné.
Následně stačí tyto kotouče přiložit (přišroubovat) k nápravě a před autem měřit rozdíl mezi úhelníky, Priložím schematický obrázek.
Vysvětlivka k další fotografii: je to zápis z měření sbíhavosti. Spodní řádek říká o kolik jsem otočil rektifikační matici, řádek předposlední potom o kolik se zmenšila "zadní" sbíhavost, řádek třetí od konce o kolik se zmenšila "přední sbíhavost. Druhý řádek říká rozdíl v měření. Prakticky to znamená, že půl otočky dává rozdíl 4 mm ve sbíhavosti.

Sakra! Nedaří se mi vložit obrázky - asi budu muset s kolegy moderátory trochu zamést :) . L.

Napsal: čtv srp 10, 2006 21:00
od Nemo
Luděk Musil píše:Prakticky to znamená, že půl otočky dává rozdíl 4 mm ve sbíhavosti.

To je užitečná informace, ačkoli mě překvapuje, že znamená jedna otočka tak velkou změnu ve sbíhavosti. :shock: