Stránka 1 z 6
Seicento
Napsal: stř črc 24, 2019 17:58
od Georgius
Když se tak blíží poslední cesta naší 2111ky tak i v souvislosti s chystanými normami mne straší jedna myšlenka, o kterou bych se chtěl s P.T. osazensvem podělit a poradit.
Dva roky před 11kou (konktérně 2003) si máma koupila na ježdění po Praze nové Seicento (po té co už Maluch hnil víc než jsme byli ochotni tolerovat), naspecifikovali jsme detaily a čekali na auto tenkrát ještě z Itálie a ne Polské druhovýroby. Auto jezdí ve většině případů krátké trasy, motor se skoro neohřeje, najeto cca 50 tisíc, ale v tomhle režimu. Do auta se víceméně lil olej a benzín a jezdilo se. Nedávno začal svítit olej, Marek mi dobře poradil čidlo, to se vyměnilo, zjistila se trochu ohnutá olejová vana (nikdo neví kdo co trefil, ale mohlo to souviset), trochu se ohnula, prošlo se technickou ... Před létem prohnil (poprvé
) přední díl výfuku (pro ladisty opakuju, že je to první část výfuku, co se od roku 2003 měnila
). Auto je bez viditelné koroze.
No, máma už není úplně nejmladší a mým odhadem má před sebou cca 10 max 15 let ježdění. A otázka zní, jestli má smysl uvažovat o upgrade na něco nového, s čím by se ještě sžila. Seicento kdysi vyhrálo cenou a rozměry (i když bylo pořád větší než Maluch), když se dívám do ceníků, tak tam zásadní rozdíly nevidím, nejmenší je Toyota Aygo z Kolína s litrovým tříhrnkem (byla by to zajímavá evoluce 2 válce->4 válce -> 3 válce ...
), zbytek je výrazně větší (mmch, když jsem procházel ty rozměry tak mne pobavilo, že Niva je ve finále kratší než spousta "malých aut do města", ale ne, Urban není správná odpověď, je to pořád ještě moje máma
).
Všechna nová auta už mají příslušné povinné blbiny (například hill hold, v tak malém autě WTF ?) i užitečné prvky co Seicento nemá (například airbagy, ABS, ESP), kurvítka ... na druhou stranu trend je jasný, aby flotila splnila Euronormy, musí mít průměrné emise jako současný nejmenší model, tudíž nejmenší model musí být na elektřinu, tudíž stojí absurdní peníze, tudíž ho nikdo nekoupí, tudíž ho přestaneme vyrábět ... Zásadní parametr je velikost a alespoň 4 místa uvnitř (btw, Seicento je teoreticky pětimístné
).
Takže nápady sem
Re: Seicento
Napsal: stř črc 24, 2019 18:36
od Křečík Barbuška
Kratka Kalina jest idealnim mestskym vozem. Chlapci z Hradce by ti ji jiste dovezli
.
Re: Seicento
Napsal: stř črc 24, 2019 19:17
od dandy
Doma sme už len dvaja a väčšina kilometrov je po Bratislave takže kým som kúpil Kalinu zvažoval som aj toto vozítko:
https://www.skoda-auto.sk/modely/citigo ... lsrc=aw.ds . Kalina "vyhrala" možnosťou montáže ťažného, cenou, ladafórom a plachetnicou
Kolegyňa má toto
https://www.hyundai.sk/modely/i10 ,je spokojná ale zaráža ju cena značkového servisu.
Re: Seicento
Napsal: stř črc 24, 2019 21:10
od Georgius
Pánové, nečetli jste zadání.
Malé auto do města. Takže trochu reálných čísel:
Model: délka/šířka (výška je nezajímavá):
Fiat 126p: 3054/1378 mm
Fiat Seicento: 3337/1508 mm ( -> delší o 28,3 cm, širší o 13 cm, nyní etalon.)
Alternativy:
Toyota Aygo: 3465/1615 mm (-> delší o 12,8 cm, širší o 10,7 cm)
Peugot 108: 3475/1615
Fiat 500: 3546/1627
Škoda Citigo 3563/1641 (->delší o 22,6 cm, širší o 13,3 cm)
Lada Urban: 3640/1680 (->delší o 30,3 cm, širší o 17,2 cm)
Fiat Panda: 3653/1643
i10: 3665/1660 (->delší o 32,8 cm, širší o 15,2 cm)
Opel Adam 3698/1720
----------------------------------
Kalina II už se nedělá, ale pro úplnost 3893/1700 (->delší o 55,6 cm, širší o 19,2 cm)
Granta Hatch 3962/1700 (->delší o 62,5 cm, širší o 19,2 cm)
VAZ 2101 4073/1611 (tedy o 4 mm UŽŠÍ než nejmenší Aygo
)
Priora Hatch 4210/1680
Vesta sedan 4410/1764 (bez zrcátek)
Takže ta provokace s Nivou ... je prostě menší než řada "malých" aut (například proti i10 je jen o 2 cm širší). A po Praze se spotřeba beztak nebude moc lišit
Jsou to vlastně dvě otázky:
a)
Jestli vyměnit
b) a pokud ano tak
za co
Re: Seicento
Napsal: stř črc 24, 2019 21:16
od vodis
Asi bych neměnil. Na ten minimální nájezd, auto funguje... Nebo bych minimálně ještě počkal.
Re: Seicento
Napsal: stř črc 24, 2019 21:46
od Georgius
vodis píše:Na ten minimální nájezd
No, ono moc nenajede, vychází to v průměru řádově na cca 10 km denně, ale těch 10 km je fakt každý den - takže bych ty kilometry bral tak trochu s rezervou
vodis píše:Nebo bych minimálně ještě počkal.
No jo, ale při současném trendu zvětšování aut (pamatujete jak byl Yaris "malé" auto ?) je otázka, jestli v dané rozměrové kategorii bude někdo schopen/ochoten vyrábět čtyřmístné auto. Jo, mimochodem, smart forfour je delší než Peugot 108 a širší než Fiat 500 ... (viz můj post výše)
Re: Seicento
Napsal: čtv črc 25, 2019 07:35
od uha2324
Nivu bych mame urcite nekupoval. Jedine ze by jsi si ji chtel obcas pujcit
Ale to auto neni pro zeny zcela optimalni a predpokladam ze mas svoji mamu rad.
Z toho co pises bych usuzoval ze je nejlepsi zatim nechat doma Seicento, zatim se moc nekazi a za prodej stejne uz nic moc nedostanes.
Jediny duvod proc bych auto vymenil je snad bezpecnost, jezdit dnes bez airbagu po Praze neni asi optimalni. ABS a jine systemy bych ozelel, ale alespon airbag ve volantu by to chtelo.
Ktere auto koupit Ti neporadim (nikdo neporadi), mas svou hlavu. Mne se vetsina tech mini aut moc nelibi. Asi bych sel do VW Up, popripade do jeho koncernovych derivatu, ale i to dle me neni uplne optimalni. Osobne bych se kouknul po trochu vetsim malo jetem zanovnim aute, u me by to byl Fiat Punto tak pet az deset let stary s minimalnim najezdem. Zaprve se mne to auto libi a pak je to uz trochu bezpecnejsi a pohodlnejsi vuz, coz by Tva mama jiste casem ocenila, a da se sehnat relativne hodne levne. Je mne ale jasne ze auto kupujes Ty a Tve nazory jsou zcela jine.
Re: Seicento
Napsal: čtv črc 25, 2019 08:44
od Georgius
Tak Niva byla spíš sranda, v Praze je zásadní zaparkovat a každý centimetr na délku a na šířku se počítá, takže mne překvapilo, že nástupce Seicenta - Panda - je v současné verzi delší než třídvéřová Niva
.
WVUp=Citigo
EDIT: tam by už byl zajímavější e-Up!, ale za těch 480 tisíc co chtějí za novotu by už skoro byla Vesta Sport
. Tahat to z Reichu s 30-50 tisíci najetými za cenu 11-12 tisíc € mi taky nepřijde jako ideál. A je to moc velký. A ten dojezd
Ono to je nákupní taška, takže pohodlnost netřeba moc řešit (Seicento bylo nejdál ve Vyškově jako doprovodné vozidlo při koupi Vesty), spíš jsem si říkal, jestli až se začne sypat ještě bude na trhu za co ho vyměnit. A navíc, jak člověk stárne, tak se hůř osvojují nové stereotypy - znám případ dědouška (=85+), který co pamatuju jezdil Škodou 120/130 atd. Pak neprošel STK tak mu syn koupil nějaký moderní plastový předohrab přiměřené kvality, s kterým nadšeně dědoušek jezdil 160 po dálnici, dokud to nerozpáral o svodidla - škoda cca 50 litrů a po další drobné nehodě ho od volantu rodina vyhnala. Takže reálně vidím rozumné časové okno na sžití se s novým vozem max 5 let, čím dříve tím lépe.
Každopádně díky za další názor a náměty k zamyšlení !
Re: Seicento
Napsal: čtv črc 25, 2019 11:39
od Jan Vaníček
Dopoledne jsem napsal celý elaborát a evidentně nic teda ... .
Takže sice to byl pozitivní skok ze 126p, ale v době, kdy bylo seicento nové, tak to byla rakev, natož teď po 16ti letech.
Ze zkušenosti mých rodičů bych, pokud je ve hře možná změna, do toho šel z více důvodů. Jednak za pár let asi nebude co koupit a druhak pak už ani nebude moc chuť (letos jsem rodičům dovezl auto až domů, oni souhlasili s koupí a pak druhý den nakonec řekli, že ho radši nechtějí, protože jsou zvyklí na to "staré", byť by toto bylo ještě lepší pro nastupování a hlavně vystupování (2cm vnitřní práh), tak jsme si jaksi zbyli). A teď to podstatnější. K výše uvedenému stylu používání 10% patří mnou tolik zatracovaný elektromobil. To je bohužel fakt. Beru to vzhledem k ceně jako utopii, takže bych hledal auto ne prioritně podle velikosti šířka x délka, ale podle výšky, resp. nástupní výšky, což je pro starší lidi neoddiskutovatelný fakt. A tady zase přesně zkušenost od mých rodičů, kteří si své poslední nové auto kupovali po sedmdesátce a jasnou volbou bylo Berlingo. Dnes by táta z jiného auta bez pomoci nevylezl (Superb). Na to je třeba myslet!! Další věcí je třeba ne 3 dveřové auto, ale 5tidveřové díky kratším dveřím a možnosti je při parkování více otevřít. Je jasné, že Berlingo je do města k ničemu a Niva by asi účel splnila, ale je to stejná hloupost, takže bych koukal po nějaké iX20, možná i Sandero Cross by mohlo být vyšší, případně škoda Kamiq, C3 aircros, P2008 a podobné, nevím, co vše existuje. Pokud by to měl zůstat prcek, tak kolínská trojčata, citigo, up, panda, ani u jednoho by to nebylo šlápnutí vedle. Honza
Re: Seicento
Napsal: čtv črc 25, 2019 12:30
od Georgius
Rozměry jsou zásadní, máma s velkou dávkou sebezapření sedne do Priory, ale frflá, že je velká. Vesty si za volant sednout odmítla, jak říkal Brodský v Babím létu "Veryshe big". ix20 byla v užším výběru vedle Vesty, takže prolezená, na Prahu by ta 1.4 bohatě stačila, možná zkusím přisunout do výběru. To ostatní je prostě velký.
Panda je asi velká, Toyota je nejmenší, zbylá dvě trojčata mají nejasnou budoucnost - mmch ty mají taky vvti motory jako Toyota ? Na mne kdysi litránek docela udělal dojem v Yarisu.
Seicento má výhodu i nevýhodu v malé hmotnosti - na jedné straně mrštnost, odtlačím jednou rukou, na druuhou stranu bezpečnost, crash testy ...
Re: Seicento
Napsal: čtv črc 25, 2019 19:42
od Marek
Ať jezdí taxíkem. V součtu ji to vyjde laciněji.
Re: Seicento
Napsal: čtv črc 25, 2019 21:25
od Georgius
Marek: když započítáš čekání ať už taxíkáře nebo na další taxík tak si myslím, že ani ne
Ale je pravda, že varianta taxi/osobní řidič řeší elegantně problém s parkováním
jenom se musí dát zaparkovat přiměřeně blízko, aby se dal vůz rozumně rychle přistavit. Ale jsme na autofandowebu, takže je jasné, že vlastní auto je vlastní auto ...
Re: Seicento
Napsal: pát črc 26, 2019 09:12
od uha2324
ano, stereotypy se s vekem tezko meni, jak se rika, stareho psa novym kouskum nenaucis. ale je to hodne individualni, muj spoluzak mel na vysce Favorita, u statnic mu rodice dali nove naslapane BMW a do dvou mesicu nam prislo parte, bohuzel nove auto nezvladl, a to mu bylo 23 let.
spise bych myslel ze mama potrebuje trochu vic pohodli a lepsi bezpecnost. co se tyce parkovani, nejakych 30cm navic bych klidne dal za vetsi bezpecnost. ale pokud si mama nestezuje a auto se nekazi, ja bych ho nemenil dokud clovek presne nevi co chce.
neverim tomu ze v budoucnu male auta nebudou. ano, vsude se to dnes pise, ale takovych strasaku uz bylo. dokonce verim i tomu ze diesel se zase zacne popularizovat a nebude nejvetsi zlo jako dnes, to jsou jen kratkodobe trendy.
Georgius píše:Tak Niva byla spíš sranda, v Praze je zásadní zaparkovat a každý centimetr na délku a na šířku se počítá, takže mne překvapilo, že nástupce Seicenta - Panda - je v současné verzi delší než třídvéřová Niva
.
WVUp=Citigo
EDIT: tam by už byl zajímavější e-Up!, ale za těch 480 tisíc co chtějí za novotu by už skoro byla Vesta Sport
. Tahat to z Reichu s 30-50 tisíci najetými za cenu 11-12 tisíc € mi taky nepřijde jako ideál. A je to moc velký. A ten dojezd
Ono to je nákupní taška, takže pohodlnost netřeba moc řešit (Seicento bylo nejdál ve Vyškově jako doprovodné vozidlo při koupi Vesty), spíš jsem si říkal, jestli až se začne sypat ještě bude na trhu za co ho vyměnit. A navíc, jak člověk stárne, tak se hůř osvojují nové stereotypy - znám případ dědouška (=85+), který co pamatuju jezdil Škodou 120/130 atd. Pak neprošel STK tak mu syn koupil nějaký moderní plastový předohrab přiměřené kvality, s kterým nadšeně dědoušek jezdil 160 po dálnici, dokud to nerozpáral o svodidla - škoda cca 50 litrů a po další drobné nehodě ho od volantu rodina vyhnala. Takže reálně vidím rozumné časové okno na sžití se s novým vozem max 5 let, čím dříve tím lépe.
Každopádně díky za další názor a náměty k zamyšlení !
Re: Seicento
Napsal: pát črc 26, 2019 21:12
od Raduz
Já osobně bych preferoval výšku posedu, a ne jestli je o 12cm delší, starší člověk to dost ocení, třeba Nissana Primeru nemám rád páč je strašné nízkej a člověk se do něj musí ponořit, Kalča je na tom lépe ovšem nejlepší na tom byla Nivka, TO OVŠEM NEZNAMENÁ ZE LOBUJI PRO NIVU. Viděl bych to na něco krátkého a vysokého.....
Re: Seicento
Napsal: pát črc 26, 2019 22:28
od Marek
Ve své době byl do města zajímavý Renault Modus. Takový Scénic vypraný na šedesát. Akorát velký, bez prdele, vyšší posez. Jenže už se řadu let nedělá a jmenovaný Scénic je větší.
Malá auta nebudou. Jinak to řeknu....... Nebudou auta menší než nyní. Bude to přesně opačně. Všimněte si, že nový model jakéhokoli vozu libovolné značky je vždy a bez výjimky větší, než ten předchozí. A tak to bude i nadále. Zapomeňte na to, že by nastal trend zmenšování aut. Snad motorů, to už tu ostatně nějaký čas je.