provoz na LPG

Moderátor: Moderátoři

wiku
Příspěvky: 219
Registrován: čtv pro 20, 2007 19:55
Bydliště: usti

provoz na LPG

Příspěvek od wiku »

Jak vlastně správně jezdit s autem na LPG? Pan prodávající mi k tomu nic moc neřekl, v návodu k LPG skoro nic není.
Všiml jsem si totiš při hledání auta že v některých inzerátech bylo napsáno - přidřeno z důvodu proozu na LPG. Je to možné?
Jak se tedy odlišuje provoz na LPG od obyčejného ježdění? Častěji měnit olej? Jiný olej? Musí se to občas projíždět i na benzin?
Uživatelský avatar
Křečík Barbuška
Příspěvky: 11055
Registrován: ned srp 29, 2004 09:01
Bydliště: Brno

Příspěvek od Křečík Barbuška »

Mno, je myslím, že je vhodno o chlup dříve měnit olej, řekněmež tak místo 10 tis. tak při 8 tis. , olej postačí normální, běžný 15W40, alespoň API SG. Řekl bych, že je lepší zahajovat a tedy i končit jízdu na benzín neb se aspoň zaplaví čerpadlo a karburátor a membrány tolik netrpí. Předpokládám, že máš běžnou zástavbu kde je ventil za čerpadlem, bez vracečky do nádrže. Teoreticky by mělo čerpadlo zůstat zaplavené během jízdy na LPG, ale mé zkušenosti jsou odlišné, záleží též na stavu čerpadla. Samozřejmě pokud jedu přes den x jízd s častými starty vše se odbývá na LPG, zaplavování páchám, až při poslední jízdě. Pokud jedu dlouhou štreku tak občas (cca. každých 80Km) na chvilku přepnu na benzín, ať se "vymění" "uvařený benzín" od bloku motoru, v tu chvíli samozřejmě větřím, jestli zrovna neodešla membrána v čerpadle :mrgreen: (onehdá jsem nenavětřil nic a čtvrt nádrže zkončilo pod autem :roll: ) . V zimě je start na benzín obvzláště vhodný neb se občas za nevhodné kombinace teploty a vlhkosti může přihodit "zamrznutí reduktoru" či klapek.
Lada Granta Liftback 1,6 16V - skoro normální auto
Lada Kalina 1117 1,6 8V - neopodstatněné a nenaplněné naděje
ex VAZ 2105, VAZ 2104, VAZ 2107
Marek
Příspěvky: 5323
Registrován: úte čer 01, 2004 21:31
Bydliště: Třebíč, CZ

Příspěvek od Marek »

Naprosto souhlasím. Jen doplním:

LPG je nesmírně náchylné na zapalování. Proto doporučuji používat běžné svíčky o číslo studenější (kvůli vyšším teplotám při spalování LPG) a měnit svíčky společně s každou výměnou oleje.
Taktéž vzduchový filtr je dobré mít v naprostém pořádku. Pokud je starý, hrozí horší promíchávání propanu se vzduchem a exploze sacího traktu. Totéž může nastat i při starších svíčkách.
Motorový olej - běžný, o čtvrtinu až třetinu zkrátit výměnný interval. Olej je sice na pohled jako nový, protože spalováním propanu nevznikají téměř žádné saze, které olej znečišťují, ale z chemického hlediska a také z hlediska mazacích vlastností olej při provozu na LPG stárne rychleji - proto měnit dříve.

Nejlepší je měnit společně olej (samozřejmě s filtrem), svíčky a vzduchový filtr pěkně najednou - dobře se to pamatuje a nemělo by Tě nic překvapit.
Výměnný interval doporučuji 7.000 až 8.000 km.

Pokud jsi někde četl, že někdo zadřel motor díky LPG, pak věz, že to není kvůli provozu na plyn, ale kvůli tomu, že dotyčný je kretén. Viděl čistý olej, tak ho neměnil. Následně zadřel - logický důsledek.

Jinak naprostý souhlas s Koko Lokem.
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Uživatelský avatar
Luděk Musil
Příspěvky: 10616
Registrován: úte čer 01, 2004 07:55
Bydliště: Vyškov/Rašov
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Luděk Musil »

Osobně jezdím na LPG již od roku 1997 a plynovou soustavu mám již ve 4. voze.
Jak již řekli pánové přede mnou (děkuji K-L + Marek), je vhodné zkrátit výměnné intervaly spotřebního materiálu.
Já sám měním vše po 10.000 km, to je svíčky (o číslo studenější - v současné u 1,7i LR 14 YC 1), olej (klasika minerál 15W40 SL), olejový a vzduchový filtr. Potom je provoz na LPG zcela bezproblémový.
Obvykle při této výměně zkontroluji i napnutí řetězu, ventilové vůle a stav brzdového obložení. L.
PS: u oleje platí obecné pravidlo: buď počet ujetých km nebo stáří oleje 1 rok (podle toho, co nastane dřív)
21011 -> (78) 84-99; 2103 -> (78) 99-04; 21073 -> (96) 04-07; 21044 -> (99) 07-13; 21044 -> (96) 12-16; Granta bílá -> 16-?; Vesta SW cross barvy Phantom (19) 20-?; 21011 - veterán (75) 12-?
Nemožné na počkání, zázraky do 3 dnů ´
Uživatelský avatar
Křečík Barbuška
Příspěvky: 11055
Registrován: ned srp 29, 2004 09:01
Bydliště: Brno

Příspěvek od Křečík Barbuška »

Jen bych podotkl, že u mne se osazení studenějších L14YC neujalo, stejně jako experiment se silverkami, inu co kus, to originál.
Lada Granta Liftback 1,6 16V - skoro normální auto
Lada Kalina 1117 1,6 8V - neopodstatněné a nenaplněné naděje
ex VAZ 2105, VAZ 2104, VAZ 2107
Drobek81
Příspěvky: 2129
Registrován: pon lis 01, 2004 19:47
Bydliště: Brno-Vyškov
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Drobek81 »

U LPG menim olej stejne jako u benzinu po 10tkm, pouzivam stejny olej co Kolaloka - Mogul GX-FE 15W40 a filtr samozrejme s olejem. Vzduchovej menim jak si o to auto rekne - zacne to na LPG hure jet a zvysi se spotreba, neserizuji nybrz jen vymenim filtr. Nekdy na nej najedu 10tkm a menim preventivne, jindy najedu jen 6tkm a menim...s tim zadrenim souhlasim, dokonce bych rekl, ze na ten plyn mel motor po cca 185tkm viditelne stopy po honovani a nemel hranku, coz muze mit ale vice pricin.
Jedina nevyhoda LPG je v lete kdyz prazi slunko tak se motor vice hreje, nestiha chladit...pokud ale jezdis podle predpisu, pak nebudes mit problem 8)
Moudrost nepřichází vždy s věkem. Někdy věk přichází sám.
Starý dům a mladá žena - hojnost práce zaručena.
Práce vyžaduje čím dál větší vzdělání, vzdělání čím dál větší práci.
Uživatelský avatar
Luděk Musil
Příspěvky: 10616
Registrován: úte čer 01, 2004 07:55
Bydliště: Vyškov/Rašov
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Luděk Musil »

Obdobná (stejná) zkušenost ala Kola-Loka se svíčkami pro provoz LPG. Vydržely v autě 3 kkm a potom to prostě přestalo jet, nechtělo to startovat, spotřeba nahoru ... prostě svíčky na hovno. L.
PS: silverky :banghead: :koko: :Hangman: :axe:
21011 -> (78) 84-99; 2103 -> (78) 99-04; 21073 -> (96) 04-07; 21044 -> (99) 07-13; 21044 -> (96) 12-16; Granta bílá -> 16-?; Vesta SW cross barvy Phantom (19) 20-?; 21011 - veterán (75) 12-?
Nemožné na počkání, zázraky do 3 dnů ´
Drobek81
Příspěvky: 2129
Registrován: pon lis 01, 2004 19:47
Bydliště: Brno-Vyškov
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Drobek81 »

No Silverky sem mel jednou ale po 10tkm sem je precijen vymenil za LR15TC-1 a na techto to provozuju bez problemu s vymennym intervalem vice nez 30tkm (podle vyrobce udana doba 60tkm, odhadem to menim po 3-4 vymenach oleje...
Moudrost nepřichází vždy s věkem. Někdy věk přichází sám.
Starý dům a mladá žena - hojnost práce zaručena.
Práce vyžaduje čím dál větší vzdělání, vzdělání čím dál větší práci.
Uživatelský avatar
Luděk Musil
Příspěvky: 10616
Registrován: úte čer 01, 2004 07:55
Bydliště: Vyškov/Rašov
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Luděk Musil »

Jojo - "técéčka" jsem tam měl teďka a při minulé výměně na ně nějak nedošlo a jely bez problémů 20 kkm. Po vytažení jsem byl překvapen, že tam jsou a že jsou poměrně velmi čisté. L.
21011 -> (78) 84-99; 2103 -> (78) 99-04; 21073 -> (96) 04-07; 21044 -> (99) 07-13; 21044 -> (96) 12-16; Granta bílá -> 16-?; Vesta SW cross barvy Phantom (19) 20-?; 21011 - veterán (75) 12-?
Nemožné na počkání, zázraky do 3 dnů ´
Maysner
Příspěvky: 3209
Registrován: čtv črc 06, 2006 13:22
Bydliště: Brno

Příspěvek od Maysner »

Drobek81 píše:....Mogul GX-FE ......
tento olej je polosyntetika a je to 10W40. nalivanej u ekolube stoji to samy co mineral

svicky pouzivam taky LR15TC-1 a spokojenost
E36 330i coupe skoro Alpina, Mauritiusblau Metallic - Crash Packet
Dokud karu nerozdelas, nevis o ni nic :-P

Chatka 12 forever
Buková Drift Challenge Team
Romania team 2009
rosta
Příspěvky: 1417
Registrován: ned led 07, 2007 12:53
Bydliště: Moravany u Holic

Příspěvek od rosta »

plyn mám už 10 let a bez problému-starty v létě v pohodě ,v zimě do - 10 na plyn, svíčky, filtr, olej po 10 tisících. záleží jakou máš soustavu-BRC je lepší než LOVATO,a hlavně správně seřízený zapalování.a zadřít motor provozem na plyn je hovadina-plyn hoří plynujeji než benzím-motor jde měkčeji-sice nemá takovej švih jako na benzín ale zase líp táhne od spoda jo a je lepší používat olej pro diesel protože vzniká vyšší teplota spalování a olej tepelně oxiduje
wiku
Příspěvky: 219
Registrován: čtv pro 20, 2007 19:55
Bydliště: usti

Příspěvek od wiku »

To chcípání a startování na benzín, a občasné projetí na beznín.. má to nějaký jiný důvod než aby netrpěly membrány?
Marek
Příspěvky: 5323
Registrován: úte čer 01, 2004 21:31
Bydliště: Třebíč, CZ

Příspěvek od Marek »

Je potřeba za všech okolností mít na paměti, že LPG je alternativní pohon. Proto v některých případech nemusí být jeho parametry tak dobré jako u benzinu (mám teď na mysli právě starty). Nehledě k tomu, že provozem na plyn se karburátor postupně zanáší mastnotou z parafínů, které LPG obsahuje, čímž se často stane, že motor začne zlobit jak na plyn, tak na benzin, protože se tu či jinde něco ucpe. Proto se doporučuje na benzin startovat a také dojíždět (aby karburátor byl zaplaven benzinem, mohlo ser to tam čistit a byl zároveň připraven pro další start) - nejenže se namočí membrány a jiné gumové díly, ale také se karburátor propláchne a parafínové kaly se rozpustí a shoří.
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
wiku
Příspěvky: 219
Registrován: čtv pro 20, 2007 19:55
Bydliště: usti

Příspěvek od wiku »

Áha, tak děkuji za vysvětlení. Mě to totiž na plyn chytá i studené, takže jsem posledních 500km jezdil výhradně na plyn. Začnu mu tedy čas od času dávat pročišťovací benzinovou kůru.
Marek
Příspěvky: 5323
Registrován: úte čer 01, 2004 21:31
Bydliště: Třebíč, CZ

Příspěvek od Marek »

Mně to na plyn chytalo i při -10°C na škrt studené i teplé a celkově lze říci, že na plyn auto chytá lépe než na benzin. Ale z výše uvedených důvodů je třeba to proplachovat. Z toho důvodu jsem první studený start vždy prováděl na benzin, po vyjetí z garážové kolonie na silnici jsem přepínal do plynu.
U LPG například je výborné, že to jede nádherně bez sytiče studené jako prase, což v benzinu nelze (a nebo s velmi citlivou nohou na pedálu).

Viděl jsem nejeden karburátor s přidřenými oskami klapek, rozdrolenými membránkami akcelerační pumpičky a jinými radovánkami - to vše jen proto, že to prostě není správné jezdit JEN na LPG.
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Odpovědět

Zpět na „Hnací soustava“