Stránka 7 z 9

Re: Jakou autobaterii?

Napsal: úte srp 15, 2017 21:52
od Roman
Za predpokladu, ze do auta das baterku plne nabitu, tak v porovnani napr. 50Ah a 80Ah nevidim dovod preco by nemala byt ta vacsia v rovnakej prevadzke udrzovana v plne nabitom stave....

Re: Jakou autobaterii?

Napsal: stř srp 16, 2017 11:28
od Vašátor
Za předpokladu, že ji zvládneš plně dobíjet. Baterie vyšší kapacity se dobíjí pomaleji, pokud budeš jezdit krátké trasy, navíc po městě, baterka do plné kapacity nepůjde. Jak říkám, celé je to složitější, roli tam hraje spousta aspektů. U starých vozidel se například doporučuje baterii 1x měsíčně nabít, pokud vůz nenajede více jak 50km jednou cestou.

Re: Jakou autobaterii?

Napsal: čtv srp 17, 2017 05:15
od Marek
Hele, Vašku, já mám pocit, že to tak není. Nevím, jak jsi došel k závěru, že kapacitně větší akumulátor se dobíjí déle.

Půjdeme-li na to selským rozumem: Baterie je zásobník energie. Podobně jako sklenice medu je zásobník tekutiny. Zásobník je nějak veliký (na konkrétní výchozí velikosti nesejde). Pokud z plné sklenice medu odeberu objem jedné čajové lžičky na oslazení čaje, pak zpětné doplnění množství odpovídající lžičce odebraného medu do sklenice bude trvat vždy naprosto stejně dlouho - bez ohledu na to, jak velká je sklenice s medem.

Stejně to musí být i u akumulátoru.

Rychlost dobíjení akumulátoru je dána vnitřním odporem akumulátoru a rozdílem napětí mezi zdrojem dobíjení (alternátorem) a spotřebičem energie (akumulátorem). Tyto dvě veličiny nemají nic společného s jmenovitou kapacitou akumulátoru, nebo si na to aspoň nevzpomínám.


Ale dost možná se pletu..... Jsem takový elektrikář na baterky :-).

Re: Jakou autobaterii?

Napsal: čtv srp 17, 2017 06:34
od JmJ
Ludek Musil píše:Hm ... s tou lžící medu je to pěkný přirovnání :idea:
Naber lžíci medu a změř čas, potom tu samou lžíci medu dej nad sklenici a nech ji z té lžíce do sklenice stéct a měř čas. Myslím, že na ty samé hodnoty se nedostaneš, byť by ten med byl sebeřidší.
V případě aku by se to dalo říct takto: odebere-li spotřebič 100W a zdroj má 50W, potom naplnění sklenice trvá 2x déle než vyprázdnění.
Z hlediska času se mi jeví silnější akumulátor jako větší sklenice - ten med z větší sklenice poteče déle než z malé sklenice. Samozřejmě také naplnění větší sklenice bude trvat déle.
L.

Re: Jakou autobaterii?

Napsal: čtv srp 17, 2017 07:01
od Křečík Barbuška
Ve vetsi sklince medu zase ubyde vice medu samovybijenim nez v mensi sklince medu :mrgreen: .

Re: Jakou autobaterii?

Napsal: čtv srp 17, 2017 08:33
od Vašátor
K-L :mrgreen: Prijde nekdo cizy, vezme si tajne zlicku a co potom.

Jak rikam, nelze soudit podle jednoho dvou teoretickych veci. Aspektu ktere tam hraji roli je mnohem vic. Prirovnani s medem je jako hezke, ale ja bych to spise prirovnal k motor-generatoru. Pri jizde do kopce motor zere proud, pri jizde z kopce dobiji baterii. Ale vlivem ztrat se casy vybiti/nabiti pri jizde do/z kopce rovnat nebudou. Jinak by to bylo perpetum mobile. Stejne tak u akumulatoru dochazi k vybijeni i mimo samotne startovani. Samovybijeni vlivem vnitrniho odporu, vybijeni pri stani automobilu radiem, ridici jednotkou... Vychazet tedy z plne nabite baterie nelze. Pri nabijeni baterie nestaci aby se jen tocil alternator. Nabijeci napeti musi byt vyssi, nez napeti baterie. A cim vyssi bude, tim vetsi proud do baterie potece. Pokud nebude mit alternator vykonovou rezervu, u akumulatoru s vyssi kapacitou nedokaze dostatecne zvysit napeti a akumulator se bude dobijet pomaleji. U modernich vozu jsou alternatory vetsinou silne dostatecne a s modernim rizenim dobijeni. U starsich vozu tomu tak neni. Je nutne pocitat se ztratami.

Apropo uz jsem to psal, u Corsy mi baterie 40Ah vydrzela 2x 9let a nemyslim si, ze platit za silnejsi baterii by se mi vratilo v podobe delsi vydrze :mrgreen:

Re: Jakou autobaterii?

Napsal: čtv srp 17, 2017 08:46
od Jimmi
Vašátor píše: ...samovybijeni vlivem vnitrniho odporu...
Vnitřní odpor je něco jiného, ale jinak máš asi pravdu. Ovšem u rozdílu v řádu jednotek ampérhodin bych to opravdu neřešil.

Re: Jakou autobaterii?

Napsal: čtv srp 17, 2017 13:18
od Jan Vaníček
Tý brďo, ve veteránech baterku vůbec nedobíjím a zatím pořád drží, i ta, co jsem asi před 9ti lety koupil do Fiata v Plusu (dnes Penny). A to poslední dobou jezdím tak 1x za 2 měsíce. Pravda, u Lady baterku odpojuji. Teď nás trochu vypekla baterka v Berlingu, 2 týdny se skrz dovolenou nejelo, jinak v podstatě každý den a paní v pondělí ráno neodjela. Jestli je to již starší baterkou, či bludným odběrem musím před zimou zjistit. Každopádně stačilo nakopnout přes kabely, nechal jsem hodinku blafat, neb mi bylo líno táhnout kabel s proudem a nabíječku a jezdí se dál. Honza

Re: Jakou autobaterii?

Napsal: čtv srp 17, 2017 13:45
od valda1971
Jenže Honzo na veteránech nemáš skryté žrouty (mimo hodin 2103/6) :wink: Já veteránky také přes sezónu nedobíjím, 01 ani neodpojuji, 03 jen když vím, že třeba měsíc nevyjede.
No a u Priory je to jiné, moc nejezdím a tam to trošku klesá, tak jde občas na nabíječku.

Re: Jakou autobaterii?

Napsal: čtv srp 17, 2017 15:05
od Majo
Ja používam všade obrovské baterky a nemám problém. :-P
V klasike mám vždy 70+, v Nive 140Ah, v modrej Nive som mal dokonca dve...
Výkon alternatora má len malý súvis s veľkosťou akumulátora. Výkon alternatora je hlavne o spotrebičoch počas jazdy, aby v každom režime stihal dopĺňať odber a aby spotrebiče nešli z baterky.
Za ideálnych okolností je štarter jediný spotrebič v aute, ktorý potrebuje prúd z akumulátora. A "cucne" si ho rovnako z malého ako z veľkého a následne alternátor musí ten prúd dobiť a je mu jedno do akého veľkého akumulátora.

Re: Jakou autobaterii?

Napsal: pát srp 18, 2017 05:28
od Luděk Musil
Vašátor píše:... . Baterie vyšší kapacity se dobíjí pomaleji, ... .
obzvláště pokud je v autě inteligentní alternátor, který intenzitu dobíjení snižuje, čím víc je baterka plná.
Pro představu zase sáhnu po sklenici, tentokráte na vodu. Je prázdná a já začnu napouštět. Z kohoutku napřed naplno a čím je hladina výše, tím více kohoutek přivírám. A bude rozdíl, jestli ta sklenice bude mít objem 1 litr nebo 3 litry.
L.

Re: Jakou autobaterii?

Napsal: pát srp 18, 2017 05:51
od Majo
Ale vy stále vychadzate z predpokladu, že tam montujete batériu vybitu. Čo je teda úplne zle, pretože ju pred založením treba dobiť(pokiaľ nie je).

Takže počas prevádzky bude jedno, či máte sklenicu 1 alebo 3litrovu, keď z nich ubudne 1liter, treba doplniť 1liter. Rozdiel bude iba v tom, že keď vypijete 1 liter, budete u tej litrovky v prdeli a u 3litrovky budete mať ešte rezervu. A v prvom prípade už nikam nepojdete, iba zhanat vodu z externého zdroja :-P

Re: Jakou autobaterii?

Napsal: pát srp 18, 2017 06:21
od Luděk Musil
NE-e - tak to myšleno nebylo :idea:
Můj předchozí příspěvek byl jen příklad/přirovnání. Samozřejmě je o ničem dát do auta prázdnou baterku, to víme.
Když bude baterie/sklenice plná na 98%, potom ty 2 zbývající procenta natečou samozřejmě rychleji do té menší baterie/sklenice.
Jinak samozřejmě platí Majův druhý odstavec. L.
PS: na víkend si radši koupím basu piva i když vím, že jich vypiju "jen" šest ... co kdyby :?: :scratch: ... bude větší teplo nebo přijde někdo na návštěvu :idea:

Re: Jakou autobaterii?

Napsal: pát srp 18, 2017 08:41
od JmJ
Luděk Musil píše: Když bude baterie/sklenice plná na 98%, potom ty 2 zbývající procenta natečou samozřejmě rychleji do té menší baterie/sklenice.
Procenta urcite ano, ale my se bavime o absolutnich hodnotach, ne o procentech. 1 litr je porad 1 litr at v 5 litrovce nebo v pivnim tanku.

Re: Jakou autobaterii?

Napsal: pát srp 18, 2017 09:57
od Luděk Musil
JmJ píše: ... o procentech. 1 litr je porad 1 litr at v 5 litrovce nebo v pivnim tanku.
Ano, ale:
Majo píše:počas prevádzky bude jedno, či máte sklenicu 1 alebo 3litrovu, keď z nich ubudne 1liter, treba doplniť 1liter. Rozdiel bude iba v tom, že keď vypijete 1 liter, budete u tej litrovky v prdeli a u 3litrovky budete mať ešte rezervu. A v prvom prípade už nikam nepojdete ... .
Následně: když budu dobíjet akumulátor, který je na 80% (1 litr v 5l sklenici = 80%) tak mi nabíječka ještě pořád bude slušně "tlačit", kdežto 1 litr v pivním tanku, řekněme 5000 litrů znamená, že ta nabíječka mi tam bude jen tak velmi, velmi lehounce čoudit, protože to pro ni znamená, že baterie je na 99,9998 plná.

A já jsem se v tom už ztratil ... nevím, kde je začátek a konec nitě v klubíčku ... vzdávám to. L.

Edit: teď mě ještě napadlo krásné přirovnání k ohni a kousku dřeva. Dokud je dřevo nespálené - oheň hoří, když je dřevo (téměř) spálené, oheň již viditelně nehoří, jen kouří. A to dřívko a oheň skončí tím dřív, čím je dřevo menší. Rychleji shoří sirka než metrový poleno