Jakou autobaterii?

Rozpravy o drobných muškách vašich neVAZových miláčků.

Moderátor: Moderátoři

Odpovědět
Uživatelský avatar
dvk
Příspěvky: 2562
Registrován: pát pro 04, 2009 16:21
Bydliště: okr. Přerov

Re: Jakou autobaterii?

Příspěvek od dvk »

Alternátor přece dodává do baterie jen to, co se z ní předtím vzalo, pak nabíjecí proud klesá k nule. Takže pokud se na startování vezme X Ah z velké nebo z malé baterie, pak je to pořád X Ah a nezáleží přece na celkové kapacitě baterky. A pokud točím motor ze 75Ah baterky takovou dobu, že 40Ah baterka už by byla v pánu, pak je někde zrada a toto přece není standartní stav - pak je jasné, že altík tlačí třeba 5 minut 20A.

U některých dieselů studený motor po startu dožhavuje třeba 10 minut, kdy žhavičky berou trvale 30-40A ... plus by k tomu měl samozřejmě dobíjet baterku a živit zbytek spotřebičů v autě. Že by s tím výrobci nepočítali ?
2x УАЗ 452, еx 21044 a 2105
Uživatelský avatar
Petr HC
Příspěvky: 2295
Registrován: stř lis 21, 2007 11:27
Bydliště: Hořice

Re: Jakou autobaterii?

Příspěvek od Petr HC »

dvk píše:Alternátor přece dodává do baterie jen to, co se z ní předtím vzalo, pak nabíjecí proud klesá k nule. Takže pokud se na startování vezme X Ah z velké nebo z malé baterie, pak je to pořád X Ah a nezáleží přece na celkové kapacitě baterky.
Pod toto se podepisuji.
Poněvadž elektřina není vidět, při výuce studentů jsem se vždy snažil převést problém na hydrauliku. Predstavte si čerpadlo=alternátor, rezervoár=akumulátor,uzavírací plovák=regulátor a ventily na dně rezervoáru=spotřebiče.
Pro základní funkci této soustavy není podstatný ani výkon čerpadla, ani objem rezervoáru.
Если бы автомобили Лада были безпроблематичными, я бы определенно русский язык забыл.
Uživatelský avatar
Vašátor
Příspěvky: 9339
Registrován: pon lis 01, 2004 13:56
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Jakou autobaterii?

Příspěvek od Vašátor »

Jenže pokud jezdíš krátké trasy, baterii nemusíš stihnout dobít. A ono takových 50 startů na krátké trase, kdy baterii jen vybíjíš, načež pak pojedeš trasu delší...
Vašátor / TŘI SESTRY <III> LADA GANG / osa Brno - Plzeň / cituji "ladaklub je jen náhodně zformovaná banda hovad"
http://www.classic-oldtimer.cz _______ http://ladaauto.wz.cz _______ http://tatry.kvalitne.cz/
Uživatelský avatar
dvk
Příspěvky: 2562
Registrován: pát pro 04, 2009 16:21
Bydliště: okr. Přerov

Re: Jakou autobaterii?

Příspěvek od dvk »

... a tím se mimochodem dostáváme opět k dalšímu mnohokrát omílanému tématu, totiž jaký je to prý nesmysl mít v autě větší baterii než je nezbytně nutné a dané výrobcem. Přesně proto ... protože s tou 40Ah baterkou už po třicáté páté nenastartuješ. S velkou baterkou to nepoznáš. Tedy krom toho, že alternátor dostane jednou začas více zabrat. Ale já potřebuji startovat a jezdit, ne šetřit alternátor na horší časy ...
2x УАЗ 452, еx 21044 a 2105
Uživatelský avatar
Petr HC
Příspěvky: 2295
Registrován: stř lis 21, 2007 11:27
Bydliště: Hořice

Re: Jakou autobaterii?

Příspěvek od Petr HC »

Pro tyto případy se hodí
http://forum.ladaklub.com/viewtopic.php ... tr#p337458
nebo jakýkoli přesnější voltmetr.
Pokud je napětí aku při rozsvícení světel větší než 12 V,je to v pohodě, je-li menší je potřeba aku dobít.
Если бы автомобили Лада были безпроблематичными, я бы определенно русский язык забыл.
Uživatelský avatar
Luděk Musil
Příspěvky: 10511
Registrován: úte čer 01, 2004 07:55
Bydliště: Vyškov/Rašov
Kontaktovat uživatele:

Re: Jakou autobaterii?

Příspěvek od Luděk Musil »

dvk píše:...nesmysl mít v autě větší baterii než je nezbytně nutné a dané výrobcem. Přesně proto ... protože s tou 40Ah baterkou už po třicáté páté nenastartuješ. S velkou baterkou to nepoznáš. ...
Přeneseno do řeči státu se tomu říká energetická bezpečnost. L.
21011 -> (78) 84-99; 2103 -> (78) 99-04; 21073 -> (96) 04-07; 21044 -> (99) 07-13; 21044 -> (96) 12-16; Granta bílá -> 16-?; Vesta SW cross barvy Phantom (19) 20-?; 21011 - veterán (75) 12-?
Nemožné na počkání, zázraky do 3 dnů ´
Marek
Příspěvky: 5271
Registrován: úte čer 01, 2004 21:31
Bydliště: Třebíč, CZ

Re: Jakou autobaterii?

Příspěvek od Marek »

dvk píše:U některých dieselů studený motor po startu dožhavuje třeba 10 minut, kdy žhavičky berou trvale 30-40A ... plus by k tomu měl samozřejmě dobíjet baterku a živit zbytek spotřebičů v autě. Že by s tím výrobci nepočítali ?
Že by dožhavení trvalo až deset minut, to mi přijde hloupost. Pokud vím, tak konkrétně u motorů VW je nejdelší doba dožhavování max. 3 minuty (v případě, že teplota motoru po startu je nižší než -32°C). Tak nízké teploty v naší zemi teoreticky ani není možno dosáhnout, tudíž doba dožhavení rozhodně bude kratší než tři minuty. Navíc stoupnou-li otáčky motoru nad 2500 rpm, dožhavení se deaktivuje okamžitě. Proud do jedné již nažhavené svíčky je maximálně kolem 8 Ampér.

Samozřejmě s tím výrobce počítá - dobíjecí proudy alternátorů jsou daleko přes 100 Ampér, dokonce není žádnou výjimkou, když vozidla s naftovými motory mají alternátory s dobíjecím proudem 180 Ampér. Já mám v sérii 120A, alternativně (pokud má vůz nezávislé topení, tudíž dva akumulátory) 150-160A. Vůz mám vybavený centrální řídící jednotkou, která vyhodnocuje volnou proudovou kapacitu alternátoru a na základě toho dovoluje či nedovoluje aktivaci některých méně důležitých elektrických spotřebičů. Nemůže se mi tudíž stát, že by mi alternátor nedobíjel baterku. To spíš nesepne vyhřívání sedačky nebo zadního skla, ale do baterky, pokud je to potřeba, vždy proud teče.
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Uživatelský avatar
dvk
Příspěvky: 2562
Registrován: pát pro 04, 2009 16:21
Bydliště: okr. Přerov

Re: Jakou autobaterii?

Příspěvek od dvk »

Těch 10 minut jsem střelil od boku, konkrétně u dvou nissaních motorů co mám doma (komůrkové diesely) je to než se voda v hlavě ohřeje na 60°C, což v našich klimatických podmínkách je zřejmě dříve. Oba motory studené nad 2500ot netočím, takže skutečně motor dožhavuje pořád (mám z lišty žhavení vyvedný drát na kontrolku). A nebo v tom mám nějakou zradu a vůbec to tak nemá fungovat :mrgreen: Nicméně to už jsme odbočili.
2x УАЗ 452, еx 21044 a 2105
Uživatelský avatar
Teepee
Příspěvky: 4266
Registrován: čtv bře 10, 2005 13:20
Bydliště: Praha západ
Kontaktovat uživatele:

Re: Jakou autobaterii?

Příspěvek od Teepee »

Takhle jak to čtu je to celá věda, ale co tu ještě nezaznělo jsou praktické aspekty osazení AKU.
Má-li auto perspektivu 2-3 roky, koupil bych ten nejzákladnější Starline a dobrý.
Máš-li v autě baterku 6 let starou Starline 45Ah a ve sklepě opatruješ dvouletou 55Ah Magnet Marelli, uděláš asi co?
A obecně to stejně limituje kastlík, do Peugeota bych místo těch originálních a podezřele slabých 45Ah víc než tu 55Ah rozumně nedostal.
A třeba do LADY, patří 55Ah, tam není co řešit, snad jen, jestli si pro možnost záměny nekoupit s normální polaritou.
Do eMBéčka (s dynamem) se dostane 40 nebo 45Ah, měl jsem ve sklepě k dispozici 45Ah, tak tam je.
A v motorce, kde je předepsaná 6V14Ah jsem nejvíc najezdil na 11Ah. 6Ah je provizorium a musí se v kastlíku moc obkládat špalíkama a 14Ah je na těch pár jízd za rok zbytečně drahá.
Bílý LADA a okřídlená spol.
Uživatelský avatar
Vašátor
Příspěvky: 9339
Registrován: pon lis 01, 2004 13:56
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Jakou autobaterii?

Příspěvek od Vašátor »

To by byla zase debata o tom samém, to nemá smysl. Ať si každý pořídí co se mu zachce, sám pak uvidí. Já osobně nevidím jediný důvod, proč investovat do baterie s výrazně vyšší kapacitou. Pokud motor chodí tak jak má, především startuje tak jak má, musí ho standartní baterie utočit i v tvrdé zimě a daného klasického stáří. Silně pochybuji o tom, že silnější baterie vydrží více let, než normovaná. Pokud používám naviják, tak si u toho nastartuji. Pokud mám v autě jiné žravé spotřebiče, standartně montované výrobcem, je tomu přizpůsobená i kapacita. Ale jak píšu, mluvím sám za sebe, takže pokud mi horentně chcete odporovat, není to potřeba. Svůj názor nezměním.
Životnost kvalitní baterie je z pravidla 5-7let, výjimky potvrzují pravidlo. Pochybuji tedy, že baterie s výrazně vyšší kapacitou vydrží výrazně déle - už jen z konstrukce baterie. Mě tedy vždy baterie zašla na poškození článku, nikoli na poklesu kapacity díky stáří.
Vašátor / TŘI SESTRY <III> LADA GANG / osa Brno - Plzeň / cituji "ladaklub je jen náhodně zformovaná banda hovad"
http://www.classic-oldtimer.cz _______ http://ladaauto.wz.cz _______ http://tatry.kvalitne.cz/
Uživatelský avatar
JmJ
Příspěvky: 6509
Registrován: úte čer 01, 2004 11:30
Bydliště: Kromeriz

Re: Jakou autobaterii?

Příspěvek od JmJ »

Ale mlho, tady se nemluvi o vekove vydrzi, ale kapacitni vydrzi. Proste kdyz necekane potrebuji vice energie, tak v baterii o vetsi kapacite ji najdu, v te s mensi kapacitou ne. To je cela myslenka o baterii s vetsi kapacitou. V idealnim pripade mi staci baterie, ktera jednou prevali motorem a ten chytne. Ale to je samozrejme kokotina.

Jiste je na kazdem, jak vyhodnoti pomer cena/kapacitni rezerva. Pro nekoho, kdo je na aute zavisly, je rezerva dulezitejsi nez cena. Pokud auto netreba, pak cena vitezi.
MFP
wergl I - 2104 - melt down
wergl II - 2104 - rebuild succeded
wergl III - 21113 - sold (Chester's new)
wergl IV - i30 - tout est bleu
Uživatelský avatar
Vašátor
Příspěvky: 9339
Registrován: pon lis 01, 2004 13:56
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Jakou autobaterii?

Příspěvek od Vašátor »

Já na autě závislý jsem, kapacitně však nikoli :mrgreen: . Auto mám v takovém stavu, že kapacitní rezervu nechápu. Možná jsem tedy mlha, ale mě stačí 3x převalit motorem a zbytek nechávám na alternátoru :mrgreen:
Vašátor / TŘI SESTRY <III> LADA GANG / osa Brno - Plzeň / cituji "ladaklub je jen náhodně zformovaná banda hovad"
http://www.classic-oldtimer.cz _______ http://ladaauto.wz.cz _______ http://tatry.kvalitne.cz/
Uživatelský avatar
dvk
Příspěvky: 2562
Registrován: pát pro 04, 2009 16:21
Bydliště: okr. Přerov

Re: Jakou autobaterii?

Příspěvek od dvk »

Marná debata. Stejně jako většina lidí nechápe, že předehřev motoru není o tom, že by motor nestartoval v zimě, i tady očividně někteří mají spojené, že velká baterka = motor ve špatném stavu. No, je to každého věc.
2x УАЗ 452, еx 21044 a 2105
Uživatelský avatar
Luděk Musil
Příspěvky: 10511
Registrován: úte čer 01, 2004 07:55
Bydliště: Vyškov/Rašov
Kontaktovat uživatele:

Re: Jakou autobaterii?

Příspěvek od Luděk Musil »

Vašo - to je v pohodě. Já mám taky auto ve stavu, že kapacitní rezervu nepotřebuju, ale já ji tam mám ... pro sichr.
Vono se totiž v životě objevují okamžiky, kdy je člověk za kapacitní rezervu rád.
Tím chci říct i ten (řekněme) dokonalý stroj zčistajasnanic vypoví službu. A přesně podle toho pána, Murphy se, tuším, jmenuje, se to stane v okamžiku, kdy jsi 100 km od domova, nikde na cestě se neválí stovky alternátorů a montážních klíčů a heverů a ... (máš - nepotřebuješ, nemáš - potřebuješ).
Takže každýmu do auta co se mu hodí. Připomenu však (Tvou) větu, kterou taky zastávám: jaká baterie (70 Ah) - takový alternátor (70 A).
L.
21011 -> (78) 84-99; 2103 -> (78) 99-04; 21073 -> (96) 04-07; 21044 -> (99) 07-13; 21044 -> (96) 12-16; Granta bílá -> 16-?; Vesta SW cross barvy Phantom (19) 20-?; 21011 - veterán (75) 12-?
Nemožné na počkání, zázraky do 3 dnů ´
Uživatelský avatar
Teepee
Příspěvky: 4266
Registrován: čtv bře 10, 2005 13:20
Bydliště: Praha západ
Kontaktovat uživatele:

Re: Jakou autobaterii?

Příspěvek od Teepee »

Tak jsem to pročetl od začátku a koukám, kdo toto téma - jakou baterku do Oltcita oživil:
veliz píše:Vyšší kapacita autobaterie má význam v extrémních zimních podmínkách. Kapacita baterie se udává za ideálních podmínek, což je 20°C. Při teplotě -25°C je však sotva poloviční. Když vezmeme v úvahu, že s klesající teplotou stoupá tření v motoru, pak by sériová baterie 44Ah nemusela stačit. Volba baterie 72Ah má tedy význam, pokud chce 3enit nastartovat za jakýchkoliv podmínek, tedy třeba -20°C. Já jsem kupř. s jinak dobrou a zcela nabitou sériovou baterií 55Ah při této teplotě Nivu nenastartoval, při teplotě -16°C již ano. Yuasa je skvělá volba.
Veliz do NIVY osadil Stříbrnou Vartu 60Ah a problém dle svých slov odstranil. Já to s Nivou od něj vyzkouším jedině zase v zimě.
Vašátor píše:To by byla zase debata o tom samém, to nemá smysl. Ať si každý pořídí co se mu zachce, sám pak uvidí. Já osobně nevidím jediný důvod, proč investovat do baterie s výrazně vyšší kapacitou. Pokud motor chodí tak jak má, především startuje tak jak má, musí ho standartní baterie utočit i v tvrdé zimě a daného klasického stáří.
No když bylo - 20°C a Peugeot stál venku, se šestiletým 45Ah Starlinem jsem po nastartování musel znovu nařizovat palubní hodiny (olej 5W-40).
Takže ač originál byla v autě 45Ah (nebyla nijak označená, usuzuju dle rozměrů, auto z Belgie, mrzne tam tolik?), a dodržel jsem to při náhradě, mělo to tuhle chybu. Jinou AKU bych kvůli štelování hodin koupit neběžel, ale 2 roky starou 55Ah jsem pravidelně nosil ze sklepa a dobíjel, ležela bez užitku, už mě to nebavilo, tak jsem jí dal letos na jaře do auta.
Luděk Musil píše:Takže každýmu do auta co se mu hodí. Připomenu však (Tvou) větu, kterou taky zastávám: jaká baterie (70 Ah) - takový alternátor (70 A).
L.
Ano, co se mu hodí = co se mu vejde, na co má finance, a co tak nějak praxí vyzkouší (viz NIVA a Peugeot) a nehrotit to do extrémů. No ale co si mám dát podle poučky do Embéčka, kde má dynamo nějakých 300W, 22A :!: :lol: :wink:
(až doslouží 45Ah, koupím asi 40Ah, na těch pár jízd ročně kolem komína bude stačit, teda pokud se ke mně zase něco nepřitoulá 8) ).
Bílý LADA a okřídlená spol.
Odpovědět

Zpět na „Technické problémy“