Jakou autobaterii?

Rozpravy o drobných muškách vašich neVAZových miláčků.

Moderátor: Moderátoři

Odpovědět
Marek
Příspěvky: 5271
Registrován: úte čer 01, 2004 21:31
Bydliště: Třebíč, CZ

Re: Jakou autobaterii?

Příspěvek od Marek »

Tak já si myslím, že je to naprosto jasné. Naftové motory mají mnohem výkonnější startéry, proto potřebují kapacitně velkou baterii. U benzinových motorů, kde startér má cca 500-600 Wattů a motorem otočím rukou, je taková baterie naprosto zbytečné vyhazování peněz.

Nikdy jsem tu neřekl, že se to nesmí. Jen jsem řekl, a nyní zopakoval, že je to naprosto zbytečné.
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Uživatelský avatar
Luděk Musil
Příspěvky: 10510
Registrován: úte čer 01, 2004 07:55
Bydliště: Vyškov/Rašov
Kontaktovat uživatele:

Re: Jakou autobaterii?

Příspěvek od Luděk Musil »

Marek píše:... U benzinových motorů, kde startér má cca 500-600 Wattů a motorem otočím rukou, ...
Marku, zcela souhlasím ... tedy s výjimkou starýho žigula, kde startér ma 1,3 kW.
Osobně mám již ve čtvrtým (2103, 21073, 21044, 21044) autě 70 Ah baterku a ve druhým (21044, 21044) převodovanej startér, kterej má příkon (tuším) 900 W a 70 A alternátor z Magnetonu.
Alternátor: http://www.magneton.cz/product-detail?mid=9515781
Startér: http://www.magneton.cz/product-detail?mid=9141382
A s elektřinou v autě jsem (téměř) neměl problém. Jen jednou, to jsem se vracel někde od Bratislavy a 20 km před Břeclaví mi přestalo dobíjet. A díky 70 Ah baterce jsem dojel domů, cca 130 km, posledních asi 10 km jsem teda neměl puštěný hlavní světla. L.
21011 -> (78) 84-99; 2103 -> (78) 99-04; 21073 -> (96) 04-07; 21044 -> (99) 07-13; 21044 -> (96) 12-16; Granta bílá -> 16-?; Vesta SW cross barvy Phantom (19) 20-?; 21011 - veterán (75) 12-?
Nemožné na počkání, zázraky do 3 dnů ´
Marek
Příspěvky: 5271
Registrován: úte čer 01, 2004 21:31
Bydliště: Třebíč, CZ

Re: Jakou autobaterii?

Příspěvek od Marek »

To je sice fajn, že díky velké baterce dojedeš i bez dobíjení. Jenže to tu baterku dost poškodí.
Startovací akumulátory nejsou konstruovány pro vybíjení dlouhodobého charakteru. Jsou určené pouze pro start. Čili v ideálním případě nabitou baterií nastartovat motor a okamžitě poté ji dobíjet (logicky alternátorem) opět do stavu nejvyššího možného nabití. Cokoli jiného baterku poškozuje.

Pokud někdo chce do vozu (případně lodi, či karavanu) zdroj elektrické energie, který potřebuje dlouhodoběji vybíjet, určitě jako nejvhodnější se jeví akumulátor trakční. Ten můžete mnohokrát úplně vybít a znovu nabít a nic se mu nestane.

Tímto způsobem například VW řeší systém nezávislého topení ve vozech. Bufík a jeho příslušenství (jednotka, čerpadlo paliva, čerpadlo chladicí kapaliny atd.) jsou napájené z přídavného trakčního akumulátoru, který je ve voze umístěn někde nenápadně (třeba Sharan jej má pod sedadlem spolujezdce). Tento akumulátor je napojen paralelně na hlavní startovací baterii v motorovém prostoru s tím, že silový plus vodič je přerušen spínacím relátkem (70A) spínaným od kontrolky dobíjení (kontakt D+ alternátoru). Celé to pak funguje tak, že je-li motor v chodu, alternátor (150A) dobíjí oba paralelně zapojené akumulátory. Pokud motor stojí, relé mezi akumulátory je rozpojené. V případě, že trakční baterii využívám pro provoz nezávislého topení, vybíjí se pouze ona, nikoli hlavní startovací baterie. Ta je plně k dispozici pro start motoru. Po startu motoru se trakční přídavná baterie opět připojí paralelně na hlavní baterii a dobíjejí se obě dvě, jak je potřeba.
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Uživatelský avatar
Luděk Musil
Příspěvky: 10510
Registrován: úte čer 01, 2004 07:55
Bydliště: Vyškov/Rašov
Kontaktovat uživatele:

Re: Jakou autobaterii?

Příspěvek od Luděk Musil »

Marek píše:To je sice fajn, že díky velké baterce dojedeš i bez dobíjení. Jenže to tu baterku dost poškodí.... .
Obdobným způsobem (auto odstavené měsíc v garáži) a baterii "vytáhlo" rádio a hodiny a alarm a řídící jednotky) a po nabití už stejně neudržela kapacitu, napřed tejden, potom 3 dny, ve finále jsem nedokázal nastartovat ani hodinu po příjezdu.
V případě prvním (nouzový dojezd bez dobíjení, okamžité nabití akumulátoru a výměna regulačního relé na alternátoru) se to pro baterii obešlo bez následků.
V případě druhém opravdu došlo k nevratnému poškození. Ona sice měla pět let na hrbě, ale nebýt toho "odstavného" incidentu určitě by i ještě více než rok vydržela.
Co jsem tím vlastně chtěl říct? Sakra - nějak mi unikla původní myšlenka :( . Jsem dělal několik věcí zaráz :cry:
Jo - ještě jsem si vzpomněl na jeden článek, asi na Idnesu (ale to je jedno). Kde zkoušeli nějaký měnič 12V -> 230V a při zatížení cca 230V/100W vydržela baterie cca 2,5 hodiny s tím, že potom spotřebiče měnič odpojil, aby zachoval startovací funkci baterky. A doslov byl, že na zahradní párty s audio a reprosoustavou do 30W to vydrží klidně celý večer. Proč tam neřekli, že startovací baterie je k těmto atrakcím nevhodná?
No - vono je to celý asi jedno. Ale zastávám názor, že lepší baterie je větší (rozuměj jak počtem Ah, tak startovacím proudem) baterie. L.
21011 -> (78) 84-99; 2103 -> (78) 99-04; 21073 -> (96) 04-07; 21044 -> (99) 07-13; 21044 -> (96) 12-16; Granta bílá -> 16-?; Vesta SW cross barvy Phantom (19) 20-?; 21011 - veterán (75) 12-?
Nemožné na počkání, zázraky do 3 dnů ´
Marek
Příspěvky: 5271
Registrován: úte čer 01, 2004 21:31
Bydliště: Třebíč, CZ

Re: Jakou autobaterii?

Příspěvek od Marek »

Nicméně pravda je, a to tu už mockrát zaznělo, že strašně záleží, na jaký kus natrefíš.

Já koupil před čtyřmi lety novou baterii EXIDE Premium, což je podle světové kritiky téměř to nejlepší, co na světě existuje. Potvrzujíc Tvé jistě opodstatněné doporučení, vzal jsem tu největší, co se mi do mašiny vleze - 100Ah / 900A.
Od samého počátku se mi na ní něco nezdálo. Předně startér měl podivně malé otáčky. Ani po repasi startéru se to nezměnilo, tudíž ten na vině jistě nebyl. I plně nabitá baterie neměla naprázdno víc jak 12,25-12,30V, což je hodnota baterie tak asi ze tří čtvrtin vybité. Po dvou letech byla v takovém stavu, že po víkendu stání jsem se na ni nemohl spolehnout. Čtvrtou zimu přežila jen díky tomu, že parkuji v garáži, víkendy trávila na dobíječce a byla zima nezima - jinak by ani čtvrtou zimu nedala.

A pak se v tom vyznej.
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Uživatelský avatar
zelvotron
Příspěvky: 6276
Registrován: čtv lis 23, 2006 10:32
Bydliště: Praha

Re: Jakou autobaterii?

Příspěvek od zelvotron »

Nevíte, kdo dodává baterky pro General Motors? Ve favoritu mám teď už druhej rok baterku kerá má označení kromě parametrů jen GM, takže pravděpodobně vycuknutá z nějakýho hopla, dostal sem jí s formanem na rozebrání, kde předtím taky pár let určitě jezdila a zatím ok, je fakt, že je to 55 Ah a tak ve fáčku asi není moc namáhaná.

Doporučení na osvědčený značky už tu zaznělo, tak přidám opačnej konec, nemůžu stěžovat ani na jinak zprofanovanou značku Starline, mám zkušenost se dvěma, obě sem koupil s autama, jedna vydržela 7 let a druhá zatím drží od roku 2008.
21113 >>> 21113 >>> 21113

Komu není rady, tomu není pomoci.
Majo
Příspěvky: 6455
Registrován: úte čer 01, 2004 19:32
Bydliště: Zvolen
Kontaktovat uživatele:

Re: Jakou autobaterii?

Příspěvek od Majo »

v poslednych rokoch mam aj ja negativnu skusenost s EXIDE(tiez vyssia tireda). Prva cca 5 rokov dozadu, po 1.5roku nedrzala kapacitu a vybila sa sama aj len tak polozena v polici. Pri reklamacii som neuspel vraj je v poriadku. Kupil som dalsiu Exide, uplne najvyssej triedy a ta je OK dodnes.
Pred rokom/dvomi som kupil gelove baterie Exide GEL, celkovo 4ks, takmer naraz. 2 z nich pracovali paralelne v Nive, jedna v Priore, dalsia v BMW. Len jedna z nich je spolahliva, 3 z nich trpia samovybijanim, co je u gelovky dost zaujimave. Dobijacie napatie v autach je v poriadku(v Nive nizsie, tak ako to gelovky maju radi - max 13,8, v BMW do 14V...)
a presne... potom sa v tom vyznaj :)
21043(reinkarnacia), 2105 1.3k(svagrov), 2110 1.5 16V, Niva(rozobrata), Chevy Niva 1.7i, Priora1,8+, BMW e36 328iA, Fiat Tempra 2.0i.e, 4x4
Uživatelský avatar
Vašátor
Příspěvky: 9339
Registrován: pon lis 01, 2004 13:56
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Jakou autobaterii?

Příspěvek od Vašátor »

Já bych řekl, že hodně záleží na dané řadě baterie. Jak Exide, tak i třeba Varta (převlečená Bosch) dělá několik řad té samé baterie ... proč asi.

Autobaterie do prvovýroby vozidel jsou věcí úplně jinou. Proč vydrží déle, než baterie z obchodu? Autobaterie do prvovýroby totiž nemají zdaleka tak velký startovací proud, jakým se všichni výrobci baterií předhání. Většina automobilek potřebuje, aby baterie vydržela záruční dobu i když je majitel vozu hovado. Proto mají tyto baterie nižší startovací proud - baterii se při skokovém velkém odběru tolik nekroutí desky a nedochází potom k tak velkému rozpadu desek. Navíc u nového vozu jde všechno zlehka, na brnknutí a tak větší startovací proud ani není potřeba. Takto mi to říkal jeden prodávající z opravdu velké firmy s autobateriemi :)

U naší Corsy prvovýrobní baterie GM vydržela 9let. Pak jsem tam měl na dojetí nějaký vyšeptalý šmejd a pak jsem pořídil baterii značky First. Není na ní jediný údaj, jen taková jakási nálepka FIRST ... dle prodávajícího baterie do prvovýroby. Zda to je pravda netuším, ale kroutí už 6-tý rok :) ... a navíc za ty prachy :mrgreen:
Vašátor / TŘI SESTRY <III> LADA GANG / osa Brno - Plzeň / cituji "ladaklub je jen náhodně zformovaná banda hovad"
http://www.classic-oldtimer.cz _______ http://ladaauto.wz.cz _______ http://tatry.kvalitne.cz/
Uživatelský avatar
Laďuša
Příspěvky: 12118
Registrován: stř lis 09, 2005 22:06
Bydliště: Klatovy / Plzeň
Kontaktovat uživatele:

Re: Jakou autobaterii?

Příspěvek od Laďuša »

U naší Fábie je původní baterka teď už 9. rok a začíná se mi zdát, že to startuje o drobet hůř.
Jinak kapacita baterie se udává při pětihodinovým vybíjení ;)
Člen LKCS; Honorowy klubowicz LKP [ELITE 5000]

Chatka 12 forever :toothy10: ►Stodolní II◄ :) Estonian-czech crazy night :partyman: Uctívač Vana Tallinnu. Propāns-butāns!
Osa Klatovy-Plzeň-Brno ;) Tři sestry <|||> Ladagang 8) °Expedice Eesti 2010°
Dva PoJeBy ze Skašova

Haben Sie Bratwurst?

:!: keréklampás :!:
Marek
Příspěvky: 5271
Registrován: úte čer 01, 2004 21:31
Bydliště: Třebíč, CZ

Re: Jakou autobaterii?

Příspěvek od Marek »

Je fakt, že ve svém okolí i jinde znám spoustu lidí, co rádi vzpomínají na originál baterie, které jim vydržely nesrovnatelně déle, než baterie koupené poté coby náhradní díl.

Možná na to má vliv nejen to, co píše Vašek, ale myslím, že třeba i skutečnost, že baterky určené pro prvovýrobu pravděpodobně dlouho neleží a bezprostředně po vyrobení putují do automobilky. Ono to stárnutí někde ve skladu, kde o baterky nikdo nepečuje, je asi to nejhorší.

Ideální je, má-li člověk možnost koupit suchou baterii. Tam je jistota, že stárnutí tímto způsobem není dost dobře možné.
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Marek
Příspěvky: 5271
Registrován: úte čer 01, 2004 21:31
Bydliště: Třebíč, CZ

Re: Jakou autobaterii?

Příspěvek od Marek »

Dnes jsem slyšel zajímavý názor. Člověk, který se léta pohybuje v autoopravárenství (ovšem není elektrikář), mi říkal, že příliš kapacitně velká baterie škodí alternátoru. Neřekl mi, jak mu škodí. Ovšem protože z praxe vím, že na každém šprochu jest pravdy trochu, vrtá mi to hlavou.

Ptám se proto zasvěcených - jakým způsobem může příliš velká baterka škodit alternátoru (pokud vůbec)?
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Uživatelský avatar
Vašátor
Příspěvky: 9339
Registrován: pon lis 01, 2004 13:56
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Jakou autobaterii?

Příspěvek od Vašátor »

Pokud alternátor jede dlouho v plném výkonu (vybitá baterie, krátké pojížďky a nutnost dobíjení vystartovaného proudu, ...) , zahřívá se. Teplo má vliv na rozpad izolací cívek i životnost polovodičových diod. A jak již známo, silná baterie v kombinaci se slabším alternátorem znamená delší nabíjecí časy - alternátor tedy běží déle na plný proud. Jakmile je baterie nabitá, tento problém však odpadá. Tudíž v provozu s nabitou baterií to nemůže mít pražádný vliv.
Vašátor / TŘI SESTRY <III> LADA GANG / osa Brno - Plzeň / cituji "ladaklub je jen náhodně zformovaná banda hovad"
http://www.classic-oldtimer.cz _______ http://ladaauto.wz.cz _______ http://tatry.kvalitne.cz/
Marek
Příspěvky: 5271
Registrován: úte čer 01, 2004 21:31
Bydliště: Třebíč, CZ

Re: Jakou autobaterii?

Příspěvek od Marek »

A mám-li alternátor 120, resp. 150 Ampér, asi to taky nemusím řešit, ne?
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Uživatelský avatar
Vašátor
Příspěvky: 9339
Registrován: pon lis 01, 2004 13:56
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Jakou autobaterii?

Příspěvek od Vašátor »

Kdysi dávno jsem zaregistroval takovou poučku (nevím co je na ní pravdy), že kapacita autobaterie by neměla být o moc větší, než je maximální proud alternátoru.
Alternátory Lada, typ G221, mají psaný maximální proud 42A, nicméně na obalu je uvedeno MAX 50A (krátkodobý proud). Předepsaná autobaterie je 55Ah.
Alternátor pro Škodu 105, typ Gl-14V 33 A 27, má psaný maximální proud 33A, MAX 40A (krátkodobě). Předepsaná autobaterie je 41-44Ah.

Takže ono by to celkem sedělo :)
Vašátor / TŘI SESTRY <III> LADA GANG / osa Brno - Plzeň / cituji "ladaklub je jen náhodně zformovaná banda hovad"
http://www.classic-oldtimer.cz _______ http://ladaauto.wz.cz _______ http://tatry.kvalitne.cz/
Marek
Příspěvky: 5271
Registrován: úte čer 01, 2004 21:31
Bydliště: Třebíč, CZ

Re: Jakou autobaterii?

Příspěvek od Marek »

Ono taky dost záleží na tom, jakou elektrickou výbavu v autě máš. Protože ta cucá proudu mnohem víc, než polovybitá baterka. Například já když najednou zapnu výhřev předního i zadního skla (plus vnějších zrcátek, to je spolu), jedním vrzem se jedná o odběr kolem 70 ampér. K tomu světla, rádio, někdy výhřev sedadla, ventilátor,......... A na baterku se nedostane ani prd.
Naštěstí mám v autě centrální elektroniku, která umí vyhodnotit priority a v případě nedostatku volné proudové kapacity alternátoru některé spotřebiče odpojí.
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Odpovědět

Zpět na „Technické problémy“