No já to řešil následovně. odpojil jsem a vyměnil při té příležitosti veškerý gumový hadice, odpojený motor propláchl vodou z vodovodu asi po dobu 3-5min až přestala vytékat nečistota vodní kámena pod...pak jsem napojil nový potrubí nalil do poloviny nemrznoucí směs a zbytek dolil destilovanou vodou.Faktem je že se mi časem v přetlakový nádrži objevil takovej jemnej prášek, (asi odloupanej a rozdrobenej vodní kámen, tak jsem to vylil a nádrž znovu naplnil nemrznočkou 1/2 s destil vodou. Teď je tam prášek zase ale ani ne polovina. Počítám že to je to co se postupně z motoru vyplachuje. Naštěstí tam toho nebylo moc takže se nikde nic neucpávalo.... Příští rok na jaře to vyměním všecho zároveň asi s novým motorem. stejně jsem to řešil doma na pračce. po celo dobu nebyl používán žádný změkčovač vody. Pračku jsem dostal od švici. Postupně jsem začal přidávat malé množství calgonu (jen 1/3 doporučovaného množství) pračka je po roce už skoro čistá. Kámen se rozpouští postupně. Kolega to stejný udělal po 7 letech jen dal plnou dávku Calgonu a po měsíci zadřel čerpadlom protože ho ucpal kusama vodního kamene o velikosti 20kč mince.....to se nabvím o lopatkách čerpadla, který byly kvalitně olámyný od menších kusů který prošly... Takže u auta asi vylít propláchnout teď na léto dát jen 1/3 nemrznoucí směsi na podzim vylít a naředit na správnou hustotu novou směs a naplnit. Nic razantního by asi nemělo nastat..Tomáš píše:Dohadujete se o celkem jasných věcech....mě by ale zajímalo jak teda když už ta soustava je zasraná tím vodním kamenem jak ju vyčistit...a čím ten starej fridex propláchnout..nebo vlastně vypláchnout....dá se to udělat třeba nějakým slabým roztokem kys...která nebude agresivní vůči hliníku
Fridex
Moderátor: Moderátoři
- Patrac
- Příspěvky: 3740
- Registrován: stř srp 04, 2004 12:15
- Bydliště: Brno - King field
- Kontaktovat uživatele:
- dmatej
- Příspěvky: 2847
- Registrován: pon bře 14, 2005 20:44
- Bydliště: Přehýšov
- Kontaktovat uživatele:
Tady máte něco k chlazení:
http://skoda100.unas.cz/chlazeni.html
Myslím, že se to hodí i pro naše vozy
Stránka má trošku blbě udělaný kódování - stačí v prohlížeči nahodit CP1520.
Musím říct, že š110R a š1000MB, potažmo š1100MB, se mi dodnes líbí, byť proti Ladám jsou to takový "prdítka". Ale pěkný
http://skoda100.unas.cz/chlazeni.html
Myslím, že se to hodí i pro naše vozy
Stránka má trošku blbě udělaný kódování - stačí v prohlížeči nahodit CP1520.
Musím říct, že š110R a š1000MB, potažmo š1100MB, se mi dodnes líbí, byť proti Ladám jsou to takový "prdítka". Ale pěkný
Stroje Laďka 2101 a Beruška 1118 a Punťa (Grande Punto) a Škleblík (VW Passat).
Měli byste si všichni uvědomit jednu velmi důležitou věc - nemrznoucí směs v systému chlazení je náplní trvalou nebo chcete-li celoroční. Znamená to tedy, že nebudu na léto do chlazení lít vodu. Pokud to někdo dělá, není duševně v pořádku, protože k tak nesmyslnému kroku není jediný rozumově normální důvod. Celoroční náplní by měla být proto, že vlastností nemrznoucí směsi je samozřejmě nejen její schopnost "nezamrznout", ale zejména schopnost zabraňovat tvorbě koroze, vodního kamene, celková ochrana systému a jeho impregnace, a světe, div se - dokonce nemrznoucí směs potlačuje přehřátí motoru!!! Logicky vzato - schopnost "nezamrznout" je věcí "jednou z celé řady", nikoli jedinou vlastností.Števo píše:Marek ale skus to cez Leto vobec s nicim neriedit. A uvidis co to spravi s obycajnou vodou. Sice zalezi od tvrdosti vody. Niekde neni taka tvrda a kamen sa ani nevytvory.
Mozno G12 zabranuje tvoreniu vodneho kamena.
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
-
- Příspěvky: 298
- Registrován: čtv říj 21, 2004 21:04
- Bydliště: Veĺký Krtíš
- Kontaktovat uživatele:
Ja niesom taky debil,ze by som tam nenechal nemrznucu. Ved tomu sa nic nestane. Ja len ze ked mi chyba (lebo mi pusta tesnenie pri bloku darmo som ho dotiahol), tak tam dolejem destilku.
Ale vysvetli to majitelovi co mal Lajdaka preddomnou. Ten tam cez leto lial klasicku cistu vodu a len v zime tam dal Alycol.
Ale vysvetli to majitelovi co mal Lajdaka preddomnou. Ten tam cez leto lial klasicku cistu vodu a len v zime tam dal Alycol.
- Teepee
- Příspěvky: 4309
- Registrován: čtv bře 10, 2005 13:20
- Bydliště: Praha západ
- Kontaktovat uživatele:
G11
No, ale jakou zvolit novou kapalinu do systému, kde není známo čím je dosud naplněn. Barva asi nic nenapoví (čirá, zelená), když jsem provizorně dolíval 0,5 litru směsi kapalinou Antifreeze XT (bohužel z hlavy nevím, na jaké bazi je založena, ale je modrá) nic se nestalo, mezi sebou se dobře smísí.
Marek uvádí, že s G12+ začal být u někoho systém jak cedník, pak co s tím?
Mám doma připravenu ARAL Antifreeze Extra (VW TL 774C = G 11), můžu to tam dát?
A když jo, tak jak, jen propláchnout vodou? Nebo je nutné aplikovat různé "Petrocidy"?
Nebo snad, je barva směsi její druhový identifikátor?
Marek uvádí, že s G12+ začal být u někoho systém jak cedník, pak co s tím?
Mám doma připravenu ARAL Antifreeze Extra (VW TL 774C = G 11), můžu to tam dát?
A když jo, tak jak, jen propláchnout vodou? Nebo je nutné aplikovat různé "Petrocidy"?
Nebo snad, je barva směsi její druhový identifikátor?
Bílý LADA a okřídlená spol.
- Patrac
- Příspěvky: 3740
- Registrován: stř srp 04, 2004 12:15
- Bydliště: Brno - King field
- Kontaktovat uživatele:
Re: G11
Osobně bych to nekřečoval. Pokud to vyleješ a propláchneš čistou vodou, což se dělá při jakýkoliv výměněn kapaliny a osbně bych to udělal i když mi zkončí "životnost G12+" tak si myslím že se nic nepokazí. pokud v tom něco bylo,(nějaká nemrznoucáí směs) tak by se toho kamene nemělo vytvopřit tolik, aby ti pak něco ucpal. Takže asi bych to opravdu neřešil. Vylil bych stávající,pak nalil novou vodu ( raději destilku) a dolil třeba litr G12+ nebo to co tam máš ty, a jezdil. Až by se trochu odpařilo, tak bych dolil zase jen nemrznoucí směs. Tak by se mělo stát že do zimy už by jsi měl mít dostatečnou konzistenci a vodní kámen by se měl (pokud tam nějaký je) odstraňovat pomalu..Tolik názor "laika"Teepee píše:No, ale jakou zvolit novou kapalinu do systému, kde není známo čím je dosud naplněn. Barva asi nic nenapoví (čirá, zelená), když jsem provizorně dolíval 0,5 litru směsi kapalinou Antifreeze XT (bohužel z hlavy nevím, na jaké bazi je založena, ale je modrá) nic se nestalo, mezi sebou se dobře smísí.
Marek uvádí, že s G12+ začal být u někoho systém jak cedník, pak co s tím?
Mám doma připravenu ARAL Antifreeze Extra (VW TL 774C = G 11), můžu to tam dát?
A když jo, tak jak, jen propláchnout vodou? Nebo je nutné aplikovat různé "Petrocidy"?
Nebo snad, je barva směsi její druhový identifikátor?
Ked som prechadzal na alycol tak som pre istotu poriadne preplachol system.
Vypustit vsetok bordel (na zohriatom motore) napustit cistu vodu, zase vypustit, a pri otvorenych vypustakoch a zapnutom motore som strcil hadicu do nalievacieho otvoru na chladici (mam v hadici aj teplu vodu takze parada) a nechal som to bezat az kym nesla z motora voda "tak kristalove cista ze uz ani kristalove cistejsi nemuze byt".
A potom som tam veselo nariedil alycol s destilkou a uplne v pohode. Teraz mi ale niekde slzi okolo hadice, budem to musiet niekedy pozriet Vyhoda alycolu - ten zeleny sajrajt po sebe nechava vyraznu stopu :kermit:
Vypustit vsetok bordel (na zohriatom motore) napustit cistu vodu, zase vypustit, a pri otvorenych vypustakoch a zapnutom motore som strcil hadicu do nalievacieho otvoru na chladici (mam v hadici aj teplu vodu takze parada) a nechal som to bezat az kym nesla z motora voda "tak kristalove cista ze uz ani kristalove cistejsi nemuze byt".
A potom som tam veselo nariedil alycol s destilkou a uplne v pohode. Teraz mi ale niekde slzi okolo hadice, budem to musiet niekedy pozriet Vyhoda alycolu - ten zeleny sajrajt po sebe nechava vyraznu stopu :kermit:
- Patrac
- Příspěvky: 3740
- Registrován: stř srp 04, 2004 12:15
- Bydliště: Brno - King field
- Kontaktovat uživatele:
G12+ nechává bílý šmouhy. Jdou umejt ale jsou taky dobře vidět.Pato píše:Ked som prechadzal na alycol tak som pre istotu poriadne preplachol system.
Vypustit vsetok bordel (na zohriatom motore) napustit cistu vodu, zase vypustit, a pri otvorenych vypustakoch a zapnutom motore som strcil hadicu do nalievacieho otvoru na chladici (mam v hadici aj teplu vodu takze parada) a nechal som to bezat az kym nesla z motora voda "tak kristalove cista ze uz ani kristalove cistejsi nemuze byt".
A potom som tam veselo nariedil alycol s destilkou a uplne v pohode. Teraz mi ale niekde slzi okolo hadice, budem to musiet niekedy pozriet Vyhoda alycolu - ten zeleny sajrajt po sebe nechava vyraznu stopu :kermit:
Do motoru Lada lze použít prakticky jakoukoli chladicí kapalinu, ovšem ne všechny jsou mísitelné (např. při potřebě dolití).
Osobně si myslím, že pokud systém funguje k plné spokojenosti, není při výměně kapaliny třeba dělat nic kromě klasického výplachu vodou z vodovodního řadu.
Já jsem to řešil podobně jako pisatel výše (nevšiml jsem si jména, sorry), otevřel jsem oba výpustné šrouby a do chladiče jsem vrazil hadici od vodovodu. Nechal jsem motor točit při mírně zvýšených otáčkách cca 2000 - 3000 rpm, aby pumpa běhala, a to celé asi 5 minut.
Pak jsem oba výpustné šrouby uzavřel, nalil 4 litry G12+ a dolil vodou z vodovodu. A je hotovo!!!
Osobně si myslím, že pokud systém funguje k plné spokojenosti, není při výměně kapaliny třeba dělat nic kromě klasického výplachu vodou z vodovodního řadu.
Já jsem to řešil podobně jako pisatel výše (nevšiml jsem si jména, sorry), otevřel jsem oba výpustné šrouby a do chladiče jsem vrazil hadici od vodovodu. Nechal jsem motor točit při mírně zvýšených otáčkách cca 2000 - 3000 rpm, aby pumpa běhala, a to celé asi 5 minut.
Pak jsem oba výpustné šrouby uzavřel, nalil 4 litry G12+ a dolil vodou z vodovodu. A je hotovo!!!
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
- Teepee
- Příspěvky: 4309
- Registrován: čtv bře 10, 2005 13:20
- Bydliště: Praha západ
- Kontaktovat uživatele:
Bod tuhnutí
Mám v Hnědém LADOVI neznámou chladící směs, zřejmě Fridex Stabil (viskozitou a barvou). Když jsem dal vzoreček do mrazáku (-18°C) zmrzlo to na konzistenci ledových plátů proložených místy kapalinou, kapalnost žádná, objem ledu cca 80-90%, dalo se to ale rozdloubat a nakonec rozmíchat špejlí.
Je mi jasné, že bude jistější v -18°C nestartovat motor, tohle není čerpatelná směs. Ale je koncentrace dostatečná, aby v mrazech led něco neroztrhnul? Jak to spolehlivě určit?
Je mi jasné, že bude jistější v -18°C nestartovat motor, tohle není čerpatelná směs. Ale je koncentrace dostatečná, aby v mrazech led něco neroztrhnul? Jak to spolehlivě určit?
Bílý LADA a okřídlená spol.
- Luděk Musil
- Příspěvky: 10571
- Registrován: úte čer 01, 2004 07:55
- Bydliště: Vyškov/Rašov
- Kontaktovat uživatele:
- Teepee
- Příspěvky: 4309
- Registrován: čtv bře 10, 2005 13:20
- Bydliště: Praha západ
- Kontaktovat uživatele:
Když zrobněliny, tak zdrobněliny, to oslovení by mně ale naštvalo:Luděk Musil píše:Položím poněkud hloupoučkou otázečku: ten vzoreček jsi do mrazáčku dal ve skleničce, nebo v jiné, řekněme např., plastové nádobičce? L.
( omlouvám se za zdrobněliny )
Ludánku, ten vzorečíček, jsem nacpal do mrazáčku ve skleničce od výživečky pro dětičky, plňoučké asi tak z jedné čtvrtinečky. A vedle skleničky jsem ustlal tepluměrku. Pak jsem to z mrazáčečku za dva dníčky vyndal, na tepluměrku -18°C stupníčků a ve skleničce popsaná sračička.
Později jsem do chlazení dolil asi 0,75 litru neředěného fridexu (tolik tam chybělo chladicího média). Dnes jsem byl s autem venku, tudíž se to dobře promíchalo a zkusím zase odebrat vzorek, třeba to bude lepší. Mám strach aby to někde mrazem nepopraskalo, zatím to stojí prakticky venku. (možno jen přikrýt plachtou). Na jaře, v rámci hraní tam přijde G11 (Fridex G48, Aral Antifreeze)), nebo možná G12(+) (Fridex D Extra). Stejně je v chladícím médiu klasický kal - blátíčko.
Bílý LADA a okřídlená spol.