Mičun píše:... . Stále nevěřím tomu, že automobilka ušetří, když do auta nedá madla dveří a nezapojí zpátečku.
Stejně tak sdružený budík. O co bude levnější proti 4 klasickým budíkům?
Pokusím se vysvětlit
... třeba se mi to i povede:
Takové madlo dveří mohlo tehdy stát (třeba/příklad) 40 Kč a tkaloun s kouskem bakelitu stál (třeba/příklad) 20 Kč. Což máme rozdíl 20 Kč.
Nezapojená zpátečka znamená 2 dráty a 4 konektory, dvě žárovky vč. objímky + kousek práce. Třeba tam ten materiál je, ale jen ta práce (zapojení 2 konektorů) je (třeba/příklad) 2 Kč.
Sdružený budík kontra 4 budíky - tam už může být rozdíl zajímavější, řekněme (ať se nám to lépe počítá) 28 Kč.
Takže máme rozdíl v nákladech na jeden vůz 50,- Kčs. Zeptám-li se tetičky Wiki (
https://cs.wikipedia.org/wiki/%C5%A0kod ... A0koda_105 ), tak Š 105 se za 12 let vyrobilo 841 tisíc kusů ve 3 modelových variantách. Budeme tvrdit, že typ S měl největší produkci, třeba 400 tisíc vozů.
Takže úspora v nákladech za celou dobu výroby činila ... kolik? Neuvěřitelných 20.000.000,- Kčs.
Takže pro mě jako pro zákazníka (a kupce) jednoho vozu je hodnota 50 Kčs jako úspora nepochopitelná, ovšem pro výrobce (automobilku) je v rámci celé (nebo roční) produkce významná.
Taktéž to můžeš srovnat v dnešní produkci Škodovky. Náhrada (nějakého) kovového plíšku plastovým výliskem, což bude (nákladová) úspora třeba 1,- Kč potom při roční produkci 500 tisíc vozů (nevím, tetička Wiki na toto neodpověděla) znamená roční úsporu 500.000,- Kč.
A to už jsou nezanedbatelné rozdíly. Automobilka pro dosažení stejného výnosu vynaloží méně nákladů ... a to je oč tu běží.
L.
PS: je zajímavé si přečíst odkaz spolehlivost Škody 105/120:
https://cs.wikipedia.org/wiki/%C5%A0kod ... olehlivost