V tomto souhlasím s Romanem, protože i já vím, co dokáže udělat volnoběhová řemenice alternátoru, když se zasekne a tudíž pak funguje jako klasická pevná řemenice. Prakticky s tím nelze jezdit. Hmotnost rotoru je značná a tudíž i setrvačnost kotvy točící se mnohdy otáčkami přes 15.000 za minutu, je vysoká. Pokud se stane, že roztočím motor k omezovači a poté řadím další rychlost (mnohdy o dva stupně výš), alternátor je schopen roztrhnout pěti- až šestidrážkový řemen jako tkaničku. Proto je tam ta volnoběžka. Je velmi potřebná a užitečná.
Pro potvrzení mojí domněnky: Motor ve volnoběhu prošlápnu na plný plyn na maximální otáčky, poté okamžitě chcípnu. Motor stojí za půl vteřiny, zatímco alternátor se poté dotáčí ještě dalších pět sekund (je to slyšet) .
Mně originální volnoběžka vydržela plus minus tři sta tisíc km. Měnil jsem ji před třemi lety, po 13 letech velmi aktivního provozu. Teď mám druhou, která jede už cca 50 tisíc km bez problému. Stála i s poštovným kolem sedmi set korun, což je pakatel.
A teď z malinko jiného soudku. Sice se to netýká Lady, ale to asi není podstatné:
Chlapci. Řeším delší čas zajímavou věc, s níž si nevím rady.
Jedná se mi o to, že pokud auto stojí s vypnutým motorem dejme tomu déle než den (někdy i kratší dobu), po nastartování mi nedobíjí alternátor. Kontrolka sice zhasne, ale napětí na baterce se nezvýší. Jednotka centrální elektroniky vozu to pozná a po chvíli mírně zvýší volnoběžné otáčky (asi na 1100 rpm). Najednou alternátor začne dobíjet - asi sekundu po tom zvýšení otáček.
Nápady?