tomass píše:Já měl za to, že Ethanol narušuje i těsnění v palivový soustavě a některý plastový díly palivových čerpadel - pokud je nemají z materiálu odolnému lihu - Ethanolu, jako například severské automobilky, kde uvádějí možný provoz na obě paliva.
Nezlob se na mne, ale jde vidět, že se zaobíráš spoustou dohadů a nezjišťuješ fakta. Od roku 2000 mají všechny automobilky nařízením XY předepsané používání materiálů (plastů, gumových hadic, gumových těsnění, ...) odolných většině chemikálií, tuším jsou to materiály z EPDM, E-EPDM, MP-EPDM ... Tyto materiály samozřejmě bez problému odolávají i biolihu. Říct, že Ethanol narušuje gumová těsnění a proto škodí automobilu, je tedy naprostá blbost. Ano, starší vozy s tímto můžou problém mít, nicméně některé automobilky tyto materiály používali již v 80-tých letech. Jmenovat je ale nemohu, taková bedna zase nejsem. Ano, u karburátorových vozů zajisté brzy odejdou membrány apod. Pokud se ale bavíme o vozech mladších roku 2000, používání ethanolu v žádném případě gumové profily nepoškodí.
Automobilky, které uvádějí provoz na obě paliva, ho uvádějí z naprosto jednoznačného hlediska - Ethanolu je přizpůsobena řídící jednotka vozu. To je celé. Pokud by jste si o ethanolu něco přečetli, tak zjistíte, že největší problém je ve spalování směsi. Ethanol totiž potřebuje k hoření méně vzduchu, má nižší výhřevnost a vyšší oktanové číslo (cca 130 oktanů). Pokud tedy chci jezdit bez problému na ethanol, musí si řídící jednotka poradit s nastavením spalované směsi. Pokud totiž pustím stejný poměr vzduchu a ethanolu, jako při benzínu, lambda sonda bude hlásit chudou směs. A jsme u toho, proč některé vozy na ethanol jezdí bez problému, jiné s vyšší spotřebou a další na něj jezdit nechtějí. Zmíněná Felicia si s E85 bez problému poradí. Celé je to ovšem stejně špatně. Ideálním řešením by bylo jednotku přeprogramovat a nastavit na stejnou dávku ethanolu jako benzínu s nižší dávkou vzduchu. Nikoli na stejnou dávku vzduchu vyšší dávku paliva - což neupravená ŘJ dělá.
Pokud se budeme bavit o problémech s ethanolem, tak ano, ethanol je líh a líh je sušší než benzín. Problém tedy může nastat u palivové pumpy - pokud je elektrická či obecně "mazaná" palivem. Pokud elektromagnetická membránová či membránová, nic se neděje. Dalším problémem je mazání dříku ventilů, nicméně starší motory si stejně nějaký ten olej vezmou, takže co ... tento problém je stejný jako u LPG. A kdo má nové auto, má i na benzín... aneb pod heslem "když si koupíš opičku, měl bys mít i na banány".
Apropo, to, že všechny klasické nafty na všech čerpacích stanicích nesplňují normy paliva výrobce vozů, nikoho nezajímá ...