Opotřebování pneu
Moderátor: Moderátoři
Opotřebování pneu
Zdarec , sjíždí se mi na mém Vaz 2101 přední pravé kolo z venkovní strany,zbíhavost v pořádku , vše na nápravě utažené , auto nikam netáhne při puštění volantu , Děkuji Vám za radu jak odstranit tuto závadu...wenca
Vaz 21061 r.v. 1986 Lada 1500S , Mechanik Lada 1600 MTX , Simson SR70
odklon kolesa urobis tak ze: spodne rameno je nasunute na dvoch sroboch a utiahnute matkami ku karoserii. ako trci srob z karoserie tak tam das alebo uberes podlozky a potom nasunes rameno a zatiahnes cim das viac podloziek tym vlastne rameno odsuvas od karoseria a robis odklon kolesa tak ze bude akokeby do A teda spodna cast kolesa bude viac vonku a horna cast bude blizsie ku karoserii viac zasunuta, takze potrebujes zmerat ako to koleso ide stupne su v knizke.
Toto je věc, kterou rozhodně nelze zjistit okometricky. Musí se změřit na geometrické stolici. Btw, to že máš sbíhavost správnou víš jak? Byl jsi na měření geometrie? Pokud ano, tak by Ti měli zmřit i odklony. Je to běžná součást měření a geometrie.Wenca084 píše:Ale co je zajímavé je to, že když se koukám ze předu na auto, tak podle oka jsou obě kola skloněny dobře ( nebo spíš stejně ) ... Asi stačí milimetr a už se to sjíždí. Takže podložky říkate...
Pokud bys měl špatnou sbíhavost, sjížděly by se obě gumy, nikoli pouze jedna. Takže chyba je jinde - přesně jak píší kluci - s největší pravděpodobností v odklonu kola. A klidně může být špatný odklon kola druhého než toho, kde se sjíždí guma!!!!!
Rozhodně nechci zpochybňovat Tvé kvality, ale moc se obávám, že sbíhavost s takovou přesností prostě "podomácku" netrefíš. A i kdyby ano, není to nic platné. Vysvětlím:
U Lady se měří sedm důležitých veličin geometrie náprav (a to můžeme být rádi, neb někdy je těch hodnot i přes deset), z nichž šest se kontroluje a tři z nich se seřizují (navíc v přesně stanoveném pořadí). A to máme štěstí, že zadní náprava je tuhá a neseřizovatelná, neboť jinak by hrozilo i seřizování odklonů a sbíhavosti kol zadních.
Měří se trakční úhel, posun a zkřížení nápravy zadní, dále příklon, záklon, odklon a sbíhavost nápravy přední.
Kontrolují se zpravidla všechny veličiny vyjma příklonu.
Seřizují se hodnoty záklonu rejdového čepu kol přední nápravy, dále hodnoty odklonu kol přední nápravy a nakonec hodnota vzájemné sbíhavosti kol přední nápravy v pozici jízdy přímé - přesně v tomto pořadí a ne jinak!
Neváhej a švihej na pořádnou paprskovou geometrii. Pětistovka jsou v tomto případě velmi dobře investované peníze.
Rozhodně nechci zpochybňovat Tvé kvality, ale moc se obávám, že sbíhavost s takovou přesností prostě "podomácku" netrefíš. A i kdyby ano, není to nic platné. Vysvětlím:
U Lady se měří sedm důležitých veličin geometrie náprav (a to můžeme být rádi, neb někdy je těch hodnot i přes deset), z nichž šest se kontroluje a tři z nich se seřizují (navíc v přesně stanoveném pořadí). A to máme štěstí, že zadní náprava je tuhá a neseřizovatelná, neboť jinak by hrozilo i seřizování odklonů a sbíhavosti kol zadních.
Měří se trakční úhel, posun a zkřížení nápravy zadní, dále příklon, záklon, odklon a sbíhavost nápravy přední.
Kontrolují se zpravidla všechny veličiny vyjma příklonu.
Seřizují se hodnoty záklonu rejdového čepu kol přední nápravy, dále hodnoty odklonu kol přední nápravy a nakonec hodnota vzájemné sbíhavosti kol přední nápravy v pozici jízdy přímé - přesně v tomto pořadí a ne jinak!
Neváhej a švihej na pořádnou paprskovou geometrii. Pětistovka jsou v tomto případě velmi dobře investované peníze.
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Wenca084 píše: Díky za rady, ale obávám se že ti co to budou chtít seřídit si daj asi hodně práce je nom stím aby vubec povolily nákej ten šroub na nápravě. radši to očistím a připravím...
To nebude ten největší problém. Větší problém bude, aby to udělali správně. V devadesáti procentech případů se vsadím, že to odfláknou.
Páni mechanici totiž dneska zpravidla seřizují pouze sbíhavost, protože ostatní veličiny se jim nechce dělat (buď proto, že jsou lenoši nebo proto, že ani nevědí, že se to dá seřizovat a kde a jak).
Osobně bych si na Tvém místě koupil "U" podložky, kterými se to seřizuje, protože je tutově nikde v servisech nemají. On totiž záklon a odklon se na drtivé většině náprav neseřizuje a pokud ano, je to zpravidla jiným způsobem než u Lady. Podložky se používají opravdu velmi málo.
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Takže tzn. že když si seženu ty U podložky nebo vyrobím, tak nebudu muset ten šroub co drží rameno ke kastli vyndavat ale stačí jenom povolit a oddálit rameno a vložit podložku, a pak zpět utáhnout, - je to tak??Jak jsiou ty podložky silné??
Vaz 21061 r.v. 1986 Lada 1500S , Mechanik Lada 1600 MTX , Simson SR70
Je to přesně jak píšeš. Stačí povolit, oddálit a vložit, nebo vyjmout. Podložky jsou v různých tloušťkách, ale jestli je seženeš, to nevím. Já jsem si je vyráběl doma. A bez podložek navíc, mě na geometrii nevzali.
►Stodolní II◄
Expedice Estonia 2010
Iniciátor všeho zlého! Bacha na mě!
Život je tak rozmanitý. Každej den mě nasere někdo jinej.
Octavia combi 1,9tdi
Vaz 21073 1,7i, r.v. 1998 až 5.3.2012 prodáno
Vaz 21073 1,7i, r.v. 1996 - 19.2.2012 až 20.2.2012 prodáno
Vaz 2107 1,5 AXTEC, LPG r.v.1995 - 3.6.2008 až 3.6.2008
Expedice Estonia 2010
Iniciátor všeho zlého! Bacha na mě!
Život je tak rozmanitý. Každej den mě nasere někdo jinej.
Octavia combi 1,9tdi
Vaz 21073 1,7i, r.v. 1998 až 5.3.2012 prodáno
Vaz 21073 1,7i, r.v. 1996 - 19.2.2012 až 20.2.2012 prodáno
Vaz 2107 1,5 AXTEC, LPG r.v.1995 - 3.6.2008 až 3.6.2008
Doporučuji vyrobit podložky z plechu 0,5mm. Jednoduše vystřihneš z plechu čtverec 30 x 30 mm a do něho nůžkami vystřihneš drážku 15 mm, aby podložka dostala jakoby tvar písmene U.
Nejprve se upravuje záklon rejdového čepu (hodnota je +3°30´ v toleranci +-30´). Pokud chceš záklon zvětšit, přidáš podložku pod zadní šroub spodního ramene, pokud chceš záklon zmenšit, přidáš podložku pod šroub přední. Jedna podložka tloušťky 0,5 mm změní záklon o 0°18´. Tedy pokud například potřebuješ přidat záklon o půl stupně, přidáš pod zadní šroub dvě podložky 0,5 mm (zvětšíš záklon o 0°36´).
Potom se upravuje odklon kola (hodnota je +0°5´ v toleranci +-20´ - tedy téměř svislá poloha kol). Odklon se nastavuje vkládáním nebo ubíráním stejného počtu podložek stejné tloušťky pod oba šrouby ramene (aby se nehnulo s již seřízeným záklonem). Pokud přidáš pod oba šrouby podložku 0,5 mm, změníš odklon kola o 0°9´ do minusu (kolo půjde do "áčka"). Odebráním jedné podložky z obou šroubů odklon změníš o stejnou hodnotu na druhou stranu (do plusu, tedy do "véčka"). Pokud bys neodebral nebo nepřidal stejně podložek u obou šroubů, rozladíš si již seřízený záklon !!!
Sbíhavost se nastavuje na rejdových tyčích pomocí otáčení svorníkových matic. Hodnota vzájemné sbíhavosti je kolem +0°30´.
Tyto hodnoty jsou správné. Literatura uvádí zpravidla jiné hodnoty, které jsou vztažené na plně naložené auto (čímž se seřizování stává velmi náročné). Proto jsou tyto hodnoty, které uvádím zde, přepočítané na auto v pohotovostní hmotnosti.
Když jsem před dvěma lety dělal kompletní GO přední nápravy včetně výměny ramen, celého řízení, čepů a pružin, rovněž jsem dělal celou geometrii - a dělal jsem ji sám.
Je zvláštní, že i po 30 letech stáří vozu byla karoserie nepokroucená. To jsem poznal podle toho, že jsem na obou stranách měl pod předními šrouby ramen dvě podložky a pod zadními šrouby čtyři podložky. Měl jsem z toho velkou radost, neboť jsem nepředpokládal, že by karoserie nebyla zkroucená - a fakt nebyla.
Nejprve se upravuje záklon rejdového čepu (hodnota je +3°30´ v toleranci +-30´). Pokud chceš záklon zvětšit, přidáš podložku pod zadní šroub spodního ramene, pokud chceš záklon zmenšit, přidáš podložku pod šroub přední. Jedna podložka tloušťky 0,5 mm změní záklon o 0°18´. Tedy pokud například potřebuješ přidat záklon o půl stupně, přidáš pod zadní šroub dvě podložky 0,5 mm (zvětšíš záklon o 0°36´).
Potom se upravuje odklon kola (hodnota je +0°5´ v toleranci +-20´ - tedy téměř svislá poloha kol). Odklon se nastavuje vkládáním nebo ubíráním stejného počtu podložek stejné tloušťky pod oba šrouby ramene (aby se nehnulo s již seřízeným záklonem). Pokud přidáš pod oba šrouby podložku 0,5 mm, změníš odklon kola o 0°9´ do minusu (kolo půjde do "áčka"). Odebráním jedné podložky z obou šroubů odklon změníš o stejnou hodnotu na druhou stranu (do plusu, tedy do "véčka"). Pokud bys neodebral nebo nepřidal stejně podložek u obou šroubů, rozladíš si již seřízený záklon !!!
Sbíhavost se nastavuje na rejdových tyčích pomocí otáčení svorníkových matic. Hodnota vzájemné sbíhavosti je kolem +0°30´.
Tyto hodnoty jsou správné. Literatura uvádí zpravidla jiné hodnoty, které jsou vztažené na plně naložené auto (čímž se seřizování stává velmi náročné). Proto jsou tyto hodnoty, které uvádím zde, přepočítané na auto v pohotovostní hmotnosti.
Když jsem před dvěma lety dělal kompletní GO přední nápravy včetně výměny ramen, celého řízení, čepů a pružin, rovněž jsem dělal celou geometrii - a dělal jsem ji sám.
Je zvláštní, že i po 30 letech stáří vozu byla karoserie nepokroucená. To jsem poznal podle toho, že jsem na obou stranách měl pod předními šrouby ramen dvě podložky a pod zadními šrouby čtyři podložky. Měl jsem z toho velkou radost, neboť jsem nepředpokládal, že by karoserie nebyla zkroucená - a fakt nebyla.
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
-
- Příspěvky: 2585
- Registrován: ned zář 25, 2005 21:38
- Bydliště: Olomoucity-Brnotown
- Kontaktovat uživatele: