Nevyplivne. Saze v něm shoří a do atmosféry se uvolní pouze čistý CO
2. Jakmile tlaková diference filtru dosáhne určité předem stanovené hodnoty, řízení motoru se přepne do regeneračního režimu a dojde k vypálení sazí ve filtru.
Teoreticky tedy ze sazí nic nezbyde. Bohužel jen teoreticky, neb teorie platí pouze v ideálním stavu, který není. Prakticky v útrobách filtru zbyde popel, který se z něj nedá nijak "normálně" odstranit a logicky po každé regeneraci jej pomalu přibývá. Tím se postupně zhoršuje průchodnost filtru, zvyšuje se jeho tlaková diference (mnohem rychleji, než u nového zařízení), tím mnohem častěji dochází k režimu automatické regenerace (neb systém neví, že diference tlaku je způsobena popelem, ale myslí si, že je to sazemi a tudíž stále dokola se snaží o regeneraci) a nakonec se rožne kontrolka a filtr je na výměnu.
Sice existuje pár firem, které tvrdí, že umí takto zanesené filtry vyčistit, ale nevím, jak dalece efektivní to je. Navíc pokud mám za vyčištění dát šest až sedm tisíc, anebo koupit zcela nový filtr za (řekněme) deset tisíc, asi nebudu přemýšlet nad čištěním starého filtru s nejistým výsledkem.
Znám lidi, kterým v autě filtr pevných částic vydržel déle, než auto měli (třeba 300+ tisíc km), ovšem mám tady v TR známou, které v Golfu 1,6 TDi odešel po 68 tisících kilometrů. Záleží to především na způsobu užívání vozu a schopnostech řidiče.
Motory vybavené filtry pevných částic mají často jiné řízení, než motory bez tohoto zařízení. Chybí u nich tzv. turboefekt. Pocitově řidiči připadá, jako kdyby auto netáhlo tak razantně, jak byl zvyklý ze staršího TDi, které měl léta předtím. Jednoduše řečeno - je to způsobeno softwarem řízení motoru, který dělá vše pro to, aby motor pokud možno neprodukoval nadměrné množství sazí a filtr vydržel co možná nejdéle. Takže vás to nevrazí do sedačky, jako stará Octavka, ačkoli to má třeba o šedesát koní víc
.