KRAES píše:...Čo sa týka správania sa prevodovky po výmene oleja na LIQUI MOLY TDL SAE 75W-90 , tak sa mi zdá, že sa stíšila a určite ide lepšie radenie spiatočky.
Pri výbere tohto oleja by som bol rozhodne veľmi opatrný, pretože olej so zvýšeným obsahom vysokotlakových (EP) prísad - teda olej triedy API GL5 (tzv. hypoidný) do synchronizovanej prevodovky nepatrí. Predovšetkým nie do prevodoviek s trecími plochami synchronizačných krúžkov vyhotovených zo zliatin medi (mosadz, bronz), nakoľko nadbytok EP prísad na báze síry spôsobuje postupnú degradáciu ich trecích povrchov koróziou, čo sa prejaví rýchlejším ubúdaním drážkovania na kužeľových funkčných plochách. Presnejšie povedané - úbytok bude i na ostatných plochách, avšak tie nemajú na synchronizáciu tak zásadný vplyv. Síce sú dnes vyvinuté i oleje, ktoré používajú rôznu kombináciu vysokotlakových aditív (čiže neobsahujú až toľko síry), no k podrobnému zloženiu toho ktorého oleja sa človek dostane len ťažko, preto je lepšie sa vo všeobecnosti pridržovať zásady, že do synchronizovanej prevodovky olej radu GL5 nepatrí.
Zaiste nejeden majiteľ "krabice" dobre túto zásadu pozná: GL4 do prevodovky (klasika PP90) a GL5 (hypoidný PP90H) do mostu rozvodovky. Už nehovoriac o tom, že sú to vyhodené peniaze, pretože prevodovka Kaliny nepracuje s takými vysokými tlakmi a sklzmi, ako kužeľový hypoidný prevod v náprave.
Čo sa týka tzv. kontrolného otvoru, tak si myslím, že v máloktorej prevodovke nového auta dosiahneš ten stav, že po odskrutkovaní zátky bude siahať hladina oleja k jeho spodnej hrane. Dnes sa pri výrobe spravidla plnia prevodovky na určenú hmotnosť (hmotnosť suchej prevodovky + hmotnosť predpísaného množstva oleja). V praxi je veľmi ťažko dosiahnuť stav, pri ktorom Ti bude z takto naplnenej prevodovky olej z kontrolného otvoru práve odkvapkávať. To ani nehovoriac, že v prevodovke auta s predným náhonom je vďaka tvaru skrine kladený veľký nárok na postavenie vozidla do roviny. Už malý priečny či pozdĺžny náklon značne zmení presnosť "merania".
Navyše ak sa z rôznych dôvodov zmení vo výrobe predpis na množstvo oleja, tak sa na výrobnej linke skrátka zmení hmotnosť, pri ktorej plniace zariadenie zastavuje plnenie olejom, no kontrolný otvor sa len zriedka premiestňuje, pretože to si vyžaduje už hlbšie zásahy (zmenu odliatku i obrábania), čo sa v podmienkach dnešnej výroby často odloží, alebo zruší, pretože sa šetrí každý cent. Náliatok pre kontrolný otvor sa zmení najskôr vtedy, až sa z nejakého dôvodu (najčastejšie opotrebenie) pripravuje nová forma na tlakové liatie skrine. A i to nie vždy, pretože treba robiť zmenu vo výkresoch atď. atp... Proste šetrí sa.
Tiež keď vypúšťate olej z prevodovky a chcete si byť istí, že ste ho vypustili čo možno najviac, tak u niektorých vozov je dobré krátkym pojazdom auta v neutrále (cca 180° otáčky kolies) dosiahnuť pootočenie skrine diferenciálu, pretože táto nemá za týmto účelom vŕtané či predliate otvory po celom obvode, ale zväčša iba na dvoch protiľahlých miestach. Otočenie jedného kolesa nápravy nepomôže. Pri nepriaznivom natočení skrine diferenciálu môže v sebe uzavrieť i deci až dva oleja. Takisto z prevodoviek s dutým výstupným hriadeľom nemožno vypustiť vždy všetok olej, vždy v ňom malé množstvo zostane.