Tak pozor, trochu jste to tu pomotali.
Svíčky PAL, později Brisk mají své dané značení, své dané tabulky použití a dokonce existuje i postrádaný převodník svíček.
Pokud je pro motor doporučena svíčka s vystouplým (Y) jiskřištěm a nebo s normálním (bez písmene) jiskřištěm je třeba toto osazení dodržet.
Do motocyklů JAWA svíčky Y nepatří, hrozí akutní nebezpečí propálení pístu.!!! (to Jelene koukám že o tom kamarád z Mototechny ví asi kulový:
http://www.volny.cz/foxbiker/Kurio/Destru/destru.html )
Do vozů LADA jsou v tabulce zmíněné L15YC.
Tím hasne diskuze o tom, že vystouplé jiskřiště dělá to a to. Prostě je tvar spalovacího prostoru takový, že vystouplé jiskřiště vyžaduje a experimentovat nemá cenu.
Ad. tepelná hodnota.
Svíčka s hodnotou 17 a vyšší je tzv. teplá.
Svíčka s hodnotou 14 a nižší je tzv. studená.
Znamená to, že když je svíčka černá od usazenin, protože její provozní teplota nestačí na samočištění (je v provozu studenější než na co je stavěná) tak se řekne, že to chce teplejší svíčku a použije se svíčka 15, nebo 17.
A naopak, když jsou po vypnutí motoru samozápaly, když motor detonuje (zapaluje se směs o rožhavenou elektrodu svíčky dřív než přeskočí jiskra) a svíčka je na pohled bílá, přepálená, dokonce se uvádí že má po sobě kapičky taveného kovu, tak je v provozu teplejší než na co je stavěná a je třeba dát svíčku studenější, tj. 14, (případně 12, kterou sice v přehledu značená uvádějí ale v životě jsem jí neviděl, a myslím si, že je spíše řešením jít na 14 a pak když to nepomůže je třeba seřídit motor=složení směsi).
Bohatá směs = úsady na svíčce, zde paradoxně bohatší směs vyžaduje teplejší svíčku.
Chudá směs = přepálená svíčka, zde paradoxně chudší směs vyžaduje studenější svíčku.
Jinak staré značení (Tůma, JAWY atp.) funguje jednoduše:
Teplota 7 po staru je teplota 17 po novu
Teplota 8 po staru je teplota 15 po novu
Teplota 9 po staru je teplota 14 po novu
A teď už dost mých keců, nechť mluví internet:
http://www.brisk.cz/index.php?page=svic ... nicke.html
http://www.brisk.cz/index.php?page=kata ... serie.html
http://www.luke.cz/sviczap_prevtab.htm
http://www.luke.cz/sviczap.htm
Jinak na Brisku měli krásné stránky s technickými informacemi, kde byly i nejčastější poruchy svíček (utrhané závity, prasklá pouzdra) a způsoby montáží (utahovací momety svíček těsněných podložkou vs. kuželem) a taky diagnostika správné tepelné hodnoty svíčky i s obrázky špatně zvolených svíček! Ale ať to hledám jak se dá, už to tam nemají.