svíčky!
Moderátor: Moderátoři
svíčky!
mám jeden trapný a nejapný dotaz - dospěl jsem k názoru že většina z vás používá svíčky L-15,i na stránkách Brisku je doporučujou pro vozy Lada..ale v manuálu i v Tůmovi jsou předepsané svíčky L-7,nové značení L-17...tak nevím...
3xVaz 2103(1975,1977,1981), Mazda MX-5 (1997), Peugeot 309 (1993)
Re: svíčky!
wlken píše:mám jeden trapný a nejapný dotaz - dospěl jsem k názoru že většina z vás používá svíčky L-15,i na stránkách Brisku je doporučujou pro vozy Lada..ale v manuálu i v Tůmovi jsou předepsané svíčky L-7,nové značení L-17...tak nevím...
ve starem i novem tumovi jsem nasel jen oznaceni PALu - primo Brisk ne - a tim prevodem si nejsem sure, kazdopadne 15 by melo byt spravna teplota...
-
- Příspěvky: 1296
- Registrován: úte led 31, 2006 20:53
- Bydliště: Kocourkov a Hulvátov
Hm,pokud vím tak jsou doporučené L 14 a L 15.Možná se pletu v těch čtrnáctkách. Na tvoje auto doporučuji L(R) 15 YC.Jinak když už jsme u toho,kolega s 2101 se potýká se samozápaly při vypínání motoru.Mysleli jsme že je to svíčkami,no teď jezdí provizorně na L 15 YC,které v mém motoru odsloužily bez nejmenších problémů cca 25 000 Km.Já tyhle problémy neměl a nemám.Jde mi o to kde hledat chybu,jestli v karburátoru bez el.mag.ventilu,nebo právě svíčkách.Takže hlavní dotaz zní:může na to mít vliv to že on má vyšší kompresní poměr a sice 8,8:1 Případně jaké jiné vhodnější svíčky zvolit?Díky za rady a nápady.
Nulašestka píše:Hm,pokud vím tak jsou doporučené L 14 a L 15.Možná se pletu v těch čtrnáctkách. Na tvoje auto doporučuji L(R) 15 YC.Jinak když už jsme u toho,kolega s 2101 se potýká se samozápaly při vypínání motoru.Mysleli jsme že je to svíčkami,no teď jezdí provizorně na L 15 YC,které v mém motoru odsloužili bez nejmenších problémů cca 25 000 Km.Já tyhle problémy neměl a nemám.Jde mi o to kde hledat chybu,jestli v karburátoru bez el.mag.ventilu,nebo právě svíčkách.Takže hlavní dotaz zní:může na to mít vliv to že on má vyšší kompresní poměr a sice 8,8:1
Cim vyssi komprese a nizsi oktanove cislo, tim spis vznikne samozapal-vzniceni. Nejezdi na nejakou divokou smes?
-
- Příspěvky: 1296
- Registrován: úte led 31, 2006 20:53
- Bydliště: Kocourkov a Hulvátov
Dawid píše: Nejezdi na nejakou divokou smes?
Jezdí na naturál 95 s aditivem. Nikdo zatím nesahal na karburátor,ale zjevně není třeba,narozdíl ode mě mu i teplý motor chytá na cvrnknutí.Kromě těch svíček mě nenapadlo jiné řešení,jenže nikdo nevíme co lepšího tam dát.Jestli zkusit ty čtrnáctky nebo co.
-
- Příspěvky: 1296
- Registrován: úte led 31, 2006 20:53
- Bydliště: Kocourkov a Hulvátov
- Teepee
- Příspěvky: 4262
- Registrován: čtv bře 10, 2005 13:20
- Bydliště: Praha západ
- Kontaktovat uživatele:
Tak pozor, trochu jste to tu pomotali.
Svíčky PAL, později Brisk mají své dané značení, své dané tabulky použití a dokonce existuje i postrádaný převodník svíček.
Pokud je pro motor doporučena svíčka s vystouplým (Y) jiskřištěm a nebo s normálním (bez písmene) jiskřištěm je třeba toto osazení dodržet.
Do motocyklů JAWA svíčky Y nepatří, hrozí akutní nebezpečí propálení pístu.!!! (to Jelene koukám že o tom kamarád z Mototechny ví asi kulový: http://www.volny.cz/foxbiker/Kurio/Destru/destru.html )
Do vozů LADA jsou v tabulce zmíněné L15YC.
Tím hasne diskuze o tom, že vystouplé jiskřiště dělá to a to. Prostě je tvar spalovacího prostoru takový, že vystouplé jiskřiště vyžaduje a experimentovat nemá cenu.
Ad. tepelná hodnota.
Svíčka s hodnotou 17 a vyšší je tzv. teplá.
Svíčka s hodnotou 14 a nižší je tzv. studená.
Znamená to, že když je svíčka černá od usazenin, protože její provozní teplota nestačí na samočištění (je v provozu studenější než na co je stavěná) tak se řekne, že to chce teplejší svíčku a použije se svíčka 15, nebo 17.
A naopak, když jsou po vypnutí motoru samozápaly, když motor detonuje (zapaluje se směs o rožhavenou elektrodu svíčky dřív než přeskočí jiskra) a svíčka je na pohled bílá, přepálená, dokonce se uvádí že má po sobě kapičky taveného kovu, tak je v provozu teplejší než na co je stavěná a je třeba dát svíčku studenější, tj. 14, (případně 12, kterou sice v přehledu značená uvádějí ale v životě jsem jí neviděl, a myslím si, že je spíše řešením jít na 14 a pak když to nepomůže je třeba seřídit motor=složení směsi).
Bohatá směs = úsady na svíčce, zde paradoxně bohatší směs vyžaduje teplejší svíčku.
Chudá směs = přepálená svíčka, zde paradoxně chudší směs vyžaduje studenější svíčku.
Jinak staré značení (Tůma, JAWY atp.) funguje jednoduše:
Teplota 7 po staru je teplota 17 po novu
Teplota 8 po staru je teplota 15 po novu
Teplota 9 po staru je teplota 14 po novu
A teď už dost mých keců, nechť mluví internet:
http://www.brisk.cz/index.php?page=svic ... nicke.html
http://www.brisk.cz/index.php?page=kata ... serie.html
http://www.luke.cz/sviczap_prevtab.htm
http://www.luke.cz/sviczap.htm
Jinak na Brisku měli krásné stránky s technickými informacemi, kde byly i nejčastější poruchy svíček (utrhané závity, prasklá pouzdra) a způsoby montáží (utahovací momety svíček těsněných podložkou vs. kuželem) a taky diagnostika správné tepelné hodnoty svíčky i s obrázky špatně zvolených svíček! Ale ať to hledám jak se dá, už to tam nemají.
Svíčky PAL, později Brisk mají své dané značení, své dané tabulky použití a dokonce existuje i postrádaný převodník svíček.
Pokud je pro motor doporučena svíčka s vystouplým (Y) jiskřištěm a nebo s normálním (bez písmene) jiskřištěm je třeba toto osazení dodržet.
Do motocyklů JAWA svíčky Y nepatří, hrozí akutní nebezpečí propálení pístu.!!! (to Jelene koukám že o tom kamarád z Mototechny ví asi kulový: http://www.volny.cz/foxbiker/Kurio/Destru/destru.html )
Do vozů LADA jsou v tabulce zmíněné L15YC.
Tím hasne diskuze o tom, že vystouplé jiskřiště dělá to a to. Prostě je tvar spalovacího prostoru takový, že vystouplé jiskřiště vyžaduje a experimentovat nemá cenu.
Ad. tepelná hodnota.
Svíčka s hodnotou 17 a vyšší je tzv. teplá.
Svíčka s hodnotou 14 a nižší je tzv. studená.
Znamená to, že když je svíčka černá od usazenin, protože její provozní teplota nestačí na samočištění (je v provozu studenější než na co je stavěná) tak se řekne, že to chce teplejší svíčku a použije se svíčka 15, nebo 17.
A naopak, když jsou po vypnutí motoru samozápaly, když motor detonuje (zapaluje se směs o rožhavenou elektrodu svíčky dřív než přeskočí jiskra) a svíčka je na pohled bílá, přepálená, dokonce se uvádí že má po sobě kapičky taveného kovu, tak je v provozu teplejší než na co je stavěná a je třeba dát svíčku studenější, tj. 14, (případně 12, kterou sice v přehledu značená uvádějí ale v životě jsem jí neviděl, a myslím si, že je spíše řešením jít na 14 a pak když to nepomůže je třeba seřídit motor=složení směsi).
Bohatá směs = úsady na svíčce, zde paradoxně bohatší směs vyžaduje teplejší svíčku.
Chudá směs = přepálená svíčka, zde paradoxně chudší směs vyžaduje studenější svíčku.
Jinak staré značení (Tůma, JAWY atp.) funguje jednoduše:
Teplota 7 po staru je teplota 17 po novu
Teplota 8 po staru je teplota 15 po novu
Teplota 9 po staru je teplota 14 po novu
A teď už dost mých keců, nechť mluví internet:
http://www.brisk.cz/index.php?page=svic ... nicke.html
http://www.brisk.cz/index.php?page=kata ... serie.html
http://www.luke.cz/sviczap_prevtab.htm
http://www.luke.cz/sviczap.htm
Jinak na Brisku měli krásné stránky s technickými informacemi, kde byly i nejčastější poruchy svíček (utrhané závity, prasklá pouzdra) a způsoby montáží (utahovací momety svíček těsněných podložkou vs. kuželem) a taky diagnostika správné tepelné hodnoty svíčky i s obrázky špatně zvolených svíček! Ale ať to hledám jak se dá, už to tam nemají.
Bílý LADA a okřídlená spol.
- Teepee
- Příspěvky: 4262
- Registrován: čtv bře 10, 2005 13:20
- Bydliště: Praha západ
- Kontaktovat uživatele:
wlken píše:není v té srovnávací tabulce chyba?? N7R=N17C,ale N7Y=N15YC ,to je nějaké divné,myslel jsem že to číslo nezávisí na vysunutí jiskřiště...
Jestli je to chyba nevím, vypadá to jakoby to byla chyba. Dokonce N7R je odrušená svíčka, měla by jí odpovídat NR17C.
Jinak, tepelná hodnota svíčky je přímo úměrná vysunutí jiskřiště.
Bílý LADA a okřídlená spol.
Teepee píše:wlken píše:není v té srovnávací tabulce chyba?? N7R=N17C,ale N7Y=N15YC ,to je nějaké divné,myslel jsem že to číslo nezávisí na vysunutí jiskřiště...
Jestli je to chyba nevím, vypadá to jakoby to byla chyba. Dokonce N7R je odrušená svíčka, měla by jí odpovídat NR17C.
Jinak, tepelná hodnota svíčky je přímo úměrná vysunutí jiskřiště.
Omlouvám se,to R tam je,ale myslel jsem že když L7Y=L15YC a N7Y=N15YC tak že bude i N7R=NR15C,ale ono ne,je to N7R=NR17C....
3xVaz 2103(1975,1977,1981), Mazda MX-5 (1997), Peugeot 309 (1993)