silnější baterie
Moderátor: Moderátoři
-
- Příspěvky: 12
- Registrován: úte led 19, 2010 13:01
- Bydliště: Železnice
- Kontaktovat uživatele:
silnější baterie
Ahoj vsichni nemate nekdo zkusenost se silnejsi baterii do lady 2101? Chtel bych tam dat nejakou silnejsi.
A pak mam jeste problem se steraci, zacali mi stirat nejak moc pomalu. nevite cim by to mohlo byt? vim akorat ze se mi lanko na otevirani kapoty dotklo nejakeho kontaktu a vypalilo mi to pojistku dal sem novou se stejnymi amperami a od te doby mi to stira ze to skoro nestira. Diky za rady
A pak mam jeste problem se steraci, zacali mi stirat nejak moc pomalu. nevite cim by to mohlo byt? vim akorat ze se mi lanko na otevirani kapoty dotklo nejakeho kontaktu a vypalilo mi to pojistku dal sem novou se stejnymi amperami a od te doby mi to stira ze to skoro nestira. Diky za rady
- MartasBrno
- Příspěvky: 4442
- Registrován: pon zář 08, 2008 13:10
- Bydliště: Brno
Tak asi první možnost je změřit si napětí na motorku. Pokud je výrazně (třeba o volt) menší než napětí baterie, jsou po cestě špatné spoje.
Druhá, následující činnost, bude kompletní vyčištění a promazání mechanizmu stěračů včetně motorku. Za ty léta bude vazelína ztuhlá a vyschlá.
Pokud je auto v pořádku, stačí mu nejmenší baterie která je v prodeji do normálních aut, nějaká 40Ah nebo podobně. Patří tam 55Ah a vejde se tam cca 62Ah nebo i větší, pokud nepřeleze rozměry kastlíku. Změř si kolik je tam místa a zkonfrontuj s webem výrobců nebo prodejců baterek. Jezdím s 44kou a s 55kou a nepozoruju rozdíl.
Jo, kdybys rozdělával motorek, jsou v něm taky nějaké kontakty, které si mohou zasloužit očistu. neloz do motoru vlastního, jen do převodovky, resp. pokd otevřeš vlastní motor, bacha ať ti nezůstane kotva ve statoru, zdrbal by sis uhlíky.
Druhá, následující činnost, bude kompletní vyčištění a promazání mechanizmu stěračů včetně motorku. Za ty léta bude vazelína ztuhlá a vyschlá.
Pokud je auto v pořádku, stačí mu nejmenší baterie která je v prodeji do normálních aut, nějaká 40Ah nebo podobně. Patří tam 55Ah a vejde se tam cca 62Ah nebo i větší, pokud nepřeleze rozměry kastlíku. Změř si kolik je tam místa a zkonfrontuj s webem výrobců nebo prodejců baterek. Jezdím s 44kou a s 55kou a nepozoruju rozdíl.
Jo, kdybys rozdělával motorek, jsou v něm taky nějaké kontakty, které si mohou zasloužit očistu. neloz do motoru vlastního, jen do převodovky, resp. pokd otevřeš vlastní motor, bacha ať ti nezůstane kotva ve statoru, zdrbal by sis uhlíky.
- Luděk Musil
- Příspěvky: 10570
- Registrován: úte čer 01, 2004 07:55
- Bydliště: Vyškov/Rašov
- Kontaktovat uživatele:
Co se akumulátorů týká mám jednu (zajímavou) zkušenost se 40 ze škodoule. Asi už nebyla v nejlepší kondici, protože s bídou rozsvítila kontrolky a startérem neotočila, přestože ve škodouli (byla to Š 125 L) pracovala normálně.
Ve všech autech jsem měl min 55. A momentálně mám 70A a nestěžuju si . L.
Ve všech autech jsem měl min 55. A momentálně mám 70A a nestěžuju si . L.
21011 -> (78) 84-99; 2103 -> (78) 99-04; 21073 -> (96) 04-07; 21044 -> (99) 07-13; 21044 -> (96) 12-16; Granta bílá -> 16-?; Vesta SW cross barvy Phantom (19) 20-?; 21011 - veterán (75) 12-?
Nemožné na počkání, zázraky do 3 dnů ´
Nemožné na počkání, zázraky do 3 dnů ´
- MartasBrno
- Příspěvky: 4442
- Registrován: pon zář 08, 2008 13:10
- Bydliště: Brno
70kou baterkou nic nezkazíš, jen to bude zbytečný. Pomalu chodící stěrače větší baterkou neopravíš, změř napětí na motorku a uvidíš. Nebo rovnou preventivně prohýbej kontakty po cestě k němu. Běží ty stěrače stejně rychle s nastartovaným motorem jako se chcípnutým?sironjan píše:Ten motorek na sterace i s tahlama mam novy... Mohlo by to byt treba slabou baterii? Takze 70 baterii nic nezkazim?
Pokud je vše v pořádku - hlavně úbytek napětí mezi (novým) motorem a baterií (měřit za chodu motoru stěrače) , jak Ti psal Marťas Brno, napadá mně jen to , že nemáš original motor 12 V , ale motor na 24 V .sironjan píše:Ten motorek na sterace i s tahlama mam novy... Mohlo by to byt treba slabou baterii? Takze 70 baterii nic nezkazim?
Pokud ale motor někde ležel desítky let může to být i ta zatuhlá vazelina.
P.S. jinak - pokud si netroufáš na to měření a jsi ze železnice u Jičína - máš to ke mně necelých 30 km. (přes Radim).
Pokud to bude 15 - 16 není problém. Můj telefon máš na SZ. Na navedení v Hořicích by bylo nejlepší CB ch 10.sironjan píše:Petr HC: Já jezdím přes hořice minimálně 2x do týdne. Nemám práve doma žádný měřič napětí. Stěrače běži stejně při zapnutém i vypnutém motoru. Myslíš že bych se u tebe mohl v pátek zastavit? Tak kolem 3-4?
Jo - elektrika umí pozlobit.
Pravdou je, že akumulátor slouží jen pro start motoru. Pokud je vše v pořádku a tak, jak má být, není za jízdy akumulátor vlastně vůbec potřeba. Pouze slouží jako zásobník energie pro případ, že odběr je tak velký, že jej alternátor nestačí pokrýt. Tuto situaci však již moderní alternátory nedovolují - jsou z výroby navržené s ohledem na výbavu vozidla tak, aby i při zapnutí všech spotřebičů najednou proudově pokrývaly jejich odběr.
Například kamarád má stejné auto jako já, jen s tím rozdílem, že nemá vyhřívané čelní sklo a já ano. On má alternátor 90A a já 120A.
Takže velmi pravděpodobně by Ti silnější baterie nijak výrazně nepomohla. Především by Ti vyprášila peněženku, ale se stěrači by zřejmě hýbala úplně stejně pomalu. Za chodu motoru totiž spotřebiče krmí altík - baterka se jen veze.
Pravdou je, že akumulátor slouží jen pro start motoru. Pokud je vše v pořádku a tak, jak má být, není za jízdy akumulátor vlastně vůbec potřeba. Pouze slouží jako zásobník energie pro případ, že odběr je tak velký, že jej alternátor nestačí pokrýt. Tuto situaci však již moderní alternátory nedovolují - jsou z výroby navržené s ohledem na výbavu vozidla tak, aby i při zapnutí všech spotřebičů najednou proudově pokrývaly jejich odběr.
Například kamarád má stejné auto jako já, jen s tím rozdílem, že nemá vyhřívané čelní sklo a já ano. On má alternátor 90A a já 120A.
Takže velmi pravděpodobně by Ti silnější baterie nijak výrazně nepomohla. Především by Ti vyprášila peněženku, ale se stěrači by zřejmě hýbala úplně stejně pomalu. Za chodu motoru totiž spotřebiče krmí altík - baterka se jen veze.
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Jen aby to někoho nevedlo k odpojení aku za chodu motoru - to obvykle skončí špatně. On má ještě jednu nezastupitelnou funkci. A to, že (spolu s regulátorem altíku) stabilizuje napětí vozidlové sítě na 12 - 14,4 V. Samotný alternátor není zdroj konstantního napětí, ale zdroj konstantního proudu daného otáčkami motoru a budícím proudem rotoru a teprve připojením baterie a regulace budícího proudu celý obvod stabilizuje napětí a chrání i další obvody - zejména diody alternátoru před přepětím.Marek píše:Jo - elektrika umí pozlobit.
... Pokud je vše v pořádku a tak, jak má být, není za jízdy akumulátor vlastně vůbec potřeba.
Jasně, to samozřejmě. Baterku za chodu neodpojovat, to je jasná věc!!! K tomu, abyste ji mohli za chodu odpojit, museli byste ji nahradit PC článkem tvořeným výkonovým rezistorem a velmi vysokou kapacitou.
Čili baterku za chodu neodpojovat. Hrozí poškození alternátoru, případně regleru (pokud je tvořen spínacími polovodiči), o citlivých spotřebičích ani nemluvím (napěťové špičky, které by mohly vznikat, umějí odprásknout leckteré autorádio - paradoxně čím dražší, tím snáze ).
Čili baterku za chodu neodpojovat. Hrozí poškození alternátoru, případně regleru (pokud je tvořen spínacími polovodiči), o citlivých spotřebičích ani nemluvím (napěťové špičky, které by mohly vznikat, umějí odprásknout leckteré autorádio - paradoxně čím dražší, tím snáze ).
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
- Luděk Musil
- Příspěvky: 10570
- Registrován: úte čer 01, 2004 07:55
- Bydliště: Vyškov/Rašov
- Kontaktovat uživatele:
Já jen pro vysvětlení toho, proč mám v autě tak silnou baterku (někteří vědí ):
Autem jezdím denně (kromě víkendů) cca 35 km/jízda (do práce - domů)
O víkendu auto stojí
Klidový odběr auta je 65 - 80 mA
Zatím jsem tento problém nezačal řešit (vlastnictví auta nyní 3 leta) a asi ani nebudu
Obdobný problém jsem měl i s předchozí 073i (řešeno 70A baterkou).
--------------------------------------
Jo - a je tu ještě jedna věc, kvůli které bych Ti silnější baterku nedoporučil: "neukrmíš ji". Jinak řečeno - 42A alternátor Ti 70Ah baterku nedobije. Obecně se říká co výkon alternátoru - to kapacita baterky. Má-li alternátor výkon 42A (2101) doporučuje se 50 Ah baterka, má-li 50A (2103 a výš) doporučuje se 55 Ah. Já mám v autě alternátor 70A a k němu baterku 70 Ah. L.
Autem jezdím denně (kromě víkendů) cca 35 km/jízda (do práce - domů)
O víkendu auto stojí
Klidový odběr auta je 65 - 80 mA
Zatím jsem tento problém nezačal řešit (vlastnictví auta nyní 3 leta) a asi ani nebudu
Obdobný problém jsem měl i s předchozí 073i (řešeno 70A baterkou).
--------------------------------------
Jo - a je tu ještě jedna věc, kvůli které bych Ti silnější baterku nedoporučil: "neukrmíš ji". Jinak řečeno - 42A alternátor Ti 70Ah baterku nedobije. Obecně se říká co výkon alternátoru - to kapacita baterky. Má-li alternátor výkon 42A (2101) doporučuje se 50 Ah baterka, má-li 50A (2103 a výš) doporučuje se 55 Ah. Já mám v autě alternátor 70A a k němu baterku 70 Ah. L.
21011 -> (78) 84-99; 2103 -> (78) 99-04; 21073 -> (96) 04-07; 21044 -> (99) 07-13; 21044 -> (96) 12-16; Granta bílá -> 16-?; Vesta SW cross barvy Phantom (19) 20-?; 21011 - veterán (75) 12-?
Nemožné na počkání, zázraky do 3 dnů ´
Nemožné na počkání, zázraky do 3 dnů ´
Tohle by mě zajímalo. Už jsem slyšel oba názory, tedy že ji slabý altík neukrmí, na druhé straně spousta lidí říká že vpohodě. Jak to tedy opravdu je ?Luděk Musil píše:Jo - a je tu ještě jedna věc, kvůli které bych Ti silnější baterku nedoporučil: "neukrmíš ji".
Moje osobní zkušenost - 5 let jsem měl v Oktávce s 300W dynamem baterii 70Ah (denně v provozu i v zimě) a naprosto bez problémů. V Norsku jsme zapomněli přes noc zhasnout v kabině a druhý den zapomněli nabíječku v zásuvce, večer jsme auto roztlačovali. Nechal jsem motor běžet cca hodinu na zvýšené otáčky a dynamo baterku dobilo tak, že ráno opět bez problémů nastartovala a opět se časem dobila, bez nutnosti dávat na nabíječku.
2x УАЗ 452, еx 21044 a 2105
klasika lada karburátor musí chytat na brnk, pak ji i v těch nějvětších mrazech zvládne i ta nejmenší baterie s téměř ukončenou životností. Problém nastává, když auto na brnk, tj. jednu maximálně dvě otáčky nechytne. Motor lady, jako ostatně drtivá většiny fiatů potřebuje na start motoru dostatečnou rychlost otáčení.
Dostatečnou rychlost udává starter, který potřebuje ke svému chodu dostatečné napětí baterie, nejen proud. A tady většinou nastává v zimě hlavní problém. Je-li starter skutečně dobrý se pozná prostou záměnou (půjčením) zaručeně dobré batere. Pokud s ní startér točí v zimě (v mrazu) dobře, závada v něm není. Pokud i ta špatně, je to jasné.
Za předpokladu, že startér je skutečně v pořádku a přesto baterie (jakkoliv velká) startérem a motorem ztuha a pomalu točí, může být baterie v háji, ale také možná má jen nízké napětí, které ji stávající zdroj (alternátor) dodává, což může mít více důvodů, porucha v regulaci a nízké nabíjecí napětí, nebo velký odběr mnoha spotřebiči za provozu, krátké pojížďky se starty.
Za tohoto stavu se baterie nedostatečně nabije a má nízké napětí, proudu (kapacity) většinou dost. Stává se také u některých šoférů, že mají v motoru mazut místo oleje a ten rád v zimě ztuhne natolik, že dokáže roztavit i startér.
Změřil bych napětí dobíjení za chodu motoru, jestli není příliš nízké a změřil napětí po zapnutí spotřebičů. Jak uvádíš, stěrače najednou lezou pomaleji a stejně rychle s motorem i bez něj, tipnul bych si, že alternátor nedává co má a napětí je nízké.
Jinak startuju naftový čtyřválec se startérem 2,8 KW i v mrazech na baterii 7O Ah už pátým rokem. Jak napsal LM, pokud něco v klidovém stavu odebírá proud (radio, elektronika), tak je potřeba pořádná baterie a je klid, nebo odpojit.
U předešlé lady 04 jsem měl závadu, kterou jsem nikdy neidentifikoval (ani moc nehledal). Čas od času (většinou v zimě, za vlhka) se baterie za několk dní nečinnosti sama vybila, žádné radio a nic podobného, potom zase měsíc pokoj a zase ta samá závada, třeba pětkrát za sebou, pak měsíc pokoj. Měl jsem za dveřma doma vždy připravenou náhradní nabitou, a takhle čas od času střídal.
Dobrý motor s dobrým napětím na baterii chytne i na tu nejmenší, ale nevydrží s ní dlouho točit. V ladě 02 jsem měl i 37 Ah a bez problémů. Ale větší je vždy jistota.
Dostatečnou rychlost udává starter, který potřebuje ke svému chodu dostatečné napětí baterie, nejen proud. A tady většinou nastává v zimě hlavní problém. Je-li starter skutečně dobrý se pozná prostou záměnou (půjčením) zaručeně dobré batere. Pokud s ní startér točí v zimě (v mrazu) dobře, závada v něm není. Pokud i ta špatně, je to jasné.
Za předpokladu, že startér je skutečně v pořádku a přesto baterie (jakkoliv velká) startérem a motorem ztuha a pomalu točí, může být baterie v háji, ale také možná má jen nízké napětí, které ji stávající zdroj (alternátor) dodává, což může mít více důvodů, porucha v regulaci a nízké nabíjecí napětí, nebo velký odběr mnoha spotřebiči za provozu, krátké pojížďky se starty.
Za tohoto stavu se baterie nedostatečně nabije a má nízké napětí, proudu (kapacity) většinou dost. Stává se také u některých šoférů, že mají v motoru mazut místo oleje a ten rád v zimě ztuhne natolik, že dokáže roztavit i startér.
Změřil bych napětí dobíjení za chodu motoru, jestli není příliš nízké a změřil napětí po zapnutí spotřebičů. Jak uvádíš, stěrače najednou lezou pomaleji a stejně rychle s motorem i bez něj, tipnul bych si, že alternátor nedává co má a napětí je nízké.
Jinak startuju naftový čtyřválec se startérem 2,8 KW i v mrazech na baterii 7O Ah už pátým rokem. Jak napsal LM, pokud něco v klidovém stavu odebírá proud (radio, elektronika), tak je potřeba pořádná baterie a je klid, nebo odpojit.
U předešlé lady 04 jsem měl závadu, kterou jsem nikdy neidentifikoval (ani moc nehledal). Čas od času (většinou v zimě, za vlhka) se baterie za několk dní nečinnosti sama vybila, žádné radio a nic podobného, potom zase měsíc pokoj a zase ta samá závada, třeba pětkrát za sebou, pak měsíc pokoj. Měl jsem za dveřma doma vždy připravenou náhradní nabitou, a takhle čas od času střídal.
Dobrý motor s dobrým napětím na baterii chytne i na tu nejmenší, ale nevydrží s ní dlouho točit. V ladě 02 jsem měl i 37 Ah a bez problémů. Ale větší je vždy jistota.
Už jsem se nechtěl dále vyjadřovat poněvadž král a maminka mají (skoro) vždy pravdu - ale - aby nebylo mýlky B) je správně. Kapacita baterie je měřena v Ah nikoli v A. Tedy 50 Ah baterku mohu nabíjet proudem 1 A po dobu 50 hodin, nebo 5 A 10 hodin a všechny kombinace mezi tím, dávající součin 50 Ah (samozřejmě s cca 10 % přídavkem na ztráty). Jde tedy o to, že slabší alternátor bude baterii s větší kapacitou nabíjet delší dobu - ale nabije ji na plnou kapacitu (ono je to ještě malinko složitější - poněkud do té doby "kecá" i příslušný regulátor), ale podstata zůstává. Startovací schopnost je něco úplně jiného - závisí na vnitřním odporu (stavu) baterie. Jak zde již bylo psáno (Saša), Avii k nastartování stačí 1,5 Ah z baterie. Jinými slovy - budu-li mít kvalitní 36 Ah baterii (s minimálním vnitřním odporem) , bude startovat mnohem "svižněji" než stará zesulfatovaná 300 Ah z tanku.dvk píše:Tohle by mě zajímalo. Už jsem slyšel oba názory, tedy že ji slabý altík neukrmí, na druhé straně spousta lidí říká že vpohodě. Jak to tedy opravdu je ?Luděk Musil píše:Jo - a je tu ještě jedna věc, kvůli které bych Ti silnější baterku nedoporučil: "neukrmíš ji".
EDIT: souhlas s Vinterou - jen doplním, že právě to nízké napětí na baterii je způsobeno tím, že se část napětí "sežere" proudem protékajícím vnitřním odporem baterie. I zde platí Ohmův zákon.