Typy hlav motorů LADA 2107-2107

Moderátor: Moderátoři

Re: Typy hlav motorů LADA 2107-2107

Příspěvekod Luděk Musil » pát lis 07, 2014 09:12

To Marek:
Najdeš si chvíli času a uděláš nám z toho cca 0,5 - 1 stránkové povídání o typech rozvodu (OHV, OHC, desmo, ...), časování rozvodu, seřizování rozvodu, hydraulice ..., které bych následně založil do FAQ ?
Trocha teorie nikdy neuškodí. O seřizování stačí jen zhruba - o tom tam už FAQ (ventily) je.

Předem díky. L.
21011 -> (78) 84-99; 2103 -> (78) 99-04; 21073 -> (96) 04-07; 21044 -> (99) 07-13; 21044 -> (96) 12-16; Granta bílá -> 16-?; Vesta SW cross barvy Phantom (19) 20-?; 21011 - veterán (75) 12-?
Nemožné na počkání, zázraky do 3 dnů ´
Uživatelský avatar
Luděk Musil
 
Příspěvky: 10479
Registrován: úte čer 01, 2004 07:55
Bydliště: Vyškov/Rašov

Re: Typy hlav motorů LADA 2107-2107

Příspěvekod Marek » pát lis 07, 2014 09:46

Velmi stručně? To je odhadem tak na 10-15 stran. Musí k tomu být i obrázky, je to hodně druhů a z hlediska způsobů seřizování to bez obrázků a nějakého vysvětlení nejde.

Pokud si najdu čas, udělám. Ale nemůžu slíbit, kdy - finišuju na fakultě, k tomu v práci jedno školení a certifikace za druhým..............
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Marek
 
Příspěvky: 5267
Registrován: úte čer 01, 2004 21:31
Bydliště: Třebíč, CZ

Re: Typy hlav motorů LADA 2107-2107

Příspěvekod dvk » pát lis 07, 2014 10:02

Zajímavé téma !

V tom objemu ostatních povinností už ti nějakých 15 stránek musí přijít jako brnkačka :)
2x УАЗ 452, еx 21044 a 2105
Uživatelský avatar
dvk
 
Příspěvky: 2562
Registrován: pát pro 04, 2009 16:21
Bydliště: okr. Přerov

Re: Typy hlav motorů LADA 2107-2107

Příspěvekod Luděk Musil » pát lis 07, 2014 10:37

Marek píše:Velmi stručně? To je odhadem tak na 10-15 stran. Musí k tomu být i obrázky, je to hodně druhů a z hlediska způsobů seřizování to bez obrázků a nějakého vysvětlení nejde.

Pokud si najdu čas, udělám. Ale nemůžu slíbit, kdy - finišuju na fakultě, k tomu v práci jedno školení a certifikace za druhým..............

To by bylo super, nějakej Word s obrázkama. Dopředu děkuju. L.
21011 -> (78) 84-99; 2103 -> (78) 99-04; 21073 -> (96) 04-07; 21044 -> (99) 07-13; 21044 -> (96) 12-16; Granta bílá -> 16-?; Vesta SW cross barvy Phantom (19) 20-?; 21011 - veterán (75) 12-?
Nemožné na počkání, zázraky do 3 dnů ´
Uživatelský avatar
Luděk Musil
 
Příspěvky: 10479
Registrován: úte čer 01, 2004 07:55
Bydliště: Vyškov/Rašov

Re: Typy hlav motorů LADA 2107-2107

Příspěvekod Marek » pát lis 07, 2014 12:01

Zrovna teď jsem se vrátil ze zkoušek TIČR pro plynová zařízení. Šest testů, šest osvědčení. Diplomka bude dobrá - to vezmu třicet stran mojí bakalářky, dopíšu dalších třicet jako rozšíření tématu a hotovo. Ale angličtina, ta mě straší, bestie jedna. Taky finanční řízení podniku s panem docentem Suchánkem je noční strašidlo.......

Něco s tím vymyslím.

Udělal bych to jako přehled rozvodových mechanismů čtyřdobých motorů (SV, OHV, CIH, OHC, Desmo), nějaké ty obrázky........, způsoby seřizování vůlí ventilů.......... Něco s tím provedu.
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Marek
 
Příspěvky: 5267
Registrován: úte čer 01, 2004 21:31
Bydliště: Třebíč, CZ

Re: Typy hlav motorů LADA 2107-2107

Příspěvekod Jaykee » pát lis 07, 2014 12:06

Já jsem taky pro!
A klidně bych z toho udelal seriál na pokračování, třebas každou středu... :mrgreen:
Hezky pěkně od začátku, nic nešidit. Auto má motor. Motor žere béňo, někomu olej, někomu i vodu... :lol:

Třebas mě hned napadá otázka. Jak je to s ostrou vačkou? Co je k ní potřeba dalšího udělat, aby v autě měla význam?
Lada 2101 Small Blue Hornet, Mercedes Viano Big Blue Hornet...
Uživatelský avatar
Jaykee
 
Příspěvky: 467
Registrován: pon bře 24, 2008 20:00
Bydliště: Praha

Re: Typy hlav motorů LADA 2107-2107

Příspěvekod Marek » pát lis 07, 2014 12:27

Tak jak je to s vačkami - díl první ;-):

U vaček, které ovládají ventily, se v zásadě určují čtyři důležité faktory: Časování, zdvih, tvar (ostrost x strmost) a souměrnost (geometrie náběžné a úběžné hrany). Potom lze ještě určovat úhel překrytí (střih), posun středu překrytí od HÚ a další věci.

Ostrost nemá vůbec nic společného s časováním!!!!!!! To je omyl drtivé většiny lidí, co o tom nic nevědí. Časování vačky určuje okamžik otevření a zavření ventilu, respektive úhel klikového hřídele, kdy je ventil otevřen.

Lada má vačky s časováním 232° / 232°. Mám na mysli motorizace 1200-1600 ccm se zadním pohonem. Sací vačka otvírá 12° před horní úvratí a zavírá 40° po dolní úvrati. Sečteme-li 12+40+180, dostáváme oněch 232° časování. Stejné je to u výfukové vačky - ta otvírá ventil 42° před dolní úvratí a zavírá jej 10° za horní úvratí. Čili opět 232°. Pro doplnění hodnot - překrytí vaček je 22° a posun je +1°.

To, že si někdo sežene odněkud vyrobenou vačku s časováním 272° / 272° (viz třeba Majo), nemusí nutně znamenat, že je automaticky či samozřejmě ostřejší, než byla ta původní. Má pouze delší časování, nic víc. S ostrostí (tvarem) to zpravidla nesouvisí. O zdvihu ani nemluvím. To jen pro začátek.

Ostrost vačky je tvar. Nemá nic společného s časováním rozvodu.

Pokud půjdeme do extrému z hlediska ostrosti vačky, měla by ventil co nejrychleji otevřít, co nejdéle jej držet v maximálním otevření a poté co nejrychleji zavřít. Čili nejostřejší vačka je obdélník ;-). Naopak vačka špičatá, chcete-li trojúhelníková (strmá) je nejméně ostrá.
Z toho tedy plyne, že u vačky je to opačně, než u nože. Ostrý nůž má špičku, tupý plošku. Vačka to má naopak.

_____________________________

Předvedu vám to na jednoduchém příkladu: Porovnám dva motory výroby SSSR se stejným objemem. Lada 2103 a Moskvič 412.

Lada má objem 1452 ccm (76 x 80); Moskvič 1479 ccm (82 x 70)
Lada má kompresní poměr 8,5:1 (původně 8,8:1); Moskvič 8,8:1
Lada má výkon 55,4 kW / 5600 rpm; Moskvič 58 kW / 5800 rpm
Lada má točivý moment 106 Nm / 3400 rpm (některé prameny udávají 114 Nm); Moskvič 116 Nm / 3000 rpm

Nepřipadají vám ty hodnoty obou motorů stejné, resp. skoro stejné? Mně ano. A přitom motor Lada má vačky s časováním 232° / 232°, zatímco Moskvič 412 má časování obou vaček 280°. Zajímavé, že? Kdyby platilo, že delší časování znamená automaticky vyšší výkonové parametry motoru, musel by ten Moskvič pelášit jak střela. A ono to tak není. Je to dáno tvarem vaček - Moskvič má podstatně "tupější" tvar vaček než Lada.
Co z toho plyne? Plyne z toho závěr, že samotné dlouhé časování rozvodu není pro výkon a točivý moment motoru až tak důležitým hlediskem. Důležitější je zdvih a ostrost vaček, časování je jen bonus navíc ;-).

_______________________________

A teď třeba motor Š781 u Favorita 136: Existoval motor 781.136 s výkonem 46kW (točivým momentem 100 Nm) a chvilku se dělal i motor 781.136X, který měl výkon 50kW a točivý moment 105 Nm. Jediný rozdíl v obou motorech byl v časování vaček, jejich tvaru a zdvihu. Prvně jmenovaný motor měl vačkový hřídel s časováním 240° / 230°, zatímco druhý (výkonnější) motor měl časování rozvodu 248° / 248° a o dvě desetiny milimetru delší zdvih výfukové vačky. Rozdíl ve tvaru (ostrosti) údajně byl také, ale to nemohu okem posoudit.
Nic jiného na hardwaru motorů rozdílné nebylo. Lišily se pouze vačkovými hřídeli.

pozn.: Vačkový hřídel pro škodovku s nejdelším časováním má Felicia 1,3 s jednobodovým vstřikováním BOSCH a výkonem 50kW (motor 781.136B), a sice 254° / 254°. V případě potřeby jej lze použít i do všech starších motorů Škoda, počínajíce Š1000.
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Marek
 
Příspěvky: 5267
Registrován: úte čer 01, 2004 21:31
Bydliště: Třebíč, CZ

Re: Typy hlav motorů LADA 2107-2107

Příspěvekod Majo » pát lis 07, 2014 14:05

parada, dakujem za info v mene celeho kolektivu 8-)
Spominam si, ze kedysi davno(tak 9rokov dozadu) som rozobral hlavu nejakeho Fiat 8V s dvomi vackami. Naramne som na to kukal, ake to ma "ostre vacky" - spicate ze az - a hovoril som si, ze to "musi jet jako krava". Potom som ten 66kW 2liter spojazdnil, casom zalozil do auta(fiata) a hovoril som si, toto ze je dvojliter?? Potom som ho nahradil 85kW verziou, ktory sa lisil prave vackami(boli tupe) a softwarom a to uz fakt jelo ako krava(no uplne az tak nie, ale viete ako to myslim). Ovsem dodnes som osobne nepochopil to nutkanie, davat Fiat motor do Lady(ale ani nie ze by som bol odporcom takeho niecoho) :)

Marku, asi nemas parametry, tych novsich vaciek? Viem, ze SPI malo o 1mm vyssi zdvih? A co MPI? Dovcera som bol v tom, ze je rovnaka ako v SPI. Nikde sa k hodnotam neviem dopatrat. A som si dost isty, ze to mam v autach pozamienane - na hydrosteloch sa mi vozi vacka z SPI lebo som si myslel, ze je rovnaka a mozno mam niekde aj omylom hodenu MPI vacku na mechanickych stelovakoch. Budem to musiet rozhodit a omerat.
21043(reinkarnacia), 2105 1.3k(svagrov), 2110 1.5 16V, Niva(rozobrata), Chevy Niva 1.7i, Priora1,8+, BMW e36 328iA, Fiat Tempra 2.0i.e, 4x4
Uživatelský avatar
Majo
 
Příspěvky: 6455
Registrován: úte čer 01, 2004 19:32
Bydliště: Zvolen

Re: Typy hlav motorů LADA 2107-2107

Příspěvekod Petr HC » pát lis 07, 2014 15:15

Určitě bude přínosem něco napsat o atypických ventilových rozvodech a myslím že Marek je ten, kdo o tom ví opravdu hodně. K tomu "hydroštelu" který je dnes už standartní doplněk rozvodu OHC si dovolím poznámku, že se mi nezdá, že by hydroštelem "ztracená vůle" 0,2 - 0,4 mm nějak podstatně (o desítky supňů) ovlivnila časování. K tomu "potkání se" ventilů s písty ještě poznámka, že setrvačná hmota a pružnost ventilu může způsobit ve vysokých otáčkách dvě věci a to odrážení se ventilu od sedla při uzavírání a "přeběh" ventilu při otevírání.
O hydroštelech u OHV a SV rozvodu jsem neslyšel ani nečetl a zdá se mi, že by to byl krok zpět.
O strmosti vačky hodně vypovídá časový diagram. Ty dva úhly někde uváděné jsou jen informativní hodnota.
Asi před 6ti lety jsem zde něco psal o desmodromickém rozvodu. Tuším že byl zkoušen u vozů F1 a určitě s tím jezdily sportovní prototypy Mercedes. Pricip je ten, že jedna vačka ventil otevírá a druhá „natvrdo“ zavírá . Vše je ovšem na úkor složitosti, životnosti a potažmo ceny motoru.
Dalším atypem je rozvod F o kterém zde myslím nebyla řeč, což je rozvod s jedním ventilem (sacím řízeným shora jako OHV nebo OHC) a druhým jako SV. Ještě někde byl citován rozvod CIH, to mi však nic neříká.
Pak je zde ještě kombinovaný rozvod - sání vrchem a výfuk kanály otevíranými pístem (u lokomotivních a lodních dvoudobých dieselů s podporou dmychadla). O tom zde také někdo psal.
Nevím, jestli by zde bylo vhodné jít dále na dvoutakty, tedy vratné vyplachování, deflektorové, dvoupístové, v kombinacích se šoupátkovým a membránovým sáním.
Snad těchto pár opožděných (a trochu nelogicky uspořádaných) postřehů také přispějě k vzájemné informovanosti.
Если бы автомобили Лада были безпроблематичными, я бы определенно русский язык забыл.
Uživatelský avatar
Petr HC
 
Příspěvky: 2295
Registrován: stř lis 21, 2007 11:27
Bydliště: Hořice

Re: Typy hlav motorů LADA 2107-2107

Příspěvekod Luděk Musil » pát lis 07, 2014 15:40

Děkuji za první kolo.
Zkusím to nějak nakopírovat do FAQ.
Marku, jestli budeš dodávat obrázky - vytáhneš si tento text a uděláš z toho wordovský dokument pro stažení? L.
21011 -> (78) 84-99; 2103 -> (78) 99-04; 21073 -> (96) 04-07; 21044 -> (99) 07-13; 21044 -> (96) 12-16; Granta bílá -> 16-?; Vesta SW cross barvy Phantom (19) 20-?; 21011 - veterán (75) 12-?
Nemožné na počkání, zázraky do 3 dnů ´
Uživatelský avatar
Luděk Musil
 
Příspěvky: 10479
Registrován: úte čer 01, 2004 07:55
Bydliště: Vyškov/Rašov

Re: Typy hlav motorů LADA 2107-2107

Příspěvekod Jaykee » pát lis 07, 2014 16:22

To Marek:
Paráda a díky moc! Jak jsem psal, evidentně jsi přes motory kapacita. Už se těším na další díl... :bounce: :D
Jestli u Fakýra záměna udělala 4kW, musí přece být na Žígo také nějaké zlepšení, nebo u 4 bodu už je to dobré dost?
Každopádně seriál by mohl být v lehkém stínu tuningu, jak vykřesat z motorů koně, ne jen kroucenými svody, leštěnými kanály, zvýšením komprese... :D
Lada 2101 Small Blue Hornet, Mercedes Viano Big Blue Hornet...
Uživatelský avatar
Jaykee
 
Příspěvky: 467
Registrován: pon bře 24, 2008 20:00
Bydliště: Praha

Re: Typy hlav motorů LADA 2107-2107

Příspěvekod Jelen » pát lis 07, 2014 16:42

Petr HC: Mám vůz s rozvodem OHV a má hydroštely. ;-)
4.0 litr 6 válec.
Uživatelský avatar
Jelen
 
Příspěvky: 6713
Registrován: stř kvě 17, 2006 13:33
Bydliště: Střední Čechy

Re: Typy hlav motorů LADA 2107-2107

Příspěvekod Petr HC » pát lis 07, 2014 16:50

Jelen píše:Petr HC: Mám vůz s rozvodem OHV a má hydroštely. ;-)
4.0 litr 6 válec.

Není to 3 + 3 do V ? Tam by to z konstrukčního hlediska mělo logiku - možná dvě nebo dokonce jedna vačková hřídel místo čtyř.
Если бы автомобили Лада были безпроблематичными, я бы определенно русский язык забыл.
Uživatelský avatar
Petr HC
 
Příspěvky: 2295
Registrován: stř lis 21, 2007 11:27
Bydliště: Hořice

Re: Typy hlav motorů LADA 2107-2107

Příspěvekod Jelen » pát lis 07, 2014 16:57

Ne, řadovej 6tiválec, jedna vačka. :-)
Uživatelský avatar
Jelen
 
Příspěvky: 6713
Registrován: stř kvě 17, 2006 13:33
Bydliště: Střední Čechy

Re: Typy hlav motorů LADA 2107-2107

Příspěvekod Cory » pát lis 07, 2014 17:25

Az budem mat trochu casu, obehnem ruske forum, tam maju informacii o hlavach a vackach az az.
Lada 2171 Priora 1,6 MPi (2013), Lada 2105 v regenerácii (1985), Lada 21044 1,9 MPi (1998), Škoda Felícia 1,3 SPi - 40kw (1996), 2 x Babetta 210 (1984,1988), Simson 70 ccm (1989), Zetor 4011 (1966)
Cory
 
Příspěvky: 11568
Registrován: stř čer 14, 2006 17:14
Bydliště: Snina/Košice

PředchozíDalší

Zpět na Hnací soustava

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků