kvalitni brzdy a kotouce

Moderátor: Moderátoři

Uživatelský avatar
Petr HC
Příspěvky: 2295
Registrován: stř lis 21, 2007 11:27
Bydliště: Hořice

Re: kvalitni brzdy a kotouce

Příspěvek od Petr HC »

Jeden problém jsem zde nezaznamenal a to "kopání" kotoučových brzd, kdy je příčinou koroze kotouče v místě, proti destičce, když tam zůstane slaná břečka. Chce to před zaparkováním vozu v zimě jet několik desítek metrů se zařazenou jedničkou a intenzivně brzdit, aby se slaná břečka odpařila a nová tam už nenastříkala.
Если бы автомобили Лада были безпроблематичными, я бы определенно русский язык забыл.
Jan Vaníček
Příspěvky: 1096
Registrován: úte úno 03, 2009 10:26
Bydliště: Krkonoše

Re: kvalitni brzdy a kotouce

Příspěvek od Jan Vaníček »

Nevím, co si o tom mám myslet, ale naposledy jsem "zvlněné" kotouče řesil na Berlingu. Zajížděl jsem je zhruba jak bylo popsáno, vše bylo OK ca 2000km, pak brzdy po 2-3 přibržděních začaly kopat. Jak to vychladlo, zase bez problémů. A tak se to opakovalo. Byl jsem s tím nucen jet na dovolenou do Alp a to bylo teda něco. Jednou jsem to pak nevydržel zkusil hodně zahřát a při tom se to uklidnilo (ale jak to smrdělo). Po ochlazení se zase vše opakovalo. Po dojezdu domů jsem tam dal staré kotouče a čínské destičky a byl klid. Tyto jsem vyreklamoval a bylo to uznáno. Desky i kotouče byly ATE.
Uživatelský avatar
Jimmi
Příspěvky: 1528
Registrován: pon čer 12, 2006 15:41
Bydliště: Praha, Teplice

Re: kvalitni brzdy a kotouce

Příspěvek od Jimmi »

Já mám tedy metalurgie jenom dva semestry, a navíc železa a oceli tam bylo málo a s automobilovými materiály to už nemělo společného nic. Takže bych se nerad pouštěl do ryze odborné diskuse 8)

Nicméně si jenom dovolím drobnou citaci z mého odkazu:
"...pokud nejsou kotouče a destičky správně zahořené, se přenos
materiálu mezi nimi může odehrávat náhodně – následkem jsou nerovnoměrné nánosy a
vibrace při brzdění. Podobně, i když jsou brzdy správně zajeté, pokud jsou velmi horké nebo
po jednom dlouhém brzdění z vysoké rychlosti zůstanou aplikované i po úplném zastavení,
může na kotouči zůstat usazenina, která vypadá jako obrys destičky. Tento druh usazeniny se
nazývá otisk destičky (obr. 5) a vypadá jako by destička byla namočená do barvy jako razítko
a přitisknutá na povrch kotouče. Můžeme vidět perfektní obrys destičky na disku.
...
Litina je slitina železa a křemíků s roztroušenými částicemi uhlíku. Při zvýšených
teplotách se přítomné karbidy začnou formovat do mřížky. V případě brzdových kotoučů se
každý nepravidelný nános – vyčnívající z povrchu kotouče – zahřívá víc než okolní kov.
Pokaždé, když se čelní hrana některé usazeniny dostane rotací do kontaktu s destičkou,
lokální teplota se zvýší. Když tato teplota dosáhne 650 - 700ºC, litina pod usazeninou se
začne měnit na cementit (karbid železa, ve kterém se tři atomy železa sloučí s jedním atomem
uhlíku). Cementit je velmi tvrdý, velmi abrazivní a špatně odvádí teplo
. Pokud toto nevhodné
použití pokračuje, systém vstoupí do sebedestruktivní spirály – množství a hloubka cementitu
se zvětšuje se zvyšující teplotou a stejně tak nerovnost kotouče
..."

Přesně na tuto usazenou vrstvu jsem narazil na svých kotoučích a mohu říci, že to ani při podrobném zkoumání nešlo odlišit od zbytku povrchu kotouče. Teprve narušení usazenin kaleným břitem ukázalo rozdíl. Oškrábat to byla neskutečná práce. Mít soustruh, tak to také radši stočím.
Tohle samozřejmě není jediný zdroj informací o problematice "zkroucených kotoučů", v době řešení problému jsem toho na toto téma pročetl docela dost. A všechny seriózní zdroje i mé vlastní zkušenosti ukázaly pozoruhodnou shodu.
Жигули ВАЗ 2103 1.5/55,4 kW белый (сделано в 1974 г.) оу йеах гуд джоб ёлки-палки t.č. odstraněny dva metráky pavučin, vrčí a jezdí kolem bloku
Toyota Corolla LiftBack 1.3/65 kW deep turquoise
Toyota Corolla HB 3D 1.3/55 kW red
Marek
Příspěvky: 5267
Registrován: úte čer 01, 2004 21:31
Bydliště: Třebíč, CZ

Re: kvalitni brzdy a kotouce

Příspěvek od Marek »

S těmi otisky destiček na ploše kotouče jsem se u mnoha aut setkal, ale nikdy to nebylo předmětem řešení. Brzdy brzdily a nekopaly. Tím ovšem neříkám, že to tak nemůže být.

Nebyl by nějaký přesnější návod či postup, jak se správně "zahořují" destičky? Přiznám se, že ač do aut dělám čtvrt století, tohle slovo jsem nikdy neslyšel.
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Uživatelský avatar
smajchl
Příspěvky: 413
Registrován: ned lis 21, 2010 14:11
Bydliště: Praha

Re: kvalitni brzdy a kotouce

Příspěvek od smajchl »

Kamos mi onehda vypravel jak chteli odtahnout porouchany mondeo co dlouho stalo a byl to prej solidni porod dostat desticky z kotoucu, bylo to tam slusne zazrany... a pak tam byly otisky na kotoucich pote co to odsekali sroubovakem
Uživatelský avatar
JmJ
Příspěvky: 6488
Registrován: úte čer 01, 2004 11:30
Bydliště: Kromeriz

Re: kvalitni brzdy a kotouce

Příspěvek od JmJ »

Mi jednou prikvetla desticka na 2104 behem delsiho stani, otisk tam byl, nejaky cas to pri brzdeni v tom miste drhlo, ojelo se to a hotovo. Kazdopadne bylo citit, ze to spis drhne, nez ze to kope. Zvlneny kotouc je pocitove neco jineho. I kdyz si netroufnu rict, ze bych to vzdy od sebe odlisil.
MFP
wergl I - 2104 - melt down
wergl II - 2104 - rebuild succeded
wergl III - 21113 - sold (Chester's new)
wergl IV - i30 - tout est bleu
Odpovědět

Zpět na „Hnací soustava“