Otestovat lze samozřejmě i auto, které je zaregistrované v zahraničí. Jen to má jeden dosti podstatný nedostatek a to ten, že testaci zpoza hranic se téměř jistě neuznává. Aby byl úřední šiml spokojen, musí testaci provádět organizace, která má pověření od držitele národní autority FIVA země, ve které je vozidlo registováno. A zatím jsem neslyšel o žádném klubu/organizaci, která by disponovala pověřením od dvou různých držitelů národních autorit, tedy zastupující dva státy.
Osvobození od ekovýpalného při následujícím prodeji je jeden z benefitů. Dle platného znění zákona o odpadech jde o toto:
Nové znění zákona z povinnosti hradit poplatek výslovně vyjímá historická vozidla na zelených číslech, tedy změna spíše kosmetického charakteru, neboť ani původní znění zákona se na ně nevztahovalo. Nově však § 37e odst. 3 zákona o odpadech stanoví, že poplatek se neplatí v případě vozidel zapsaných v registru silničních vozidel, pro která je vydán platný doklad o uznání testování silničního vozidla na historickou původnost podle jiného právního předpisu. Tímto jiným právním předpisem je rovněž novelizovaný zákon č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, kde byl vložen nový § 79c upravující podmínky, při jejichž splnění nebude nutné platit poplatek.
Testování (nejen na srazu) bude probíhat pod hlavičkou zavedeného veterán klubu, jehož jsem členem a kde mám já sám otestované vozidlo. Testování budu provádět já osobně.
Každé otestované vozidlo obdrží kromě formuláře i průkaz testovaného vozidla (neplést s průkazy historických vozidel jezdících na zelených značkách). V době testace musí být vozidlo hlášeno na osobu, která o testaci žádá. Vozidla v polopřevodu tím pádem testovat nelze. Samozřejmě je možné otestovat cokoliv, co odpovídá platným regulím FIVA:
Zachovalé historické vozidlo je mechanicky poháněné vozidlo, vyráběné před více jak 30 lety a udržované v historicky korektním stavu díky péči osoby nebo organizace, která je vlastní pro jeho historické a technické hodnoty a neužívá je ke každodennímu provozu , a pro něž FIVA na základě žádosti vystaví průkaz identity (FIVA Identity Card).
1.3Vozidla by měla být z principu zachována a užívána ve stavu v jakém je dodal výrobce veřejnosti, včetně opčního vybavení a příslušenství, které bylo výrobcem nabídnuto nebo prodáno v období normální životnosti vozidla.
2.ÚPRAVY
2.1 Jakékoli další úpravy nebo změny by měly být vyloučeny. Pokud byly provedeny, měly by jednak odpovídat době, v níž bylo vozidlo bylo normálně používáno, a dále by měly být vratné, to znamená, že vozidlo bude možné vrátit do původního stavu při vynaložení co nejmenšího úsilí a nákladů.
2.2 Úpravy a změny by měly být zásadně omezeny jen na rozsah dle požadavku správních orgánů k zajištění bezpečného používání vozidla na komunikacích, a na případy, kdy příslušné díly již není možné zajistit nebo vyrobit za přijatelnou cenu.
2.3Úpravy a změny by měly být zadokumentovány takovým způsobem, aby kdykoli v budoucnosti bylo možné určit, jak se takové vozidlo liší od originálního provedení. Tuto informaci nutno uvést na straně 4 průkazu identity FIVA ( ID Card ).
3.TECHNICKÁ KLASIFIKACE VOZIDLA
3.1 Definice vozidla:
Typ A – STANDARD
Je to vozidlo v souladu se standardní specifikací, tak jak bylo dodáno výrobcem. Pro vozidla o historické původnosti dle skupin 2, 3 a 4 jsou povoleny (v rozsahu specifikace dané doby) úpravy na přání, malé kosmetické změny a použití typického příslušenství které bylo v dané době na trhu.
Typ B – UPRAVENO V DOBĚ
Je to vozidlo postavené nebo upravené v dané době pro specifické účely, typické ve své podstatě a tím historicky cenné. Pouze ve vztahu ke skupinám 1 až 4 historické původnosti je výrobce takového vozidla označován jako „zhotovitel“.
Typ X – VÝJIMKA
Jde o vozidlo, jehož výrobní standard byl změněn tak, že vozidlo již neodpovídá době. Provedené změny musí odpovídat všeobecným zásadám (§1.3) a musí být použity díly z příslušné doby anebo díly znovu vyrobené podle identické specifikace doby (konstrukce, materiál a funkce).
Typ C – REPLIKA
Je to vozidlo zhotovené mimo původní dobu, s použitím nebo bez použití dobových dílů, kopírující design původní doby. Vozidlo musí být zřetelně označeno aby bylo jasné, že jde o repliku. Zhotovitel vozidla je považován za výrobce ve vztahu ke skupině 1 až 4 zachovalosti vozidla. Vozidlo smí být považováno za vyhovující, jestliže datum jeho výroby spadá do věkového limitu FIVA. Před vydáním průkazu identity FIVA pro toto vozidlo je národní autorita povinna nahlásit záležitost technické komisi FIVA ke konečnému rozhodnutí.
3.2SKUPINY ZACHOVALOSTI VOZIDLA
Skupina 1 – AUTENTICKÁ VOZIDLA
Vozidla, tak jak byla původně vyrobena, beze změny a jen s malým zhoršením stavu. Kompletně originální včetně interiéru a exteriéru. Výjimkou jsou jen pneumatiky, zapalovací svíčky, baterie a jiné krátkodobé díly.
Skupina 2 - ORIGINÁLNÍ
Vozidla používaná ale nikdy ne repasovaná, podle originální specifikace a s průběžnou historií a v originálním byť zhoršeném stavu. Díly normálně opotřebené mohou být vyměněny za nové, odpovídající dobové dokumentaci. V duchu doby může být také obnoven lak, povrchová ochrana a čalounění.
Skupina 3 – REPASOVANÁ VOZIDLA
Vozidla o známé identitě, celkově nebo částečně demontované, repasované a znovu smontované. Možné jsou jen malé odchylky od výrobní specifikace, jestliže původní díly nebo materiál již nejsou k dispozici. Originální díly pokud jsou k dostání musí být použity, ale mohou být nahrazeny jinými díly o stejných vlastnostech. Interiér, exteriér a externí finiš musí být co nejblíže dobové dokumentaci.
Skupina 4 – PŘESTAVĚNÁ VOZIDLA
Díly z jednoho nebo více vozidel stejného modelu a typu, smontované do jednoho vozidla tak, aby vzniklé vozidlo bylo co nejblíže originální dokumentaci výrobce. V rámci přestavby mohou být vyrobeny nové díly nebo díly neodpovídající době (jako např. karoserie, blok motoru, hlava válců nebo jiné díly, které nenesou znaky identity). Finiš interiéru a exteriéru musí být co nejblíže dobové dokumentaci.