https://xn--80aal0a.xn--80asehdb/auto-n ... -lada.html
Do konca roku 1984 sme dokončili konštrukciu naftového motora a vykonali sme štátne kolaudačné skúšky automobilu 21055 s 1,5-litrovým naftovým motorom.
Bol to najjednoduchší dizajn, pretože nás neustále poháňala požiadavka na extrémne nízke náklady, ako aj na ľahkú výrobu, údržbu a opravy.
A čo je mimoriadne dôležité, okamžite sme splnili všetky požiadavky technickej úlohy, ktorá počítala s inštaláciou naftového motora do rodiny automobilov 2108. Nafta inštalovaná na prototype automobilu 21085 poskytla rekordné čísla: 4,2 litra nafty na 100 kilometrov behu.
A vo verzii s preplňovaným motorom znížil naftový motor nainštalovaný na modeli Niva prevádzkovú spotrebu paliva o 35%!
Od nás sa však vyžadovala vysoká úroveň zjednotenia s existujúcou výrobou. Obrazne povedané to vyzeralo takto: vezmite motor 2103, namiesto sviečok upravte vstrekovače, nejako zafixujte palivové čerpadlo - a už žiadne zmeny!
Motor vyrobený podľa tohto princípu pred nami nechcel pracovať viac ako 40-50 hodín. Nedostatočná tuhosť kľukového hriadeľa a ojnice, nedostatočná tuhosť bloku a piestu - v naftovom motore sú zvýšené všetky zaťaženia, kladie vysoké nároky na presnosť častí tela a pohyblivých častí.
Vyžaduje veľmi prísne rozhodnutia o dynamike plynov v spaľovacej komore, o geometrii plynových kanálov, o miere šírenia v kompresnom pomere, o presnej činnosti mechanizmov.
To všetko komplikujú celkové malé rozmery, takže tolerancie obrábania sú jeden a pol až dvakrát vyššie ako v prípade benzínových motorov.
Z tohto dôvodu sa nás výrobní technológovia spočiatku doslova vyhýbali ako čerti z kadidla, keď sme k nim prišli, aby sme súhlasili s našimi výkresmi, požiadavkami a toleranciami. Ale nech je to už akokoľvek, do polovice 80. rokov sme už dostali naftový motor. Úplne svoj vlastný sme sa pri jeho vytváraní neobrátili k žiadnej zahraničnej spoločnosti. Dokonca aj spaľovacia komora - srdce motora - bola úplne naša, vytvorená tu vo VAZ!