Stránka 1 z 3

Návrh ss zdroje s transformátorem pro ss motory

PříspěvekNapsal: úte lis 15, 2011 12:02
od Petr HC
To dvk: Nejprve si projdi viewtopic.php?f=112&t=15601 , kde je řeč o chování ss motoru při st nebo pulzním napájení.
A teď k věci: pokud použiješ trafo 230/24 V, počítej s tím, že budeš-li napájet hořák přímo z trafa, budou statory motorů silně hřát (pokud nejsou konstruovány jako univerzální- t.j skládané z plechů) a elektromagnet zřejmě bude silně vrčet, příp. neotevře vůbec.
Pokud sekundár 24 V usměrníš (kvůli elektromag. ventilu je to nutné), motory budou napájeny napětím (24 * 1,414)-1,5, tedy cca 32 V - to žádný motor dlouho nevydrží. Platí to podobně i v případě, že napětí nebudeš filtrovat kondenzátorem - viz výše.
Proto pokud si dáš trafo navinout, musí jeho výstupní st napětí před usměrňovačem (můstkovým - Graetz) být cca 18 V ,Výsledné napětí pak bude podle předchozího výpočtu 23,952 V. Vzhledem k dalším možným ztrátám doporučuji trafo s vinutím (odbočkami) 230/18,19.20 V. V případě hotového trafa upravit odvinutím , je li silně impregnováno a zbývá prostor v okénku, je lepší navinout (stejným průřezem) cca 6V vinutí a zapojit v protifázi.A to zatím nebyla řeč o proudech, průřezech vodičů atd.

P.S: Např. si zkontroluj, (při napájení z aku) zda bude 5 A stačit při rozběhu ( + žhavící svíčka).

Re: Návrh ss zdroje s transformátorem pro ss motory

PříspěvekNapsal: úte lis 15, 2011 15:34
od dvk
Děkuji za tohle téma Petře ! Moje laická představa byla vzít trafo a usměrňovač a hotovo, nicméně vidím že to nemusí být tak jednoduché.

Jedná se o klasické topení 6CON3, na štítku je psáno 24V/4.5A. Proud při žhavení jsem neměřil, zkusím. Že za usměrňovačem bude vyšší napětí vím, ale vycházel jsem z toho, že palubní síť v automobilu má těch 24 zřejmě pouze jmenovitých (podobně jako "12V" vs. 14.4V skutečných) ... ?

Filtrační kondenzátor určitě přidám, jako hodnotu bys cca doporučil ? Průřezy vodičů jsem volil podle původních kabelů, které zbyly ustřižené ve svorkovnici.

Měl jsem vyhlídnuté trafo na odkazu, druhé zhora (230-400V/24V, 160VA). Firma by asi i navinula transformátor podle požadavků, otázka je ale cena.
http://www.elektrokov.cz/doprodej.html

Re: Návrh ss zdroje s transformátorem pro ss motory

PříspěvekNapsal: úte lis 15, 2011 16:17
od Petr HC
Ke druhému odstavci: Se jmenovitým napětím je to procentuálně stejné - max napětí 24 V sítě je 28,8 V, provozní bude někde okolo 26 V.
Filtrační kondenzátor je v podstatě zbytečný, ss motory se chovají jako kondenzátor velké kapacity (energie je nahromaděna v GD^2 rotoru)
Na to trafo dej dotaz do firmy - jestli půjde část sekundáru odvinout. U 160 W (VA) trafa to bude cca 3,5 z/V,tedy cca 21 z. Přesnou hodnotu a zda to půjde Ti sdělí výrobce - záleží to na kvalitě a sycení jádra a provedení impregnace.
Schema jsem moc "nepitval" , ale je jasné, že ventilátor běží při zapalování se sníženým výkonem, ale tu žhavící svíčku si proměř (se zapojeným seriovým odporem Př).
Edit: V prvém příspěvku jsem zmiňoval elektromagnetický ventil, poněvadž jsem kdysi "měl co do činění" s jiným typem nezávislého topení. Ale to , co platilo pro ten ventil, zde platí pro ovládací relé Sp.

Re: Návrh ss zdroje s transformátorem pro ss motory

PříspěvekNapsal: úte lis 15, 2011 20:21
od Roman
Taky naftovy bufik som pouzival na kurenie v garazi, ale je to uz hodne davno. Pamatam si, ze som mal problem so zhavenim. napriek tomu, ze trafak bol riadny spalik, pri zapnutom zhaveni padlo napatie (myslim, ze zhavenie berie podstatne viac ako je tych 4,5A). Mal som to vyriesene pridavnym vinutim, ktore som pripajal tlacitkom pocas zhavenia, potom to uz bezalo jedna radost. Nepamatam presne typ, ale bol to velmi podobny, ak nie taky iste ako ten tvoj. Ja som to mal udajne z Tatry 111. Dvojgaraz to krasne vykurilo.

Re: Návrh ss zdroje s transformátorem pro ss motory

PříspěvekNapsal: stř lis 16, 2011 00:05
od MartasBrno
Nebál bych se bát se ;-) že si ta žhavička vezme nějakou tu desítku ampér.

Re: Návrh ss zdroje s transformátorem pro ss motory

PříspěvekNapsal: stř lis 16, 2011 09:29
od Petr HC
Zde funguje přísloví "vice hlav více ví" (sakra ono se to i rýmuje).
Poznatek Romana lze využít dvěma způsoby.
1) Trafo na sekundáru neodvíjet, ale udělat odbočku na těch cca 18 V a při zapalování přepínat na 24.
2) Pokud by topení spolehlivě fugovalo již od cca 18 V (což je vysoce pravděpodobné) ,nedělat úpravu sekundáru trafa ,ale pro startování ho použít tak jak je a pro trvalý chod přepnout primár na odbočku 400 V.Tím bude na sekundáru 230/400*24 Vef a po usměrnění (230/400*24*1,414)-1,5 V což je cca 18 Vss a fertig. !!! Přepínací prvek (nejlépe tlačítko) na primáru nesmí část vinutí 230 - 400V zkratovat !!!
Žhavící svíčku proměř v každém případě. Trafo snese krátkodobě (cca 30 sec) proudové přetížení i o 200%, ale usměrňovací diody bude lépe dimenzovat na max.proud.

Re: Návrh ss zdroje s transformátorem pro ss motory

PříspěvekNapsal: stř lis 16, 2011 09:49
od dvk
Dobrá finta ! Děkuji za rady, jdu tedy zřejmě objednat to původně vybrané trafo 230-400/24V 160VA. Na jiném místě prospektu k bufíku jsem ještě našel údaj max. příkonu 140W při 24V, což by mělo výše zmíněné trafo zvládnout.

Re: Návrh ss zdroje s transformátorem pro ss motory

PříspěvekNapsal: pát lis 25, 2011 12:33
od dvk
Tak už je to tady, dneska došel balíček. Je to pěkný macek, krásná práce za celkem málo peněz, tak snad s ním bude topení vrnět.

Re: Návrh ss zdroje s transformátorem pro ss motory

PříspěvekNapsal: pát lis 25, 2011 16:00
od Saša
Zapoj ho jak navrhoval Petr na 400V (samozřejmně do sítě 230V) , dej tam grec (usměrňovací můstek) a skus to . Musí to makat .

Re: Návrh ss zdroje s transformátorem pro ss motory

PříspěvekNapsal: úte lis 29, 2011 10:02
od dvk
Tak bufík konečně fičí ! Dal mi zabrat, ale aspoň už trochu vím, jak to celé funguje. V motorku naftového čerpadla byl utržený drát, nyní už běží jak má. Nakonec jsem skončil u zapojení trafa klasicky na vývod 230V. Na prázdno je za usměrňovačem 29V, ale při žhavení napětí klesne na 17V, při normálním běhu se drží na 22-23V. Žhavicí proud je 14.5A :shock:, při normálním běhu bere 4-5A. Bufalo dlouho neběželo, takže první start byl asi jako rozjezd parní lokomotivy, po pár minutách se ale všechno ustálilo a vůbec nekouří. Moji dílničku ze starého chlíva vytopil za 5 minut na 15°C, takže su velmi spokojený.

Re: Návrh ss zdroje s transformátorem pro ss motory

PříspěvekNapsal: úte lis 29, 2011 10:54
od Petr HC
Bingo ! Na volty nekoukej, neměříš ani čistou st sinusovku, ani čistě vyfitrovaný ss průběh, takže voltmetr ukazuje o něco méně, ale pokud bufík nepřekračuje podstatně štítkový proud je to v pořádku. Když bych chtěl být puntíčkář, doporučil bych měření proudu tepelným A-metrem nebo se na to "podívat" osciloskopem a hodnoty přepočítat z plochy průběhu. Proto jsem nedoporučoval filtraci.
V podstatě měříš toto : takže jsi někde mezi 26 a 27 V a to je v pořádku.Záleží také na tom, kolik máš v síti (na primáru).

Re: Návrh ss zdroje s transformátorem pro ss motory

PříspěvekNapsal: úte led 17, 2012 21:42
od dvk
Dávám bufík konečně dokupy "načisto", uvařil jsem pro něho rám, ve kterém je všechno příslušenství a mám další dotaz: kostra transformátoru má svorku pro uzemnění, připojení na žlutozelený jistící vodič ze zásuvky. Kostra bufala je ale trvale připojená na mínus pól, prostě jak v autě. Teď mám sice bufík na silentblokách, takže s kostrou rámu spojený není, ale bude napojený na výfukové roury a stačil by spadený drát nebo něco železného a může se propojit. Co s tím ? Spojit kostru bufíku s kostrou rámu, tzn. mínus pól usměrňovače se zemí zásuvky ? Může to něčemu vadit, když sekundár nebude galvanicky oddělený ?

Re: Návrh ss zdroje s transformátorem pro ss motory

PříspěvekNapsal: stř led 18, 2012 16:06
od Křečík Barbuška
Jestli tě chápu dobře, bych řekl, že to není nic proti ničemu, živá silová část je oddělena a spojení záporného pólu se zemí/obalem je běžné u mnoha spotřebičů, pičítač, TV, radio apod.

Re: Návrh ss zdroje s transformátorem pro ss motory

PříspěvekNapsal: stř led 18, 2012 16:26
od Petr HC
Značka v pravém dolním rohu štítku trafa znamená,že jde o bezpečnostní oddělovací transformátor a tedy předpokládám, že spojení kostry s ochranným vodičem představuje zvýšenou ochranu, bez ohledu na propojení s jedním pólem zdroje.

Re: Návrh ss zdroje s transformátorem pro ss motory

PříspěvekNapsal: stř led 18, 2012 21:25
od dvk
Ok, děkuju za rady, tak to je dobré.