Stránka 1 z 2

Akumulátor vs. spotřeba paliva

Napsal: ned pro 03, 2017 08:30
od Marek
Pánové, mám dotaz. Možná je to cypovina, ale zajímá mě to.

V Mégane mám původní baterku. Jede desátou zimu. Pro úplnost - 72 Ah / 680 A. Výrobcem je Varta.
V poslední době se už ukazuje, že toho má holka již opravdu dost. Myslím, že ještě funguje především proto, že denně jezdím, čímž se z posledních sil drží v jakžtakž kondici. Jinak by nejspíš už dávno skapala.

A teď k věci: Denně dojíždím do práce 25 km. Mám pocit, že oproti loňskému roku mám letos na této trase o cca půl litru vyšší spotřebu. Přitom jezdím naprosto stejnou trasou, stejným stylem, ........ Prostě mám vyšší spotřebu a nevidím k tomu racionální důvod. Na dlouhé trasy se spotřeba prakticky nezměnila. Po městě nejezdím.

Napadlo mě, zde za tou vyšší spotřebou nemůže stát právě ta baterka.

Co myslíte?

Re: Akumulátor vs. spotřeba paliva

Napsal: ned pro 03, 2017 08:41
od Křečík Barbuška
Ja bych rekl, ze je letos vice zima nez loni :) . Nepribral si nahodou? :rabbit:

Re: Akumulátor vs. spotřeba paliva

Napsal: ned pro 03, 2017 08:43
od Marek
Ta spotřeba je o půllitr vejš i v létě. Ne, nepřibral, to už bych totiž nejspíš pukl.

Nicméně zima je - dnes ve čtyři ráno tu bylo -13°.

Re: Akumulátor vs. spotřeba paliva

Napsal: ned pro 03, 2017 08:58
od Luděk Musil
No - i bych tomu i věřil.
Starý akumulátor rychlejí ztrácí kapacitu a potom se ho alternátor snaží co nejrychleji dobít. Tím klade zvýšený odpor motoru = větší spotřeba a toho půl litru by mohlo být. L.

Re: Akumulátor vs. spotřeba paliva

Napsal: ned pro 03, 2017 09:06
od Marek
Myslím si úplně to samé. Proto jsem se ptal zde, zda někdo další bude mít podobný názor.

Jak jsem psal, projevuje se to jen na trasách dejme tomu do 50 km. Jedu-li třeba Sokolov, spotřeba je víceméně v normálu. Z toho soudím, že nejkritičtější je třeba trasa prvních 20 km. Dál už je to v pořádku, proto na spotřebě na dlouhou trasu se to nijak výrazně neprojeví. Ovšem na cestě do práce 25 km je to asi jasná věc.

Re: Akumulátor vs. spotřeba paliva

Napsal: ned pro 03, 2017 09:19
od Cory
A alternator dobija stale rovnako? Niektore cidla pri nizsom napati skresluju.

Re: Akumulátor vs. spotřeba paliva

Napsal: ned pro 03, 2017 09:42
od valda1971
Luděk Musil píše:No - i bych tomu i věřil.
Starý akumulátor rychlejí ztrácí kapacitu a potom se ho alternátor snaží co nejrychleji dobít. Tím klade zvýšený odpor motoru = větší spotřeba a toho půl litru by mohlo být. L.

Už když jsem četl úvodní příspěvek mne napadlo to samé tedy souhlasím s Luďkem :wink: .

Re: Akumulátor vs. spotřeba paliva

Napsal: ned pro 03, 2017 09:59
od Marek
Alternátor má výkon, že by utáhl dvě auta. Dobíjí, jak má. Mám pocit, že je tam 130 A, ale jistě to nevím.

Je pravda a o tom netřeba diskutovat, že baterka je na hraně životnosti (pokud se ta agónie dá vůbec ještě tak nazvat) a kapacita samozřejmě bude už dost malá. Když k tomu připočtu žhavení (které je i při stání v garáži, neb v těchto mrazech tam je sotva nad nulou) a výkonný startér, co točí těžkým odporem ztuhlého motoru, pak se není co divit, že v baterce po startu prakticky nic nezbyde. No a je logické, jak tu bylo i potvrzeno, že alternátor pak má s dobíjením takové mrtvoly dost práce, čímž se snaží lít do baterky třeba desetinásobný proud, než kdyby baterka byla v dobré kondici. Sice ten proud postupně klesá (jak se snižuje rozdíl napětí altíku a baterky), ale celé to může trvat třeba patnáct minut. No a protože já jedu do práce cca 18 minut, pak celou cestu je altík podstatně více zatížen. A z toho plyne ta vyšší spotřeba paliva. Zní mi to dostatečně logicky. Myslel jsem si to a jak vidno, nejsem sám.
Nelze opomenout, že bezprostředně po startu ještě několik minut běží dožhavení (čili třeba dvě, tři minuty po startu ještě žhaví svíčky, což je dejme tomu 30-35 Ampér), okamžitě naskočí hlavní osvětlení vozu, neb je tma jako v ranci (což je dalších cca 15 Ampér) a v neposlední řadě je funkční elektrický topný článek, který po dobu, než se ohřeje motor, supluje výměník tepla - a ten má až 1000 W. Ten může být v provozu třeba deset minut, nebo i déle, protože v téhle zimě se voda v motoru u nafťáku ohřívá skutečně neskutečně dlouho. Dá se říci, že plné teploty motoru dosahuji až na polovině trasy. I odběr toho topného článku určitě klesá, ale je.
Sečteno, podtrženo - alternátor může prakticky celou cestu běžet na plný výkon. A tím se asi vše vysvětluje.

Možná si někdo řekne, že půl litru nafty na 100 km by neřešil. Jenže ono je to v procentech zvýšení o téměř 15%. Při běžné konstantní rychlosti 90 km/h má tento vůz psanou spotřebu 4,1 a upozorňuji, že je to zcela reálné číslo. Například loni, když jsem jezdil Třebíč - Sokolov mimo dálnice (nemaje dálniční známku) přes Tábor a Plzeň, nebyl absolutně žádný problém ve dvou dospělých lidech jezdit to pod 4,2 l / 100 km.
Nicméně i když budu stát nohama na zemi, musí tuhle trasu do práce a zpět auto dávat v klidu za 4,5. Takže půllitr je v tomto případě dost, protože já se nevejdu do pěti litrů ani omylem (reálně jsem v létě 5, nyní v zimě i 5,4).

Od zítřka (informace pro ostatní) mají v Auto Kelly akci na akumulátory. Slevy až 46%, což je téměř za půlku oproti pultové ceně. Navíc tam mám 30-35% slevy na živnost, takže bych se mohl z běžných cen dostat na velmi zajímavou koncovou sumu. Uvažuji o výměně. Chtěl jsem ještě tuto zimu zkusit přežít, ale mám pocit, že nemá smysl to riskovat. I tak vydržela cca 10 let, to je skoro na pomník.
Především se mi bude klidněji spát, neb je jasné, že baterka v takové kondici může udělat pápá prakticky kdykoli (a jak známo, nejčastěji se tak stává v tu nejméně vhodnou dobu), zadruhé zvýšení spotřeby paliva o půl litru je pro mě natolik významné, že po ujetí 10.000 km bych v té navíc spotřebované naftě tu baterku prakticky zaplatil. A 10.000 km já ujedu do konce zimy ;-).


Pište dál, zajímá mě každý názor.

Re: Akumulátor vs. spotřeba paliva

Napsal: ned pro 03, 2017 10:50
od valda1971
S výměnou bych Marku určitě neotálel, zvlášť když je ta akce v Kelly. Ona Ti ta stará opravdu dá Papáá ze dne na den.
A také hned potvrdíš/vyvrátíš co je psáno výše. Za předpokladu, že ta nová bude řádně nabitá.

Re: Akumulátor vs. spotřeba paliva

Napsal: ned pro 03, 2017 10:56
od Marek
Myslím, že vzhledem k okolnostem se situace musí dost rapidně zlepšit v každém případě. Hned zítra tam zajedu. Změřím nejprve rozměry té původní (jestli to náhodou není nějaký atyp), případně i nějakou délkovou rezervu v kastlíku, jestli by se třeba nevešla i maličko větší (= kapacitně mírně výkonnější) baterka.

Vím, že když jsem před asi čtyřmi lety kupoval v téhle akci baterku do Galaxy, vešel jsem se tehdy s baterkou Starline 74 Ah do ceny pod tisíc korun. Jinou, než Starline stejně kupovat nebudu. Nic jiného od téhle pofidérní značky neznačky bych si do auta nedal, ale u baterky je mi to jedno. Totiž baterky od nich jsou o poznání lacinější než jiné, dávají tříletou záruku (zatímco drtivá většina jiných značek jen zákonnou dvouletou) a nikdy jsem od nikoho neslyšel zmínku o významně vyšším procentu zmetkovitosti, než u jiných značek baterií. I kdyby mi po uplynutí té tříleté záruky chcípla, pořád je za takové peníze, že se to vyplatí.

Re: Akumulátor vs. spotřeba paliva

Napsal: ned pro 03, 2017 13:10
od Petr HC
Trochu počítání.
Aku bude mít po 10ti letech max.50 % kapacity t.j 36 Ah. Něco tam po nastartování musí zbýt, řekněme těch 6 Ah. Altík dobíjí na 14 V, láduje tedy 30 x 14 = 420 Wh. Za cca 20 min jízdy tedy teoreticky zatíží motor 140 Wh. Při uvážení velice špatné účinnosti pod 50 % to představuje necelou 1/3 kWh.
A řekl bych, by to nemělo tak negativně ovlivnit spotřebu.
Ale po 10ti letech služby má aku určitě nárok na výměnu.

Re: Akumulátor vs. spotřeba paliva

Napsal: ned pro 03, 2017 20:33
od Křečík Barbuška
Ja bych rekl, ze ti zustane spotreba stejna. Vymenu baterky za ucelem zajisteni spolehlivosti vozu schvaluji, ale pokud zvlada to co popisujes tak je "dobra".

S baterkama mam zkusenosti takove, ze bud odejde clanek ze dne na den zkratem a hotovo nebo degraduji dlouhodobe ztratou kapacity asi sulfataci coz se ovsem neprojevuje zvysenymi naroky na dobijeni, ale paradoxne tim, ze i kdyz sotva toci po pripojeni na nabijec okamzite vyskoci napeti nahoru a proud nesaje :-) . Ten jev by mohl byt zpusoben i prerusenim clanku. Ono ne do kazde baterky se da nenasilne dostat k elektrolytu a k jeho zmereni.

Jsem zvedav na tve zavery.

Re: Akumulátor vs. spotřeba paliva

Napsal: pon pro 04, 2017 22:28
od Roman
Tiez si myslim, ze starnutim baterky sa zvysuje jej vnutorny odpor a tym sa znizuje nabijaci prud, teda okamzite zatazenie altika by malo byt mensie, ale teoria je sediva a zeleny je strom zivota...

Re: Akumulátor vs. spotřeba paliva

Napsal: úte pro 05, 2017 06:15
od Marek
Tak jsem včera vyměnil baterku. Starline 74 Ah mě vyšla na 1260 Kč.

Ráno bylo jasně poznat, že otáčky startéru jsou mnohem vyšší, než jsem byl celou dobu zvyklý. Takže je jasné, že baterka toho měla už opravdu dost.

Uvidíme..... Jednoznačně asi není třeba diskutovat, že baterku vyměnit bylo víc než nutné.

Re: Akumulátor vs. spotřeba paliva

Napsal: ned led 07, 2018 12:27
od Marek
Významné snížení spotřeby nepozoruji. Asi tak odhadem dvě deci prokazatelně.

Ale mám pocit, že jsem někde na Renault fóru četl, že vliv na mírné zvýšení spotřeby po cca 120-150 tisících km mívá zanesený EGR ventil. No a protože mám 150 tisíc km a nikdo tu věc v životě venku neměl, asi tuším, co bude mou pracovní náplní některého z následujících víkendů.