Stránka 1 z 1

Chladič paliva (nafty)

Napsal: čtv lis 30, 2017 20:37
od DJW
Ahoj, všetci. Prosím skúsených motorárov o radu:

Dnes v snehovej kalamite som z podvozku odtrhol a zničil chladič nafty (Peugeot 2.0 HDI - spiatočka od prepadu vstrekov naspäť do nádrže). Problém je, že za boha nejdem zohnať druhý chladič, originálny diel prevyšuje hodnotu auta a potreboval by som ešte nejakú dobu s károu jazdiť. Momentálne to mám núdzovo spojené napriamo - aby som auto dostal aspoň domov.

Podľa toho čo viem, tak chladič slúži na ochladzovanie nafty od prepadov čerpadla / vstrekov pred návratom do nádrže (kedže tá môýe mať až do 80 stupňov).

Otázky:
1. čo sa stane, ak to nejaký čas nechám takto (napriamo spojené len trubky bez chladiča)? Hrozí vážny problém? Aj tak je teraz zima a rátam že o niečo sa nafta ochladí aj v trubkách. Tak isto aj nádrž má 80 litrov, kedže už nejazdím dlhé trasy, na presun do 20 km pri plnej nádrži to vydrží??

2. alebo radšej zatiaľ vôbec nejazdiť a napasovať tam aspoň hocijaký iný palivový chladič z čohokoľvek, čo nájdem na vrakovisku?

Auto je už totiž na odpis - motor je v háji, aj karoséria bude za chvíľu deravá, do tohoto auta je už škoda investovať akúkoľvek väčšiu sumu ako 30€.. Voziť ma po meste do doby, kým bude dostupná Vesta SW.. (ak sa vôbec budúcej jari dožije)

Vopred vďaka za rady.

Re: Chladič paliva (nafty)

Napsal: čtv lis 30, 2017 21:39
od valda1971
Nejsem motorář, ale z toho co popisuješ o autě bych tam asi dal cokoliv, co bych našel a šlo tam "naroubovat"

Re: Chladič paliva (nafty)

Napsal: čtv lis 30, 2017 21:46
od Cory
A akym sposobom sa to chladi? Naporom?

Re: Chladič paliva (nafty)

Napsal: čtv lis 30, 2017 21:53
od DJW
Naporom. Je to zhruba pod vodicovym zadkom. Zatial som to spojil napriamo cez spojku a v principe je auto pojazdne (bez toho taha vzduch a zavzdusnuje + vyteka nafta z nadrze), len nechcem niekde vybuchnut.. ;)

Re: Chladič paliva (nafty)

Napsal: čtv lis 30, 2017 22:01
od Cory
Teoreticky, ked auto stoji, tak sa to nechladi.Nevidel by som to tak strasne. Ako to vlastne vyzera ?

Re: Chladič paliva (nafty)

Napsal: čtv lis 30, 2017 22:40
od DJW
Cca takto: http://shared.autorubik.sk/upload/2012/ ... hladic.jpg
Alebo takto podobne priamo od spodu: http://www.autoopravy.eu/foto/122-1.jpg
Akurat ten moj typ nemaju absolutne nikde, ani 3. strana, ani srotoviska.. Po skusenostiach s orig.servisom ani nebudem skusat zistovat cenu.

Dočítal som sa, že príliš horúce palivo vracajúce sa do nádrže z Common railu by mohlo poškodiť snímač hladiny paliva v nádrži (to by mi bolo u prdele) alebo aj samotnú nádrž (to už by bol problém). Tipujem, že dnes sú už asi všetky nádrže plastové.

Re: Chladič paliva (nafty)

Napsal: čtv lis 30, 2017 23:30
od Majo
Otazka znie ci to ma vyznam v zime riesit, ci sa to niekedy natolko ohreje... ak to ma byt iba do jari. Ale asi by som tam proste slahol nieco podobne. Hoc aj chladic servooleja, tych je vsade plno...

Re: Chladič paliva (nafty)

Napsal: pát pro 01, 2017 04:09
od posim
Teraz v zime by som tam nedával nič, ak je to potrubie pod autom zakryté deklom, tak by som ho dal dole, nech sa to lepšie chladí. Nejazdi s takmer prázdnou nádržou, aby sa to teplo nestačilo v nej naakumulovať (čo fakt nehrozí).
A voz so sebou hasiaci prístroj - len pre lepší pocit - nie že by sa to malo chytiť :D Inak ten chladič nebýva nejak moc horúci ani v lete, takže netreba stresovať.

Re: Chladič paliva (nafty)

Napsal: pát pro 01, 2017 06:12
od JmJ
Lehce sem prosel net a nejde se uvadi, ze na pazoutech ten preďhrev sepne pri teplotach kolem nuly. Takze jednak to jede jen v zime a druhak to neni zivotne dulezite a je to tedy mozne vypnout odpojenim konektoru. Predehrev je bud soucast filtru nebo je nekde samostatne v motorovem prostoru.

Vypnul bych to uplne, kdyby to melo na neco negativni vliv, nebo v mrazech bych to zapnul.

Re: Chladič paliva (nafty)

Napsal: pát pro 01, 2017 07:32
od DJW
Dakujem pekne - budem pokojnejsie spavat.. (za volantom)
Ogňoglušiteľ mam v kazdej kare od cias ciest na Ukrainu, takze pripraveny som.

Re: Chladič paliva (nafty)

Napsal: pát pro 01, 2017 08:17
od Marek
JmJ sice prošel net, ale evidentně je úplně vedle. My se nesnažíme tu naftu ohřát, nýbrž ochladit ;-).

Je to tam proto, že vysokotlaké systémy vstřikování nafty způsobují ohřev paliva často na teplotu, která by mohla poškodit plastové části palivové soustavy. Taky proto, že horká nafta pění, což je velmi nežádoucí, neb to může způsobovat zavzdušňování systému. Takže se při zpáteční cestě do nádrže musí nafta chladit. Chladí se buď takovýmto náporovým žebrovým výměníkem vzduch - kapalina na podlaze vozu, nebo vodním chlazením přes speciální chladicí okruh a elektrické čerpadlo (podobně, jako jsou výměníky na chlazení oleje - tento se umisťuje obvykle na přírubu palivového filtru).

Jen pro vaši představu: Na Galaxy, což byl naftový motor z 90. let s klasickým rotačním čerpadlem a vstřikovacím tlakem paliva do 900 Bar, se teplota paliva při svižné dálniční jízdě v letních měsících uměla dostat nezřídka i k hranici 65-70°C. Žádný chladič paliva tam nebyl. Oproti tomu systém vstřikování PD (Pumpe-Düse) má maximální vstřikovací tlak paliva daleko přes 2000 Bar (nejmodernější Piezzo PD skoro 2200 Bar) a systémy Common-Rail se těmto hodnotám začínají blížit (můj systém dCi v Mégane má maximální vstřikovací tlak 1600 Bar, a to je systém starý 15 let!!! - takže kde je to dneska, že?). Navíc tyto moderní systémy mají tzv. vícefázový vstřik, čili nevstřikují palivo najednou, ale třeba v pěti fázích velmi krátce po sobě (řádově v rozmezí několika mikrosekund) a každá fáze vstřiku trvá jinak dlouho (jiné množství nafty). Tím se palivo ještě víc ohřívá - změny tlaku a proudění umějí své..... Takže proto chladič nafty.

Neřešil bych. Propojit hadice napřímo (klidně jen přes motex pásky, je to prakticky bez tlaku) a hotovo. Přes zimu to není prakticky potřeba, pokud s tím nelítáš po dálnicích nadoraz, protože okolní teplota je dost nízká na to, aby se potrubí paliva a nádrž ochlazovaly i bez tohoto vehementu. Navíc nafta se ohřívá tím víc, čím vyšší výkon od vozu požadujeme (čím je tedy vyšší vstřikovací tlak paliva do válců, a ten je prakticky přímoúměrný poloze plynového pedálu), čímž se domnívám, že v zimě na to stejně šlapat nemůžeš, neb to obyčejně klouže.

Pokud auto vydrží do jara a budeš s ním chtít dál jezdit, dá se použít taková věc z jiného vozu. Motory TDi PD od VW to měly po milionech. Sharany TDi 85kW, některé modely Octavií, Toledo, Golf a další mraky koncernových aut.