od Marek » čtv říj 06, 2016 13:45
S těmi pružinami ventilů je to jinak. Stejně tak s velikostmi kanálů.
Pokud chceš u 40kW zvýšit výkon, úprava kompresního poměru jistě pomůže. Ovšem hlavní rozdíl mezi 40 a 50kW je ve vačkovém hřídeli.
Nejdelší časování ze všech sériových vaček má vačka určená pro motory 781.136B a M, tedy Felicia 1,3 50kW. Ta má 254°/254°.
Krátce shrnu - motory Felicia 1,3 jsou všechny konstrukčně identické. Existují čtyři základní typy:
781.135B - 75,5x72mm = 1289ccm; stupeň komprese 8,8:1; výkon 40kW / 5000 rpm; točivý moment 94 Nm / 3250 rpm; vstřikování centrální nad klapku - BOSCH MonoMotronic; časování vačky 242° / 232°
781.135M - 75,5x72mm = 1289ccm; stupeň komprese 9,5:1; výkon 40kW / 4500 rpm; točivý moment 99 Nm / 2500 rpm; vstřikování MPI - Siemens SIMOS 2P; časování vačky 248° / 248°
781.136B - 75,5x72mm = 1289ccm; stupeň komprese 9,7:1; výkon 50kW / 5500 rpm; točivý moment 100 Nm / 3750 rpm; vstřikování centrální nad klapku - BOSCH MonoMotronic; časování vačky 254° / 254°
781.136M - 75,5x72mm = 1289ccm; stupeň komprese 10,0:1; výkon 50kW / 5000 rpm; točivý moment 106 Nm / 2600 rpm; vstřikování MPI - Siemens SIMOS 2P; časování vačky 254° / 254° (v některé literatuře se chybně uvádí, že časování je shodné s motorem 781.135M)
Rozdíly v kompresních poměrech motorů jsou řešeny použitím různých pístů, hlavy všech typů motorů jsou záměnné, i když se občas malinko liší (například počtem a tvarem pružin ventilů, průměrem dříků ventilů atd.). Hlava na změnu kompresního poměru motoru tedy nemá vliv.
Motory o výkonu 50kW mají písty s rovným dnem, motory 40kW mají ve dnu vybrání. Ovšem písty pro motory MPi jsou vyšší než písty pro monovstřik (mají větší vzdálenost mezi dnem a osou pístního čepu), takže z toho plyne, že každý typ motoru má jiný píst a nelze je tudíž vzájemně kombinovat.
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)