Potřebuju poradit - přendání bufíku Galaxy/Sharan

Rozpravy o drobných muškách vašich neVAZových miláčků.

Moderátor: Moderátoři

Příspěvekod Marek » sob úno 12, 2011 21:13

Teď mě brácha navedl na zajímavou myšlenku, která se mi moc líbí a připadá mi efektnější:

Místo elektromagnetického ventilu otvírat trakt zadního topení ventilem mechanickým, a sice vakuovým. Podtlaku mám v autě neurekom, jednoduchý elektropneumatický ventil (typu ekonomizér LADA 2107) mám v šuplíku v několika exemplářích a hadička je maličkost.

Nemáte náhodou ponětí, kde by se taková věc dala sehnat? Brácha tvrdí, že Opely Astra tuhle věcičku mají v systému topení běžně. Jen nevím, kde vzít Opel Astra, z něhož to lze vypreparovat...
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Marek
 
Příspěvky: 5267
Registrován: úte čer 01, 2004 21:31
Bydliště: Třebíč, CZ

Příspěvekod dandy » sob úno 12, 2011 22:42

Zaujala ma táto téma a tak som začal trochu googliť: http://www.molpir.com/blade/c/53/elektr ... ohrev.html , http://www.normans.cz/produkty/ohrev-ch ... e-ohrivace . Na oba systémy však potrebuješ 220V.

Asi tak pred 10-15-timi rokmi sa hodne písalo o tepelnom akumulátore, ale nejako to utíchlo. Malo to pracovať tak, že počas jazdy sa v ňom ohrialo nejaké médium od chladiacej kvapaliny a neskôr po ochladení to teplo zasa odovzdávalo späť. Kvapalina sa tak ohriala oveľa rýchlejšie. Nič som však nenašiel, možno som ujovi googlovi nedal správne "heslo".

Ešte taká poznámka, nikto tu totiž nenaznačil, že oleje v motore aj prevodovke zostanú studené a myslím si, že aj tak bude treba jazdiť zľahka ako so studeným strojom, lebo ich mazacie vlastnosti budú nedostatočné.
Nikita II, 1974
Nasťa 2016

chatka 12 forever
člen LKCS
Uživatelský avatar
dandy
 
Příspěvky: 873
Registrován: pon pro 25, 2006 16:45
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Marek » ned úno 13, 2011 08:16

Tohle by měl být ten zázrak. Je to sice pojmenováno termostat, ale nic termo tam není - vede k tomu hadička a podle velikosti podtlaku to otvírá třetí cestu vody. Dalo by se to použít místo toho klasickéto "téčka", co je v autě z výroby.

http://katalog.autostangl.cz/scripts/mg ... _dil=22001
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Marek
 
Příspěvky: 5267
Registrován: úte čer 01, 2004 21:31
Bydliště: Třebíč, CZ

Příspěvekod Saša » ned úno 13, 2011 19:29

Koukni http://forum.ladaklub.com/download.php?id=17473 Je to v tématu Tempomat . Dělají se i s elektroventily uvnitř . Už nme to také napadlo a mnělo by to jěště jednu výhodu . S každým startem by došlo k protočení kuláčku , tudíž by nezarostl .
Chceš ? Mám jich víc .
VAZ 2102 r.v.74 1984-1997 "Legenda"
VAZ 21043 r.v.90 1996-White Lady - nyní v GO. VAZ 21044 r.v.96 2007-(muzeum koroze)
VAZ 2106 r.v.78 2008-a dál...
VAZ 2105 r.v.87 12/2012-Rudý dělník
Nikdy neříkejte že to nejde,protože se v zápětí objeví někdo kdo neví že to nejde a udělá to!
Uživatelský avatar
Saša
 
Příspěvky: 3359
Registrován: pon črc 09, 2007 16:08
Bydliště: Litoměřice

Příspěvekod Marek » pon úno 14, 2011 09:00

To zní zajímavě... Jaká by byla cenovka?
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Marek
 
Příspěvky: 5267
Registrován: úte čer 01, 2004 21:31
Bydliště: Třebíč, CZ

Příspěvekod dvk » pon úno 14, 2011 09:09

dandy píše:oleje v motore aj prevodovke zostanú studené

Jestli bude bufík dávat někam do motorového prostoru, je dobré jeho výfuk usměrnit na olejovou vanu.
2x УАЗ 452, еx 21044 a 2105
Uživatelský avatar
dvk
 
Příspěvky: 2562
Registrován: pát pro 04, 2009 16:21
Bydliště: okr. Přerov

Příspěvekod Marek » pon úno 14, 2011 09:25

Já ale nechci zapojovat nezávislé topení. Chci, aby i nadále bufík fungoval tak, jako dosud - jako příhřev chladicí kapaliny za chodu motoru za účelem rychlejšího dosažení provozní teploty. Takže to, co píše Dandy, je mimo problém.
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Marek
 
Příspěvky: 5267
Registrován: úte čer 01, 2004 21:31
Bydliště: Třebíč, CZ

Příspěvekod Saša » pon úno 14, 2011 15:56

Marek píše:To zní zajímavě... Jaká by byla cenovka?

Dvě piva ?
VAZ 2102 r.v.74 1984-1997 "Legenda"
VAZ 21043 r.v.90 1996-White Lady - nyní v GO. VAZ 21044 r.v.96 2007-(muzeum koroze)
VAZ 2106 r.v.78 2008-a dál...
VAZ 2105 r.v.87 12/2012-Rudý dělník
Nikdy neříkejte že to nejde,protože se v zápětí objeví někdo kdo neví že to nejde a udělá to!
Uživatelský avatar
Saša
 
Příspěvky: 3359
Registrován: pon črc 09, 2007 16:08
Bydliště: Litoměřice

Příspěvekod Marek » pon úno 14, 2011 16:50

Tak jsem dostal na jiném fóru dost zajímavých názorů a nápadů a vychází mi z toho následující:

Bufík přemisťovat na jiné místo ve voze není rozumný nápad. Předně není jednoduché najít pro něj v přední části vozu vhodné místo - prakticky takové není.

Pokud bufík zůstane na svém původním místě, tedy v okruhu zadního traktu topení, není možné pro rychlejší ohřev zadní topný okruh odpojovat - bohužel.


Dostal jsem však zajímavý tip - dodatečná montáž nezávislého spínání bufíku (nezávisle na činnosti motoru). Celé by to fungovalo asi takto:

Do bufíku jde několik napěťových signálů: signál 30 (trvalých +12V pro doběh dmýchadla a dochlazení bufíku v případě, že se motor vypne v době, kdy bufík je v činnosti), signál 15 (+12V spínaných klíčkem) a signál D+ (+12V z kontrolky dobíjení - informace, že motor je v činnosti). Pokud bych na vodiče 15 a D+ přivedl přes diody napětí trvalé (odbočky z vodiče 30), mohl by bufík v klidu fungovat i v případě, že motor není v činnosti. Jediné, co potřebuju, je domontovat do systému chlazení elektrické vodní čerpadélko, které bude suplovat činnost vodní pumpy v motoru (toto čerpadélko je základní výbavou modelů Sharan/Galaxy druhé generace, také vozů Transporter/Multivan).
Takže bych přes relé a diody přivedl trvalé plus i na vedení 15 a vedení D+ a současně i na elektrické čerpadélko a bufík musí pracovat i při vypnutém motoru.
Pokud by se dalo to spínání tohoto okruhu udělat na DO (což si myslím nemůže být problém), mohu si předehřát vodu v motoru a topení ještě před jízdou a po startu mít prakticky teplý motor. Mám vysledováno, že při volnoběhu a okolní teplotě 0°C je bufík schopen ohřát motor na provozní teplotu za 10-12 minut. Takže by stačilo deset minut před plánovaným výjezdem nakopnout bufa a vyhřát motor na dejme tomu 70°C. Pak jen nastartovat, zapnout topení a bufík by to jen přiživoval do úplné provozní teploty motoru.

Pokud by bufík běžel jen několik minut před startem motoru, nemohlo by to baterii, resp. její vybíjení, nijak vážně ohrozit. Proudový odběr bufíku není velký, myslím kolem 3 Ampér (při jeho startu sice asi minutu žhaví svíčka, ta ale poté přestává fungovat a bufík pracuje na principu uzavřené samovzněcující reakce). Navíc tím, že bych startoval teplý motor, nepracovalo by v motoru žhavení a tím bych spoustu energie ušetřil. Myslím, že deset minut činnosti bufíku (necelé 0,5 Ah energie) nemůže baterku o kapacitě 100 Ah nijak ohrozit.

Co myslíte - je to rozumější řešení?
Naposledy upravil Marek dne stř bře 09, 2011 17:32, celkově upraveno 1
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Marek
 
Příspěvky: 5267
Registrován: úte čer 01, 2004 21:31
Bydliště: Třebíč, CZ

Příspěvekod MartasBrno » úte bře 01, 2011 10:46

Tak jestli jsem to pochopil, tak ty svorky 15 a D+ jsou jediné, které budeš muset ovládat a které se musí oddělit vždy dvěma diodami tak, aby proud nešel do instalace vozu, ale jen do bufíku. To se musí dimenzovat na dané odběry.

Co se týká inteligence, tak ta by měla na dálku zapnout bufík, tedy ty dva přívody 15 a D+.
Po nastartování, pokud to chápu správně, by se bufík zapnul tak jako tak, protože termostat ví, že je voda studená.

Jak ten bufík funguje v originále? Je to automatickej systém pracijící nezávisle pouze podle těch dvou drátů a teploty vody, nebo je možný ho nějak ručně zapnout/vypnout?

Pokud je to opravdu nezávislej automat čekající na spuštění motoru a na pokles teploty kapaliny, nevidím problém. K ovládání bych použil běžně dostupné sady DO, jako prodává třeba Jablotron nebo něco podobného, třeba Flajzar.

Flajzar:
Vysílač je hotový, třeba http://www.flajzar.cz/dalkove-ovladani- ... -kanal.htm
nebo
http://www.flajzar.cz/dalkove-ovladani- ... keeloq.htm

Přijímač se musí dát do krabičky, třeba tento http://www.flajzar.cz/dalkove-ovladani- ... keeloq.htm
Prý funguje do minus dvaceti, to by mělo být ono. Možná jsou schopní ho dodat i v krabičce, dá se s nimi domluvit.
Jo a v popisu píšou, že reléový výstup umí impulz, což je to co chceme. Umí 4 režimy, včetně zapni/vypni jedním tlačítkem, nebo dvěma tlačítky, což je lepší pro systém bez zpětné vazby.

Potřeba prostudovat popis, dokumentaci, co to umí. a udělat tomu nějaký obvůdek automatického vypnutí po uběhnutí času, nebo po nastartování.

Jablotron:
http://www.jablotron.cz/cz/Katalog/zabe ... provedeni/

http://www.jablotron.cz/cz/Katalog/zabe ... odul+rele/
Blbé je, že píšou provozní teplota jen do mínus deseti.

šlo by i upravit klasický bezdrátový zvonek, stálo by to polovinu peněz, ale komfort a vzhled je ten tam. Tohle vypadá skoro jako profi.

Celkové zapojení:
Je možnost, připojit bufík a čerpadýlko rovnou na výstup relé přijímače, pokud to dovolí dimenzování relé, nebo pomocí přidaného relé. To není problém. Ale musel bys ten krám ručně ovladačem zapnout a poté i vypnout, což je špinavé řešení. Ty přijímače nemají další vstupy, nejsou to komunikátory ale jen přijímače.

Pokud by to mělo fungovat s automatickým odpojením po startu, musel by se k tomu dodělat jednoduchej obvod, kterej na impulz z přijímače sepne a na přítomnost napětí D+ rozepne (a předá tím samočinně bufík původní instalaci auta, ať se taky poměje).

Pokud by to mělo fungovat s automatickým odpojením po uběhnutí času, musel by se k tomu dodělat jednoduchej obvod, kterej na impulz z přijímače sepne a po nějakém čase rozepne (a nechá bufík napospas v dobré víře, že majitel už vyšel ze dveří a cupitá k autu).
Obrázek
a když jsem se v 15-ti rozhodoval co dál dělat, poslouchat sestry byla pro mě jasná volba... :-D
Uživatelský avatar
MartasBrno
 
Příspěvky: 4442
Registrován: pon zář 08, 2008 13:10
Bydliště: Brno

Příspěvekod Marek » úte bře 01, 2011 11:15

Co tohle? http://www.flajzar.cz/ostatni/univerzal ... ni-gsm.htm


Bufík v originále funguje tak, že: Dostává signál o tom, že motor se točí (svorka D+). Dostává signál o tom, jestli je teplota vzduchu nižší než +8°C - v elektrickém přívodu svorky 15 je vřazen bimetalový spínač. Ten mám ale nahrazen propojkou z drátu, čili bufík spíná po jakémkoli startu motoru, bez ohledu na okolní teplotu. A pokud je bufík v činnosti, vypínán je pouze teplotou chladicí kapaliny. Jakmile teplota chladicí kapaliny překročí 75-80°C, bufík vypíná (odpojením dodávky paliva a snížením výkonu, následně asi dvě minuty dochlazuje a vypíná).

Pokud bufík bude funkční před startem motoru, není třeba po nastartování motoru jej vypínat - ať na ten systém klidně běží dál. Až v případě, že teplota vody překročí 80°C, bufík automaticky vypne. Ale zároveň by bylo dobré limitovat nezávislou činnost bufíku nějakým časem (pro případ, že bych to aktivoval a potom z nějakého důvodu nevyjel).

Proto jsem dal nahoru link na ten ovládač pomocí GSM signálu. Sice nevím, jak přesně by to fungovalo - pokud někdo víte, popište mi to. Já to chápu tak, že bych mobilním telefonem vytočil nějaký číselný kód a ten by aktivoval nezávislý výhřev bufíku. Po určité době (třeba po 15 minutách) by se to vypnulo. I když on ten čas není nutné nastavovat, protože jakmile by se voda ohřála na 80°C, bufík by tak jako tak vypnul.
Naposledy upravil Marek dne úte bře 01, 2011 11:23, celkově upraveno 1
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Marek
 
Příspěvky: 5267
Registrován: úte čer 01, 2004 21:31
Bydliště: Třebíč, CZ

Příspěvekod MartasBrno » úte bře 01, 2011 11:22

Aha, to mně nenapadlo že vůbec existuje. No, ale potřebuješ k tomu nějakej mobil se SIMkou, která musí být dlouhodobě živá. Držení SIMky při životě taky něco stojí, pokud nenajdeš extra dobrej tarif, nejlépe za nula, podobně jak byl tuším Odepiš od vodafonu. Místo něho je dnes Myslím právě ten nulovej, ale neinzeruje se asi, je třeba se cíleně ptát. Dobíjení kreditu je na nic. Ještě mne napadá, ten přijímač musí být necitlivý na ostatní mobily v jeho blízkosti, v manuálu to asi mají nějak popsaný.

Výhodou je, že to má časovač. Aha :-D Poněkud hrubě nastavitelný. :?

No, oni možná budou ochotní ty doby časování změnit, ikdyž nevím, jestli u tak levnýho výrobku - za optání to ale stojí. Řešil jsem s nimi nějaké reklamace na chování SW v nějakém celkem novém komunikátoru, byli vstřícní a svědomití, oprava byla na světě za chvíli.

To řešení s mobilem by bylo fajn, kdyby to umělo čas kterej potřebuješ a kdybys měl šikovnou SIMku, chodící za pakatel. Jinak bych šel asi do té klíčenky + přijímače od stejné firmy, ve znamení spolehlivosti a nulových provozních nákladů.

Marek píše:Proto jsem dal nahoru link na ten ovládač pomocí GSM signálu. Sice nevím, jak přesně by to fungovalo - pokud někdo víte, popište mi to. Já to chápu tak, že bych mobilním telefonem vytočil nějaký číselný kód a ten by aktivoval nezávislý výhřev bufíku. Po určité době (třeba po 15 minutách) by se to vypnulo. I když on ten čas není nutné nastavovat, protože jakmile by se voda ohřála na 80°C, bufík by tak jako tak vypnul.

Ta věc funguje tak, že v autě máš druhý, dříve odložený starší mobil a ten zmíněný přijímač, který funguje naprosto primitivně: On poslouchá, jestli tento, druhý, v autě schovaný mobil náhodou nevysílá, což se děje třeba tehdy, když jej prozváníš. Tím ovládáš přijímač, který sepne relé podle dané, popsané logiky.

Takže nosíš v kapse svůj mobil provozní a v autě máš druhý, s druhou SIMkou, který tam dřepí a čeká, až ho prozvoníš. Je to poněkud divoké řešení, technicky nečisté, protože na to číslo může zavolat kdokoliv, třeba prodavač životního pojištění.

Ještě jeden EDIT: Píšeš, že není nutné automatické vypnutí po čase, ale ono to nutné je. Protože ty přijímače neví, žes ujel svoji trasu a po vypnutí motoru a schladnutí chlazení by byl bufík opět zapnutý. Proto jsem předtím psal, že to musí jít nějak vypnout - buď nespolehlivě lidským faktorem, nebo spolehlivě časovačem, nebo hlídáním nastartování auta.
Naposledy upravil MartasBrno dne úte bře 01, 2011 11:46, celkově upraveno 1
Obrázek
a když jsem se v 15-ti rozhodoval co dál dělat, poslouchat sestry byla pro mě jasná volba... :-D
Uživatelský avatar
MartasBrno
 
Příspěvky: 4442
Registrován: pon zář 08, 2008 13:10
Bydliště: Brno

Příspěvekod Marek » úte bře 01, 2011 11:44

Aha - tak to jsem špatně pochopil.

V tom případě je klíčenka samozřejmě samozřejmá :wink:.
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Marek
 
Příspěvky: 5267
Registrován: úte čer 01, 2004 21:31
Bydliště: Třebíč, CZ

Příspěvekod MartasBrno » úte bře 01, 2011 11:47

Marku, promiň, že píšu zbrkle a na několikrát upravuju, snad se domluvíme i tak :oops: :)
Obrázek
a když jsem se v 15-ti rozhodoval co dál dělat, poslouchat sestry byla pro mě jasná volba... :-D
Uživatelský avatar
MartasBrno
 
Příspěvky: 4442
Registrován: pon zář 08, 2008 13:10
Bydliště: Brno

Příspěvekod Marek » úte bře 01, 2011 11:51

Jsem na tom podobně - něco napíšu a pak v tom půl hodiny opravuju překlepy :wink:.

Mně osobně se ten flajzar líbí víc. Čili pokud tomu dobře rozumím, potřebuju ten modul se dvěma relé a klíčenku na spínání. Fajn - to je v pohodě. Jen nevím, zda mi to sepne bufa v garáži, když bydlím v druhém patře bytovky. Vzdušnou čarou je to asi 15 metrů, ale přes zdivo a jiné překážky.
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Marek
 
Příspěvky: 5267
Registrován: úte čer 01, 2004 21:31
Bydliště: Třebíč, CZ

PředchozíDalší

Zpět na Technické problémy

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků