od Marek » pon pro 16, 2013 18:33
Po více než roce přidávám další zajímavost. Systém chlazení jsem doplnil o třícestný vakuový ventil - původně z Opelu Vectra B.
Pravda - použil jsem tento ventil pouze jako dvoucestný, ale to pro funkčnost ničemu nevadí. Používám jej k uzavření zadní větve topení v případě, že zadní topení nepotřebuju.
Celé to funguje i v součinnosti s bufíkem. Jak je tu v minulosti psáno, bufík, ačkoli za normálních okolností pracuje zcela automaticky, spínám ručně, resp. jeho teplotní bimetalové čidlo, které jej spíná, mám nahrazeno vypínačem v kabině. Vakuový ventil jsem zapojil tak, že pokud je bufík v činnosti, ventil je otevřený a kapalina proudí celým chladicím systémem. Jakmile bufík vypnu vypínačem v kabině, současně s tím přivádím podtlak k vakuovému ventilu a ten uzavře trakt zadního topení. Tím dojde k tomu, že místo 9,5 litru chladicí kapaliny cirkuluje cca o třetinu méně.
V létě má toto obrovskou výhodu v tom, že motor se lépe a rychleji ohřeje na provozní teplotu. Zadní (vlastně žádné) topení nepotřebuju, tak mám bufík deaktivovaný a zadní topný okruh zcela uzavřený.
V zimě mám na výběr. Každopádně po studeném startu mám aktivní bufík, aby se motor co nejrychleji ohřál. Poté záleží na tom, zda chci nebo nechci využívat zadní topení. Zpravidla jej využívám pouze sporadicky, a to v případech, že vezu plné auto, tedy sedm lidí. Jinak vlastně není potřeba jím topit. Takže jakmile mi po ohřátí motoru vypne bufík, mohu si systém deaktivovat vypínačem a zároveň odpojit zadní trakt topení (s již nefunkčním bufíkem). Tím mi motorem cirkuluje méně vody, motor si snáze udržuje teplotu na potřebných 90°C a celkově je to komfortní.
Pokud by bylo za jízdy třeba si přitopit zadním topením, prostě sepnu vypínač v kabině a zadní topný okruh připojím. Promísením studenější vody s horkou dojde na malou chvilku k poklesu teploty motoru o max. 20°C (takže někam k 70°C), ale rychle se to srovná (případně to bufík přihřeje, uzná-li za vhodné).
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)