Potřebuju poradit - přendání bufíku Galaxy/Sharan

Rozpravy o drobných muškách vašich neVAZových miláčků.

Moderátor: Moderátoři

Re: Potřebuju poradit - přendání bufíku Galaxy/Sharan

Příspěvekod Marek » ned bře 11, 2012 09:18

Silikagel - to je takový ten pytlíček, co se dává do bot, či elektroniky? To mě blbce nenapadlo, taková maličkost.

Problém teď bude s rozebráním. Celé to víčko jsem totiž zalepil dosti kvalitním vodotěsným lepidlem v domnění, že už dovnitř nikdy nepolezu. Tak teď stojím před problémem.....
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Marek
 
Příspěvky: 5266
Registrován: úte čer 01, 2004 21:31
Bydliště: Třebíč, CZ

Re: Potřebuju poradit - přendání bufíku Galaxy/Sharan

Příspěvekod Marek » sob pro 08, 2012 21:02

Čerpadlo jsem bohužel musel vyhodit, odešlo úplně. Pořídil jsem jiné.

Musel jsem však čerpadlo namontovat jinam, než původně bylo. Namontoval jsem jej podle originálního umístšní - do motorového prostoru do místa, kde vystupuje hadice chladicí kapaliny z hlavy válců k rozbočce k topením. Takže je vlastně vřazeno do série mezi hlavu a topná tělesa. On totiž s tím umístěním v zadní části vozu byl problém - nejen ten, že se do čerpadla dostávala vlhkost, ale i problém jiný, možná závažnější.
Divil jsem se, že mi při volnoběhu netopí přední topení. I když motor byl úplně horký a topení zapnuté naplno, šel úplně studený vzduch. Nechápal jsem, celý systém nakreslil na papír a asi jsem na to přišel. Tím, že jsem měl vodní čerpadlo v zadní větvi chlazení, bylo připojeno k mechanické vodní pumpě motoru paralelně, nikoli v sérii. V nízkých otáčkách motoru vlastně tlačilo vodu proti němu, čímž se zastavila cirkulace vody do předního topení. Blbé, ale pravdivé.

Takže elektrické vodní čerpadlo mám nyní v motorovém prostoru, je zařazené v sérii s vodní pumpou motoru a je v činnosti pouze v případě, že je aktivní bufík nebo nezávislé topení. Pokud na svorku (15) ve svorkovnici bufíku nepřivedu napětí, čerpadlo se netočí (proč taky? - není potřeba, aby běželo a aspoň se neopotřebuje).
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Marek
 
Příspěvky: 5266
Registrován: úte čer 01, 2004 21:31
Bydliště: Třebíč, CZ

Re: Potřebuju poradit - přendání bufíku Galaxy/Sharan

Příspěvekod Marek » pon pro 16, 2013 18:33

Po více než roce přidávám další zajímavost. Systém chlazení jsem doplnil o třícestný vakuový ventil - původně z Opelu Vectra B.

Pravda - použil jsem tento ventil pouze jako dvoucestný, ale to pro funkčnost ničemu nevadí. Používám jej k uzavření zadní větve topení v případě, že zadní topení nepotřebuju.
Celé to funguje i v součinnosti s bufíkem. Jak je tu v minulosti psáno, bufík, ačkoli za normálních okolností pracuje zcela automaticky, spínám ručně, resp. jeho teplotní bimetalové čidlo, které jej spíná, mám nahrazeno vypínačem v kabině. Vakuový ventil jsem zapojil tak, že pokud je bufík v činnosti, ventil je otevřený a kapalina proudí celým chladicím systémem. Jakmile bufík vypnu vypínačem v kabině, současně s tím přivádím podtlak k vakuovému ventilu a ten uzavře trakt zadního topení. Tím dojde k tomu, že místo 9,5 litru chladicí kapaliny cirkuluje cca o třetinu méně.
V létě má toto obrovskou výhodu v tom, že motor se lépe a rychleji ohřeje na provozní teplotu. Zadní (vlastně žádné) topení nepotřebuju, tak mám bufík deaktivovaný a zadní topný okruh zcela uzavřený.
V zimě mám na výběr. Každopádně po studeném startu mám aktivní bufík, aby se motor co nejrychleji ohřál. Poté záleží na tom, zda chci nebo nechci využívat zadní topení. Zpravidla jej využívám pouze sporadicky, a to v případech, že vezu plné auto, tedy sedm lidí. Jinak vlastně není potřeba jím topit. Takže jakmile mi po ohřátí motoru vypne bufík, mohu si systém deaktivovat vypínačem a zároveň odpojit zadní trakt topení (s již nefunkčním bufíkem). Tím mi motorem cirkuluje méně vody, motor si snáze udržuje teplotu na potřebných 90°C a celkově je to komfortní.
Pokud by bylo za jízdy třeba si přitopit zadním topením, prostě sepnu vypínač v kabině a zadní topný okruh připojím. Promísením studenější vody s horkou dojde na malou chvilku k poklesu teploty motoru o max. 20°C (takže někam k 70°C), ale rychle se to srovná (případně to bufík přihřeje, uzná-li za vhodné).
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Marek
 
Příspěvky: 5266
Registrován: úte čer 01, 2004 21:31
Bydliště: Třebíč, CZ

Re: Potřebuju poradit - přendání bufíku Galaxy/Sharan

Příspěvekod dvk » úte pro 17, 2013 07:23

Aha, takže to máš jen jako příhřev ? Neuvažovals doplnit bufík oběhovým čerpadlem a spínat ho jako předehřev před startem ?
2x УАЗ 452, еx 21044 a 2105
Uživatelský avatar
dvk
 
Příspěvky: 2562
Registrován: pát pro 04, 2009 16:21
Bydliště: okr. Přerov

Re: Potřebuju poradit - přendání bufíku Galaxy/Sharan

Příspěvekod Marek » úte pro 17, 2013 16:03

Nemám to jen jako příhřev. Mám to i jako nezávislé topení ovládané DO. Kdybys tohle vlákno přečetl celé (a stačilo by velmi zběžně), věděl bys to ;-).
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Marek
 
Příspěvky: 5266
Registrován: úte čer 01, 2004 21:31
Bydliště: Třebíč, CZ

Re: Potřebuju poradit - přendání bufíku Galaxy/Sharan

Příspěvekod dvk » stř pro 18, 2013 07:39

:D Říkal jsem si, že v těch pěti stránkách určitě bude něco schovaného ... nicméně pořád je to pět stránek :mrgreen: Ok.
2x УАЗ 452, еx 21044 a 2105
Uživatelský avatar
dvk
 
Příspěvky: 2562
Registrován: pát pro 04, 2009 16:21
Bydliště: okr. Přerov

Re: Potřebuju poradit - přendání bufíku Galaxy/Sharan

Příspěvekod Marek » sob čer 28, 2014 07:25

No jo, kdo by to četl, že? :-)
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Marek
 
Příspěvky: 5266
Registrován: úte čer 01, 2004 21:31
Bydliště: Třebíč, CZ

Předchozí

Zpět na Technické problémy

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků