Výmena chladiacej kvapaliny
Moderátor: Moderátoři
Především je potřeba vědět, že chladicí kapalina podléhá opotřebení a po dvou až třech letech je potřeba ji kompletně vyměnit.
Pokud je ve vozidle kapalina neznámé minulosti (tedy neznámého výrobce a bůhvíjak dlouho), musí bez prodlení ven !!!
Moderní chladicí kapaliny jsou velmi kvalitní a při ředění 50:50 s vodou zajišťují bod tuhnutí kolem -30° až -38°C. Výrobci těchto kapalin ani výrobci motorů nedoporučují používat koncentrovanější chladicí kapalinu než 60:40. Potom totiž dochází k opětovnému zvyšování bodu tuhnutí (neředěný Fridex zmrzne na led už při -13°C !!!!!) a navíc kapalina je velmi chemicky agresívní a poškozuje kovové části motoru.
Optimální ředění chladicích směsí s vodou je 50:50 nebo malinko více vody (40:60). Tedy pokud má Lada cca 10 litrů chladicí směsi, je vhodné použít 4 litry nemrznoucí kapaliny a doplnit 6 litry vody.
Pro ředění moderních chladicích kapalin se již nepoužívá destilovaná voda !!! Výrobci běžně povolují použití pitné vody (kvůli elektrické vodivosti - některá čidla v systému potřebují pitnou vodu, destilka je elektricky nevodivá).
Pokud je ve vozidle kapalina neznámé minulosti (tedy neznámého výrobce a bůhvíjak dlouho), musí bez prodlení ven !!!
Moderní chladicí kapaliny jsou velmi kvalitní a při ředění 50:50 s vodou zajišťují bod tuhnutí kolem -30° až -38°C. Výrobci těchto kapalin ani výrobci motorů nedoporučují používat koncentrovanější chladicí kapalinu než 60:40. Potom totiž dochází k opětovnému zvyšování bodu tuhnutí (neředěný Fridex zmrzne na led už při -13°C !!!!!) a navíc kapalina je velmi chemicky agresívní a poškozuje kovové části motoru.
Optimální ředění chladicích směsí s vodou je 50:50 nebo malinko více vody (40:60). Tedy pokud má Lada cca 10 litrů chladicí směsi, je vhodné použít 4 litry nemrznoucí kapaliny a doplnit 6 litry vody.
Pro ředění moderních chladicích kapalin se již nepoužívá destilovaná voda !!! Výrobci běžně povolují použití pitné vody (kvůli elektrické vodivosti - některá čidla v systému potřebují pitnou vodu, destilka je elektricky nevodivá).
Naposledy upravil(a) Marek dne ned lis 18, 2007 13:15, celkem upraveno 3 x.
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
- Křečík Barbuška
- Příspěvky: 11040
- Registrován: ned srp 29, 2004 09:01
- Bydliště: Brno
Té nenaředěné, nemrznoucí směsi by jsi měl mít aspoň 4,5l
Nejdřív si namíchej tak půl litru směsi pro expanzku, pak hrkni všechnu nenaředěnou, nemrznoucí kapalinu do auta a dolij to vodou, nakopni motor, pomačkej hadice a průběžně dolívej mizící hladinu z chladiče, zavíčkuj to a dolij expanzku, pak s tím trošku pojezdi a zase dolej expanzku. Podrobnější postup zaplavení soustavy máš na začátku topicu, hlavně otevři i topení.
Nejdřív si namíchej tak půl litru směsi pro expanzku, pak hrkni všechnu nenaředěnou, nemrznoucí kapalinu do auta a dolij to vodou, nakopni motor, pomačkej hadice a průběžně dolívej mizící hladinu z chladiče, zavíčkuj to a dolij expanzku, pak s tím trošku pojezdi a zase dolej expanzku. Podrobnější postup zaplavení soustavy máš na začátku topicu, hlavně otevři i topení.
Lada Granta Liftback 1,6 16V - skoro normální auto
Lada Kalina 1117 1,6 8V - neopodstatněné a nenaplněné naděje
ex VAZ 2105, VAZ 2104, VAZ 2107
Lada Kalina 1117 1,6 8V - neopodstatněné a nenaplněné naděje
ex VAZ 2105, VAZ 2104, VAZ 2107
- Křečík Barbuška
- Příspěvky: 11040
- Registrován: ned srp 29, 2004 09:01
- Bydliště: Brno
- dmatej
- Příspěvky: 2847
- Registrován: pon bře 14, 2005 20:44
- Bydliště: Přehýšov
- Kontaktovat uživatele:
Já to dolíval tentokrát takhle - expanzka prázdná, otevřený chladič - ten jsem nalil do plna, nastartoval, a průběžně chladič dolíval, až už to nešlo. Pak jsem ho zavřel a dolil expanzku.
Přeparkoval jsem tak, aby byl "levý přední blatník" malinko výš (stačí fakt malinko).
Pak začaly hodně rychle utíkat bubliny a dolíval jsem dál expanzku, během toho jsem zapnul topení. Dolíval jsem do úplnýho ohřátí, asi 10-15 minut.
A ani jsem nemusel nikam jezdit, po asi 10 km je v expanzce pořád stejně, topí to, chladí to.
Je to přesně jak Marek, pokud někdo tvrdí něco jinýho, kecá - max. dobu, po který se voda má vyměnit, si přečteš na obalu. Např. Fridex Eko Extra má 5 let, většina ty 2-3 roky. Jinak s tímhle Fridexem trošku experimentuju, až na obalu jsem se dočetl, že se nemá uchovávat v pozinkovaných nádobách, kapka na chladiči udělala zelenej flek, tak nevim, co z toho vyleze. Můj chladič stejně za moc nestojí, tak se uvidí, zatím je to dobrý.
Chladící kapalina stárnutím ani tolik neztrácí schopnost odvádět teplo, ale ztrácí ochranný účinek proti korozi a taky se jí snižuje bod varu.
Voda - je to skoro jedno, ale pokud máte moc "tvrdou" vodu (tj. hodně minerálů, kdo doma pere, bude vědět ), radši bych koupil destilku.
Přeparkoval jsem tak, aby byl "levý přední blatník" malinko výš (stačí fakt malinko).
Pak začaly hodně rychle utíkat bubliny a dolíval jsem dál expanzku, během toho jsem zapnul topení. Dolíval jsem do úplnýho ohřátí, asi 10-15 minut.
A ani jsem nemusel nikam jezdit, po asi 10 km je v expanzce pořád stejně, topí to, chladí to.
Je to přesně jak Marek, pokud někdo tvrdí něco jinýho, kecá - max. dobu, po který se voda má vyměnit, si přečteš na obalu. Např. Fridex Eko Extra má 5 let, většina ty 2-3 roky. Jinak s tímhle Fridexem trošku experimentuju, až na obalu jsem se dočetl, že se nemá uchovávat v pozinkovaných nádobách, kapka na chladiči udělala zelenej flek, tak nevim, co z toho vyleze. Můj chladič stejně za moc nestojí, tak se uvidí, zatím je to dobrý.
Chladící kapalina stárnutím ani tolik neztrácí schopnost odvádět teplo, ale ztrácí ochranný účinek proti korozi a taky se jí snižuje bod varu.
Voda - je to skoro jedno, ale pokud máte moc "tvrdou" vodu (tj. hodně minerálů, kdo doma pere, bude vědět ), radši bych koupil destilku.
Stroje Laďka 2101 a Beruška 1118 a Punťa (Grande Punto) a Škleblík (VW Passat).
- Honza 21061
- Příspěvky: 1600
- Registrován: úte pro 13, 2005 22:35
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Nerad odporuji Markovi i známému chemikovi, který mi rozepsal vlastnosti destilované i obyčejné vody na papír A4, ale do auta zásadně používám vodu destilovanou!
Pokud mi výrobce nějakého auta napíše do návodu, že tam mám nalévat obyčejnou (a potom každé 2 roky jezdit s vodním kamenem do servisu, nebo vylévat Nil jako z Wartburga, kam jsem jedno léto doléval z vodovodu) tak to budu dělat.
-------
miso2087: Pokud Ti z otvoru čidla tekla voda, tak je vše (resp. blok motoru) v tomto místě bez bublin. Někteří odvzdušnují s vyšroubováním čidla, někteří bez. Jestli to tady někde je nahoře, tak jsem tam myslím popisoval i svůj způsob odvzdušnění pomocí zvýšených otáček s vyšroubovaným víčkem chladiče, který se mi maximálně osvědčil.
Co se týče ředění Fridexu, tak se u Žigula držím návodu psaného pro tvrdé severské podmínky a mám to naředěné do -38 oC. Fridex Stabil se pro tuto teplotu ředí v poměru 1:1, tedy tak, jak píše Koko Loko- litr vody na litr Fridexu.
Pokud mi výrobce nějakého auta napíše do návodu, že tam mám nalévat obyčejnou (a potom každé 2 roky jezdit s vodním kamenem do servisu, nebo vylévat Nil jako z Wartburga, kam jsem jedno léto doléval z vodovodu) tak to budu dělat.
-------
miso2087: Pokud Ti z otvoru čidla tekla voda, tak je vše (resp. blok motoru) v tomto místě bez bublin. Někteří odvzdušnují s vyšroubováním čidla, někteří bez. Jestli to tady někde je nahoře, tak jsem tam myslím popisoval i svůj způsob odvzdušnění pomocí zvýšených otáček s vyšroubovaným víčkem chladiče, který se mi maximálně osvědčil.
Co se týče ředění Fridexu, tak se u Žigula držím návodu psaného pro tvrdé severské podmínky a mám to naředěné do -38 oC. Fridex Stabil se pro tuto teplotu ředí v poměru 1:1, tedy tak, jak píše Koko Loko- litr vody na litr Fridexu.
Honza
Osa Praha - Brno
Osa Praha - Brno
Moderní chladicí kapaliny dle specifikace TL 774C (zelená či modrá, VW tomu říká G11, Fridex zase G48) nebo dokonce TL774F (růžová G12+) mají tu zázračnou schopnost, že vodní kámen v sobě rozpouštějí.Honza 21061 píše:Nerad odporuji Markovi i známému chemikovi, který mi rozepsal vlastnosti destilované i obyčejné vody na papír A4, ale do auta zásadně používám vodu destilovanou!
Pokud mi výrobce nějakého auta napíše do návodu, že tam mám nalévat obyčejnou (a potom každé 2 roky jezdit s vodním kamenem do servisu, nebo vylévat Nil jako z Wartburga, kam jsem jedno léto doléval z vodovodu) tak to budu dělat.
-------
Dokonce mnohdy tak důsledně a kvalitně, že po aplikaci jedné z těchto kapalin chladicí systém začne téci jako kropicí vůz. Proto se klidně používá pitná voda (na destilku se už dávno nehraje).
Navíc pokud použiješ destilku a do ní chladicí kapalinu, jejíž koncentrace je malá (dejme tomu 3:1 nebo 4:1), stává se tato směs velmi agresívní (podobně jako když aplikuješ samotnou destilovanou vodu) a té rzi bych Ti nepřál vidět (za několik dní).................
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
- Křečík Barbuška
- Příspěvky: 11040
- Registrován: ned srp 29, 2004 09:01
- Bydliště: Brno
Odborník na úpravu vody mě upozornil na fakt, že destilka je hladová a proto má tendenci se obohacovat o cokoliv, takže sama o sobě má tendenci rozpouštět vodní kámen, což může být u letitého VAZu neproduktivní neb může začít téci. Nicméně na některých chladících kapalinách píší zřeďte destilovanou či měkkou vodou, jestli mají na mysli dešťovou nevím , voda z kohoutku se dá klidně použít ovšem je třeba mít jistotu, že není tvrdá, což už v dnešní době snad ve většině lokalit nehrozí. Řekl bych to takhle, je třeba se řídit tím co píší na obalu neb kapalin je mnoho od různých výrobců, osobně používám destilku a zatím jsem nezaznamenal problém. V létě jsem jezdil na vodu z vodovodu, potom na destilku, kapalina při vypouštění byla vždy čistá, což ovšem nevylučuje ani nepotvrzuje.
Já používám Hekra Flamix Global C (VW TL 774 C - G 11) , výrobce v technickém listu píše toto:
FLAMIX global C je koncentrovaná nemrznoucí kapalina do chladičů všech typů motorů vč. hliníkových.
Po naředění destilovanou vodou slouží jako chladicí medium spalovacích motorů.
Tímto se řídím.
Já používám Hekra Flamix Global C (VW TL 774 C - G 11) , výrobce v technickém listu píše toto:
FLAMIX global C je koncentrovaná nemrznoucí kapalina do chladičů všech typů motorů vč. hliníkových.
Po naředění destilovanou vodou slouží jako chladicí medium spalovacích motorů.
Tímto se řídím.
Lada Granta Liftback 1,6 16V - skoro normální auto
Lada Kalina 1117 1,6 8V - neopodstatněné a nenaplněné naděje
ex VAZ 2105, VAZ 2104, VAZ 2107
Lada Kalina 1117 1,6 8V - neopodstatněné a nenaplněné naděje
ex VAZ 2105, VAZ 2104, VAZ 2107
- Honza 21061
- Příspěvky: 1600
- Registrován: úte pro 13, 2005 22:35
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
No... právě proto tam radši liju tu destilku s obyčejným Fridexem- jak píše návod Lada, a žádné rozpouštivé G plus, max a já nevím co ještě, nepoužívám.
Je fakt, že chladič ještě se starou kapalinou tekl, (a to byla údajně jedna z těch lepších- zřejmě těch specifikací, o kterých píše Marek) tak jsem použil jakýsi modrý gel, který prodává pod svými "křídly" pro mě důvěryhodný podnik Velvana, nalil jsem to tam a úniky zmizely. Neobjevily se ani po výměně kapaliny... dolní komora chladiče je sice na jednom okraji taková "orosená", ale úniky patrné nejsou.
Je fakt, že chladič ještě se starou kapalinou tekl, (a to byla údajně jedna z těch lepších- zřejmě těch specifikací, o kterých píše Marek) tak jsem použil jakýsi modrý gel, který prodává pod svými "křídly" pro mě důvěryhodný podnik Velvana, nalil jsem to tam a úniky zmizely. Neobjevily se ani po výměně kapaliny... dolní komora chladiče je sice na jednom okraji taková "orosená", ale úniky patrné nejsou.
Honza
Osa Praha - Brno
Osa Praha - Brno
- dmatej
- Příspěvky: 2847
- Registrován: pon bře 14, 2005 20:44
- Bydliště: Přehýšov
- Kontaktovat uživatele:
Tvrdá měkká voda - to vůbec není pravda, tvrdá voda je v celý řadě míst a po pravdě na plzeňsku snad ani neznám obec, kde by měli měkkou vodu.
Marku, pokud tam naleješ fridex a tvrdou vodu (kvality vyšuměné minerálky), máš po chvíli chladící kapalinu kvality té, co jsi vypustil, a vůbec jsi jí nemusel měnit.
Marku, pokud tam naleješ fridex a tvrdou vodu (kvality vyšuměné minerálky), máš po chvíli chladící kapalinu kvality té, co jsi vypustil, a vůbec jsi jí nemusel měnit.
Stroje Laďka 2101 a Beruška 1118 a Punťa (Grande Punto) a Škleblík (VW Passat).
-
- Příspěvky: 118
- Registrován: pát zář 07, 2007 11:08
- Bydliště: Bratislava
- Kontaktovat uživatele:
Podobne som to odvzdušňoval aj ja (naštartovaný motor s vyššími otáčkami a otvoreným chladičom). Ale do celej chladiacej sústavy mi vošlo len nejakých 7 litrov. Nie je to málo?Honza 21061 píše:Pokud Ti z otvoru čidla tekla voda, tak je vše (resp. blok motoru) v tomto místě bez bublin. Někteří odvzdušnují s vyšroubováním čidla, někteří bez. Jestli to tady někde je nahoře, tak jsem tam myslím popisoval i svůj způsob odvzdušnění pomocí zvýšených otáček s vyšroubovaným víčkem chladiče, který se mi maximálně osvědčil.
- Honza 21061
- Příspěvky: 1600
- Registrován: úte pro 13, 2005 22:35
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Není, já jsem tam taky nalil při výměně jen něco přes 8 litrů a zbytek vozím na případné dolévání. Něco tam pokaždé zůstane, pokud člověk ten chladicí systém nerozebere celý já nevím, jak, nebo to nějak speciálně nepostaví... Já jsem při vypouštění stál nepatrně z kopce, tzn, něco mi pravděpodobně zůstalo v bloku pod šroubem směrem dopředu. Vypouštěcí otvor na bloku motoru jsi použil?miso2087 píše:Podobne som to odvzdušňoval aj ja (naštartovaný motor s vyššími otáčkami a otvoreným chladičom). Ale do celej chladiacej sústavy mi vošlo len nejakých 7 litrov. Nie je to málo?
Honza
Osa Praha - Brno
Osa Praha - Brno